Новият брой: Накъде след вота
Close

Мориц Гръб, Amsterdam Berlin: Скучната реклама е най-големият бизнес риск за агенциите

Основателят и творчески директор на рекламната агенция Amsterdam Berlin пред "Капитал"

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Темата накратко
  • Берлин поддържа спокоен и свободолюбив дух, благодарение на което рекламните агенции могат да привличат добър творчески талант.
  • Не използваме творчеството в рекламата, за да правим луди неща, а за да постигнем комуникационни успехи и да изпълняваме бизнес целите на клиентите ни.
  • Метавселената поставя началото на много различно и може би малко плашещо бъдеще.

Профил

Мориц Гръб е основател и творчески директор на рекламната агенция Amsterdam Berlin. Кариерата му започва като фотограф и режисьор и минава през различни агенции по света, сред които Jung von Matt, Amsterdam Worldwide и Heimat Werbeagentur. През 2016 г. Гръб основава творческата агенция Amsterdam Berlin с офиси в двете европейски столици. Сред клиентите им са Mitsubishi, Asus, Sony, Lufthansa, Aston Martin и др. Мориц Гръб беше сред лекторите на тазгодишния рекламен фестивал ФАРА и говори на тема "Стимулиране на творческо съвършенство". Той беше поканен от българската рекламна агенция B+RED, която проведе с него и дискусионен панел, воден от творческия директор Максим Стоименов.

Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Берлин поддържа спокоен и свободолюбив дух, благодарение на което рекламните агенции могат да привличат добър творчески талант.
  • Не използваме творчеството в рекламата, за да правим луди неща, а за да постигнем комуникационни успехи и да изпълняваме бизнес целите на клиентите ни.
  • Метавселената поставя началото на много различно и може би малко плашещо бъдеще.

Профил

Мориц Гръб е основател и творчески директор на рекламната агенция Amsterdam Berlin. Кариерата му започва като фотограф и режисьор и минава през различни агенции по света, сред които Jung von Matt, Amsterdam Worldwide и Heimat Werbeagentur. През 2016 г. Гръб основава творческата агенция Amsterdam Berlin с офиси в двете европейски столици. Сред клиентите им са Mitsubishi, Asus, Sony, Lufthansa, Aston Martin и др. Мориц Гръб беше сред лекторите на тазгодишния рекламен фестивал ФАРА и говори на тема "Стимулиране на творческо съвършенство". Той беше поканен от българската рекламна агенция B+RED, която проведе с него и дискусионен панел, воден от творческия директор Максим Стоименов.

Берлин и Амстердам се смятат за едни от най-свободните и широкоскроени европейски столици. Какво е да правиш реклама там?

Точно такива са. Амстердам обаче е поне десет години по-напред от Берлин заради историята на града. След падането на стената пък Берлин се превърна в рай за свободните и обичащи хора.

В Берлин съм от последните десет години. Роден съм в Мюнхен, живял съм в Амстердам, Южна Африка, Лондон и САЩ. Берлин все още поддържа много спокоен и свободолюбив дух, което за рекламните агенции означава, че можеш да привлечеш добър творчески талант. Това е най-големият плюс да бъдеш в такъв град. Хора от цял свят искат да живеят в Берлин и това привлича много талант. Такива хора надали могат да се открият в Мюнхен, Дюселдорф или друг германски град.

А клиентите също толкова свободолюбиви ли са на тези места?

Не, ние нямаме клиенти от Берлин. Най-големите ни клиенти, като Porsche например, са в Щутгарт, Jägermeister са във Волфенбютел, Under Armour пък са в Амстердам. Там са и много американски брандове заради по-ниските данъци. Сега няма значение къде са клиентите, те биха отишли при агенция, чиято работа харесват, без значение къде е тя. Големите корпорации в Германия не са в Берлин.

Колко големи са екипите ви в Берлин и в Амстердам?

В Амстердам имаме само двама души - председателят на агенцията, който е и един от основателите, и асистентът му. Там е управленският ни офис, но преместихме почти целия бизнес в Берлин, където сме 12 души. Спрямо обема ни работа в момента обаче щеше да е добре да бъдем около 20 души.

В България един от големите проблеми в рекламната индустрия е намирането на кадри. Вие срещате ли трудности?

Интересен цитат на артиста Банкси е, че единствената причина да мрази рекламата е, че тя привлича целия творчески талант и няма кой да прави вече изкуство. Но това е заключение от преди може би 20 години. Това, което се случва сега, се дължи на промяна в разбиранията на младите кадри. Фокусът върху кариерата се премести към фокус върху начина на живот. Работата вече няма толкова централно значение колкото преди 20 години. Младите се интересуват повече от влиянието върху околна среда, психичното здраве и др. За нас също е трудно да си намираме кадри, може би и защото рекламната индустрия не е толкова привлекателна, колкото преди. Клиентите обаче също имат проблеми, което показва, че по-скоро проблемът е генерален.

Как тогава убеждавате младите кадри да станат част от агенцията ви? Какво им предлагате, за да сте атрактивни за тях?

Правим интересна работа, създаваме добра среда, опитваме сме да сме коректни и честни с хората ни. Опитваме се да ги развиваме и плащаме добре. Също така на хората им е интересно да бъдат част от малка агенция. Да са въвлечени в проекта на различни етапи от реализирането му. Минаваме през дълги процеси на подбор. С някои хора работим първо като фрийлансъри и чак след това ги наемаме.

Също така правим и продаваме много мърч (рекламни артикули - бел. ред.) както за клиенти, така и на агенцията. Хората идват в Берлин и си купуват. Това е интересен тест дали наистина си част от поп културата и когато хората са склонни да платят пари за твой мърч, означава, че си направил нещо добре.

Вие сте съосновател на агенцията, която в крайна сметка е бизнес, и екипът зависи от вашите решения. Колко склонни сте да предприемате бизнес рискове за осъществяването странни или луди рекламни идеи?

Трябва да се предприемат бизнес рискове, за да може да се развиваш. Не мисля, че има луди идеи. Има добри и лоши идеи. Скучната реклама е най-големият риск. Не използваме творчеството, за да правим луди неща, използваме го, за да постигнем комуникационни успехи и да изпълняваме бизнес целите на клиентите ни.

Брандът е като човек, който ако ти крещи всеки ден, вероятно ще го запомниш, но ще си мислиш, че е досаден гадняр. Ако човекът е мил, симпатичен, позитивен и забавен, вероятно ще го запомниш по добър начин и ще искаш да си общуваш повече с него. Така виждам творчеството и комуникациите, не е толкова сложно.

Какво мислите са политическата коректност в рекламите?

Важно е като комуникатор, който има влияние върху културата и обществото, да не обиждаш хората. Не мисля, че е правилно да бъдеш политически некоректен и да го използваш, за да шокираш публиката. Нищо положително не се е родило в резултат от омраза и агресия. Когато засягаш теми по социални каузи обаче, трябва да бъдат подкрепени с действия. Nike например застанаха зад Колин Каперник и го подкрепиха.

Не се ли случва обаче често в опитите си да подкрепят социална кауза брандовете всъщност да правят еднакви реклами? Например спортните марки, които представят жените в спорта. Дали е Nike или Adidas понякога е трудно да се различи. Включително и вашата кампания за Under Armour е в същия наратив.

Всички хора, участвали в рекламата ни, са подкрепени от Under Armour. Компанията рекламира само със спортисти, зад които застава в действителност. Но да, това е реклама в една и съща категория. Много от рекламите на коли си приличат също.

Най-важното е да подкрепяш позицията си с действия. Като казваш, че искаш равенство в спорта, това означава да плащаш еднакво на мъжете и жените атлети, които рекламират бранда ти. Което е много трудно, защото мъжките спортове имат много по-голямо медийно отразяване и когато инвестираш в тях, получаваш повече популярност, за разлика от жените. Защо обаче е това? Трябва да се започне от някъде, за да се реши проблемът.

В кои случаи обаче не е работа на брандовете да заемат позиции по обществено значими теми?

Когато преследват само бизнес интереси и това няма връзка с работата им. Дали например италиански автомобилен бранд трябва на всяка цена да застава зад каузата Black Lives Matter? Ако го направят, трябва да имат много солидна причина, а не просто защото е модерно в момента. Да помагаш на кауза е хубаво, да експлоатираш кауза е лошо.

Във ваши кампании вкарвате и нови технологични решения. Вярвате ли, чеNFTтехнологията и метавселената например са революция за рекламната индустрия или са поредна временна мода?

Сега е изключително модерно, но вярвам, че това е технология, която поставя началото на много различно и може би малко плашещо бъдеще. Вярвам, че ще има хора, които ще живеят само в метавселената, и истинските житейски преживявания ще станат лукс. Ако всички са в метавселената, няма да има нужда да се използва толкова пространство на земята и може да представлява решение на свръхпопулацията. Ако нямаш нужда от кола за придвижване, нямаш нужда от почивки, пътувания, оставаш там, където си роден. Метавселената дава възможност на хора, които нямат финансова възможност за някои преживявания, все пак да ги изпитат. Има положителни страни, но има и отрицателни - хората живеят в пространства от по 10 кв.м, улиците са празни и всичко е дигитално. Смятам, че това ще се случи в близките 20 - 30 години.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар