"Културата е огромен труд и ресурс, който изисква финансиране"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Културата е огромен труд и ресурс, който изисква финансиране"

"Културата е огромен труд и ресурс, който изисква финансиране"

Арт директорът Деница Атанасова-Гергова за пространство "Оборище 5 галерия и зала", което носи послания от миналото и смело стъпва в бъдещето

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
615 прочитания

© Оборище 5 галерия и зала


"Оборище 5 галерия и зала" станаха част от културния живот на столицата през 2019-а, но историята на сградата датира още от 1928-а. Разкажете ни повече за пространството.

"Оборище 5 галерия и зала" се помещава в бившия дом на италианския благотворителен институт "Opera Italiana pro Oriente". Той е основан в началото на 20-те години на миналия век от апостолическия легат в София Франческо Галони. Целта на института е била да популяризира италианския език и култура и да извършва благотворителна дейност; издавал е дори италианска литература и списание. Първата копка е направена през 1925 г. лично от папския нунций Анджело Ронкали (бъдещият папа Йоан XXIII), а завършената сграда е била осветена през 1928 г. В нея се е намирал и институтът "Леонардо да Винчи", който представлявал смесена частна прогимназия. След 1944 г. сградата е национализирана и в нея се настанява НМУ "Любомир Пипков", през което са преминали едни от най-видните ни музиканти, които с радост и вълнение се завръщат в обновената зала.

Фотограф: Оборище 5 галерия и зала

Днес сградата отново е възстановена на Католическата църква, а "Оборище 5 галерия и зала" е проектът, който беше избран да се помещава там заради своята общосоциална значимост и културна насоченост. Освен, че се превърна в една от най-предпочитаните локации за събития, пространството разви и програма oт изложби, концерти и лекции.

За по-малко от година в залата се проведоха 17 концерта, сред които се отличават гостуванията на камерен ансамбъл "Софийски солисти" с Лия Петрова, Камерата Концертгебау, Мила Михова, конурсът "Млади Виртуози", Людмил Ангелов, както и образавателните концерти-спектакли на трио "Дивертименто". Много сме щастливи, че дори бяхме домакин на концерта на майсторския клас на Долора Заджик, организиран от Софийска опера и балет. "Оборище 5 галерия и зала" организира и представи едни от най-интересните изложби в София за 2018-2019 г., като тези на Стивън Уилсън, Конър Брадърс, Хубен Черкелов, както и предостави залите си за изложбата на финалистите на конкурса за съвременно изкуство МОСТ.

Бяхме домакин и на някои от най-чаканите светски събития в София, представянето на новата колаборация на H&M с Джамбатиста Вали, връчването на наградата за европейски принос "Иван Шишманов" на Петър Стоянов, президент на Р. България (1997-2006) и много други.

Фотограф: Оборище 5 галерия и зала

Реновирането и реставрирането на цялата сграда е доста прецизно - колко време отне и кои бяха най-големите трудности в процеса? В чисто архитектурен план какво беше необходимо, за да е възможно "Оборище 5 галерия и зала" да функционират като културно пространство?

Архитектурното планиране, строежите, реставрацията отнеха близо 3 години, за да имаме залите във вида, в който са в момента. Архитект Николай Симеонов и неговия екип бяха натоварени с нелеката задача да запазят и да облагородят пространството. Те искаха проекта им да бъде максимално близо до първоначалния си облик, затова бяха запазени и реставрирани по безупречен начин таванът, полилеите, които са паметник на културата. Бяха изработени по стар модел плочите за фоайетата, парапетите са със същите детайли и елементи от ковано желязо. Вратите са запазени и реставрирани. Подобренията са акустичнa подложка под паркетa, който е от най-високо италианско качество, както и минималистично фоайе.

Концепцията е "Оборище 5 галерия и зала" да стане център за култура и изкуство, които да са достъпни за максимално широк кръг публика. Галерията е с вход свободен, а събитията в Залата са на съвсем достъпни цени. Какъв мениджърски подход стои зад това решение?

"Оборище 5 галерия и зала" е пространство, което изцяло се самоиздържа от това, което прави като събития, концерти и изложби. Искаме да отворим Залата за публиката на достъпни цени, като предоставяме стойностно културно съдържание. Знаете, че културата е огромен труд и ресурс, който изисква финансиране, а когато то не идва от държавата като субсидия, както е в нашия случай, зависи изцяло от добрия събитиен мениджмънт и политика за развитие на пространството. Затова искаме и да променим мисленето на хората, които смятат, че едва ли не събитията, които организираме, трябва са с вход свободен. Някои са, но други няма как да не се заплащат, защото това би означавало да престанем да съществуваме. А докато има хора, които ценят симбиозата между бизнеса и изкуството, красивото и елегантното, както и опита и гостоприемството на екипа на "Оборище 5 галерия и зала", ние ще сме щастливи да допринасяме за развитието на културния живот в столицата ни.

Фотограф: Оборище 5 галерия и зала

В момента в Галерията могат да се видят творби на петимата финалисти от конкурса за българско съвременно изкуство МОСТ, който организирате за трета поредна година - разкажете малко повече за селекцията на участниците, критериите и финалистите.

Инициативата е на "Оборище 5 галерия и зала" и се реализира с подкрепата на Министерство на културата на Република България. Идеята е МОСТ да се превърне в ежегодно събитие с традиции, институционална подкрепа и международно признати ментори. Като институция, която работи за развитието на пазара на изкуството в България, вярваме, че в съвременния глобален свят, арт мениджмънтът има ключова роля за превръщането на един артист в световен феномен.

През 2010 г. създадохме арт платформа, която да промотира и популяризира талантливи български творци и съвременното българско изкуство като цяло. Проектът МОСТ получи широка институционална подкрепа и оценката на международно признати ментори като Диана Пикасо, Геза фон Хабсбург, художникът сър Питър Блейк и други. Конкурсът МОСТ насърчава новаторството в изкуството и дава възможност за изява на български артисти от страната и чужбина, като им предоставя нови възможности за творчески изяви и професионална реализация на локално и международно ниво.

Тази година от над 80 кандидатури бяха избрани петимата финалисти: Деян Петров, Стоян Илев, Хейди Ефрат, Николай Делиянов и Невена Екимова, всеки от тях с много силно присъствие и стил.

Къде се нарежда българското съвременно изкуство на световната карта, каква е вашата прогноза? Какво да очакваме на "Оборище 5 галерия и зала" в края на 2019-а и началото на 2020-а?

Надяваме се младите български автори да намерят своето достойно място на световната карта. Затова помагаме и ние, като организираме конкурса МОСТ. А относно това, което ни предстои: изложба на Групата XXL, "Коледен картинен салон" от фонда на галерията с творби на Andy Warhol, Hunt Slonem, Jim Dine, модерните художници Пабло Пикасо, Дуфи и други. А през пролетта ще организираме първата изложба на Такаши Мураками в България.

"Оборище 5 галерия и зала" станаха част от културния живот на столицата през 2019-а, но историята на сградата датира още от 1928-а. Разкажете ни повече за пространството.

"Оборище 5 галерия и зала" се помещава в бившия дом на италианския благотворителен институт "Opera Italiana pro Oriente". Той е основан в началото на 20-те години на миналия век от апостолическия легат в София Франческо Галони. Целта на института е била да популяризира италианския език и култура и да извършва благотворителна дейност; издавал е дори италианска литература и списание. Първата копка е направена през 1925 г. лично от папския нунций Анджело Ронкали (бъдещият папа Йоан XXIII), а завършената сграда е била осветена през 1928 г. В нея се е намирал и институтът "Леонардо да Винчи", който представлявал смесена частна прогимназия. След 1944 г. сградата е национализирана и в нея се настанява НМУ "Любомир Пипков", през което са преминали едни от най-видните ни музиканти, които с радост и вълнение се завръщат в обновената зала.

Фотограф: Оборище 5 галерия и зала

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK