С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 мар 2019, 15:59, 3483 прочитания

Майк Лембъргър: Visa се учи от финтех вълната

Директорът "Продуктови решения" на Visa за Европа пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Майк Лембъргър е директор "Продуктови решения" на Visa за Европа. Основният фокус на екипа му е разработването на нови продукти и усъвършенстването на вече съществуващи такива. Лембъргър има общо над 20 години опит в разработване на продукти. Преди да се присъедини към Visa, е бил вицепрезидент по аналитични възможности в American Express, както и е заемал различни позиции в General Electric и American Management Systems. "Капитал" се срещна с Лембъргър по време на Световния мобилен конгрес в Барселона, провел се в края на февруари тази година.
Върху какви продукти работи в момента Visa?

- Основното, върху което работим днес, е плащанията да продължат да бъдат сигурни. Всичката технология, която имаме, е насочена към различни неща, но сигурността е приоритет номер едно. Особено предвид новите регулации, които влизат в сила и растежа на дигиталните разплащания. В тези зони продължаваме да имаме още работа по отношение на сигурността. Последните ни стъпки в тази посока бяха пускането на новата версия на 3D паролите за сигурност, които надграждат върху верификацията кой точно е потребителят. Втората ни голяма насока е токенизацията, която позволява при онлайн плащане данните от картата ви да бъдат заменени от случайно генерирани числа. При традиционните карти имаме 16 цифри и други допълнителни данни. Сега ние преведохме тези данни, така че да бъдат защитени във виртуалния свят. Взехме цялата информация и вече разполагаме с по-голяма защита, отколкото когато и да било. Със сигурност нашият най-голям фокус днес е сигурността на плащанията.


Днес се поставя много повече внимание върху сигурността на личните данни, отколкото когато и да било преди – както от активисти, така и от правителства и регулаторни органи. Проблем ли е това за Visa?

- Продължаваме да инвестираме дори в самото разбиране на важността на данните, които преминават през нас. Ние сме посредници между потребителя, търговеца и банките и когато минаваме по всички стъпки на една транзакция, трябва да бъдем сигурни, че плащането е безопасно и сигурно. Като мрежа имаме привилегията да имаме достъп до част от тази информация и имаме отговорността да се гриижм за сигурността, да спазваме местните закони и др. В момента сме в добра позиция да помагаме в подготовката на новите правила по отношение на сигурността на данните, защото имаме опита от свързването на толкова много места по света. Visa чувства, че има важна роля в целия този процес.

Използва ли или планира ли Visa да използва нови технологии като блокчейн сега или в бъдеще?



- В момента не използваме блокчейн, но разглеждаме в лабораториите си как тази технология работи. Имаме достатъчно информация, че да създадем своя собствена блокчейн платформа. Но за момента технологията на Visa не използва блокчейн.

Чуваме много за финтех революцията, която завладява един иначе консервативен сектор като финансовия. Има много стартъпи и идеи, чиято идея е да разрушат действащите модели. Как се отразява това на Visa?

- Мисля, че е страхотна възможност за нас. Финтех вълната преди всичко предизвиква традиционната система. Виждаме много компании и стартъпи, които идват при нас и ни питат дали могат да използват нашата технология по начин, по който ние не сме я ползвали досега – нов поглед върху това как се разменят различни валути, как се случват самите транзакции, през терминал или друго устройство. Това, което Visa прави, е да инвестира повече в платформата ни за разработчици и много други стартъпи започват да градят технологията си върху вече съществуващата наша. Има много нови издатели на карти, които работят с Visa, но не искат да работят по традиционния начин – искат да е по-дигитално или да се насочат към определена група, пътуващи хора или градски тип хора. Работим с тях да добавим нови функции. За нас чувството е, че имаме нови партньори. Традиционно работим и с някои от най-големите банки в света и те също иновират, но финтех компаниите добавят много към целия процес.

Исках да ви задам въпрос как гигант като Visa се справя с много по-малките и гъвкави компании в сектора, но вие всъщност работите с тях...

- Да, работим с тях. Вижте, много компании в сектора се опитват да разрушат съществуващите модели по различни начини, например чрез отвореното банкиране. Много от тези компании се опитват да премахнат посредниците между хората и търговците – това, което прави мрежата на Visa. Опитваме се да се учим от такива компании, защото когато погледнем нашата система, осъзнаваме, че сме прекарали последните 20 години в създаването на огромна мрежа със страхотни резултати, но никой не казва, че не можем да се променим. Винаги има опасности, но аз смятам, че опасностите са добре за индустрията. В нашия случай те са възможност да се учим.

Няма ли по-агресивна конкуренция?

- Ако някой иска да плаща по алтернативни на Visa начини, искаме да спечелим клиента си обратно и ще правим точно това. Очевидно имаме традиционни конкуренти като Mastercard, American Express и др., но се появяват и други начини за плащане, както е в WeChat или Alibaba. Всеки път, когато има плащания там, те не използват нашата мрежа. Наша цел е да убедим възможно най-много хора, че плащането с Visa е най-простият и лесен начин това да се случи.

Ако продължим с тенденцията за все повече услуги като Revolut например, вместо традиционни банки, как ще се отрази това на Visa?

- Добрите новини са, че Revolut работи с Visa и Mastercard и искат да използват нашите мрежи. Така че дори компаниите да взимат клиенти от традиционните банки, те все пак използват нашите услуги. Всичко това е добре за нас и показва силата на технологията, която сме изградили. Компания като Revolut се опитва да промени банковата система, но го прави работейки с мрежите. Ако решат да не използват нашите мрежи и убедят клиентите си да изпозлват други начини на разплащане, тогава можем да говорим за конкурентна среда. Но днес ние работим с тях и дори в момента имам Revolut карта на Visa в джоба си.

Налага ли ви се да убеждавате подобни компании, които искат да променят финансовия сектор, че не сте врагът?

- Смятам, че нашата позиция да приемем тази вълна и да се учим от нея е добре и наистина показва, че ние не сме врагът. Същевременно новите компании се опитват да направят нови бизнес модели, така че всичко да е по-удобно за потребителите – например възможността за пазаруване в страна с друга валута при заключен валутен курс, какъвто е случаят с Revolut.

Има ли разлика между правенето на бизнес с големите банки и с по-малките компании?

- Всеки има различен подход и се опитва да прави нещата по различен начин. Новите компании работят много повече с технология, при това различно спрямо традиционните банки. Някои са по-агресивни, но големите банки също инвестират много в иновации, в това да са по-гъвкави и това дърпа целия сектор напред.

Интервюто взе Йоан Запрянов

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Миглена Стоилова: България трябва да си постави по-амбициозни ВЕИ цели Миглена Стоилова: България трябва да си постави по-амбициозни ВЕИ цели

Председателят на надзорния съвет на Българската ветроенергийна асоциация пред "Капитал"

17 юни 2019, 1334 прочитания

Андре Каланцопулос: Над 70% от потребителите на IQOS ползват продукта постоянно Андре Каланцопулос: Над 70% от потребителите на IQOS ползват продукта постоянно

Главният изпълнителен директор на Philip Morris International пред "Капитал"

7 юни 2019, 4306 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Джорди Морера: Без качествени продукти и най-добрият готвач е нищо

Испанският шеф-готвач и консултант за формулата на успешния ресторант пред "Капитал"

Garitage Park и казахските милиони

Големият имотен проект в София е собственост семейството на Аслан Мусин, който до 2012 г. е считан за дясна ръка на Назарбаев

Евроизбори 2019: Слънце грее, дъжд вали...

...или как гласува Симитли

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."

Ядрен резонанс: на какво се дължи безпрецедентният успех на сериала "Чернобил"

Сериалът е смразяващо актуален днес, когато темата за размитите граници между истинно и лъжливо вълнуват обществото