Джейн Дзие Сун: България е все по-популярна сред китайските туристи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Джейн Дзие Сун: България е все по-популярна сред китайските туристи

"Фактори като директни полети, визова политика и гостоприемството на страната се считат като първостепенни от китайските граждани, когато пътуват в чужбина", казва главният изпълнителен директор на Ctrip Джейн Цзе Сун

Джейн Дзие Сун: България е все по-популярна сред китайските туристи

Главният изпълнителен директор на китайската Ctrip Corporation пред "Капитал"

Кирил Кирчев
4851 прочитания

"Фактори като директни полети, визова политика и гостоприемството на страната се считат като първостепенни от китайските граждани, когато пътуват в чужбина", казва главният изпълнителен директор на Ctrip Джейн Цзе Сун

© Ctrip


Ctrip е китайска туристическа корпорация, предлагаща комплексно обслужване - резервации за настаняване, транспорт, пакетни услуги, корпоративни пътувания и др. Създадена е през 1999 г. и в момента е най-голямата компания в сектора в страната. Листната е на американската фондова борса NASDAQ от 2003 г. Пазарната й оценка е около 20 млрд. долара. Към края на 2018 г. активите на компанията са били малко над 27 млрд. долара, а брутната печалба - близо 3.6 млрд. долара. Онлайн платформата й покрива 500 хил. хотела в Китай и 750 хил. в чужбина. Работи с всички местни авиокомпании и над 320 международни, като предлага самолетни билети за 220 страни и територии, 3600 града в чужбина и 8 млн. маршрута. Китайската група е собственик на известната компания за онлайн туристически резервации Skyscanner, която има развоен център в България.

Джейн Дзие Сун е главен изпълнителен директор от ноември 2016 г. Преди това е била главен оперативен и главен финансов директор на компанията. Завършила е бизнес училището на University of Florida и Beijing University Law School.

По време на държавното си посещение в Китай президентът на България Румен Радев посети компанията и се срещна с Джейн Сун. Тя представи дейността на групата и предложи нашата страна да й предостави информация, която да бъде качена на платформата на Ctrip.

Как се управлява компания с пазарна капитализация над 20 млрд. долара и годишни приходи близо 10 млрд. долара? Как протича един ваш работен ден и как следите всеки ден резултатите?

- Работя много тясно с нашия екип, особено със съоснователя и председател на компанията Джеймс Лианг. Като главен изпълнителен директор на Ctrip се фокусирам върху цялостното управление на компанията, включително бизнес планиране и операции, организационна структура и обучение. Докато Джеймс се фокусира върху иновациите, международния бизнес, технологичното развитие, инвестициите и стратегическите партньорства на компанията.

В миналото решенията се вземаха от горе надолу. Направихме промяна и въведохме програмата Baby Tiger – иновативен механизъм за вземане на решения. Според нея всяка дейност в компанията има свой главен изпълнителен директор, главен технически директор и главен финансов директор. Набирането, разпределението на ресурсите и други решения могат да се вземат в рамките на бизнес звеното, което развива нашите служители от всяка бизнес единица.

Кои са основните предимства на компанията ви пред конкурентите?

- От основаването й през 1999 г. в Шанхай Ctrip е лидер в туристическата индустрия. Ние се стремим да направим пътуването по-приятно и по-лесно за нашите клиенти, с първокласно обслужване и съвременни технологии. Ctrip вече е една от най-мобилните компании в туристическата индустрия. Около 80% от резервациите и сделките се правят през мобилни устройства. Конкурираме се, като предлагаме най-пълното обслужване на едно гише. Когато отворите приложението Ctrip, ще получите най-комплексния избор на полети, хотели, наземен транспорт, тематични обиколки и вече все по-популярни продукти като тематични паркове, местни атракции, ресторанти. Това е наистина възможност за еднократно пазаруване, достъпно през мобилно устройство.

Второ, "С" в името на нашата компания означава "клиент" (от client – на английски, бел. ред.), тъй като клиентът винаги е на първо място в Ctrip. Ctrip осигурява 24/7 безпроблемна поддръжка на нуждите на клиентите ни – това се прави от 15 хил. служители, работещи в 9 местни кол-центъра и 3 международни. На над 95% от обажданията на клиентите се отговаря в рамките на 20 секунди. Новите технологии като изкуствен интелект, Big Data и облачните услуги ни помагат да оптимизираме обслужването на нашите туристи. Например разработихме AI чат ботове, които са в състояние да разрешат почти 80% от проблемите на клиентите.

В туристическата индустрия има много силни играчи като Booking и Expedia. По отношение на приходите ние сме водеща онлайн туристическа компания в света. Уверени сме в потенциала на туристическата индустрия както в Китай, така и в света. Нашият растеж продължава да разчита на глобализацията и аз съм убедена, че ще имаме много повече възможности в бъдеще. Целта ни е Ctrip да се превърне в най-голямата и най-добрата компания на световния туристически пазар.

Работите ли активно с България като туристическа дестинация?

- През последните години все по-голям брой китайски туристи се насочват към Европа, правейки региона втория по посещения след Азия. По-специално през първата половина на 2019 г. по-голям брой китайски туристи са пътували до страните от Централна и Източна Европа – броят им отчита трицифрен ръст спрямо същия период на 2018 г., според статистиката на Ctrip.

През първата половина на 2019 г. резервациите за почивка в България на Ctrip се увеличават с 500% на годишна база. От тези туристи 89% са прекарали повече от 7 дни в България, което показва, че посещенията на културните обекти в България са придобили популярност. София, Варна и Пловдив са най-големите посещаваните градове в България от китайски туристи.

Виждате ли потенциал за развитие на българския пазар и какво трябва да се направи, за да се случи това?

- Както казах, през последните години се наблюдава увеличение на китайските туристи към България. Въпреки това с богатите си културни и природни забележителности вярвам, че страната има какво още да предложи.

Според нашия опит фактори като директни полети, визова политика и гостоприемството на страната се считат като първостепенни от китайските граждани, когато пътуват в чужбина. Президентът на България Румен Радев изрази надежда, че след държавното му посещение ще стартират директни полети между двете страни. Също така бихме предложили България да улесни допълнително подаването на заявления за визи и да добави табели на китайски език на летищата, железопътните гари и местните забележителности, които ще покажат гостоприемството на България и ще помогнат за привличането на повече китайци в страната.

По време на презентацията си казахте, че поддържате много добри бизнес контакти с Хърватия. С какво ви спечелиха те и какво е добре да направи България в тази посока?

- Хърватия винаги е била предпочитана дестинация за международните туристи, но доскоро тя не беше на радара на повечето китайски туристи. Изборът на историческия град Дубровник като място за заснемане на Game of Thrones беше движещата сила на увеличението на китайските туристи в Хърватия. Според официалните статистики 159 хил. туристи от Китай са посетили Хърватия през 2017 г., което е с 50% повече в сравнение с предходната година. През 2018 г. второто място на Хърватия на световното първенство по футбол допълнително предизвика интереса на китайските туристи. Статистиката на Ctrip показва, че през същия месец на финала е имало месечно увеличение от 500% в търсенето на хърватски хотели.

Популярността на Хърватия сред китайските туристи е резултат от множество фактори. Вярваме, че като работим заедно и пълноценно използваме ресурсите на Ctrip, България ще може да привлече още повече китайски туристи с уникални предложения.

Как се отрази на компанията глобалната криза и какво научихте от нея?

- Данните за 2018 г. показаха, че въпреки натиска върху икономиката туристическата индустрия е била и ще остане много стабилна, изпреварвайки общия темп на икономически растеж. Тази тенденция ще продължи и ще бъде по-изразена в бъдеще.

Групата има ли интерес от инвестиции в Източна Европа и България?

- Ние сме отворени за нови възможности. Говорейки за инвестиционната стратегия, следваме три принципа. Първото е, че се интересуваме само от инвестиции в бизнес, свързан с пътуванията. Второ, ние се интересуваме само от инвестиции във вертикални лидери. Третото е, че оценката на компаниите трябва да бъде разумна. Ако има някаква добра възможност в Източна Европа, моля да ни уведомите.

Какви са според вас основните проблеми на туристическия бизнес в света и как могат да се разрешат?

- Безопасността на пътуването е една от най-големите ни грижи. С увеличаването на броя на изходящите китайски туристи сигурността в чужбина е важен въпрос за всички заинтересовани страни. Китайците са направили 150 млн. изходящи пътувания през 2018 г., докато все още виждаме природни бедствия и извънредни ситуации по света, които изискват бързи отговори, както и за останалите международни туристи в света.

Компанията ни създаде Глобален SOS механизъм, който е първата в света система за спешна поддръжка 24/7, интегрираща услуги с технологии и данни, за да осигурим навременна подкрепа за пътниците по време на извънредни ситуации. От започване на дейността си през 2017 г. центърът успешно оказва помощ на пътници по време на бедствия като катастрофата на ферибот 2018 г. в Пукет, земетресението на Хокайдо и тайфуна в Осака. Успеваемостта на центъра е 94%, а 70% от всички обаждания идват от чужбина. Вярваме, че е от жизненоважно значение за туристическата индустрия да установи глобални стандарти и набор от механизми за спешно реагиране за безопасността на клиентите.

Интервюто взе Кирил Кирчев

Ctrip е китайска туристическа корпорация, предлагаща комплексно обслужване - резервации за настаняване, транспорт, пакетни услуги, корпоративни пътувания и др. Създадена е през 1999 г. и в момента е най-голямата компания в сектора в страната. Листната е на американската фондова борса NASDAQ от 2003 г. Пазарната й оценка е около 20 млрд. долара. Към края на 2018 г. активите на компанията са били малко над 27 млрд. долара, а брутната печалба - близо 3.6 млрд. долара. Онлайн платформата й покрива 500 хил. хотела в Китай и 750 хил. в чужбина. Работи с всички местни авиокомпании и над 320 международни, като предлага самолетни билети за 220 страни и територии, 3600 града в чужбина и 8 млн. маршрута. Китайската група е собственик на известната компания за онлайн туристически резервации Skyscanner, която има развоен център в България.

Джейн Дзие Сун е главен изпълнителен директор от ноември 2016 г. Преди това е била главен оперативен и главен финансов директор на компанията. Завършила е бизнес училището на University of Florida и Beijing University Law School.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    cogito_ergo_sum avatar :-|
    Nickname

    България въобще няма нужда от китайските туристи! Те са възможно най-лошите туристи - шумни, невъзпитани, замърсяващи, с лиспа на каквото и да е уважение към местната култура. Обиколил съм 3 континента и навсякъде мението на местните за китайците е едно и също. Търпят ги само заради парите им.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK