Радослав Радев: Производството ни на оптични кабели расте заради търсенето от телекомите

Управителят на швейцарската "Райхле и Де-Масари България пръдакшън" пред "Капитал"

"Докато цялата страната се тресеше и говореше за безработица, ние не сме спирали да наемаме хора. За тези две години сме пораснали със 100 души", казва Радослав Радев
"Докато цялата страната се тресеше и говореше за безработица, ние не сме спирали да наемаме хора. За тези две години сме пораснали със 100 души", казва Радослав Радев    ©  Надежда Чипева
"Докато цялата страната се тресеше и говореше за безработица, ние не сме спирали да наемаме хора. За тези две години сме пораснали със 100 души", казва Радослав Радев
"Докато цялата страната се тресеше и говореше за безработица, ние не сме спирали да наемаме хора. За тези две години сме пораснали със 100 души", казва Радослав Радев    ©  Надежда Чипева

Визитка

Радослав Радев е управител на "Райхле и Де-Масари България пръдакшън" (R&M) от април 2014 г. Завършил е Икономическия университет във Варна. Преди да поеме настоящата си позиция, е бил регионален оперативен директор за Югоизточна Европа в германската компания Dorma, където е отговарял за бизнеса в девет държави. Заемал е и различни мениджърски позиции (мениджър закупуване, директор бизнес юнит) в производителя на електроуреди за дома "Теси".

"Райхле и Де-масари България пръдакшън" е част от швейцарската група Reichle & De-Massari. Българската компания работи от края на 2011 г. и произвежда оптични кабели и пасивни компоненти за изграждане на комуникационни мрежи. За 2020 г. отчита близо 45 млн. лв. оборот. Заетите към октомври 2021 г. са 382 души.

През 2020 г. отчетохте 11% ръст на оборота. Откъде дойде той, отрази ли ви се по някакъв начин ковид кризата?

- Всъщност и за нас беше изненада. Целият свят беше стъписан и се спекулираше доста с евентуалните ефекти. При нас имаше известен спад през второто тримесечие на 2020 г., но за щастие оттам насетне поне за R&M бизнесът беше непрекъснат растеж. Трендът продължи и през миналата година. Най-интересното беше, че при локдауните в голяма част от Европа бизнес сегментът и продуктите, които R&M произвежда (кабелни системи за пренос на данни - бел. ред.), бяха обявени за такива с национално значение, тъй като от тях зависи стабилността на информационните мрежи. Голяма част от публичните мрежи се претовариха заради хоум офиса и поради това ние не бяхме потърпевши - не само българският завод, а групата като цяло.

В началото на пандемията наложи ли ви се спиране на завода тук, например заради отложени поръчки от клиенти?

- По-скоро поради голямата несигурност доста проекти бяха замразени в цял свят, защото инвеститорите не знаеха какво ще се случи. Но, както казах, това имаше доста краткотраен ефект. Едно от големите ни постижения тук беше, че не спряхме дори за ден. Всъщност спряхме за два дни, за да подготвим цялата сграда и инфраструктурата от гледна точка на подсигуряване на безопасността на служителите. Минахме през доста труден период - решихме да разделим екипите на две, с два часа интервал между тях, за да нямат физически контакт един с друг, така че, ако стане нещо с единия екип, другият да не бъде засегнат. Не минахме през някакви сериозни катаклизми с хората, но други заводи по света бяха затворени за може би близо месец. Успяхме да се опазим, да не говоря, че въведохме драконовски мерки, тествахме целия екип през седмица. И сега продължаваме периодично да прилагаме някои от тези мерки и да правим тестове. Но виждаме, че все повече хора започнаха да се ваксинират.

От какви клиенти и пазари дойде ръстът ви след това и какви са прогнозите ви за тази година?

- Клиентите ни са компании в телеком сектора, добре познати глобални оператори на публични и частни комуникационни мрежи и центрове за бази данни. И в момента Европа расте с темпове, много надвишаващи прогнозите ни. Функционират доста държавни програми, насочени към развитие на цифровизацията. Оптиката до дома вече е базова нужда, подобно на тока и водата.

Ние, заводът в България, работим като вътрешен доставчик на групата R&M и захранваме основно търговските ни дружества в Европа и по-малко Близкия изток и Америка. 2021 г. може би ще приключим с 16-17% над това, което планирахме като приходи.

Защо решихте да инвестирате в нова линия в завода и какви продукти се произвеждат на нея?

- Идеята за инвестицията в новата линия тръгна покрай един проект за САЩ за специфичен тип фиброоптични кабели. Те са нов за нас продукт, но ние взехме решение така да адаптираме линията, че да е подходяща за производство и на стандартните продукти. Това се оказа доста далновидно решение, защото на практика се оказахме подготвени точно за този неочакван скок в търсенето. Инвестицията в линията беше около 500 хил. лв.

А покрай новата линия увеличихте ли и персонала?

- Всъщност, докато цялата страната се тресеше и говореше за безработица, ние не сме спирали да наемаме хора. За тези две години сме пораснали със 100 души. Ръстът е не само от производството, разбира се, там е основната част, но в България централата започва да премества все повече функции, осигуряващи бизнес услуги с глобално покритие - IT, SAP поддръжка, маркетинг, имаме и финанси.

Откога предлагате бизнес услуги?

- Това започна преди няколко години, но беше само IT поддръжка, докато сега последната година и половина - две доста по-интензивно се случва процесът. Сградата, в която сме в момента, много ни отесня и се налага да преместим всички тези функции. От януари на практика те излизат на втора локация, вече имаме доста голямо пространство под наем в "Кепитъл форт". В момента в бизнес услугите са 19 души, като това, което планираме и от гледна точка на офис пространството, е екипът значително да нарасне. Всички ползват английски, но за някои от тях искаме и немски.

Как намирате хора за производството, като се има предвид недостигът на работна ръка? Имате ли някаква практика или програма за дуално обучение?

- Подкрепяме дуалното обучение. Всъщност ние се включихме като една от първите компании в пилотния проект по програмата "Домино", която е финансирана в рамките на българско-швейцарската програма за сътрудничество. Участваме вече четвърта година, като приемаме всяка година клас от 6-8 ученици от професионалната гимназия по механоелектротехника "Н. Й. Вапцаров" да се обучават при нас. Другото, което инициирахме като вътрешна програма, е нашата Инженерна академия, защото през годините имахме трудности да намираме инженери, които да отговарят на нашите изисквания като подготовка. Именно затова решихме да създадем тази програма, която е насочена към студенти, които са завършили поне трета година инженерна специалност или са току-що дипломирани инженери. Те прекарват една пълна година при нас и всеки три месеца минават отделен модул в компанията, т.е. през различен отдел, запознават се с дейността, работят по конкретен проект с помощта на ментори, а след всеки модул представят работата си по него. Ние наблюдаваме през цялата година как се развиват уменията им, тяхната мотивация и ангажираност и в края на този едногодишен период на най-доказалите се предлагаме работно място. Благодарение на тази академия на практика последните три години почти не търсим външни инженери.

Какъв е делът на инженерите при вас и с какво се занимават?

- Много са, около 10%, защото ние в България упражняваме и т.нар. оперативна поддръжка на други локации. За тези десет години всъщност се утвърдихме като компетентен център в развитието на технологиите за производство на оптични кабели и голяма част от другите заводи в групата ползват ноу-хау от нас. Имаме две категории инженери. Едните са в развойния ни център, който се занимава с проектирането и разработката на нови продукти и развитие на цялостни продуктови решения. Дори следващата година в тази сграда предстои да изградим и изпитателна лаборатория, което е свързано с доста сериозен трансфер на нау-хау от централата към България. Другата група инженери са тези, които се занимават с индустриализацията, въвеждането на новите продукти в производство не само в България, но и в други заводи на групата. И при двете категории инженери компетентният център е в България.

Доколко вашето производство може да бъде автоматизирано и дигитализирано, стои ли това като тенденция?

- Няма как да не стои. Самите операции изискват доста ръчна намеса. Но предвид конюнктурата на пазара - недостигът на работна ръка, непрекъснато растящия разход за труд, ние нямаме друг път, освен да търсим начини за автоматизация на някои ключови процеси, така че да сме по-малко зависими от ръчния труд. И в света няма бизнес, който да разчита на ръчен труд и да очаква някакъв просперитет в бъдеще.

Как се усетиха при вас проблемите с нарушените вериги на доставки?

- Това за мен е един от най-неочакваните и шокиращи ефекти от ковид кризата - не толкова краткосрочният спад в търсенето, а това, което се случи с веригите на доставки. R&M има доста диверсифицирана верига от доставчици, от години работим в посока развитие на локална мрежа в България и Източна Европа, но все още имаме голям набор от доставчици в Китай и Далечния изток. За щастие това, което се случи, при нас не доведе до критични спирания на производството или закъснения на проекти. Но пък сроковете на доставки доста се увеличиха. Ние още от самото начало миналата година въведохме доста стриктен мониторинг на всички доставчици, направихме и анализ на риска и в резултат на това вдигнахме складовите наличности на ключови компоненти, така че да минимизираме евентуални рискове.

Как ви се отразява поскъпването на суровините, успявате ли да го прехвърлите към клиентите или е за сметка на маржа ви?

- Проблемът, който срещаме в момента, освен с ескалиращите цени на самите суровини е поскъпването на транспорта. На практика години наред въздушният транспорт на пратка от Китай беше около 2 долара на килограм, в момента е 8 долара. Освен това няма капацитет, понеже няма пътникопоток от Европа към Азия и съответно няма обратен въздушен трафик. Същата е ситуацията и при морския транспорт. Само за пример, от 4 хил. долара за един контейнер в момента гоним 15 хил. долара. Но и самите суровини - и метали, и пластмаси, поскъпнаха доста осезаемо на глобално ниво. В същото време пазарът е инертен и не може, когато доставчикът ти вдигне цената, праволинейдо да я прехвърлиш върху клиента. Факт е, че се опитваме, но идва и за сметка на маржовете. За щастие тук, в България, през последните две години постигнахме доста мащабни оптимизации на себестойността и това ни помогна да абсорбираме съществена част от поскъпването на материалите. Но се опитваме да го разпределим по цялата верига на доставките.

Имате ли някакви планове за следващи инвестиции или проекти?

- Това, което ни предстои тази година, защото настоящата инфраструктура вече несъмнено ни отесня, са някои реконструкции на сградата, така че максимално да оползотворим площта за производство след изнасянето на бизнес функциите. Започнахме обаче вече дискусии и за по-мащабно разширяване и строителство на нова сграда. Всичко зависи от това до каква степен компанията ще успее да наложи една нова продуктова категория на пазара, това са компоненти за изграждане на 5G мрежите, които са обемни като габарити и изискват доста мащабни площи. Голяма част от тези продукти се разработват и от местния развоен център. През тази година година предстои пилотно да бъдат пуснати на пазара и оттам насетне вече ще видим по какъв начин пазарът ще ги приеме, ще успеем ли да развием тази категория. От това зависят и плановете ни за развитие на завода в България.

Интервюто взе Иглика Филипова