С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
29 май 2018, 12:23, 3873 прочитания

Мартин Скепбауър: Виждаме голям потенциал за растеж в България

Изпълнителният директор на компанията собственик на OLX – Naspers Classifieds, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Мартин Скепбауър е изпълнителен директор на Naspers Classifieds, компанията собственик на платформата за обяви OLX в България. Скепбауър е работил в различни компании, занимаващи се с електронна търговия и интернет услуги, като eBay, Schibsted, а сега и в Naspers. Той се занимава с разработването на различни продукти и услуги, започвайки от самата идея и развивайки ги до успешни и печеливши бизнеси. Скепбауър е и инвеститор в млади обещаващи бизнеси и стартъпи, където се стреми да комбинира финансовата подкрепа с активно участие и съвети.

Скепбауър разширява професионалното си влияние, като публикува книга, посветена на решаването на бизнес проблеми - Thinking backwards ("Да мислиш наопаки"), издадена на 3 езика досега. Той има магистърска степен по инженерни науки от Delft University и MBA от INSEAD. Гостува в София през април, където се проведе една от петте срещи през годината на борда на директорите в Naspers.


Как виждате бъдещето на OLX в България?

- Ние сме много доволни от бизнеса ни в България. Работим тук от около осем години и успяхме да разработим един успешен бранд, какъвто е OLX. Работим също така и върху новото ни приложение Shedd, което е насочено към женската мода и се приема много добре. Очаквам да инвестираме и да се разрастваме тук. Имаме и други звена на Naspers тук, като EMAG и Fashion Days, в които също ще продължим да инвестираме, защото виждаме България като обещаваща страна за групата.

Колко мислите, че може да расте пазарът в България?



- Когато смятаме потенциала на пазарите, ние пресмятаме колко от всеки хиляда души ползват OLX. В случая с България става дума за около 20 души на всеки хиляда, които ползват платформата ни. Виждаме много голям потенциал за растеж – както по отношение на потребители, така и във финансово отношение. Ние вече работим на печалба тук, в страната, но можем да вдигнем много приходите си. Работим върху това да създадем връзки с бизнеси, които използват OLX, за да продават продуктите си, и в този сегмент имаме растеж от 300%, но не смятам, че това е нашият таван. Очаквам да растем и по отношение на обем.

Как се представя нашата страна спрямо останалите в региона?

- Всеки пазар е специфичен. Когато погледнем Източна Европа, нашият най-голям пазар в региона е Полша, където имаме четири работещи бранда. Очевидно е, че България е по-малък пазар, отколкото Полша, но сме доволни от това как се разрастваме и как се развиват OLX и Shedd. Около осем хиляди нови продукта се пускат в платформата всеки ден и причината за това е, че имаме много добър екип в страната, чрез който бързо можем да пуснем нова услуга. Вече сме наясно с пазара в България, знаем, че трябва да разчитаме на дигитална, а не на телевизионна реклама. Това е нещо, на което смятам, че трябва да залагаме повече.

Предвиждате ли допълнителни инвестиции тук?

- Да, както казах, вече сме доказали, че можем да пуснем нова услуга наистина бързо и ефективно, затова винаги гледаме какви допълнителни услуги можем да дадем на своите потребители. OLX е част от една екосистема, платформа за продажба на всякакви продукти и услуги. Приходите ни идват от това да сме гъвкави, за да може през нашата платформа да се продават всякакви неща – от мода до коли. Понякога продаваме тези неща в една и съща платформа, но понякога разработваме и специфични приложения като Shedd. Имаме няколко различни формати, които работят на други пазари, но все още ги няма в България. Обмисляме да вкараме някои от тях тук.

Можем ли да говорим за конкретни суми?

- Това е леко спекулативно, защото няма крайно решение. Това, което е важно според мен, е, че ние постоянно инвестираме, след като вземем предвид потенциала на пазара и нуждите на клиентите. Например в Shedd вече се пускат по 6 хил. продукта всеки ден и е очевидно, че приложението ни запълни една от нуждите на пазара. Ако пуснем приложение за продажба на коли, тогава ще е по-сложно, защото вече имаме позиция на пазара за продажба на коли чрез OLX. Въпросът тогава би бил дали има достатъчно място за нас да се разрастваме с допълнително място за продажба на коли.

Виждате ли други компании от семейството на Naspers, които могат да заработят в България?

- Мисля, че нашата услуга за разплащане PayU също има клиенти тук, но доколкото съм наясно, нямаме планове да навлизаме с други подобни услуги. В момента към България сме насочени основно чрез платформите си за търговия, които очаквам с времето да се разраснат още повече, защото имаме потенциал за растеж и екипите ни тук реализират всичките ни идеи с лекота.

Имате ли проблем с правенето на бизнес в страната?

- Не, нямаме. Тук сме вече от осем години и сме в много добра позиция. Имаме местен екип, който управлява операциите ни. Не сме имали проблеми със законодателите или регулаторните органи и смятаме, че се справяме добре с намирането на служители. Имаме някои от най-добрите решения за потребители в света тук, защото имаме страхотна връзка с компанията "Еконт", чрез която доставките са много по-бързи и евтини, отколкото в други части на света. Връзката ни е много важна за нас, нашите потребители и приходите ни.

Виждате ли дългосрочни промени в стратегията за България?

- Работя в този бизнес от вече 13 години и това е наистина динамичен пазар. Преди онлайн търговията беше само на компютри, с много текст и като цяло грозен външен вид, но днес повечето действия се случват основно в мобилните приложения, които са много по-лесни за ползване. Технологията е много по-напреднала. Имаме много инженери и учени, които работят върху нашите продукти, отколкото преди пет или десет години.

Ние еволюираме от това да сме ориентирани само към пазара до това да сме ориентирани и към това как се развива технологията. Причината са хора като теб, по-младите, които са израснали с Google, Facebook, WhatsApp и очакват другите приложения да са на тяхното ниво.
Ще инвестираме много в тази насока.

Другата тенденция е, че трябва да направим работата с нас още по-удобна за потребителите, да решаваме проблемите на нашите клиенти. Ако в OLX можеш да купиш и продадеш почти всичко, след това в много от случаите трябва да се срещнеш лице в лице с отсрещната страна или да пратиш нещо. Търсим начин да направим всичко това още по-удобно за клиентите ни.

Интервюто взе Йоан Запрянов

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Невил Причард: Темпът на промяна увеличава необходимостта от адаптиране, учене и развитие Невил Причард: Темпът на промяна увеличава необходимостта от адаптиране, учене и развитие

Основател на People in Flow и лектор на HR and Leadership Forum 2019

14 окт 2019, 1129 прочитания

Да иновираш в традиционен бизнес Да иновираш в традиционен бизнес

Жил Богар, главен изпълнителен директор на Pernod Ricard EMEA & LATAM

11 окт 2019, 1470 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Даниел Дьодерлайн: В Норвегия мобилните плащания достигнаха 70% от пазара само за 2 години

Основателят на платформата за мобилни плащания Auka пред "Капитал"

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма