С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 юни 2018, 11:34, 4670 прочитания

Лидер на глобално и местно ниво

Генералният мениджър на "Рено Нисан България" Рено Пирел пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Рено Пирел е генерален мениджър на "Рено Нисан България" от септември 2017. Пирел е завършил бизнес администрация в Есекс, Франция. Има 20-годишен опит в Renault, където е заемал позиции в отделите продажби и маркетинг, бил е и мениджър маркетингови проучвания. Между 2009 и 2013 г. е маркетинг директор клиенти, отговорен за CRM (управление на връзката с клиенти), база данни и програмата за лоялност MyRenault. През април 2013 Рено Пирел е назначен на позицията директор търговска гама Global Access, а след това, от 2015 до 2017 г. - на новосъздадената позиция продуктов маркетинг директор.
Компанията

"Рено Нисан България" е лидер по продажби на българския пазар на нови автомобили. Според регистрациите в КАТ за 2017 г. две от марките в групата - Dacia и Renault, са номер едно и две тук, а третата - Nissan, е номер 7. Общо трите са продали над 10 000 нови автомобила през 2017 г. от общо 36 000 коли. "Рено Нисан България" е дъщерна компания на групата Renault Nissan и продава в България през много дилъри. Служителите на българското дружество са
45 души,
а приходите й за 2016 г. достигнаха
259 млн. лв.
Как се разви бизнесът на "Рено Нисан България" през последната година и какви са очакванията ви за тази?

Миналата година беше много важна за нас на глобално ниво, защото заедно с другите марки в алианса - Nissan, Mitsubishi и "АвтоВАЗ", както и Renault и Dacia, достигнахме продажби от 10.6 млн. автомобила, което ни направи световен лидер за пръв път на пазара на нови коли. А той расте бързо на глобално ниво. Когато стартирах в Renault преди около 20 години, общите годишни продажби на всички компании достигаха около 60 млн. коли. С възхода на нововъзникващите пазари като Китай пазарът вече е близо до 100 млн. бройки.


Що се отнася до България, за четвърта поредна година сме лидери на пазара с Dacia, а Renault е номер две. Nissan също е в топ 10 тук, така че общо групата продава една на всеки четири коли. Представянето ни е много добро, особено като се има предвид, че нямаме индустриално производство в страната - подобен пазарен дял се реализира в страни, където имаме заводи, като Румъния например.

Планираме да продължим този растеж и през тази година. Искаме да отделим повече внимание на частните клиенти, тъй като повечето от продажбите ни са за корпоративни клиенти. Повечето потребители в България първо залагат на употребявани коли и затова искаме да работим в тази насока с нашите предложения в този сегмент, за да ги привлечем за наши клиенти, преди да ги насочим към новите коли.

Какво е впечатлението ви за българския пазар, ако трябва да го сравнявате с други държави?



Уникалното при него е съотношението между продажбите на нови и употребявани коли, което е 1 към 9. В други държави е 1 към 3, най-много 1 към 4. Което означава, че трябва да променим модела си, за да привлечем повече клиенти в употребяваните автомобили. Затова и пуснахме Renault Selection, насочен към колите втора ръка. Тази услуга предлага сертифицирани употребявани коли с гаранция. Този пазар преминава основно към интернет и по тази причина заложихме повече на дигиталните услуги.

Икономиката расте, потреблението и заплатите също. Очаквате ли това да доведе до повече покупки на нови автомобили?

Да, средната класа расте. Но нещата няма да се променят за ден. Очакванията ни са след време все повече частни клиенти да започнат да купуват употребявани автомобили, които са на все по-малко години, и впоследствие да преминат на нови автомобили.

Какво е съотношението между дела на корпоративните и частните клиенти за вашата компания?

Около 80 към 20%. Ние сме една от малкото компании на българския пазар, която е дъщерно дружество на компанията майка, а не вносител. Това ни дава предимство в В2В бизнеса, защото се възползваме от процесите в групата ни, които ни дават възможност да предлагаме повече услуги на корпоративните ни клиенти.

Renault Nissan е лидер в световен план на пазара на електромобили. Как се развива пазарът тук?

Започнахме по-рано от конкурентите ни на този пазар глобално. Екипът ни тук работи много за налагането на електромобилността. Например предоставихме 15 Renault Zoe на европейското председателство. Така хората разбират, че сме водещ бранд в този сектор, което е добре за нашия имидж. Електрическата мобилност без съмнение е бъдещето на автомобилната индустрия.

И макар продажбите в България все още да са малки, ние вече сме разпознаваеми като бранд. Според нас е трудно да очакваме някакъв бурен растеж на електромобили по пътищата тук, ако правителството не предлага някакви субсидии при покупка на такъв автомобил.

Могат ли услуги за споделяне на коли също да популяризират електомобилите?

Да, веднъж шофирал такава кола, се пристрастяваш и е трудно да се завърнеш към традиционния автомобил.

Къде виждате бъдещето на Dacia тук, където марката вече е лидер? Очаквате ли още увеличение на дела й?

Вече държим около 12% от пазара тук с Dacia, докато в Западна Европа делът й е около 3%. Така че Dacia вече е много успешен бранд. Според мен, ако потребителите се прехвърлят от пазара на употребявани коли към покупка на нови автомобили, Dacia е добър първи избор. Ще продължим да развиваме продуктовата линия на Dacia, която да е толкова успешна, колкото и сегашната. Успехът на бранда се дължи на умението ни внимателно да се вслушваме в това от какво клиентът има или няма нужда - не слагаме в колата нещо ненужно и така държим по-ниски разходи.

Предвиждате ли електрическа Dacia един ден?

Със сегашната цена на батериите ще е трудно да се вместим в бизнес модела на Dacia, но ще се случи някога.

Автомобилният сектор се променя изключително бързо. Къде го виждате след няколко години?

Променя се следваният бизнес модел през последните 100 години в индустрията, а през следващите пет години ще видим мащабна трансформация. Преживяването на потребителя се дигитализира - във и извън колата, у дома и в дилърството. При всички тези технологии ние също се превръщаме в технологична компания. Ползването на автомобили също се променя - от собственост към използване. Все по-малко клиенти ще имат собствена кола, а ще използват такава при нужда чрез услуги за споделяне. А след време се задават и автономните коли, което още повече ще промени целия модел в индустрията - от продажба на коли към предлагане на услуги за мобилност. Компаниите в сектора трябва да преоткрием бизнес модела си, което е вълнуващо - всичко, което знаехме в миналото, вече няма да е валидно. Трябва да работим тясно и с дилърите, които също трябва да преоткрият бизнеса си.

Кога очаквате навлизането на автономните автомобили?

Планираме първите ни автономни коли да са на пътя през 2022 г., стига да е готова регулаторната рамка дотогава. Трябва да убедим правителствата в ползите и възможностите на тази технология, което правим и в момента. Но процесът е постепенен и до 2022 г. трябва да сме готови с първите коли.

Някои от конкурентите ви очакват крайните цени на електромобилите и тези с двигатели с вътрешно горене да се изравнят около 2025 г. В Renault Nissan очаквате ли подобно нещо?

Цените вече са много близки на някои пазари, които субсидират покупката на електромобили, като Франция, Норвегия и др. В следващите пет-шест години очакваме голям спад в цената на батериите и увеличаване на ефективността им и съответно на пробега.

Разкажете за едно трудно решение в кариерата си.

Едно трудно решение е да спра да пия кафе (смее се). Но обикновено най-трудните решения са свързани със спирането на даден проект, по който екипите са работили седмици, месеци, дори години. Най-смелото и най-трудно решение е да спреш такъв проект като ръководител, защото подобна мярка създава разочарование и демотивация. Но нямаш друг избор и трябва да приемеш реалността, че разходите са неуправляеми или проектът е нерентабилен. Като мениджър трябва да мотивираш наново екипа си. Лесно е да започнеш няколко различни проекта, но далеч по-трудно е да намалиш броя им и да избереш тези, от които компанията се нуждае. Когато дойдох в България, имаше много различни текущи проекти и желание на малкия ни екип тук да ги развива. Трябваше да избера тези, които могат да се случат в следващите 12 месеца.

Бихте ли направили нещо различно, ако можехте да се върнете назад в кариерата си?

Бих смесвал повече позиции и опит - от работа в корпорацията до работа "на терен", от дългосрочна позиция до краткосрочен бизнес, от дълго стратегическо проучване до кратка позиция в продажби, от мениджмънт до немениджърски постове. Така се развиват умения. Бих излизал повече от зоната си на комфорт и компетенции.

Има ли нужда един мениджър да има бизнес образование, за да е добър ръководител?

В този бизнес най-важното е да управляваш връзката между краткосрочната печалба и дългосрочното бизнес развитие, които понякога не съвпадат. Не знам дали за това е нужен МВА, но определено е трудно да управляваш тази връзка. Защото понякога в името на печалбата можеш да режеш бъдещ бизнес. Или пък да заложиш прекалено много на бъдещия бизнес, което също не е добре.
Q&A

Имате ли хобита?
Да, обичам да откривам страната и затова обикалям България. Също така обичам да шофирам, защото колата се превръща все повече в технологичен продукт. Всички нововъведения правят забавно шофирането дори от офиса до дома.

Какви устройства използвате в ежедневието си?
Освен колата използвам много и смартфон.

Имате ли любимо бизнес четиво?
В бързо променящ се бизнес като нашия е добре да бъдеш информиран. Всяка сутрин в 8 сутринта получаваме новинарски брифинг в мейла, покриващ теми, които могат да се отразят на дейността ни. Има и една книга за бизнеса, която редовно препрочитам - Good To Great на Джим Колинс, която разкрива как компаниите могат да растат устойчиво. Тя се базира на един основен принцип, който аз се опитвам да прилагам: Мениджърът е шофьор на автобус и понякога качва хора на него, защото иска да работи с тях, независимо на кое място в автобуса седят. Можеш да наемеш човек за дадена позиция, но след пет години тази позиция може вече да не съществува или пък да се е появила нова. Но знаеш, че можеш да разчиташ на тези хора.

Коя е любимата ви кола?
Най-любимата ми кола е електрическата Renault Zoe, защото е малка, лека, набира бързо и може да се паркира свободно в центъра на София.

Интервюто взе Константин Николов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да сърфираш по снега Да сърфираш по снега

Дона Карпентър, изпълнителен директор на Burton пред "Капитал"

19 апр 2019, 374 прочитания

Фил Дейвис: По-добри сме като фокусирана компания, а не да се опитваме да правим всичко Фил Дейвис: По-добри сме като фокусирана компания, а не да се опитваме да правим всичко

Главният директор продажби и президент на Hybrid IT в Hewlett Packard Enterprise, пред "Капитал"

12 апр 2019, 2500 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Креси Уеслинг: Пазарът се измества в полза на прозрачни и даващи бизнеси

Съоснователката на Elvis & Kresse пред "Капитал". Компанията произвежда аксесоари от непотребни пожарникарски маркучи

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

Пламъците над "Аванти"

Компанията за внос и продажба на алкохол и цигари има вече два опожарени обекта

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Иван Шопов

На 18 май той ще представи на живо ремиксирана версия на Kanatitsa, съвместния си албум с фолклорното трио "Авигея"

Кино: "Джебчии"

Семейството срещу света с простота и нежност