Промените в "Български пощи"

Богдан Теофанидис: Пощите могат да са модерни и с добри системи

Новият изпълнителен директор на "Български пощи" за това защо реши да се занимава с пощите и какво иска да промени

Богдан Теофанидис ще заема длъжността изпълнителен директор в следващите три месеца
Богдан Теофанидис ще заема длъжността изпълнителен директор в следващите три месеца
Богдан Теофанидис ще заема длъжността изпълнителен директор в следващите три месеца    ©  Надежда Чипева
Богдан Теофанидис ще заема длъжността изпълнителен директор в следващите три месеца    ©  Надежда Чипева
Тази седмица вицепремиерът по ефективно управление Калина Константинова уволни директорите на дружеството заради "систематично и последователно" водене към фалит и "безхаберие". За временно изпълняващ длъжността изпълнителен директор беше назначен Богдан Теофанидис, който последно е организирал глобалната програма за дигитализация, финансово планиране и контрол на HIAB AB, част от финландската група Cargotec. "Капитал" се срещна с него, за да разбере с какви мотиви влиза в управлението на дружеството, както и кои ще са приоритетите, които ще изпълнява.

Целия разговор с него слушайте в подкаста на "Капитал" тук.

Повече за това какво предвижда Планът за възстановяване за "Български пощи" четете тук.

Кога получихте покана да станете директор на "Български пощи" и защо решихте да се съгласите? Както вие, така и останалите новоназначени членове на съвета на директорите сте хора, които идват от частния бизнес. Това е рядко срещана трансформация.

Доста често ми задават този въпрос през последните дни - и близки и приятели, и журналисти. Това, което много ми се иска, е това да не се приема за странно. Изключително много ми се иска да повлечем крак. Според мен, когато някой реши да работи за държавата, било в държавно предприятие или в държавната администрация, трябва да бъде всъщност повод за гордост. Аз смятам, че там със сигурност има място за повече специалисти с международен опит от частния сектор на различни пазари и за мен лично това решение не беше много трудно, когато вицепремиерът Калина Константинова ме покани да бъда част от този екип. Бях впечатлен и от самия екип.

Господин Фачев е бивш директор "Човешки ресурси" на "Кауфланд България", понастоящем на SiteGround - водеща компания, особено в сферата на управление на човешки ресурси, печели много награди. Господин Kараджов е директор на център за споделени услуги, където знаете, всички процеси са изключително ефективни. Имаме и специалист по киберсигурност и много добър юрист. Това със сигурност наклони везните много в полза на това да приема предизвикателството по отношение на "Български пощи".

"Български пощи" трябва да премине една доста сериозна трансформация според Плана за възстановяване. Както е записано и в коалиционното споразумение, то трябва да се превърне в one-stop shop, тоест всички административни услуги да се предлагат на едно място. Как си представяте тази трансформация, при положение че, както виждаме, има доста пробойни в системата?

Това е един уникален шанс за всяко дружество, но особено и за "Български пощи". По Плана за възстановяване са предвидени няколко дейности. Това дружество трябва да бъде готово да предлага административни услуги на едно гише в клоновата си мрежа в страната, там, където хората наистина имат нужда от тези услуги. Често те се предлагат твърде далече и пощата буквално е единственото лице на държавата.

В плана са предвидени 30 милиона лева, свързани с IT инфраструктура, които смятам, че има причина да са там, и ако дружеството бе имало възможност да се възползва от тях достатъчно бързо, тази атака със сигурност нямаше да изглежда по този начин. Смятам, че в плана са залегнали правилните неща и че ефектът ще бъде много голям. Това, което ще има в "Български пощи", след като проектът бъде изпълнен максимално точно, ще бъде една съвсем съвсем друга поща, която изглежда модерно, приветливо място, с добри системи.

Услугата на едно гише за мен е една доста модерна концепция, която всъщност позволява на хора, които до някаква степен се се затрудняват с това да използват електронен подпис или компютър, да се свържат по друг начин дистанционно с различни услуги. А много такива ще бъдат дигитализирани също от Министерството на електронно управление. Целта е пощата да бъде всъщност посредник между хората, които нямат такива умения, или просто им е по-удобно на гише. И през нея всъщност да бъдат доставени през дигитална инфраструктура, която ще бъде финансирана от Плана за възстановяване.

Планът предвижда 9-те хиляди служители да бъдат бъдещите дигитални лица на държавата. Как си представяте тази трансформация, при положение че повечето хора, които работят в момента в пощите, са по-възрастни? Не е сигурно дали биха прегърнали идеята.

Едно от решенията е да се направи така системата, че да позволява за самия служител, както и на клиента достатъчно опростен достъп до тези услуги, но да не допуска възможност за много грешки. Да не включва много стъпки, за да може реално услугата да се изпълнява от служител, който няма нужда да бъде обучаван шест месеца например. Въпреки това, разбира се, в Плана за възстановяване има и немалка сума за обучение на персонал, от която дружеството със сигурност ще се възползва, защото така ще се въведат и едни по-нови практики в обучението на персонала. Има някакъв парадокс в това, че в "Български пощи" работят 9000 души, и, както вицепремиерът Константинова спомена, голяма част от тях са работещи бедни.

Аз не виждам причина "Български пощи" да не може да генерира значителни приходи, с които да решим и другия основен проблем. Средната заплата в пощите е 820 лв. бруто. Аз лично смятам, че ако дружеството се справя по-добре финансово, едно от нещата, които трябва да се усетят, е да се погрижим за персонала.

Какво се случи през последните седмици или може би месеци в "Български пощи"? Каква е атаката към дружеството?

Мисля, че всички проследиха събитията от последните няколко седмици и месеци във връзка с "Български пощи", което е, бих казал, още един добър индикатор каква е важността на това дружество за нашето общество. За голямо съжаление, то влезе в полезрението ни с лоша новина - хакерската атака, която буквално смаза дружеството. То не можеше да изпълнява дори основните си услуги. За съжаление и донякъде за радост, "Български пощи" има много системи и възстановяването на тези системи е трудна задача. И въпреки че множество държавни институции, както и екипите на самите пощи денонощно работят за пълното възстановяване, то все още не е налице и има доста неща, които трябва да бъдат свършени, за да може да работи така, както сме свикнали.

Интервюто взеха Анина Сантова и Йоан Запрянов