Огнян Траянов: Творчеството и изграждането на екип изискват време заедно

Основателят и изпълнителен директор на "Технологика" пред "Капитал"

   ©  Велко Ангелов
   ©  Велко Ангелов
Огнян Траянов е основател, собственик и изпълнителен директор на "Технологика". Завършил е инженерно образование в Технически университет - София, както и блок B и C - инженер-специалист по приложна математика и информатика. Бил е научен сътрудник в сферата на изкуствения интелект. Съосновател и председател на Националния съвет на Българската мрежа на Глобалния договор, чийто основен приоритет е образованието. Под негово ръководство бе изготвен Националния план по проекта на CSR Europe "Пакт за младежта". Като председател на БАИТ, инициира и получи подкрепа от бранша и МОН за създаването на национална програма "IT бизнесът преподава", която прерасна в "Бизнесът преподава".

Aвтор e на идеята и създател на интерактивния център за наука и технологии TechnoMagicLand. Инициатор е на програмата "Инженерното образование - солидно и работещо", която подпомогна осъвременяването на обучението по автоматизация на инженерния труд в 10 университета

Огнян Траянов е един от лекторите на форума на "Капитал" и "Кариери" The Future of Work Summit, който ще се проведе на 28 октомври.

Как според вас изглежда лидерът на бъдещето?

Неговите характеристики остават същите, променят се израженията им според новата реалност. Той е визионер, отличава се с креативност, силно изразена социална интелигентност, скромност, интегритет, автентичност, кураж и посветеност. В малко по-далечно бъдеще лидерите ще трябва да се утвърждават и реализират в една различна среда. Една среда, характеризираща се с динамична работа по иновативни проекти, децентрализирана, състояща се от слабо свързани участници с различни, допълващи се компетенции, осъществяваща се през нови канали за социални контакти.

Появиха ли се нови функции в ролята на лидерите вследствие на пандемията?

Не, но се пренареди тяхната важност в очите на последователите им. До днес водещо бе преживяването, от днес водещо е осмислянето на съществуването. Пандемията даде достатъчно време и поводи на всеки да се замисли и оцени дали пътят, по който го води лидерът е неговият път, дали той води до удовлетворение от смисъла на живота.

Как пандемията и последвалата нужда от отдалечена работа промени функционирането на "Технологика" - към по-добро или по-лошо? Доколко беше трудно да направите промяната във вашата компания? Виждате ли скок или спад в продуктивността на екипите?

Като софтуерна фирма бързо съумяхме да се пренастроим към работа от дистанция. Спад в продуктивността на екипите няма, но за да продължим да бъдем екип, трябва да се познаваме отблизо и в различни ситуации. Това са изграждането и творчеството в екип, обсъжданията и дори разговорите на обяд и на кафе. А това изисква да сме достатъчно време заедно. Работата от дистанция е и дистанция в общуването.

В по-общ план как според вас промените от последната година и половина се отразяват на пазара на труда?

Гладът за софтуерни инженери продължава, но самите те започват да ценят повече стабилността и сигурността. Тревожните сигнали са: изолация, влошено ментално здраве, депресия, самоизолация и отказ от професионална реализация.

Някои мениджъри предпочитат екипа им да е в офиса, докато други нямат притеснения. От коя страна сте вие и каква част от екипа ви в момента работи дистанционно?

За мен е ясно, че ще се наложи хибридния модел. Майсторството ще бъде не само във определянето на съотношението между присъствена и работа от дистанция, но и в гъвкавостта служителят сам да избира кога кой начин да използва. При отчитане и спазване на необходимостта, която фазите на проекта, по който работи, налагат. Друго предизвикателство, което работата от дистанция поставя пред ръководството и особено остро пред HR мениджърите, е опазването на фирмените ценности, култура и дух. Още по-голямо - тяхното предаване към новите колеги. В момента около 50% от екипа на "Технологика" работи дистанционно, ротирайки се динамично.

В дългосрочен план планирате ли промени в организационната структура и начина на работа в "Технологика" не само по отношение на гъвкавост, така че да отговорите на променените нужди на пазара на труда и да продължите да привличате таланти?

Съществени промени не планирам. Като фирма, която създава и иновира, нашият стил на управление никога не е бил директен и постоянен контрол, нормиране и измерване. Типичното за "Технологика" е управление чрез цели и свобода на творческите личности сами да планират и управляват достигането им. Ще продължим да влагаме усилия и да доказваме, че във фирмата човек постига повече и по-значими резултати чрез творчество в екип, без да жертва свобода и идентичност. Напротив, ще намери персонализирано отношение, условия и жестове на зачитане. Това, което сега се цени повече и с което вярваме, че ще привлечем още нови таланти, е удовлетворението от значимостта за обществото на разработените и работещи наши системи.

Q&A

Home office vs. в офиса?

Мярата дава отровата.

Zoom среща vs. среща на живо?

Практичност срещу пълноценен живот.

Open space vs. отделни, индивидуални офиси?

Възможност за избор сред разнообразие от помещения и работни места спрямо индивидуалните желания и фазите на проекта. Персонализация и творчество в екип.

Трима старши служители (seniors) vs. 10 младши (juniors)?

Пирамидата не е стабилна, когато е обърната и е застинала, когато има само фундамент.

Как си представяте работата ви след 10 години?

Изцяло отдаден на иновативни каузи в полза на обществото.
На 28 октомври ще се проведе форумът The Future of Work Summit: Leadership, Talent and Technologies, организиран от "Капитал" и "Кариери". Събитието ще бъде в хибриден формат и има за цел да отговори на някои от основните въпросите на мениджърите, специалистите по човешки ресурси и служителите, за бъдещето на работните процеси и организирането им в компаниите. Сред темите, които ще засегнат лекторите на събитието, ще бъдат още дистанционната работа, менталното здраве, дигитализацията и привличането на таланти. Билети за The Future of Work Summit може да закупите от тук.