С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 юни 2019, 11:41, 3513 прочитания

Елина Желева: Дизайн мисленето позволява на екипите в компаниите да се представят по-добре

Управляващият партньор и директор на launchlabs Sofia пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

На ръба на утрешния ден

Йост Уеркърк: Изкуственият интелект вече е тук

Съоснователят на Hopper и лектор на DigitalK 2019 пред "Капитал"

Мая Вуйнович: Технологиите не решават сами проблеми, нужни са хора

Основателят и изпълнителен директор на OGroup и лектор на DigitalK 2019 пред "Капитал"

Джеф Хофман: Свързаният свят е по-добър свят

Серийният предприемач и лектор на DigitalK 2019 пред "Капитал"

Отвъд професионалните умения на служителите все по-важнo за компаниите става те да притежават и т.нар. меки умения. Сред тях са креативност, лидерство, способност да комуникират, емоционална интелигентност и работа в екип. Необходимостта от разнообразни умения и нови начини на работа в екипите, които да развиват бизнесите, отваря врати за адаптирането на нова методология, наречена дизайн мислене. Въпреки че началото й е поставено през 60-те години на миналия век, последното десетилетие тя става все по-популярна по света.

Дизайн мисленето най-общо представлява начин за работа на екипи, който се случва в няколко стъпки. Служителите се поставят на мястото на потребителите, дефинират основните проблеми, след което генерират идеи за решението им. През 2014 г. Елина Желева основава в България компанията DesignThinking.bg, която въвежда методологията дизайн мислене и нейното използване за подобряване на клиентското преживяване и разработването на иновации в бизнеса. Уменията си в областта тя придобива в два от най-престижните университети по дизайн мислене - HPI School of Design Thinking в Потсдам и Stanford University d.school. През годините българската компания е водила обучения на "ING България", Telenor, A1 и Райфайзен банк. В края на април пък DesignThinking.bg официално се присъедини към международната компания за бизнес иновации и организационни трансформации launchlabs, преименувайки се на launchlabs Sofia. Българската компания начело с Елина Желева отговаря изцяло за пазарите в Централна и Източна Европа.


Желева беше сред участниците в DigitalK 2019. Пред "Капитал" тя разказва за методологиите на дизайн мисленето, какви компании имат интерес и нужда от тях, както и за ползите в работата на българския екип като част от международна компания.


Какво представлява дизайн мисленето?

- Начин за работа на екипи, независимо от индустрията и естеството на дейността. Метод, който позволява на екипа да се представя по-добре, без значение дали прави продукти, услуги, маркетинг, реклама, обучения или др.



Дизайн мисленето е процес на работа в две стъпки. В първата екипът работи, за да разбере проблематиката, която решава, но от гледна точка на крайния потребител и да се постави на негово място. Обикновено екипите са съставени от различни специалисти, всеки говори на собствения си език и върши работата в своя коловоз. Когато обаче погледнат работата от гледната точка на крайния потребител, всички от екипа имат общ фокус. В тази фаза те говорят с потребителите, правят изследвания на терен и др. Това фокусира и забързва процеса на работа, защото се разбира кои са истински важните проблеми и именно те приоритетно започват да се решават. Втората част е свързана с генерирането на идеи за решения.

Според учебниците дизайн мисленето се дефинира като методология за работа в екип, която включва три компонента. Единият е нагласа на работа - ценности, вторият е процес на работа - поредица от стъпки и третият елемент на дизайн мисленето са самите инструменти, с които всичко това да се случва. Всяка цел за промяна на компанията е съпътствана от набор от инструменти, sс които да се стигне до решение.

Променяте ли методологията спрямо работата и нуждите на компаниите?

- Ценностите трябва да останат същите, но променяме инструментите, които им даваме. Например някои компании не могат да правят наблюдения на терен, защото са изцяло дигитален бизнес, това не е приложим инструмент и го изключваме. В зависимост дали създават продукт или услуга също адаптираме инструментите. Общо има около 36 класически инструмента, от които за всяка компания избираме между 10 и 15, които са им напълно достатъчни за начало.

Какъв тип компании имат интерес към дизайн мисленето?

- Основните ни клиенти са големи международни корпорации, които имат представителство в България. Например телекоми, банки, IT и застрахователни компании и др. Първо, защото техният бизнес изисква такъв начин на работа и, второ, защото в компаниите майки се говори за дизайн мислене от дълго време и имат отделен бюджет за обучения. Другите ни основни клиенти са изцяло български компании на между 20 и 25 години, които са постигнали стабилност на пазара в сектора си и имат конкретни проблеми за решаване. От тях получаваме основно заявки за конкретна проектна работа. Например искат да си вдигнат продажбите, да лансират нов продукт на пазара и др.

През годините сме работи и с малки технологични стартъпи, лайфстайл бизнеси, някои общини и НПО-та.

С кои компании сте работили?

- На българския пазар сме работили с телекомите Telenor и A1, банките Райфайзен банк, Сосиете женерал, Уникредит Булбанк, VMware, Konica Minolta, Ciela, ЕКОНТ и много други. Първият ни клиент пък беше "ING България".

С каква специализация са хората, които обучават компаниите на дизайн мислене?

- Като цяло специалистите в България са много малко. Аз лично съм завършила училището по дизайн мислене, от което се дипломират общо 80 души годишно от цял свят. Има две такива училища, едното е в Потсдам - HPI School of Design Thinking, а другото в университета "Станфорд", които са побратимени. Била съм и в двете, като в "Станфорд" отидох за специализация. Появяват се и други подобни училища в Малайзия и Китай например. Другото хубаво е, че много от сериозните MBA програми имат модули в посока дизайн мислене.

Ние правим магистратура, която беше инициирана от агенцията Saatchi&Saatchi в партньорство с ВУЗФ, където включихме модул за дизайн мислене и как то може да се използва в областта на продуктовите иновации.

Каква е историята на компанията DesignThiniking.bg?

- Основах компанията през 2014 г., когато тъкмо бях завършила училището по дизайн мислене и специализацията ми. В началото започнах, без да знам дали някой ще ни обърне внимание, дали бизнесът в България е готов за внедряване на подобна методология. Налагаше се да започнем първо с обучения, за да представим изобщо какво представлява това дизайн мислене. Първият ни клиент беше ING, с много прогресивен мениджър, с когото направихме проект във връзка с вътрешно иновационно състезание. Всичките ING офиси по света трябваше да разработят иновационни идеи и да ги изпратят в централата на компанията. Проектът на екипа в България влезе в топ 10 от общо 1800 идеи от цял свят, което валидира методологията за дизайн мислене.

През следващите години набирахме портфолио от компании и с времето от уста на уста разбираха и още фирми проектите и обученията, които фасилитираме и резултатите от тях. През годините съм изградила мрежа от контакти и извън България и сме работи по чуждестранни проекти, например Косово, Албания, Аляска. Екипът ни е от 12 души в момента, които работят на проектен принцип.

Как и кога започнахте да работите с launchlabs?

- През годините поддържахме връзка с launchlabs, защото за мен е важно да си споделяме новите неща в индустрията, какви са предизвикателствата и как да я развием. Те имат офис в Германия и Швейцария и правят също проекти и дизайн обучения, но в по-голям мащаб. Работата за тях се увеличаваше и ни предложиха да аутсорсват част от нея към нас. Те харесаха нашия подход и преди една година започнахме по-сериозни разговори за обединяване на усилията. Тяхната идея беше да се разширят на Изток, отваряйки повече launchlabs локации. По-рано тази година сделката стана факт, структурирана като joint venture.

Какво предимство ви дава да оперирате под шапката на launchlabs?

- Имаме допълващо ноу-хау, което е достъпно за нас, и можем да предложим по-широка експертиза на клиентите ни. Освен това обединяваме усилия около R&D. Имаме достъп до по-големи клиенти и по-мащабни проекти. Екипът ни ще се разшири поне с още 4-5 души. От launchlabs ни повериха Централна и Източна Европа, като имаме ексклузивни права върху обслужването на този пазар, т.е. ако някъде в тези държави има проект, го поемаме ние. Отделно, както и до сега, можем да работим с клиенти от цял свят, но не ексклузивно.

launchlabs имат и трето много интересно направление, свързано с дизайна на физическото пространство, както офисно така и от смесен тип - ритейл и офис, по подобие на банковите клонове. Имат тяхна линия мебели за споделена работа, подходящи за нуждите на различните екипи. Планираме да ги внасяме и в България.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 31 август

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Джейн Дзие Сун: България е все по-популярна сред китайските туристи 1 Джейн Дзие Сун: България е все по-популярна сред китайските туристи

Главният изпълнителен директор на китайската Ctrip Corporation пред "Капитал"

9 авг 2019, 2713 прочитания

Кризата на Силициевата долина Кризата на Силициевата долина

Основателят и изпълнителен директор на преакселераторската програма Founder Institute Адео Реси пред "Капитал"

19 юли 2019, 4347 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Андре Каланцопулос: Над 70% от потребителите на IQOS ползват продукта постоянно

Главният изпълнителен директор на Philip Morris International пред "Капитал"

Защо се бавят бързите влакове

КЗК връща в спечелени от чужди компании търгове за нови жп линии играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА