Вук Радович: Може да доставяме дизел от Гърция до Северна Македония по тръба

Строим соларен парк в бившата ни рафинерия до Скопие, казва още управителят на ОКТА, клонът на Hellenic Petroleum в Северна Македония, пред "Капитал"

Вук Радович, управителят на ОКТА, говори пред "Капитал" за плановете за развитие на ВЕИ на неговата компания
Вук Радович, управителят на ОКТА, говори пред "Капитал" за плановете за развитие на ВЕИ на неговата компания
Вук Радович, управителят на ОКТА, говори пред "Капитал" за плановете за развитие на ВЕИ на неговата компания    ©  helpe
Вук Радович, управителят на ОКТА, говори пред "Капитал" за плановете за развитие на ВЕИ на неговата компания    ©  helpe
Преди дни гръцката Hellenic Petroleum пусна в действие нов соларен мегапарк в Кожани, Северна Гърция, което е тамошният аналог на комплекса "Марица-изток" в България. Централата е разположена върху терен с 2.5 км дължина и 1.5 км ширина и ще има мощност 204.3 мВт. Проектът е част от цялостния план за енергийна трансформация на въглищния регион и показва на практика как могат да се случат нещата. В България към момента има само дискусии по темата, въпреки че "Мини Марица-изток" са втория най-голям потребител на ток в страната и могат да задоволяват сами нуждите си чрез соларни панели върху старите рудници.

"Капитал" разговаря с управителя на ОКТА, клонът на Hellenic Petroleum в Северна Македония, Вук Радович за плановете за развитие на ВЕИ и пазара в Западните Балкани.

Основана през 1958 г., Hellenic Petroleum е най-големият преработвател на нефт на Балканите. Основната марка бензиностанции е "Еко" (с която работи и в България), но държат и лицензи за BP и ОКТА с общо 2000 обекта на Балканите. От 2021 г. е започнала трансформация за намаляване на въглеродния отпечатък: чрез инвестиции във ВЕИ, в рафинериите, в производство на водород. В следващите години компанията смята да инвестира 4 млрд. евро - половината за развитие на ВЕИ, останалите за подобряване на процесите на производство.

Очаквайте в следващите дни на capital.bg репортаж от централата в Кожани, както и примери за други такива проекти на Балканите.

Какви проекти за ВЕИ планирате в момента?

- В Северна Македония планираме нещо подобно като инвестицията в Гърция, но не чак толкова голямо. Имаме бивша рафинерия край Скопие, край която има подходящ район, където могат да се вместят панели с капацитет 12 MW, а имаме и добра инфраструктура от съществуващи подстанции и свързаност към мрежата като бивша рафинерия. Проектът е готов и планираме да направим соларната централа тази година. Паркът ще ни стига, за да покрием значителна част от нашите нужди - за тестване на продуктите и поддържане на хранилищата, а излишъка ще можем да продадем.

По наша преценка 25-30% от нашата консумация ще бъде покрита от този парк, а останалата част ще трябва да купуваме от мрежата. През по-голямата част от времето тази соларна инсталация ще произвежда много повече енергия през деня, отколкото ни е нужна. Заради това ще продаваме излишъка на мрежата.

На какъв етап е проектът?

- В момента сме в етапа на лицензиране от местната община и чакаме да вземем лиценз от мрежовия оператор, за да се свържем. Нашият план е всичко да е готово до края на годината. Очакваме през следващите няколко седмици да вземем лицензите и да започнем етапа на купуване на апаратура, а както виждате, в Гърция става много бързо.

Колко ще инвестирате в този проект?

- Според сегашната ни преценка инвестицията ще е около 6-7 млн. евро.

Има ли някакви проблеми с петролопровода, който свързва Гърция и Северна Македония?

- Не разполагам с цялата информация, защото дискусиите се водят между нашия главен акционер и държавата, които са съсобственици на тръбопровода. ОКТА е собственик на рафинерията и хранилищния капацитет и най-големият доставчик и търговец на пазара. Компанията Vardax притежава тръбопровода и имаме общи акционери - Hellenic Petroleum. Дискусиите в момента текат между Hellenic Petroleum и Северна Македония и те трябва да разрешат някои проблеми от миналото във връзка с приватизационното споразумение, за да може да се въведе в експлоатация. Тръбопроводът вече е изчистен от предишната му предназначена употреба - транспорт на суров нефт- и сега може да бъде използван за транспорт на дизел, което е най-консумираният продукт в региона. Когато се стигне до споразумение, за което ние се надяваме, Vardax ще има нужда от около 6-8 месеца, за да направи хидротестове, заради продължителната неактивност на тръбопровода. Очакваме скоро да имаме позитивни развръзки в тези дискусии.

Колко връзката ще повлияе на вашите операции в региона?

- Ще ни даде много възможности. Първо, ще повиши сигурността на доставка за целия регион, в случай че има проблем с другите доставчици или се появят логистични проблеми. Ще повиши и конкурентоспособността ни на пазара - в Северна Македония държим две трети от пазара, а в Косово - една четвърт. При определени условия може да действа и като сигурна алтернатива за българския и сръбския пазар.

Интервюто взе Антон Чепилски