С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
22 май 2018, 14:28, 5423 прочитания

Мениджмънт извън рутината

Александър Георгиев, мениджър "Бизнес интеграция" в Avon Cosmetics, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил
Александър Георгиев има 10-годишен международен опит в 14 страни - от Финландия до България - в областта на разработването и преструктурирането на бизнес модели на козметичния пазар и директните продажби. В момента е мениджър "Бизнес интеграция" в козметичната компания Avon Cosmetics, където отговаря за развитието на бизнеса и мотивирането на търговските представители и клиенти за България, Македония и Албания в регион Централна и Източна Европа. Преди да се завърне в България през 2017 г., той е бил на подобна позиция във Финландия и балтийските страни, където отговаря за две трети от общите инвестиции на Avon в тези пазари. Едно от интересните неща, с които се занимава, е създаването и мотивирането на служители за иновиране и създаване на стартъп култура вътре в компанията.

През 2017 г. Александър се нареди сред 12-те финалисти в националния конкурс за млади бизнес лидери на "Капитал" и "Кариери" Next Generation. Остават само няколко дни до крайния срок за участие в новото издание на конкурса. Инициативата цели да отличи професионалисти на възраст до 35 години, които имат бизнес и предприемачески опит и лидерски потенциал. Оценяват се кариерното им развитие, иновативност, отговорности, финансови резултати и постижения на сегашния им пост. Финалистите ще получат EMBA стипендии от City College - международния факултет на The University of Sheffield, които да подпомогнат бъдещето им кариерно развитие. Кандидатствайте и номинирайте на capital.bg/next до 27 май.
Компанията
Създадена преди 132 години в Ню Йорк, днес Avon е компания, разпространена в 60 страни с продажби от над
5
млрд. долара. В България съществува от 19 години, като в последните от тях заема второ място по пазарен дял на козметичния пазар. На челните 3 места се бори заедно с L’Oréal Groupe и Beiersdorf AG (Nivea).

Още по темата

Помагам на жените по света да са успешни и красиви

Александър Георгиев, мениджър "Бизнес интеграция" в Avon Cosmetics, пред "Кариери"

13 юни 2018

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

1 юни 2018

Стажове, стипендии, конкурси (28 май - 3 юни)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

28 май 2018

Остава една седмица до крайния срок за участие в Next Generation 2018

Финалистите получават EMBA стипендии

21 май 2018

Наградите | Next Generation 2018

Победителите ще получат Еxecutive MBA стипендии от City College – международния факултет на The University of Sheffield на обща стойност 29 000 евро

5 апр 2018

Next Generation 2018

5 апр 2018

Гените ни говорят

Боряна Герасимова, съосновател и главен изпълнителен директор на NutriGen, пред "Капитал"

8 дек 2017

Руслан Папазян: Контактът с новите поколения помага да следиш пулса на нещата около теб

Фундаменталните принципа за успех са свързани със знания и умения и желание за развитието им, изграждане на умения за комуникация и доверие с колеги и партньори, следването на морални принципи, казва ипзълнителният директор на "Trelleborg България" и финалист в Next Generation 2011

22 май 2017
Една година след участието ви в Next Generation какво се промени в личен и професионален план?

Доста неща се промениха. Когато участвах в конкурса, тъкмо сменях позиция, прибирах се от чужбина в България. В същата компания работех, но бях във Финландия и балтийските страни. Оттогава досега смених още една позиция, а след конкурса записах и MBA. Така че доста динамично се развиха нещата за мен през този период.


А как помогна, ако изобщо е помогнал, конкурсът на кариерното ви развитие?

Първо, беше доста интересно самото кандидатстване, даде ми възможност да преосмисля някои неща, които правя и които виждам в работата и ежедневието си. Когато работиш в голяма компания, винаги си изправен пред въпроса с кариерното израстване. По време на конкурса си изчистих целите и визията за моето бъдеще. Интервютата с журито на конкурса, през които преминах, ме срещнаха с хора, доказали се в своята сфера на дейност. Дискусиите, които проведохме, ми показаха тяхната перспектива, а това ми позволи да видя цялата картина в по-голям мащаб. И не на последно място, участниците, с които успях да се запозная – всеки с неговите идеи и постижения, могат доста добре да те вдъхновят. С половината все още поддържаме контакти.

Вие сте един от финалистите, които записаха MBA след конкурса. Каква е равносметката ви от образованието до момента?



По време на конкурса бях в период на довършване на една магистратура. Растейки в компанията, се увеличават и отговорностите ти и трябва да можеш да приоритизираш нещата. Видях, че ще е добре за мен да се развивам в област, която е по-специализирана, насочена повече към бизнес администрацията. Така реших да прекъсна магистратурата, която карах, за да запиша MBA – доста по-практически ориентиран тип образование, което освен това ти дава и широко поле за нетуъркинг. Като цяло курсът е доста интересен и динамичен. В този период смених няколко позиции, компанията премина през преструктуриране, което също ти отнема време, за да си наместиш програмата. На всичкото отгоре семейството и дългите уикенди за лекциите в магистратурата и домашните, които имаш след това – изобщо времето почти не стига за почивка. Но всичко е въпрос на добро приоритизиране и разпределение на задачите. Доста е предизвикателно, но си заслужава.

Какво според вас означава да си Next Generation лидер?

Повечето хора на ръководни позиции гледат на екипите си като на ресурси. Според мен това не е правилно, хората са капиталът на една компания, който трябва да се развива. И това би трябвало да е основният фокус на бъдещите лидери – да развиват хората, с които работят, без значение на какво ниво или в кой отдел са. С автоматизирането на процесите взаимоотношенията между хората в една компания стават все по-важни, без значение дали е стартъп или голяма корпорация. Това трябва да е вторият фокус на лидерите – създаването на добра комуникация вътре и между екипите.

Споменахте автоматизацията. Как новите технологии и изкуственият интелект ще променят вашата работа и бизнес?

Отразяват се във всяка компания, и то не само в производството, но и в сферата на продажбите – хората ще имат все повече и повече време да използват главата си, отколкото да вършат скучни, повтаряеми задачи. Това спестява време и дава възможност на служителите да персонализират начина си на работа и комуникацията с клиентите и бизнес партньорите. Тук вече взаимоотношенията и как може да си по-адекватен на нуждите на потребителите идват на първо място. Не виждам риск от загуба на работни места, даже виждам повече възможности хората да станат повече хора, по-човечни в нещата, които правят. И не само за резултатите на компанията, но и за обществото като цяло.

Искам да ви върна малко назад във времето към началото на кариерата. Как се насочихте към козметичната индустрия?

Аз съм от около 8-9 години в Avon Cosmetics. Преди това работих около 2 години като финансов анализатор в Bloomberg в Ню Йорк. Започнах там като стажант, след като завърших бакалавърска степен по финанси в Ню Йорк. Прибрах се за едно дълго лято в България, реших да остана тук и случайно намерих проект на половин работен ден за преструктуриране на българския пазар на Avon. В началото беше малко като на шега, понеже не виждах много допирни точки с бизнеса на компанията, изглеждаше странно да влезеш в офис преобладаващо с жени. Но впоследствие доста ми хареса работата и интензивността и в крайна сметка се задържах по-дълго от очакваното. За това време преминах през най-различни позиции – започнах като бизнес анализатор, минах през проектен мениджмънт, ръководител на анализаторския отдел, ръководител на отдела за маркетингови промоции и лоялност на клиенти и така до регионална позиция в балтийските страни, а сега съм на същата позиция, но за България и Албания.

Какво ви накара да се върнете от САЩ в България?

Отчасти семейството, отчасти образованието – там завърших бакалавър и исках да запиша магистратура и докторска степен в областта на финансите. Кандидатствах за стипендия, която не успях да спечеля. Тъй като американското образование е доста скъпо, реших да го продължа тук, в България. В крайна сметка се отказах от плановете си за докторантура, понеже не беше в моята област, и се насочих към бизнеса.

Разглеждайки биографията ви, прави впечатление, че почти цялата ви кариера до момента е преминала в Avon. Какво ви задържа в компанията все още?

И аз след петата година започнах да се притеснявам дали не е време за промяна. Но всъщност за тези 8-9 години в Avon смених доста позиции, отговарях за различни пазари, за различни екипи. Даже миналия уикенд в MBA класа правихме едно упражнение, в което смятахме средната продължителност на една позиция. При мен се оказва, че горе-долу на година и половина съм сменял средата, отговорностите и екипите. Като прибавим, че сменяш и пазарите, всъщност става доста разнообразно.

Фотограф: Надежда Чипева [Капитал]

Кой от пазарите, на които сте работили, е най-предизвикателен и защо?

Винаги имаш различни предизвикателства. В козметичния бизнес и по-конкретно в частта, свързана с директни продажби, постоянно има предизвикателства заради самия бизнес модел, борбата с имиджа на други подобни компании, стремежа да привлечеш повече различни клиенти и т.н. Най-интересните ми пазари са Финландия и Албания. Финландия е една от страните с най-висок стандарт на живот, директните продажби в такъв пазар са доста предизвикателни, тъй като доходът като нужда на хората е на доста ниско място като приоритет в сравнение с по-големи нужди като социализация, образование за децата и т.н. Така че в този случай предизвикателството е да привлечеш повече клиенти. Албания пък не е в Европейския съюз, там се сблъскваш с разнообразие от религии, една от най-младите нации е, над 90% от потребителите са в дигиталното пространство, клиентите са основно под 30 години. Подходът е различен, трябва да гледаш през очите на тези съвсем млади хора, които дори не са милениъли, а по-скоро следващото поколение Z.

А какво е специфично за българския пазар в този бранш?

Може би са две неща. Едното е доста силното развитие на ритейл мрежата, особено в големите и средните градове, които са ни пряка конкуренция. Другото е самият имидж на директните продажби, част от хората ги възприемат негативно, опитваме се да променим тези нагласи, да помогнем на българските жени да избират продукти, които не само да ги правят по-красиви, но и да имат допълнителна социална стойност.

В Avon не само служителите, но и клиентите са предимно жени. Каква е тайната ви за успех в един преобладаващо женски бизнес?

В Avon може би сме в съотношение 1:10 мъже - жени. Не виждам трудности и разлики в това да работиш с повече жени, даже бих казал, че е по-интересно, успяват да въведат повече креативност и разнообразие в работата. С мъжете може да си доста по-директен и откровен, докато, работейки с повече жени, винаги трябва да се опитваш да четеш между редовете, ако някъде има интриги или неразбирателство, да се опиташ да разбереш каква е причината, да си по-дипломатичен и да бъдеш малко като барометър. Но във всички случаи е доста интересно.

Как бихте определили мениджърския си стил?

Доста разчитам на това, че хората са искрени и честни и се опитват да направят нещата по най-добрия начин според възможностите си. Винаги толерирам инициативността и честната комуникация. Склонен съм да давам по-голяма свобода на хората, за да свършат работата си. Така че имам по-отворен стил на мениджмънт, прехвърлям повече отговорности, вместо аз да диктувам всичко. Разбира се, не ми е лесно да го постигам, понеже и аз имам собствено мнение, собствено его, но намирам, че и за мен като мениджър е полезно да поглеждам нещата през гледната точка на другите. Често ми се налага да се боря с това да не налагам своето мнение.

Кое е най-трудното решение в кариерата ви?

Имах голямо предизвикателство, докато бях в балтийските страни – предложиха ми да остана за постоянно там или да се върна в България на друга позиция. Това беше моментът, в който ми беше доста предизвикателно да взема решение. И двете страни имаха плюсове и минуси, имаше доста фактори, които трябваше да взема предвид. В крайна сметка се върнах в България и не съжалявам.

Какъв е съветът ви към настоящите кандидати в конкурса Next Generation?

Едно от нещата, което има влияние в конкурса, е това, което си направил. Тук няма как да върнеш времето назад. От опита и постиженията, които имате, препоръчвам да акцентирате върху това, което е по-различно от стандартното, това, което ви отличава. Това е и ценното на конкурса – опитва се да намери нови и по-ефективни примери за успех в различни области.
Q&A

Каква технология използвате най-често в ежедневието си?
За мен това е One Note на Outlook – освен че може да си водиш бележки и списъци, можеш да си даваш задачи, да копираш статии от уебсайтове, да си записваш идеи и да ги споделяш с колеги. Използвам много в свободното си време и приложения като Coursera и Udemy за онлайн самообучение. Те се конкурират като време, които им посвещавам, на YouTube – другото нещо, без което не мога.

Кариера MBA, семейство - как успявате да съчетаете всички тези неща? Каква е рецептата ви за баланс?
Като се замисля, няма ден, в който да не си поглеждам имейла, дори и през уикенда. Да работя извън работно време или в уикенда не го приемам като тежест, а ми идва отвътре някак. Трудно ми е да разграничавам между работа и почивка. Винаги търся нещо ново във всичко, което правя. Рутината ме плаши, тези 9 години на едно и също място ме плашат, но фактът, че съм още тук с това разнообразие, означава, че не ми тежи, че все още ми е интересно и имам какво да си взема. Извън работата освен семейството и двете деца, с които прекарвам доста време заедно, с група приятели имаме клуб по екстремни спортове. Практикувам алпинизъм, който е едно от хобитата ми, другите са парапланеризъм и гмуркане. Може би този адреналин в повече ми помага, ако има стрес в работата, и на този етап от кариерата ми да не го усещам като бърнаут.

По какъв начин тези ваши екстремни хобита ви помагат на работата като мениджър?
Алпинизмът е дейност, която трябва доста добре да планираш – не само като трасе, но и като външни фактори. Важно е да планираш времето и екипировката, която трябва да вземеш. Тази структурираност и поемането на определен риск със сигурност се трансферира в бизнеса. Освен това при скалното катерене, което аз практикувам, трябва да имаш партньор, на когото да можеш да разчиташ. Там отворената и открита комуникация е доста важна, за да успеете да преминете трасето. Буквално животът ти зависи от твоя партньор, което често пъти е вярно и за бизнеса.

Интервюто взе Димитър Пижев

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

13 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:


  • Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
  • Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред региона и България
  • Най-важните сделки за годината и какво стои зад тях
  • Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2019
  • Защо за МСП е важно да са публични компании и каква подкрепа има за това
  • Нови инициативи в сектора за инвестиции с рисков капитал

Повече подробности на capital.bg/conference

Прочетете и това

Санджей Брамавар: В България Software AG расте с 30-50 души на година Санджей Брамавар: В България Software AG расте с 30-50 души на година

Изпълнителният директор на германската софтуерна компания пред "Капитал"

4 ное 2018, 2079 прочитания

За проектите и хората За проектите и хората

Михаил Михайлов, председател на PMI Bulgaria, пред "Капитал"

2 ное 2018, 18414 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Мартин Скепбауър: Виждаме голям потенциал за растеж в България

Изпълнителният директор на компанията собственик на OLX – Naspers Classifieds, пред "Капитал"

По следите на изгубеното време

Ако времето е пари, то българското училище е с тежък дълг към учениците

Брюкселският заложник

Германецът Манфред Вебер изглежда като най-вероятния бъдещ председател на ЕК, но вече има съмнения дали ще бъде силен лидер

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

Кино: "Бохемска рапсодия"

Силата на музиката в спектакъл за сърцето

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Плажове с вечни концесионери, пореден проблем около Ветко Арабаджиев, петролът поевтинява

Емисия

DAILY @7AM // 15.11.2018 Прочетете