С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 13 сеп 2019, 12:43, 4191 прочитания

Да се конкурираш от България с Microsoft и Google

Николай Късовски, главен технически директор в MobiSystems, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Визитка

Николай Късовски е завършил информатика в Софийския университет. Започва работа в софтуерната компания MobiSystems през 2003 г. и е основна движеща сила в създаването на офис пакета OfficeSuite, който включва приложения за редакция на документи, таблици, презентации и други. В момента Късовски е главен технически директор в компанията и отговаря за софтуерен екип от 90 души. Приложенията, създадени от него и екипа му, се ползват в цял свят и са достъпни за всички големи операционни системи и устройства – Windows, iOS и Android.

Компанията

MobiSystems е основана през 2001 г. Освен основния продукт на компанията OfficeSuite в портфолиото влизат още мобилната версия на речниците на Oxford, приложенията File Commande, Aqua Mail и други. Общо продуктите на компанията са били свалени над 300 млн. от различните магазини за приложения по света. Офис пакетът на MobiSystems държи пазарен дял от 20% за Android на глобално ниво в конкуренция с Google и Microsoft. За 2018 г. приходите на компанията са 11.2 млн. лв.

Какво се промени през последните няколко години в MobiSystems?

- Много неща се промениха. Това, което започнахме да правим през 2016 г. (когато е последният материал на "Капитал" за MobiSystems – бел. ред.), вече е направено. Офис пакетът за Windows вече е факт и е вече близо на три години. Развива се много добре и към него добавихме приложение за електронна поща с календар, както и редактор на PDF файлове, което го прави конкурентоспособен продукт. Другата важна промяна е, че пакетът ни за iOS малко по малко настига по монетизация по-големият си брат, създаден за Android. Имаме все повече инсталации, съответно имаме и все повече приходи. Гледаме към бъдещето, което е офис пакет за Mac.


Каква е таргет аудиторията – отделни клиенти или компании?

- Опитваме се да работим и с фирми, но силата ни все още продължаваме да сме по-силни с крайния потребител. Една от целите ни в бъдеще е да стъпим и на корпоративния пазар, защото досега имаме успех повече с по-малки фирми, а не с големите наложени имена.

Как изглежда конкуренцията на пазара на офис пакетите?



- Разбира се, големите имена са Microsoft Office и G-Suite на Google. Китай имат WPS, изключително силна компания с огромно присъствие на домашния пазар. Поне по мое виждане има още няколко важни играча, например Polaris от Южна Корея, която преди три години беше пред нас, а сега вече мисля, че сме над тях като позиция на пазара. Предлагаме едно добро алтернативно решение на големите компании и за нас това е най-важната цел. Много се зарадвах например преди седмица, когато получих имейл през отдела ни по поддръжка. В него един клиент беше написал, че не би заменил офис пакета ни за нищо и го ползва на всичките си устройства – и на Windows, и на Android. Човекът беше доволен, което в крайна сметка е и нашата цел. Няма начин да завземеш пазар от големите компании, без да оставиш потребителите си по-доволни от твоя продукт, отколкото към обичайните избори.

Как може да се отличиш на този пазар?

- С непрекъснато подобрение на това, което имаш. Функционалности, дизайн, интерфейс, удобство за работа. Нещо, което аз смятам за голям наш напредък, е, че вече продуктът ни не е само за разглеждане и редактиране на документи, но добавихме и услуга зад нея, в която да се запазват документите и да се пазят в нашето облачно пространство. От там могат да се споделят и най-общо казано, да работят в една интегрирана среда.

Как дойде решението да добавите облачни услуги към портфолиото си, предвид че те са скъпо удоволствие?

- Може би не толкова като месечни разходи за поддръжка, макар че и те не са малки, но като разработка - да, създаването на облак е и скъпо, и отговорно. Защото там не можем да си позволим да загубим файловете на потребителите, но пък без него не може да имаме едно съвременно решение. Всъщност работата по облачната ни услуга започна много отдавна, преди повече от пет години, и все още продължава. Една от следващите ни цели е да добавим възможност за колаборация, така че няколко души едновременно да редактират даден файл.

След няколко консистентни години по отношение на резултати сега виждаме един осезаем скок нагоре в приходите. На какво се дължи той?

- Дължи се преди всичко на факта, че приложенията ни стават все по-конкурентни. Друга причина е, че в началото на годината направихме фирмена реорганизация и вече имаме маркетингов отдел. Влагаме пари и усилия да се позиционираме по-добре в различните магазини за приложения. Имаме известен успех в това отношение. В тази посока са насочени и целите ни в бъдеще, да се популяризираме все повече. Моделът, на който разчитахме преди няколко години – preload, при който приложенията са предварително инсталирани, вече не е популярен. Ние получихме летящ старт с предварителна инсталация на телефоните на Sony, а след това и на други телефони, но сега тенденциите се промениха. Производителите на смартфони вече предлагат по-базов набор от софтуер, евентуално с приложения от Google, които не са никак малко на брой.

Трудно ли е да се накарат потребителите да преминат от свободна към платена версия?

- Това е вечният въпрос. Колкото по-голям брой можеш да конвертираш от свободни към платени потребители, толкова по-добре. Нашият основен модел е този, при който даваме набор от безплатни функции на хората, както и допълнителни функционалности при платената версия. Разчитаме много и на модела, при който има възможност за безплатно изпробване на цялата версия на приложението в рамките между седмица и месец. Имаме голяма успеваемост по отношение на абонаментите, което е добре за нас. Намирам, че месечният абонамент е един справедлив модел, защото все пак и ние работим на месечна заплата.

Допусна ли MobiSystems грешки при развитието си през последните години?

- Разбира се, че сме допускали грешки. За щастие не са били фатални и сме се учили от тях. Най-голямата ни грешка по мое мнение е, че с някои неща закъсняхме – офис пакета за Windows или маркетинг отдела ни. Това са необходимости, които сме осъзнали, но малко по-късно.

Дойде ли време, в което е по-важно да имаш по-добър маркетинг, отколкото софтуер?

- Аз като ръководител на софтуерния отдел не бих го казал по този начин, но все пак намирам за изключително важно да има баланс между разработчиците, отдела за продажби и маркетинга. Не може просто да имаш добър продукт – трябва да знаеш и как да го продаваш.

Как вие управлявате екипа си?

- За мен е много важно всички служители да знаят какви са конкретните краткосрочни и дългосрочни цели на компанията – така че всички да знаем за какво се борим. Обръщам внимание на отделните хора, които според мен са основен актив на компанията. При нас няма случайни хора – това да работиш в MobiSystems е сертификат за качество и успех. Много беше важно да разберем, че всеки има различен набор от качества и на всеки човек трябва да се намери точната позиция в точния екип. Това се опитвам да правя. Моят екип в момента е над 90 души и това е голямо предизвикателство, защото едно е да водиш десетина разработчици, друго е да са близо сто. Друга цел е непрекъснато да се подобрява ефективността на процесите – след всеки цикъл се събираме по екипи и си казваме кое е станало добре, кое не, кое може да се подобри следващия път. Много добре се получава, когато в компанията има нови, млади и надъхани хора, които носят нови практики. Когато тези практики работят, за нас е удовлетворяващо.

Как се намира правилното място на всеки служител, предвид че всеки екип работи по различно приложение?

- Това вече е работа по отделно с хората, с отделните мениджъри. Разбира се, разчитам и на отдела ни по човешки ресурси, където всеки служител си споделя открито. Тук никой не се притеснява – всеки може да говори с мен или с изпълнителния директор. Имаме плоска структура на управление.

Какви са трудностите да се прави софтуер на едно място, а да се използва из целия свят?

- Всъщност това се оказа предимство. Защото, когато екипите са на едно място, те работят по-добре. Да, имаме трудности заради това, че продуктите ни са по цял свят, защото за да бъде успешен той на толкова различни пазари, има много фактори. Имаме някои успехи, например в Япония, където имаме представител и работим усилено офис пакетът ни да бъде на ниво за тамошния пазар както като възможности, така и като интерфейс. Такива усилия полагаме и в страните, където езиците са от дясно на ляво. Това са трудности, защото непознаването на специфичен език е проблем при нас, но точно заради това имаме партньори.

На кои пазари се представяте най-добре и на кои бихте искали да се представяте по-добре?

- САЩ е най-силният ни пазар, но САЩ е най-силният пазар навсякъде, защото хората имат култура на купуване. В Япония се представяме много добре заради предварително инсталирания софтуер на устройства на Sony, Sharp и Toshiba. Мястото, където искаме да се представяме по-добре, е Европа. Имаме амбицията да бъдем европейският доставчик на офис пакети – така, както Microsoft е за САЩ и WPS е за Китай. Ние искаме да предложим сериозна алтернатива за Европа. Технологично не сме никак далеч от това. В тази ера не е хубаво да има монополисти и това да предложим европейския офис пакет е една от целите ни.

Срещате ли тук проблема, че Европа, макар и да се смята за един пазар, говори различни езици?

- Те не са толкова различни. Разликата между английски и немски не е толкова голяма, колкото между немски и арабски. Все пак културите ни са близки. Не сме изправени пред сериозни технически проблеми. Това, което можем да направим, е да задвижим система с дистрибуция на нашите приложения – онлайн и в ритейл магазините.

Как си представяте развитието на софтуера на MobiSystems в следващите години? Какви са тенденциите, особено сред офис пакетите?

- В обозримото бъдеще ще представим версия за Mac. Това е нещо, което с последната версия на iOS Apple много ще ни улеснят. Ще продължим да развиваме облачната ни услуга и там ще се появи възможността за колаборация между различните потребители. Това са основните ни насоки. Към това, разбира се, добавяме и постоянния процес на подобряване на съществуващите продукти като дизайн и съвместимост. Още през септември интерфейсът на всички приложения за всички операционни системи ще бъде обновен, така че да има едно и също усещане.

Споменахте за преструктуриране на компанията по-рано през годината. Какви бяха промените и как се отразиха?

- Една от най-важните промени беше маркетинг отделът. Отделът ни за продажби пък вече има конкретни цели и там вече правим разширение. Решихме аз да поема офис приложенията, а за да има по-добра ефективност на взимане на решенията, отделихме речниците, електронната поща и платформата ни за четене и споделяне на книги Media 365, която вече работи и имаме големи очаквания към нея. Смятам, че промените бяха за добро. Когато компанията расте, преструктуриранията са необходими, особено когато трябва да се изгради нов отдел.

Интервюто взе Йоан Запрянов
Q&A

За какво най-често използвате смартфона си?


- За работа: имейли, разглеждане на статистики, структуриране на задачите за деня. Използвам го, разбира се, и като всеки друг, за снимки, разговори и почивка.

Как си почивате от работата?

- Спортувам. Събота и неделя задължително се опитвам да изляза сред природата. Друга моя страст е шахът.

Как си починахте през това лято?

- Направихме си екскурзия цялото семейство. Бяхме с кола и посетихме австрийските Алпи, минахме през Будапеща и Виена. Във Виена успяхме да посетим и концерт на Metallica, след което се върнахме през Любляна и Белград.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Чарлз Хоскинсън: Криптовалутите ще се наложат там, където няма доверие в традиционните Чарлз Хоскинсън: Криптовалутите ще се наложат там, където няма доверие в традиционните

Един от създателите на Ethereum, Cardano и IOHK, пред "Капитал"

10 окт 2019, 1823 прочитания

Къде е гениалността в спорта Къде е гениалността в спорта

Стивън Гарднър, директор доставки и услуги в Genius Sports, пред "Капитал"

27 сеп 2019, 3646 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм