С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 8 юни 2018, 13:03, 14157 прочитания

Строител на дигитализма

Михайло Николич, технологичен директор в Athlon, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Михайло Николич учи за кратко немска филология в Софийския университет, но от осемгодишен осъзнава, че повече го интересуват компютри и дизайн. Прекъсва и започва да се занимава с техническа поддръжка, после с видеомонтаж в телевизии и за известно време с дизайн за списание "Егоист". През 2007 г. взима трудното, както самият той го определя, решение да стане съосновател и управител в дигиталната агенция Athlon, която е базирана в София и работи на международния пазар. Оттогава освен с развитието на бизнеса на Athlon се занимава и с редица странични проекти в различни сфери. Има компания за мобилни приложения Five Taps, съорганизатор е на различни културни мероприятия (VR фестивала с участие на лектори от Tribeca Film Fest, участва в иновативната платформа, която обединява изкуство, наука и технологии в едно - Re:Logia, допринася за алгоритъма за театралната постановка HYSTER, съосновава академията "Технократи", работи по трансформирането на бившата Тютюнева фабрика в София. Николич е председател на IT комитета на Британско-българската бизнес асоциация, с която ще представя българската IT индустрия пред местни търговски камари в Лондон този месец
Компанията

Athlon e създадена през 2008 г. в София дигитална агенция, която работи за международния пазар - най-вече в Европа и Северна Америка. Първите три години от съществуването си работи изцяло за британски клиенти, а през 2011 г. открива и локален офис в Лондон. Служителите на компанията днес са 75, разпределени между офисите в София, Лондон, Ню Йорк и Торонто, а най-голямото и единствено специализирано технологично звено е в София с
45-членен екип.

През 2016 г. приходите на българското звено "Атлон Ди Пи Ес" са
2.5 млн. лв., като по данни на компанията това е около 25% от общия оборот на глобалния Athlon. Напоследък компанията работи за големи корпоративни клиенти с проекти в сферата на финансите и технологиите. В момента агенцията използва опита и контактите си, за да допринесе за създаването на Resonator - пространство с множество лаборатории за споделени иновации.

Още по темата

Технологични компании опитват да блокират нов закон за личните данни в Калифорния

Amazon, Microsoft и Uber твърдят, че той ще наруши бизнес модела им

19 юни 2018

Поколението Y е най-мощната потребителска сила

Младите имат различно поведение на пазара, затова компаниите и технологиите се променят спрямо тях

10 юни 2018

Юристът, който цял живот продава цигари

Владислав Михов, управител на "Джапан Табако Интернешънъл България"

11 май 2018

Момчил Кюркчиев, Leanplum: Броят на разработчиците ни в София ще надмине този в Сан Франциско

Съоснователят и изпълнителен директор на мултимилионната платформа за мобилен маркетинг и лектор на DigitalK 2018

25 апр 2018
Как започна Athlon?

- Athlon започна от София. Това е доста важно да се уточни, понеже много хора смятат, че е чужда компания, която е отворила офис тук. Двама от партньорите ми - Робърт Кенеди и Кирил Апостолов, работеха заедно и аз се присъединих. Целта ни беше да обслужваме рекламните агенции в Лондон. Може би в България не е съвсем ясно какво е дигитална агенция - в масовия случай са или софтуерни компании, или агенции за дигитален маркетинг. Започнахме като подизпълнители за лондонски агенции и през някои малки проекти изградихме отношения с хората там. От уста на уста събрахме първата си база клиенти. Първите шест години не сме имали обособен екип продажби. Интересното е, че в тази индустрия в Лондон служителите често си сменят работата и всеки път, когато даден човек, с когото сме работили добре, го направеше, той се връщаше да работи отново с нас с новата си компания. Предвид че винаги сме залагали на партньорства и добрите отношения с хората, както и на качеството, това се оказва добра стратегия за бизнес развитие. Имаме един любим герой, който обиколи два континента и ни доведе като клиенти 7-8 агенции просто защото му харесва да работи с нас.

Как се разви вашият бизнес и като цяло дигиталните агенции през последните 10 години?

- Ако в началото изграждахме кампании, впоследствие започнахме да се занимаваме с уеб технологии и малко по-сериозни неща. С течение на времето и поради фактори като кризата, когато рекламните бюджети се свиха, се развихме от подизпълнители на рекламни агенции до компания, която предлага цялостни решения и консултантска дейност. Дори в момента нямаме нито една рекламна агенция като клиент, а само големи международни компании от други сфери. Нерядко правим прототипи на продукти или разработка на продукти. Като цяло това е посоката ни - предлагане на стратегия, цялостни технологични решения, както и наблягаме сериозно на дизайн.

Можете ли да дадете примери за ваши проекти? По какво работите в момента?



- Решенията, които правим, са най-различни, но предимно базирани на уеб технологии. Разликата ни с една софтуерна компания е, че не залагаме на готови решения - ние търсим най-оптималното и правилно решение на дадени казуси за клиентите си. В момента като агенция за пълно обслужване в дигиталната сфера сме позиционирани по средата между софтуерните и рекламните агенции. Сега имаме един доста комплексен и много интересен проект. Свързан е с огромен набор от данни за спортната индустрия, наподобява игра, но се използва от треньори и мениджмънта на отбори. Много е богат визуално и откъм функционалност. За съжаление не мога да споделя повече засега, но това е от типа проекти, с които искаме да се занимаваме и имаме експертиза да правим.

Има ли понякога и хардуерни елементи и джаджи в продуктите, които създавате?

- Хардуерът е слабо засегнат при нас, въпреки че сме имали такива проекти. Когато Resonator е готов, мисля, че ще имаме повече такива решения. Иначе гледаме да се оборудваме с интересен хардуeр, който излиза на пазара, за да сме в крак и дори стъпка наред. Даже да използваме джаджите само за експерименти и вътрешни хакатони в началото.

Как се управлява структура с четири офиса на различни места, като в един проект са включени поне два, ако не и всичките офиси? По колко проекта работите паралелно обикновено?

- Обикновено работим върху между 7 и 10 проекта, като всички са различни по дължина и мащаб. Случвало се е и да са 12 и повече. От самото начало работим дистанционно и затова сме свикнали с тази особеност. За комуникация използваме различни софтуери. Останалите ни три офиса са съсредоточени основно върху дизайна и работят директно с клиентите, тъй като това изисква повече жива интеракция, особено когато се презентират идеи и концепции. В София имаме основно програмисти, инженери и консултанти, като и ние често се включваме дистанционно и понякога пътуваме за срещи с клиенти. Улеснява ни, че въпреки часовата разлика на основните ни пазари - Европа и Северна Америка, винаги се засичаме за три-четири часа и можем да се стиковаме. Иначе имаме изгладени процеси, документация и инструменти, с които да си предаваме информация, така че да улесним комуникацията между дизайн и техническите екипи.

По въпроса с "управлението" мога да кажа, че в софийския офис сме заложили на плоска структура от създаването ни. Нямаме средно управленско ниво, само отговорници по управление на проекти, и всеки има възможност да се развива в различни сфери според интересите си.

По своята същност Athlon е IT компания от ново поколение. Има едно схващане, че в този бизнес приходите и печалбите са много големи, а инвестициите - малки. Това важи ли за вас?

- Много често хората виждат цифрите и си казват "уау". Истината е, че в нашата сфера около 90% от прихода е реален разход за заплати. Въпреки че IT индустрията изглежда интересна и апетитна, всяка компания в нея може да бъде уязвима. Всеки ден е битка за задържане на позицията на пазара. Особено ако предлагаш услуги. С такъв разход за заплати всеки месец, в който бизнес дейностите не вървят по план, може да бъде фатален.

Как намирате хората си?

- Повечето са лични контакти и препоръки от приятели. При нас хората са определена порода, някои просто виреят при нас и това го усещаме още на интервютата.

По трудно ли се продават дигитални услуги днес?

- Не, защото нуждите на клиентите се променят и вече нещата не опират до това да имаш готин сайт, а до комплексни решения, които са важни за бизнеса, като автоматизация, анализ и работа с данни и пр.

Бизнесът ви зависи много от клиентите, а те често не са съвсем наясно с материята. Как се намира балансът между това, което иска клиентът, и най-доброто за него?

- Затова клиентите ни обикновено ни търсят и за съвет. Екипът ни е такъв, че имаме много знания и никога нямаме едно шаблонно решение. Винаги започваме от самото начало - какви са нуждите и какво е адекватно. Гледаме и какви са нуждите на компанията по-дългосрочно - например, ако имат вътрешен екип със знания в определени технологии, няма да предложим нещо различно. В тази връзка не бих говорил за баланс - или има професионализъм от - до, или се прави нещо, за да се свърши нещо и да се генерират приходи. Понякога има неподозирани ограничения. Например сайтът на Dow Jones е правен на Wordpress защото само тази платформа е минала през одита им за сигурност - крайно недобро решение, но това отговаря на изискванията им, предизвикани от съвсем не-технически аргументи на мениджмънта.

Името ви в свързано с много брандове и проекти. Всички тези странични проекти виждате като занимание, което ви държи в креативна и мисловна форма, или има по-голям план? Кои са най-интересните в момента?

- Със сигурност ме държат нащрек, много неща научавам покрай тях. Но всичко е тясно свързано със стратегията на Athlon и е в контекста на това, което правим. Мисля, че е полезно да се пробва, да се чупи мирогледът. Това е и разликата между нас и чисто софтуерните компании, позволяваме си понякога лукса на смелите решения. А най-интересни в момента са Resonator, "Технократи" и Kombinat, те всъщност са много свързани помежду си и най-вече с по-големите цели на Athlon.

Какво са Resonator и Kombinat?

- Resonator е хъб за създаване на споделени иновации, който предстои да отворим тази година. Това е пространство за обучения, изследвания, развойна дейност и експериментиране. Проектът е стратегическа стъпка за нас, защото така ще можем както да разработваме за наши клиенти, така и да се възползваме от техните умения и опит. Това е начин и да отговорим на нуждите на индустрията - проучваме какви са и разработваме решения спрямо тях. Ще използваме нашите бизнес канали и контакти да увеличим и стойността на външните проекти на хора от общността, която пространството ще създаде. Resonator е важна стъпка за нас, тъй като малко агенции са се осмелили да направят нещо извън основната си дейност. Някои колеги от бизнеса изграждат школи за целите на наемане на персонал. Ние имаме по-голяма визия - създаване на нови брандове, излезли от експерименти в лабораториите ни, за чието разрастване ще помагаме активно чрез мрежата си от партньори, сред които и други подобни пространства по света.

Kombinat е бившата тютюнева фабрика в центъра на София, където се помещават Resonator и офиса на Athlon. Развиваме това пространство по-скоро заради каузата и искаме то да се обособи като място за работа на хора с идеи.

Кое е най-трудното решение, което сте вземали в Athlon?

- На лично ниво ми беше много трудно да взема решение да започна, тъй като преди това бях дизайнер, а изведнъж трябваше да превключа към мениджмънт. Не съжалявам, тъй като и в момента в работата ми има много креативни неща, а и имам възможност да се включвам към различни проекти. Нямам мениджърско образование и всичко, което съм правил, е било плод на възгледите ми.
Q&A

Как си почивате с толкова много проекти?
- Нищо по-различно от всички останали с натоварена работа - с всевъзможен спорт. Придвижвам се и в града с колело. Особено вечер, когато покарам или си направя упражненията за час-два, рестартирам и пак съм готов за работа.

Коя операционна система предпочитате?
- Това са много незначителни неща. Бил съм даже и на MacBook с Windows...

Един софтуерен продукт, който ви улеснява ежедневието?
- Банално е, но Gmail и календарът на Google.

Книга, която бихте препоръчал?
- Свързани са с човешките взаимоотношения, които смятам, че са основата на всеки бизнес. А е пълно с губеща времето мениджърска литература. Ego Is the Enemy и The Obstacle Is the Way на Райън Холидей, 48 Rules of Power на Робърт Грийн и The The Subtle Art of Not Giving a F*ck на Марк Мансън.

Интервюто взе Александра Козбунарова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Със София в центъра на бизнеса Със София в центъра на бизнеса

Изпълнителният директор на Progress Йогеш Гупта пред "Капитал"

21 сеп 2018, 2642 прочитания

Ладислав Бартоничек: Плановете на PPF тук са дългосрочни 2 Ладислав Бартоничек: Плановете на PPF тук са дългосрочни

Акционерът и отговарящ за телекомуникационния сектор в чешката PPF, която купи "Теленор България", пред "Капитал"

31 авг 2018, 31013 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Лидер на глобално и местно ниво

Генералният мениджър на "Рено Нисан България" Рено Пирел пред "Капитал"

А ти в кой фонд отиваш?

Близо 93 хил. лица са сменили пенсионното си дружество през първото полугодие

Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Не разследвай това

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.09.2018 Прочетете