Преслав Наков: Ловецът на манипулации
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Преслав Наков: Ловецът на манипулации

Наков предпочита термина дезинформация пред "фалшиви новини", тъй като дори една фактически вярна, но непълна, новина може манипулативно да бъде използвана за политически цели.

Преслав Наков: Ловецът на манипулации

Чрез проекта си Наков иска да научи медийните потребители сами да забелязват манипулативните техники в новините

Деян Димитров
8374 прочитания

Наков предпочита термина дезинформация пред "фалшиви новини", тъй като дори една фактически вярна, но непълна, новина може манипулативно да бъде използвана за политически цели.

© Преслав Наков


Един от основните проблеми на образованието в България е продължаващата липса на достатъчно добри условия и подкрепа за смятаната за ключова през този век научноизследователска дейност на световно равнище. Това обаче не означава, че няма талантливи български учени на такова ниво, но в общия случай те работят в други страни. В този брой ви представяме трима и постиженията им в три различни области - физика, компютърна лингвистика и генетика.

На арабски tanbih (танби) означава предупреждение. Това е и името на проекта за автоматична проверка на информацията в мрежата, който разкрива на потребителите какво всъщност четат. Негов ръководител е Преслав Наков, който работи в Qatar Computing Research Institute към университета "Хамад Бин Калифа" в Катар в сътрудничество с екип от Масачузетския технологичен институт в САЩ. "Танби" е нещо повече от проверка на факти, защото сигнализира на потребителя и дали една новина потенциално е пропаганда.

Различното е, че дава характеристика и на нейния източник. "Представете си, че четете една статия, която представя ново научно изследване, според което глобалното затопляне не се дължи на човешката дейност. Може и да има такова изследване, може да е вярно, може и да не е. Добре е да дадем някакъв контекст за медията - ако винаги пише по тази тема скептично, читателят трябва да има едно наум. Ако до този момент е била балансирана или загрижена за глобалното затопляне, би трябвало да погледнем на такава новина в друга светлина. Идеята е да дадем допълнителна информация на читателя. За медията казваме доколко е умерена или крайна в политическата си идеология, показваме има ли пристрастия по различни теми. На базата на проследяването на нейното съдържание се опитваме да оценим доколко написаното е достоверно", обяснява Преслав Наков.

Интересът му към компютрите още от малък го е завел до магистратура по компютърна лингвистика. След докторантурата в университета в Бъркли, Калифорния, се върнал в България - в БАН, частично в Софийския университет и като консултант във фирми. "Проблемът беше, че не ми признаха дипломата, а тогава това отнемаше средно около 7-8 месеца. Отидох временно в Националния университет на Сингапур, започна икономическата криза, а в крайна сметка реших да отида в Катар, където съм вече осем години."

Когато говори за проекта "Танби", Преслав Наков предпочита да избягва термина фалшиви новини, защото по някакъв начин подвежда, че новината е изцяло невярна. Според него по-важният елемент е разпространението им в социалните медии чрез микротаргетиране - голямата иновация на Cambridge Analytica информацията да се "скроява" по установени показатели, свързани с интересите или страховете на хората. "Големият проблем на фалшивите новини не е, че са неверни, а че са политическо оръжие. За да бъде политическо оръжие, една новина дори няма нужда да бъде фалшива."

Как се улавя манипулацията? "Анализираме няколкостотин или няколко хиляди статии от медията - дали има прекалено много емоционалност, което не е присъщо на професионалните медии, дали се спекулира с морални категории. Не е лесно да се напише фалшива новина - след като си измислил едно твърдение, оттам трябва да си изсмучеш от пръстите някаква статия. Стилът си личи и за човек, който е достатъчно трениран, и за една програма. Това е нещо, което ние можем да анализираме автоматично. Следим и други неща: какви картинки се използват, има ли автори под статиите, има ли адрес за контакти, трафика към уебсайтовете. Всичко това се комбинира в някакъв числов вид, който ни показва доколко можем да вярваме на тази медия."

Анализът на съдържанието дава възможност потребителят да се научи да разпознава начина, по който бива манипулиран. "Тук искам да спомена и пропагандата - когато се опитваме да променим мнението на читателя. Сама по себе си тя може да бъде с лоша или добра цел, но при всички случаи използва добре изследвани техники. Учените не са на едно мнение за техния брой, ние се фокусираме върху 18. Разполагаме със софтуер, който анализира статиите и намира тези пропагандни техники", обяснява Преслав Наков.

По думите му така се атакуват два аспекта на дезинформацията - ако човек има съмнения за достоверността на нещо, той вероятно не би го споделил. И подобни новини ще влияят по-малко на политическите му преценки. Ако тази нагласа се масовизира, производството на фалшиви новини в един момент ще се обезсмисли.

Лично Преслав Наков е оптимист, че скоро явлението ще бъде поставено под контрол. "Дезинформация винаги ще има, но аз обичам да казвам, че фалшивите новини са нещо като спам на стероиди - така както спамът вече не е такъв проблем, какъвто беше преди 10 години, същото очаквам да се случи и с фалшивите новини." Трудността идва от разликата, че когато спамът стигне до адресатите, той ще умре, а ако добре изпипана фалшива новина стигне до 1000 души и те решат да я споделят, потребителите й може да са милиони.

Според него най-ефикасното противодейстгвие на дезинформацията е образованието, обучението на потребителя. Това е и основната задача на "Танби". "Не е лесно да кажем на някого, че една новина е невярна, особено ако тя подкрепя нещо, в което този човек вече вярва. Но ако му покажем самата манипулация и пропагандни техники, един интелигентен човек ще започне сам да си прави изводи. Няма нужда да натиснем главата на коня, за да пие вода, достатъчно е да го заведем до реката..."


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK