Арх. Павел Янчев: София не може да направи радикална промяна заради пропуските в миналото
И другите градове имат проблеми като София, но разликата е, че общините искат да ги решават, твърди Янчев, който е работил по доклада на Ян Геел


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
След седемнайсет години управление ГЕРБ завещава столица, пълна с коли, прах, некачествени публични пространства и зле устроени квартали въпреки усвоените милиарди. Партията на Борисов трудно ще се пребори за нов мандат на фона на растящото недоволство от начина на развитие на града. Но който и да е следващият кмет, той ще има сложната задача да ремонтира и начина на мислене в общината, ако иска градът да добие европейски вид.
Ето как урбанистът арх. Павел Янчев вижда проблемите на София и някои потенциални подходи за решението им. Още от темата на броя на "Капитал", която тази седмица е посветена на столицата и пропуснатите възможности за нейното развитие, очаквайте утре (петък).
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
2 коментара
Един сериозен проблем от който тепърва ще страда София е безразборното строене на затворени комплекси насред поляни под Витоша, без никакъва идея как ще впишат в плана на града. Това обрича цели поколения да са зависими от коли и да газят през калта. Не ми се говори за случайно нахвърляните къщи и блокове, покрай които бъдещата улична мрежа ще трябва да обикаля и криволичи.
София е средноголям и сравнително бавно растящ град, без съществени географски ограничения. Можеше много лесно да се построят нормални съвременни квартали с транспорт и велоалеи. Цялото пространство от Южния парк и Борисовата градина до Витоша трябваше да е запазено за паркове.
Кварталите строени по времето на комунизма са очаквано недомислени. Но подобна неграмотност в 21век е нечовешка, градското планиране е измислено не отвчера. Да, четете книгите на Ян Гел, но също Джеф Спек, Чарлс Монтгомъри, Бенджамин Рос и , естествено Джейн Джейкъбс.
"Ако една от лентите на "Цариградско шосе" просто бъде дадена на велосипедистите, мисля, че никой няма да бъде чак толкова тъжен, а много много хора ще имат възможността да стигнат от "Младост" до центъра на града с велосипед. "
Това е див популизъм! Аз НЕ Искам цариградско шосе да е с 1/3 по-малък капацитет, редовно по пиково време се задръства! Бил съм в Амстердам и там велосипедите са на почит, но има има много причини - първо - там от поне 100 години велосипеда винаги се е ползвал за предвижване и улиците са широки - по 2 ленти за коли и 1 за велосипеди (това са средно големите шосета), друго -там им липса на 35 градуса жега и сняг през зимата. И Е РАВНО НАВСЯКЪДЕ - а София е все на хълмове! Представете си, на 35 градуса да отидете с колело до офиса и вземете 1-2 хълма - ми - всичките колеги и клиенти ще избягат от вас, защото ще миришете ...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.