С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 ное 2019, 13:45, 3180 прочитания

От бензиностанцията до глобалния бизнес на Shell

Катя Атанасова, вицепрезидент Корпоративен картов бизнес, Shell, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Профил
Катя Атанасова има богат мениджърски опит в енергeтиката, както и в сектора на бързооборотните стоки. Управлявала е глобални екипи както в развиващи се, така и във високо развити пазари. В момента е базирана в Лондон като вицепрезидент на корпоративния картов бизнес на Shell, част от глобалния бизнес с търговия на горива на дребно в Shell International. Атанасова има магистърска степен по международни икономически отношения, както и по бизнес администрация от London Business School. Тя започва кариерата си в стартъпи, преди да се присъедини към Coca-Cola, а след това и към RJR Reynolds. В Shell е от 1996 г.
Компанията
Корпоративният картов бизнес на Shell е глобална структура, която предоставя устойчиви транспортни решения на компании с автопаркове. Това е непрекъснато растящ бизнес с присъствие на повече от 30 пазара с над 160 000 клиенти и повече от 7 милиона активни карти, приемани в над 200 000 бензиностанции и други търговски обекти по света. Royal Dutch Shell e най-голямата европейска компания по приходи. За миналата година оборотът й достигна
388.4
млрд. долара. В компанията работят над
82 000
души в цял свят.

Как започна професионалното ви развитие в Shell?
Започнах работа в "Shell България" през януари 1996 г. като регионален управител бензиностанции. Две години по-късно ми предложиха работа от друга компания, но когато подавах молбата си за напускане, разговор с тогавашния ми пряк ръководител ме накара да остана. Този разговор ме накара да разбера, че съм ценена и че в глобална компания като Shell, с голямо портфолио от различни бизнеси, има много възможности за развитие.

Коя беше най-предизвикателната позиция за вас в компанията?
Най-трудно ми беше, когато отговарях за навлизането на пазарите в Русия и Украйна, за планирането, строежа и управлението на бензиностанции Shell в тези две страни.


Работили сте няколко години в Москва. По какво се различава бизнес средата там в сравнение в тази в Европа, особено в сферата на горивата?
Основната разлика е, че руската индустрия за горива е доминирана от държавни компании, които имат различна бизнес култура и начин на работа.

Смятате ли опита си "от първа ръка" с двата модела за предимство в настоящата си работа в глобален мащаб?
Определено разнообразният опит, който имам, ми дава възможност да се приспособявам по-лесно към различни бизнес условия, да бъда по-адаптивна и гъвкава.

Кои са най-големите предизвикателства при логистиката на горива? Какъв е вашият подход в организирането на тази дейност?
Аз не съм работила в логистиката на горива, но бих казала, че най-големият риск е свързан с безопасността на този транспорт.



Как протича работният ви ден и колко често пътувате във връзка с работата си?
Тъй като в момента ролята ми е глобална, около 30-40% от времето ми е свързано с бизнес пътувания и дните могат да бъдат много различни. Когато не пътувам, обикновено работният ми ден започва около 8.30-9.00 ч. и приключва към 19.30-20.00 ч. Времето минава в поредица от вътрешни и външни срещи, много от тях виртуални с хора от целия свят. Разбира се, част от времето минава в четене и писане на документи и имейли. Често, когато пътувам, дните са по-дълги, но и по-разнообразни, с много разговори и срещи с местни партньори, колеги и клиенти.

Какво може да бъде направено за декарбонизирането на транспорта?
В днешно време такива решения са различни за различните видове транспорт - например леките автомобили стават все по-икономични, а повечето производители на коли вече предлагат хибридни или електрически автомобили. Засега решението за вановете и автобусите е електричество или газ, докато за тежкотоварните камиони единствената реална алтернатива е втечнен природен газ (LNG). Успоредно с това се правят инвестиции в развитието на водородната технология за автомобили и камиони. Като цяло ние в Shell, и конкретно в Shell Fleet Solutions (корпоративния картов бизнес на Shell), предлагаме тези алтернативни енергии и горива успоредно с традиционните на клиенти в цял свят.

В какво ще се състезават петролните компании в бъдеще?
Не бих могла да говоря от името на индустрията като цяло, но бих искала да обърна внимание на това, че Shell не се определя като петролна или газова компания. Тя се превърна в енергийна компания с амбиции да продължи да успява и в бъдещето, в което ще има значителни енергийни промени, да продължи да бъде първокласна финансова инвестиция и да има силна обществена позиция.

Какви са наблюденията ви за българския пазар на горива? Кои са неговите най-големи недостатъци според вас?
Това, което зная за българския пазар на горива, вероятно не е най-новото, но нашият пазар има някои очевидни недостатъци като липсата на естествени природни горивни ресурси и това, че най-голямата рафинерия се намира географски далече от София, най-големия пазар на потребление, което оскъпява горивата. България е и една от страните в Европа с все още значителен "сив пазар". Shell приветства усилията на съответните власти да го ограничат, но същевременно вярваме, че тези мерки ще бъдат ефективни само когато се прилагат постоянно и с еднаква сила към всички играчи на пазара.

Какви са разликите в тенденциите за развитие на пазара на горива в България и на европейските пазари?
Смятам, че българският пазар на горива сега не се различава значително (освен разликите, за които споменах), а по отношение на тенденции – забелязвам различия между това как правителствата на страните на Северозападна и Югозападна Европа се отнасят към проблемите, свързани с климатичните промени. Оставам с впечатление, че по-богатите страни в Европа вземат по-стриктни законодателни мерки за справяне с тези проблеми.

Кое е било най-трудното ви решение като мениджър?
Най-трудните решения са тези, които засягат негативно други хора.
Q&A
Успявате ли да балансирате между личното и професионалното ви време?

В различни моменти от живота ми този баланс е бил по-труден, но като цяло не смятам, че съм правила големи жертви, за мен професионалният успех и кариерата никога не са били самоцел.

Имате ли хобита и как предпочитате да прекарвате свободното си време?
Обичам изкуствата и прекарвам значителна част от свободното си време в посещения на концерти, представления, изложби и кино. Обичам да се разхождам, да пътувам, посещавам нови места и да опознавам нови култури. Освен това обичам да карам ски и макар че започнах да карам ски сравнително късно, не съм пропуснала да отида поне седмица на ски нито веднъж през последните повече от 20 години. Разбира се, обичам да правя всичко това с близки хора и приятели.

Завършили сте хореографското училище в Пловдив - поддържате ли по някакъв начин и тази своя "експертиза"?
Дипломирах се като хореограф от Академията за музика и танци в Пловдив и след това няколко години работих като хореограф, но политическите и икономически промени от края на 80-те и началото на 90-те години ме отведоха в друга посока. Преквалифицирах се като икономист и не съм се занимавала професионално с хореография повече от 25 години. Въпреки това музиката и танците остават едно от големите удоволствия в живота ми.

Какви технологични устройства използвате в ежедневието си?
Използвам само традиционните лаптоп, смартфон и iPad.

Коя прочетена от вас наскоро книга бихте препоръчали?
Трилогията "Регенерация" на Пат Баркър и "Молитва за Оуен Мийни" на Джон Ървинг.

Капитал #48

Текстът е част от брой 48 на седмичния Капитал (29 ноември - 5 декември). В броя ще прочетете още:

След срещата Борисов - Тръмп: Винаги с Америка, винаги с Русия
Има ли спасение за "Топлофикация София"
АПИ: Абонамент за 1 млрд. лв.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: Shell бизнес горива

Прочетете и това

Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите

Главният технически директор на Milestone Systems пред "Капитал"

13 дек 2019, 274 прочитания

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 1813 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Спас Русев: Увеличихме стойността на Vivacom от 750 млн. до 1.3 млрд. евро

Планирам други инвестиции в България след приключване на сделката за БТК

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10