С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
29 май 2018, 12:23, 3647 прочитания

Мартин Скепбауър: Виждаме голям потенциал за растеж в България

Изпълнителният директор на компанията собственик на OLX – Naspers Classifieds, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Мартин Скепбауър е изпълнителен директор на Naspers Classifieds, компанията собственик на платформата за обяви OLX в България. Скепбауър е работил в различни компании, занимаващи се с електронна търговия и интернет услуги, като eBay, Schibsted, а сега и в Naspers. Той се занимава с разработването на различни продукти и услуги, започвайки от самата идея и развивайки ги до успешни и печеливши бизнеси. Скепбауър е и инвеститор в млади обещаващи бизнеси и стартъпи, където се стреми да комбинира финансовата подкрепа с активно участие и съвети.

Скепбауър разширява професионалното си влияние, като публикува книга, посветена на решаването на бизнес проблеми - Thinking backwards ("Да мислиш наопаки"), издадена на 3 езика досега. Той има магистърска степен по инженерни науки от Delft University и MBA от INSEAD. Гостува в София през април, където се проведе една от петте срещи през годината на борда на директорите в Naspers.


Как виждате бъдещето на OLX в България?

- Ние сме много доволни от бизнеса ни в България. Работим тук от около осем години и успяхме да разработим един успешен бранд, какъвто е OLX. Работим също така и върху новото ни приложение Shedd, което е насочено към женската мода и се приема много добре. Очаквам да инвестираме и да се разрастваме тук. Имаме и други звена на Naspers тук, като EMAG и Fashion Days, в които също ще продължим да инвестираме, защото виждаме България като обещаваща страна за групата.

Колко мислите, че може да расте пазарът в България?



- Когато смятаме потенциала на пазарите, ние пресмятаме колко от всеки хиляда души ползват OLX. В случая с България става дума за около 20 души на всеки хиляда, които ползват платформата ни. Виждаме много голям потенциал за растеж – както по отношение на потребители, така и във финансово отношение. Ние вече работим на печалба тук, в страната, но можем да вдигнем много приходите си. Работим върху това да създадем връзки с бизнеси, които използват OLX, за да продават продуктите си, и в този сегмент имаме растеж от 300%, но не смятам, че това е нашият таван. Очаквам да растем и по отношение на обем.

Как се представя нашата страна спрямо останалите в региона?

- Всеки пазар е специфичен. Когато погледнем Източна Европа, нашият най-голям пазар в региона е Полша, където имаме четири работещи бранда. Очевидно е, че България е по-малък пазар, отколкото Полша, но сме доволни от това как се разрастваме и как се развиват OLX и Shedd. Около осем хиляди нови продукта се пускат в платформата всеки ден и причината за това е, че имаме много добър екип в страната, чрез който бързо можем да пуснем нова услуга. Вече сме наясно с пазара в България, знаем, че трябва да разчитаме на дигитална, а не на телевизионна реклама. Това е нещо, на което смятам, че трябва да залагаме повече.

Предвиждате ли допълнителни инвестиции тук?

- Да, както казах, вече сме доказали, че можем да пуснем нова услуга наистина бързо и ефективно, затова винаги гледаме какви допълнителни услуги можем да дадем на своите потребители. OLX е част от една екосистема, платформа за продажба на всякакви продукти и услуги. Приходите ни идват от това да сме гъвкави, за да може през нашата платформа да се продават всякакви неща – от мода до коли. Понякога продаваме тези неща в една и съща платформа, но понякога разработваме и специфични приложения като Shedd. Имаме няколко различни формати, които работят на други пазари, но все още ги няма в България. Обмисляме да вкараме някои от тях тук.

Можем ли да говорим за конкретни суми?

- Това е леко спекулативно, защото няма крайно решение. Това, което е важно според мен, е, че ние постоянно инвестираме, след като вземем предвид потенциала на пазара и нуждите на клиентите. Например в Shedd вече се пускат по 6 хил. продукта всеки ден и е очевидно, че приложението ни запълни една от нуждите на пазара. Ако пуснем приложение за продажба на коли, тогава ще е по-сложно, защото вече имаме позиция на пазара за продажба на коли чрез OLX. Въпросът тогава би бил дали има достатъчно място за нас да се разрастваме с допълнително място за продажба на коли.

Виждате ли други компании от семейството на Naspers, които могат да заработят в България?

- Мисля, че нашата услуга за разплащане PayU също има клиенти тук, но доколкото съм наясно, нямаме планове да навлизаме с други подобни услуги. В момента към България сме насочени основно чрез платформите си за търговия, които очаквам с времето да се разраснат още повече, защото имаме потенциал за растеж и екипите ни тук реализират всичките ни идеи с лекота.

Имате ли проблем с правенето на бизнес в страната?

- Не, нямаме. Тук сме вече от осем години и сме в много добра позиция. Имаме местен екип, който управлява операциите ни. Не сме имали проблеми със законодателите или регулаторните органи и смятаме, че се справяме добре с намирането на служители. Имаме някои от най-добрите решения за потребители в света тук, защото имаме страхотна връзка с компанията "Еконт", чрез която доставките са много по-бързи и евтини, отколкото в други части на света. Връзката ни е много важна за нас, нашите потребители и приходите ни.

Виждате ли дългосрочни промени в стратегията за България?

- Работя в този бизнес от вече 13 години и това е наистина динамичен пазар. Преди онлайн търговията беше само на компютри, с много текст и като цяло грозен външен вид, но днес повечето действия се случват основно в мобилните приложения, които са много по-лесни за ползване. Технологията е много по-напреднала. Имаме много инженери и учени, които работят върху нашите продукти, отколкото преди пет или десет години.

Ние еволюираме от това да сме ориентирани само към пазара до това да сме ориентирани и към това как се развива технологията. Причината са хора като теб, по-младите, които са израснали с Google, Facebook, WhatsApp и очакват другите приложения да са на тяхното ниво.
Ще инвестираме много в тази насока.

Другата тенденция е, че трябва да направим работата с нас още по-удобна за потребителите, да решаваме проблемите на нашите клиенти. Ако в OLX можеш да купиш и продадеш почти всичко, след това в много от случаите трябва да се срещнеш лице в лице с отсрещната страна или да пратиш нещо. Търсим начин да направим всичко това още по-удобно за клиентите ни.

Интервюто взе Йоан Запрянов

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Burton, или изкуството да сърфираш по снега Burton, или изкуството да сърфираш по снега

Дона Карпентър, изпълнителен директор на Burton, пред "Капитал"

19 апр 2019, 2044 прочитания

Фил Дейвис: По-добри сме като фокусирана компания, а не да се опитваме да правим всичко Фил Дейвис: По-добри сме като фокусирана компания, а не да се опитваме да правим всичко

Главният директор продажби и президент на Hybrid IT в Hewlett Packard Enterprise, пред "Капитал"

12 апр 2019, 2855 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Даниел Дьодерлайн: В Норвегия мобилните плащания достигнаха 70% от пазара само за 2 години

Основателят на платформата за мобилни плащания Auka пред "Капитал"

Ковачки се сбогува с Общинска банка

Фирмите на енергийния магнат оттеглиха исковете си срещу решението на БНБ от 2011 г., с което им беше отнет контрола

Фотоистория: Катедралата "Нотр Дам" – емблемата на Париж

Строителството започва през 1163 г. и завършва през 1345 г., като сградата се смята за шедьовър на готическата архитектура

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кино: "Малко късмет за по-късно"

Талантлив дебют за поколението, изгубено в прехода

Лале ли си, зюмбюл ли си

Ако искате да се насладите с всички сетива на пролетта, посетите една от най-известните цветни градини - паркът "Койкенхоф" в Холандия