С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 8 юни 2018, 13:03, 15492 прочитания

Строител на дигитализма

Михайло Николич, технологичен директор в Athlon, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Михайло Николич учи за кратко немска филология в Софийския университет, но от осемгодишен осъзнава, че повече го интересуват компютри и дизайн. Прекъсва и започва да се занимава с техническа поддръжка, после с видеомонтаж в телевизии и за известно време с дизайн за списание "Егоист". През 2007 г. взима трудното, както самият той го определя, решение да стане съосновател и управител в дигиталната агенция Athlon, която е базирана в София и работи на международния пазар. Оттогава освен с развитието на бизнеса на Athlon се занимава и с редица странични проекти в различни сфери. Има компания за мобилни приложения Five Taps, съорганизатор е на различни културни мероприятия (VR фестивала с участие на лектори от Tribeca Film Fest, участва в иновативната платформа, която обединява изкуство, наука и технологии в едно - Re:Logia, допринася за алгоритъма за театралната постановка HYSTER, съосновава академията "Технократи", работи по трансформирането на бившата Тютюнева фабрика в София. Николич е председател на IT комитета на Британско-българската бизнес асоциация, с която ще представя българската IT индустрия пред местни търговски камари в Лондон този месец
Компанията

Athlon e създадена през 2008 г. в София дигитална агенция, която работи за международния пазар - най-вече в Европа и Северна Америка. Първите три години от съществуването си работи изцяло за британски клиенти, а през 2011 г. открива и локален офис в Лондон. Служителите на компанията днес са 75, разпределени между офисите в София, Лондон, Ню Йорк и Торонто, а най-голямото и единствено специализирано технологично звено е в София с
45-членен екип.

През 2016 г. приходите на българското звено "Атлон Ди Пи Ес" са
2.5 млн. лв., като по данни на компанията това е около 25% от общия оборот на глобалния Athlon. Напоследък компанията работи за големи корпоративни клиенти с проекти в сферата на финансите и технологиите. В момента агенцията използва опита и контактите си, за да допринесе за създаването на Resonator - пространство с множество лаборатории за споделени иновации.
Как започна Athlon?

- Athlon започна от София. Това е доста важно да се уточни, понеже много хора смятат, че е чужда компания, която е отворила офис тук. Двама от партньорите ми - Робърт Кенеди и Кирил Апостолов, работеха заедно и аз се присъединих. Целта ни беше да обслужваме рекламните агенции в Лондон. Може би в България не е съвсем ясно какво е дигитална агенция - в масовия случай са или софтуерни компании, или агенции за дигитален маркетинг. Започнахме като подизпълнители за лондонски агенции и през някои малки проекти изградихме отношения с хората там. От уста на уста събрахме първата си база клиенти. Първите шест години не сме имали обособен екип продажби. Интересното е, че в тази индустрия в Лондон служителите често си сменят работата и всеки път, когато даден човек, с когото сме работили добре, го направеше, той се връщаше да работи отново с нас с новата си компания. Предвид че винаги сме залагали на партньорства и добрите отношения с хората, както и на качеството, това се оказва добра стратегия за бизнес развитие. Имаме един любим герой, който обиколи два континента и ни доведе като клиенти 7-8 агенции просто защото му харесва да работи с нас.


Как се разви вашият бизнес и като цяло дигиталните агенции през последните 10 години?

- Ако в началото изграждахме кампании, впоследствие започнахме да се занимаваме с уеб технологии и малко по-сериозни неща. С течение на времето и поради фактори като кризата, когато рекламните бюджети се свиха, се развихме от подизпълнители на рекламни агенции до компания, която предлага цялостни решения и консултантска дейност. Дори в момента нямаме нито една рекламна агенция като клиент, а само големи международни компании от други сфери. Нерядко правим прототипи на продукти или разработка на продукти. Като цяло това е посоката ни - предлагане на стратегия, цялостни технологични решения, както и наблягаме сериозно на дизайн.

Можете ли да дадете примери за ваши проекти? По какво работите в момента?



- Решенията, които правим, са най-различни, но предимно базирани на уеб технологии. Разликата ни с една софтуерна компания е, че не залагаме на готови решения - ние търсим най-оптималното и правилно решение на дадени казуси за клиентите си. В момента като агенция за пълно обслужване в дигиталната сфера сме позиционирани по средата между софтуерните и рекламните агенции. Сега имаме един доста комплексен и много интересен проект. Свързан е с огромен набор от данни за спортната индустрия, наподобява игра, но се използва от треньори и мениджмънта на отбори. Много е богат визуално и откъм функционалност. За съжаление не мога да споделя повече засега, но това е от типа проекти, с които искаме да се занимаваме и имаме експертиза да правим.

Има ли понякога и хардуерни елементи и джаджи в продуктите, които създавате?

- Хардуерът е слабо засегнат при нас, въпреки че сме имали такива проекти. Когато Resonator е готов, мисля, че ще имаме повече такива решения. Иначе гледаме да се оборудваме с интересен хардуeр, който излиза на пазара, за да сме в крак и дори стъпка наред. Даже да използваме джаджите само за експерименти и вътрешни хакатони в началото.

Как се управлява структура с четири офиса на различни места, като в един проект са включени поне два, ако не и всичките офиси? По колко проекта работите паралелно обикновено?

- Обикновено работим върху между 7 и 10 проекта, като всички са различни по дължина и мащаб. Случвало се е и да са 12 и повече. От самото начало работим дистанционно и затова сме свикнали с тази особеност. За комуникация използваме различни софтуери. Останалите ни три офиса са съсредоточени основно върху дизайна и работят директно с клиентите, тъй като това изисква повече жива интеракция, особено когато се презентират идеи и концепции. В София имаме основно програмисти, инженери и консултанти, като и ние често се включваме дистанционно и понякога пътуваме за срещи с клиенти. Улеснява ни, че въпреки часовата разлика на основните ни пазари - Европа и Северна Америка, винаги се засичаме за три-четири часа и можем да се стиковаме. Иначе имаме изгладени процеси, документация и инструменти, с които да си предаваме информация, така че да улесним комуникацията между дизайн и техническите екипи.

По въпроса с "управлението" мога да кажа, че в софийския офис сме заложили на плоска структура от създаването ни. Нямаме средно управленско ниво, само отговорници по управление на проекти, и всеки има възможност да се развива в различни сфери според интересите си.

По своята същност Athlon е IT компания от ново поколение. Има едно схващане, че в този бизнес приходите и печалбите са много големи, а инвестициите - малки. Това важи ли за вас?

- Много често хората виждат цифрите и си казват "уау". Истината е, че в нашата сфера около 90% от прихода е реален разход за заплати. Въпреки че IT индустрията изглежда интересна и апетитна, всяка компания в нея може да бъде уязвима. Всеки ден е битка за задържане на позицията на пазара. Особено ако предлагаш услуги. С такъв разход за заплати всеки месец, в който бизнес дейностите не вървят по план, може да бъде фатален.

Как намирате хората си?

- Повечето са лични контакти и препоръки от приятели. При нас хората са определена порода, някои просто виреят при нас и това го усещаме още на интервютата.

По трудно ли се продават дигитални услуги днес?

- Не, защото нуждите на клиентите се променят и вече нещата не опират до това да имаш готин сайт, а до комплексни решения, които са важни за бизнеса, като автоматизация, анализ и работа с данни и пр.

Бизнесът ви зависи много от клиентите, а те често не са съвсем наясно с материята. Как се намира балансът между това, което иска клиентът, и най-доброто за него?

- Затова клиентите ни обикновено ни търсят и за съвет. Екипът ни е такъв, че имаме много знания и никога нямаме едно шаблонно решение. Винаги започваме от самото начало - какви са нуждите и какво е адекватно. Гледаме и какви са нуждите на компанията по-дългосрочно - например, ако имат вътрешен екип със знания в определени технологии, няма да предложим нещо различно. В тази връзка не бих говорил за баланс - или има професионализъм от - до, или се прави нещо, за да се свърши нещо и да се генерират приходи. Понякога има неподозирани ограничения. Например сайтът на Dow Jones е правен на Wordpress защото само тази платформа е минала през одита им за сигурност - крайно недобро решение, но това отговаря на изискванията им, предизвикани от съвсем не-технически аргументи на мениджмънта.

Името ви в свързано с много брандове и проекти. Всички тези странични проекти виждате като занимание, което ви държи в креативна и мисловна форма, или има по-голям план? Кои са най-интересните в момента?

- Със сигурност ме държат нащрек, много неща научавам покрай тях. Но всичко е тясно свързано със стратегията на Athlon и е в контекста на това, което правим. Мисля, че е полезно да се пробва, да се чупи мирогледът. Това е и разликата между нас и чисто софтуерните компании, позволяваме си понякога лукса на смелите решения. А най-интересни в момента са Resonator, "Технократи" и Kombinat, те всъщност са много свързани помежду си и най-вече с по-големите цели на Athlon.

Какво са Resonator и Kombinat?

- Resonator е хъб за създаване на споделени иновации, който предстои да отворим тази година. Това е пространство за обучения, изследвания, развойна дейност и експериментиране. Проектът е стратегическа стъпка за нас, защото така ще можем както да разработваме за наши клиенти, така и да се възползваме от техните умения и опит. Това е начин и да отговорим на нуждите на индустрията - проучваме какви са и разработваме решения спрямо тях. Ще използваме нашите бизнес канали и контакти да увеличим и стойността на външните проекти на хора от общността, която пространството ще създаде. Resonator е важна стъпка за нас, тъй като малко агенции са се осмелили да направят нещо извън основната си дейност. Някои колеги от бизнеса изграждат школи за целите на наемане на персонал. Ние имаме по-голяма визия - създаване на нови брандове, излезли от експерименти в лабораториите ни, за чието разрастване ще помагаме активно чрез мрежата си от партньори, сред които и други подобни пространства по света.

Kombinat е бившата тютюнева фабрика в центъра на София, където се помещават Resonator и офиса на Athlon. Развиваме това пространство по-скоро заради каузата и искаме то да се обособи като място за работа на хора с идеи.

Кое е най-трудното решение, което сте вземали в Athlon?

- На лично ниво ми беше много трудно да взема решение да започна, тъй като преди това бях дизайнер, а изведнъж трябваше да превключа към мениджмънт. Не съжалявам, тъй като и в момента в работата ми има много креативни неща, а и имам възможност да се включвам към различни проекти. Нямам мениджърско образование и всичко, което съм правил, е било плод на възгледите ми.
Q&A

Как си почивате с толкова много проекти?
- Нищо по-различно от всички останали с натоварена работа - с всевъзможен спорт. Придвижвам се и в града с колело. Особено вечер, когато покарам или си направя упражненията за час-два, рестартирам и пак съм готов за работа.

Коя операционна система предпочитате?
- Това са много незначителни неща. Бил съм даже и на MacBook с Windows...

Един софтуерен продукт, който ви улеснява ежедневието?
- Банално е, но Gmail и календарът на Google.

Книга, която бихте препоръчал?
- Свързани са с човешките взаимоотношения, които смятам, че са основата на всеки бизнес. А е пълно с губеща времето мениджърска литература. Ego Is the Enemy и The Obstacle Is the Way на Райън Холидей, 48 Rules of Power на Робърт Грийн и The The Subtle Art of Not Giving a F*ck на Марк Мансън.

Интервюто взе Александра Козбунарова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Офир Ейял: Viber e лидер в България, макар потребителите да използват едновременно и други приложения Офир Ейял: Viber e лидер в България, макар потребителите да използват едновременно и други приложения

Главният оперативен директор на Viber пред "Капитал"

15 яну 2019, 1349 прочитания

Стив Уагнер: Големите масиви данни трябва да водят до бързи и точни решения Стив Уагнер: Големите масиви данни трябва да водят до бързи и точни решения

Глобалният управляващ директор на Experian Decision Analytics пред "Капитал"

14 яну 2019, 987 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Лидер на глобално и местно ниво

Генералният мениджър на "Рено Нисан България" Рено Пирел пред "Капитал"

Новият бизнес квартал "Младост 5"

Зад комплекса на БАН на "Цариградско шосе" може да се появи нов офис и технологичен парк

Колко е сложно да управляваш милиарди

Фондът на фондовете обеща много неща за 2018 г., но само част от тях се случиха, а около процедурите витаят съмнения

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Непознатата Лика Янко

Изложба проследява рядко разказваната история на репресираната по време на социализма българска художничка от албански произход

Всичко за Роки

Taschen публикува книга с историята на най-емблематичния герой на Силвестър Сталоун

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Провал на сделката за Brexit, БНБ предупреди за рискове, без фабрика за сладоледи във Варна, горивата донесоха 2.8% годишна инфлация

Емисия

DAILY @7AM // 16.01.2019 Прочетете