Джонатан Бойрия: Роботите създават изживяване, което хората запомнят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Джонатан Бойрия: Роботите създават изживяване, което хората запомнят

Джонатан Бойрия

Джонатан Бойрия: Роботите създават изживяване, което хората запомнят

Директорът продажби в SoftBank Robotics пред "Капитал"

Йоан Запрянов
2800 прочитания

Джонатан Бойрия

© Цветелина Белутова


Визитка

Джонатан Бойрия е ръководител на продажбите на SoftBank Robotics за Европа, Близкия изток и Азия. Той управлява бизнес стратегията на компанията за внедряване на хуманоидни роботи в магазините. От 2016 г. разработва партньорската мрежа на SoftBank Robotics, за да повиши стойността на роботите в ритейла чрез иновативни решения. Бойрия гостува в София на конференцията The Future of Retail, организирана от "Капитал". На нея той представи Pepper, хуманоидният робот на SoftBank, който говори 21 езика и помага на потребителите в магазините, като говори с тях, дава им информация за продуктите, текущите специални предложения и други.

Как вървят продажбите на Pepper?

- Страхотно. Разбира се, България не е пазар, който сме покрили добре, но, цялостно погледнато, имаме около 25 хил. робота, продадени по света. Започнахме да продаваме Pepper в Япония през 2015 г., а в Европа - през 2016 г. Това ни прави лидер в сектора с хуманоидните роботи и макар 25 хил. продадени робота да са много, това е само повърхността на пазара, който можем да достигнем.

Вдигат ли се продажбите?

- Да. В България се вдигат от 0 на 0, но интересът по света се вдига и самата добавена стойност се вдига. Pepper е хардуер, но имаме много софтуерни партньори, които правят софтуер за него и така добавяме стойност за нашите клиенти. Виждаме много повече приложения, особено в сферата на търговията, откъдето идва и повече продажби.

Какви са тенденциите в Европа в момента?

- Определено насочеността за момента е към услуги, създаване на физическо и онлайн изживяване за потребителите. Имаме много проекти, които не са само за маркетинг частта около роботите, но и за това как можем да дадем повече и по-добри услуги на потребителите, да бъдем сигурни, че те ще получат това, от което имат нужда, и роботът ще направи моста между онлайн и физическото преживяване. "Превеждането" на едно изживяване като потребител онлайн в такова във физически магазин е особено важно. Персонализацията във физическия магазин е следващото голямо нещо в ритейл сектора.

Роботът Pepper по време на конференцията The Future of Retail
Фотограф: Цветелина Белутова

Кои са най-големите пазари по отношение на продажби на Pepper?

- Германия е интересен пазар за нас, защото е узрял по отношение на технологията, бизнесите там знаят какво да очакват. Това е един добър пазар, докато във Великобритания наблюдаваме обратното - проблеми, породени от политическата обстановка там. Пазар, който има много голям потенциал, е Източна Европа - това е една от причините в момента да съм в България. Знаем, че тук има потенциал сред ритейлърите, така че е въпрос на стратегия да навлезем.

Кое пречи - разходите или липсата на информация?

- По малко и от двете. Много хора не знаят за Pepper и какво може да добави робота към един магазин. Има го и проблема, че Pepper е напреднала технология, хуманоиден робот, който идва и с разходи. Но основното, което бих посочил като фактор, е, че ние не сме били в България, не сме правили опити за директни продажби в България и се надявам, че това ще се промени в близкото бъдеще.

Как се е променил роботът от 2015 г. насам?

- По отношение на дизайн няма особено големи промени, защото искаме да има постоянен дизайн. Промените са по отношение на сила на процесора, софтуер, тъчскрийн, гласовите команди и т.н. Това е четвъртата търговска версия на Pepper, в която показваме изцяло нова операционна система и платформа около робота. Те позволяват ползването на Android приложения, а това е особено важно, защото можем да интегрираме голям брой вече съществуващи апликации. Например чатботовете вече са много по-лесен въпрос, отколкото беше преди. За нас това означава, че когато искаме да навлезем на нов пазар, търсим разработчици на приложения за Android, което е много по-лесно.

Каква е сегашната цена на Pepper?

- Днес Pepper струва около 17 хил. евро, тоест около 33 хил. лева. Това е цената на хардуера, но има и разходи около услугите и решенията. Това са неща, които са според случая и според клиент.

Кое е най-голямото предимство да се работи с робот, а не с човек?

- Не е задължително да е по-добре с робот, отколкото с човек, но има няколко предимства - чрез робот можеш да създадеш изживяване, което хората ще запомнят, например. Ако Pepper се управляваше като таблет, нямаше да има много желаещи да контактуват с робота. Ако беше човек, щеше да може да обслужва само по едни човек в даден момент, докато сега Pepper може да промотира продукти и да си говори с много клиенти.

Как смятате, че роботизацията и автоматизацията ще промени ритейл сектора?

- Мисля, че голяма част от промените вече се случиха. Не го виждаме и не го осъзнаваме, но промените са там - електронната търговия, самообслужването на каси и т.н. Много хора говорят за автоматизирането на магазините и цялостно търговията, но това е до голяма степен свършена работа. Това, за което трябва да говорим сега, новото, са интеракциите пред самите магазини. Не знам какъв е случаят в България, но в Европа много от магазините са застрашени от електронната търговия и трябва да намалят разходите си, така че се насочват към това да променят начина, по който доставят самите си услуги. Именно затова е там роботът. Един робот може да промотира продукти и да вдига нивото на продажбите, което е сред най-големите предизвикателства днес.

Смятате ли, че роботите могат да заместят целия човешки фактор?

- Винаги ще има нещо, което ние, хората, можем да дадем, което роботите не могат. Хората могат да направят връзка на ниво, на което роботите не могат. Роботите могат да направят емоционална връзка, но тя не е на същото ниво. Затова и ние в SoftBank знаем, че правим машини. Да, те са хуманоидни, изглеждат като хора, сложни са, но са далеч от това да бъдат хора. Персоналната интеракция с друг човек например е нещо, което смятам, че дори роботите да стават все по-добри, няма как да настигнат хората.

Понеже това е една от горещите теми в последно време, какви данни събира Pepper?

- Стандартно Pepper не събира никакви лични данни. Самият робот е направен така, че да не събира лични данни, но има приложения и сценарии, в които може да се наложи събирането на данни. Разбира се, в такива случаи се съобразяваме с всички регулации - местни, национални и наднационални. Самият робот знае, че говори с човек, и когато го произвеждаме, ние правим така, че той да събира технически, а не лични данни. Ако обаче самият клиент иска да събира данни от потребителите, това е възможно и всичко е наред, стига да се спазват всички регулации. Като потребители ние постоянно даваме лични данни на бизнеси, от които пазаруваме, защото очакваме стойност, която след това да се върне към нас. По определен начин даването на лични данни се превърна в транзакция - когато аз ги давам, искам да получа нещо обратно. И ако това, което получа ми е полезно, не ме интересува толкова.

Накъде са насочени инвестициите ви в момента?

- Ако говорим за технически подобрения, основната ни насока е към подобряване на гласовите възможности на робота. Имаме три основни стълба: интерактивност - в която влизат и гласовите команди, свързаност - чатботове, екосистеми и т.н., и навигацията - как роботът може да се движи сам в един магазин например.

В какъв тип бизнеси смятате, че би имало най-голяма полза от Pepper?

- Pepper дава стойност на повечето публични места, за бизнеси, които са насочени към потребители. Но ако погледнем по-широко, Pepper има далеч по-големи възможности и може да се ползва на железопътни гари, на летища, в общини и т.н. Смятам, че потенциалът на Pepper в ритейла е много голям, защото той се справя много по-добре, отколкото таблетите, които в момента се налагат. Банковият сектор също е възможност за развитие поради почти същите причини.

Интервюто взе Йоан Запрянов

Визитка

Джонатан Бойрия е ръководител на продажбите на SoftBank Robotics за Европа, Близкия изток и Азия. Той управлява бизнес стратегията на компанията за внедряване на хуманоидни роботи в магазините. От 2016 г. разработва партньорската мрежа на SoftBank Robotics, за да повиши стойността на роботите в ритейла чрез иновативни решения. Бойрия гостува в София на конференцията The Future of Retail, организирана от "Капитал". На нея той представи Pepper, хуманоидният робот на SoftBank, който говори 21 езика и помага на потребителите в магазините, като говори с тях, дава им информация за продуктите, текущите специални предложения и други.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK