С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 12 юли 2019, 11:00, 5520 прочитания

Да управляваш 520 000 души

Франк Апел, главен изпълнителен директор на Deutsche Post DHL Group

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил

Франк Апел е главен изпълнителен директор на Deutsche Post DHL Group от 2008 г. и отговаря за глобалното управление на логистичната и куриерска група. Присъединява се към групата през 2000 г. като управляващ директор "Корпоративно развитие" и е член на управителния съвет на групата от 2002 г. Преди да се присъедини към Deutsche Post DHL, Франк Апел е управляващ партньор в McKinsey & Co във Франкфурт, Германия. Има магистратура по химия от Университета в Мюнхен и докторантура от Swiss Federal Institute of Technology в Цюрих.
Компанията

Deutsche Post купува изцяло DHL през 2002 г. Оттогава групата расте През 2016 г. купува и UK Mail, една от най-големите интегрирани пощенски и клетни оператори във Великобритания. Групата си поставя за цел до 2050 г. да постигне логистика с нула емисии. На ден тя изпълнява около 995 000 международни пратки, което е увеличение от над 7% спрямо 2017 г.
520 000 служители има Deutsche Post DHL Group в над 220 страни по света

61.5 млрд. евро. достигнаха приходите на групата за 2018 г.
Електронната търговия движи пазара в световен мащаб. В какви иновативни сфери сега се конкурират куриерските компании, за да отговорят на изискванията на онлайн търговците?

Различно е дали говорим за вътрешни или международни доставки. На международно ниво е важно да има бързи доставки. В експресния ни бизнес онлайн клиентите поръчват продукти и искат да имат доставка на следващия ден или в рамките на два дни, като търсят и лесни варианти за връщане. За вътрешните доставки става все по-важно да има доставка в същия ден, въпреки че си остава все още свободна ниша, но доставката на следващия ден е необходимост, както и станции на самообслужване за получаване на пратки. Използваме ги в Германия вече 20 години, можеш да си вземеш пратката по всяко време. Освен това е важно да имаш представа кога ще пристигне нещо. Хората приемат доставката за два или три дни, стига да знаят кога точно ще пристигне. Лесното връщане е не по-малко важно.


Неща като дроновете ще останат нишови. Извършваме доставки с дронове в Танзания например, до остров в езерото Виктория, което иначе отнема шест часа, а с дрон - 20 минути. Използваме дронове и в Китай, но това са малки райони. В крайна сметка удобството и проследяемостта са нещата, които потребителите искат.

В какви системи за дигитализация и автоматизация инвестират сега куриерските компании?

Мисля, че дигитализацията, технологиите и автоматизацията са страхотни предимства за услугите, защото сложността на изпълнението им се опростява. Това, което нашите куриери и колегите в хъбовете правят, са сложни дейности за робот. Следователно не беше логично от гледна точка на разходите да се поставят роботи на тези места. Сега е възможно да използваме такива роботи, които да се учат от хората и да оперират до хората.



Ако отидете в автомобилен завод, роботите са зад огради, защото са опасни, тъй като не осъзнават, че на пътя им има човек и могат да го наранят. Новите роботи разбират, че пред тях има човек, и се държат така, че да не наранят някого. Добър пример е как пълним коледните бонбониери с шоколадчета. Досега се правеше само от хора, а сега - от хора и роботи. Роботите правят лесните неща, а работниците - останалото. Това е перфектен пример, в който роботите помагат на служителите да са по-ефективни. Даденият пример не е най-вълнуващата работа на света, но на хората им харесва да бъдат по-ефективни.

Всичко, каквото си представите, може да бъде подобрено чрез автоматизацията и това ще се случи в следващите 10 до 20 години.

Как търговските конфликти на глобално ниво се отразяват върху куриерския бизнес?

Ние зависим от това колко е силна търговията. Смятаме, че ще видим икономически ръст от 3% в световен мащаб. Разбира се, има търкания между САЩ и Китай в момента. Никой не знае какво ще се случи. Сега ситуацията изглежда малко по-позитивна. Рискът е, че компаниите отлагат инвестиционните си решения и потребителите започват да правят същото със своето потребление, тъй като ги е страх, че нещата ще отидат в грешна посока. Тогава има по-малко търсене и по-малко производство

Да, пазарите са по-слаби, отколкото са били преди, но не бих го приписал само на тези трудности и на отношенията Китай - САЩ. По-скоро не може да се продължава със същия ръст непрекъснато. Но досега не виждаме твърде голямо влияние на това върху нашите обеми от пратки.

Как се подготвяте за Брекзит без сделка?

Обучаваме хората си. Всъщност сме добре подготвени и за "твърд" Брекзит, защото в момента вече никой не може да го изключи. Това, което се стремим да правим, е най-доброто за нашите клиенти. Разбира се, това си има цена, няма как да се случи безплатно, но вярваме, че сме добре подготвени за непредвидени ситуации около Брекзит. Не го харесвам и не смятам, че е умно да се напуска ЕС изначално. Гражданите, които гласуваха "за" Брекзит, ще са тези, които ще пострадат от резултата, а не богатите. Добре платените работни места вероятно ще си останат във Великобритания, но по-ниско платените ще се преместят в други страни. Както виждаме, производства вече се местят от Великобритания в континентална Европа. Хората, които може би са гласували в подкрепа на Брекзит, може да загубят работата си, преместена в континентална или Източна Европа и ние това го виждаме вече. В DHL във Великобритания имахме хора от Източна Европа, които се върнаха по родните си държави. Дори в България имате много ниска безработица и хората, които са научили нещо, имат добър английски, защото са работили там, се връщат тук. Така и работните места ги няма вече във Великобритания, което не е добре за тяхната икономика.

Българският куриерски пазар се развива много динамично през последните години. Кога според вас ще настъпи забавяне на ръста?

Това е свързано с две неща. От една страна, имаме основния ръст и прогнозите. Когато дойдох тук, прочетох, че имате добър ръст на БВП, по-голям от средния за Европа. Второто е структурната промяна от търговията в онлайн такава, която няма да спре в следващото десетилетие, тъй като още има толкова много възможности за бизнесите да се обръщат в онлайн такива. Ние не сме вътрешен играч, правим международни доставки и виждаме силен ръст от онлайн търговците. Големите възможности от онлайн търговията в комбинация с нашите услуги са, че ако си местен предприемач и си някъде във Варна, имаш брилянтна идея или произвеждаш местен продукт, те свързваме с хора и други българи в чужбина, които се интересуват от стоката или културата ти. Ако имаш подходящ сайт на български и английски език, това е достатъчно да се генерира търсене извън България и хората поръчват, стига да имаш добри възможности за доставка по света и за връщане - ако не им хареса. Това може да се прави на всички пазари в ЕС, може да се прави с храна, местни изкуства и продукти. Ако имаш добра идея и живееш някъде в отдалечен район, можеш да се свържеш със света веднага и това сега е възможно чрез сайт и логистичните услуги, които предлагаме ние.

Това демократизира по някакъв начин света, като дава шанс на хората, без да има значение откъде са, стига да имат добра идея, да изградят бизнес. Не е пречка да си в България или Германия и това са добри новини за всички предприемачи, които искат да пробват.

Как ще се развие процесът по консолидация на куриерските компании на Балканите и глобално?

Има два сегмента в този пазар - експресният и останалите доставки. На глобално ниво има три глобални играча в експресния сегмент, два конкурентни и ние, след като един от тях купи TNT. Никой антитръстов регулатор няма да позволи повече сливания.

В другата сфера е по-непредвидимо. Има регионални играчи, които се формират в Югоизточна Европа. Има и паневропейски играчи, които като нас използват и партньори. Ние не искаме да бъдем на всички пазари. Понякога искаш да си на международния пазар и да използваш местни партньори.

Така че това вероятно е още в началото на консолидацията. Има възможности. Не искаме да играем роля на всички вътрешни пазари, защото не можем и не искаме да го правим. Искаме само да сме свързани по-добре.

Например сега се споразумяхме с Austrian Post, че спираме нашата работа извън експресните пратки и си партнираме с тях. Правили сме го и в Норвегия, Дания, Белгия и Финландия. В други страни като Великобритания, Холандия и Чехия работим самостоятелно.

Виждаме възможности в търсенето на международни доставки за 2-3 дни. Искаме за тях да сме предпочитаният доставчик, но това се постига с местни партньори, извършващи финалната доставка.

Новият ви експресен хъб на летище София беше открит преди по-малко от година. Как се подобри ефективността?

Това не е склад - където нещо се съхранява. Тук всичко, което влиза - излиза. Свързваме България чрез тази нова сграда по по-ефективен начин. Това води до по-кратко време за сортиране, по-добри срокове за взимане и доставяне на пратките. Конкурентното предимство на това съоръжение е, че го автоматизирахме.

Инвестираме, когато имаме достатъчно ръст. Екипът тук се справя чудесно с растежа на бизнеса и сега имаме достатъчно обеми, за да изградим по-голям капацитет, което пък ни дава по-добри времеви прозорци и това увеличава качеството на услугата. В крайна сметка ние се стремим да предоставяме по-качествени услуги. Оценката от клиентите ни е наистина най-добрата в Европа. Ако бизнесът расте - инвестираме.

Какви инвестиции планирате в бъдеще в страната и като цяло?

За България не сме обявили нищо официално още. Що се отнася на глобално ниво - следваме клиентите си. Не изграждаме съоръжения само за да ги има. Следваме търсенето. Това е причината постоянно да инвестираме, като тази година общата сума ще е 3.7 млрд. евро. Купуваме нови самолети, разширяваме логистичните си центрове, купуваме нови сгради. Всяка инвестиция поотделно е относително малка, но в комбинация е огромна.

Какви са прогнозите ви за тази година, що се отнася до бизнес развитието?

Продължаваме да вярваме, че ще достигнем ръст от 3% по света. Нека да видим как ще продължат преговорите между Китай и САЩ. Ако стигнат до разбирателство, може и да е повече ръстът. В противен случай може и да е по-малко от 3%.

Средната класа расте. Имаме най-високата заетост досега по света и това генерира търсене. То пък е движеща сила за ръст и затова все още сме оптимисти въпреки целия шум около търговските войни.

Имаме три области, които трябва да се вземат предвид. Основният темп на растеж, електронната търговия, която е структурната промяна, която ще се случи дори в рецесия, а третата е дали можем да спечелим пазарен дял. Ние имаме страхотно качество на услугата в експресния бизнес. Единственият начин да спечелим пазарния дял е с това.

Какво е било най-трудното мениджърско решение, което е трябвало да вземете?

Когато трябваше да затворим дейността си в САЩ. Там имахме много хора и си казахме: вече е свършено, загубихме твърде много пари. Това беше първата ми година на сегашната ми позиция като главен изпълнителен директор преди единадесет години. Беше трудно решение да се каже на хората: трябва да се приберете вкъщи и да спрем дейността. Стратегията ни не проработи. Опитахме се да бъдем по-силни в САЩ, придобихме местната компания, която беше само за вътрешния пазар, и не се получи. Губехме толкова много пари всеки ден, че трябваше да спрем. За щастие го направихме.
Q&A

Съжалявали ли сте за нещо, което сте направили като мениджър?

Обикновено съжалявам, че взимам трудни решения, които се отнасят до хората, твърде късно. Когато работиш с хора, искаш да се отнасяш с тях по справедлив начин, но понякога трябва да се взимат определени решения, когато те не се справят както си очаквал. Не е само едно конкретно решение, но тези, свързани с хора и служители, винаги са най-трудни. Работиш с тях, даваш им шанс и след това друг. Когато погледна назад, осъзнавам, че понякога съм чакал твърде дълго, за да взема подобно решение за някого.

Как балансирате между такава динамична бизнес сфера и свободното си време?

Мисля, че става дума за фокус. Когато работя, аз се фокусирам върху работата си, а когато не работя, се фокусирам върху други неща: да прекарвам времето със семейството си, планинско колоездене, което много харесвам, да чета хубави книги, дори да не правя нищо от време на време. Мисля, че не трябва да бъдеш фокусиран и не трябва да се разсейваш постоянно. Аз съм много дисциплиниран човек. Германците вероятно са известни с това.

Бих искал да видя повече от София, но това ще отнеме от работното време и затова потенциално ще трябва да жертвам някой уикенд например. През последните пет години не съм гледал филм, докато летя на дълги разстояния в командировка. Аз или ям, или работя, или спя. Ако летиш до Сингапур, имаш шест или седем часа за сън, ядеш нещо и след това пет часа за работа. Това е ценно време. Освен това почти не пия алкохол. Това са трикове, които използвам, и са доста успешни.

Интервюто взе Мила Чернева

Капитал #28

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Защо се срина морският туризъм
  • Как F-16 полетя към парламента
  • Новите въпросителни пред Исторически парк

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Джейн Дзие Сун: България е все по-популярна сред китайските туристи 1 Джейн Дзие Сун: България е все по-популярна сред китайските туристи

Главният изпълнителен директор на китайската Ctrip Corporation пред "Капитал"

9 авг 2019, 2711 прочитания

Без йерархия Без йерархия

Лиселот Мунк, изпълнителен директор на "Фадата", пред "Капитал"

5 юли 2019, 3600 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Кризата на Силициевата долина

Основателят и изпълнителен директор на преакселераторската програма Founder Institute Адео Реси пред "Капитал"

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" идва на мястото на затворилото врати Percolate

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда