Ескадрила от жалби за летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Ескадрила от жалби за летище София

Ескадрила от жалби за летище София

И четиримата загубили кандидати обжалват избора на концесионер на летище София. Основните критики са срещу субективността в техническите оценки

Калина Горанова
8590 прочитания

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • И четиримата загубили кандидати обжалват избора на концесионер на летище София
  • Причината - победителят Maridiam и Strabag предложи най-малко инвестиции и трета по размер цена
  • Основните критики на обжалващите са насочени към субективността в техническите оценки

Всеобщо обжалване предизвика избора на концесионер на летище София. Победителят беше съобщен на 17 юли след решение на изборната комисия в министерството на транспорта, одобрено от министъра Росен Желязков. Предстоящите 35 години на летището бяха поверени на oбединението между фонда Maridiam и строителя Strabag, а техен партньор е операторът на летище Мюнхен.

Срокът за подаването на жалбите изтече в понеделник, като броят им е четири, т.е. от общо пет кандидата аргументите на държавата в подреждането не се харесват от всички извън посочения победител. Към КЗК са се обърнали класираното на второ място обединение между Airport de Paris и TAV, третият финалист - операторът на летище Франкфурт Fraport. Класираните на четвърто място - летище Манчестър и китайският им партньор. И номер пет - строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген.

Причината за масовото недоволство е, че министерството на транспорта избра компанията с най-ниска инвестиционна оферта и третото поред предложение за концесионно възнаграждение, като обединението победител не е водено от летищен оператор. Летище Мюнхен няма да има дял в консорциума, като това създава несигурност. Едновременно с това не бяха дадени никакви обяснения за мотивацията на избора. Проблемът е, че държавата беше задала параметри на концесията, с които даде голяма тежест на цената и по-малка на инвестициите, а на финала опита по странен начин да пренебрегне собствената си цел. Иначе е ясно, че перфектен кандидат е трудно да се посочи - заради страхове от вдигане на таксите, през слаба връзка с наетите летищни оператори до риск от монопол.

Обжалването от всички не е изненада, тъй като класирането беше неочаквано. Според различни източници натискът около процедурата е бил голям от различни посоки. Според двама класирането е било променяно в последния момент, като дори се появиха твърдения, че роля в избора на концесионер има мястото за завода на Volkswagen, което е обсъдено на високо германско-българско ниво. Във всеки случай масовото обжалване на подредбата на кандидатите не е добър знак, като това е най-атрактивната сделка на годината за един от най-ценните държавни активи въобще. Влизането на чужд стопанин ще се отдалечи и настоящите проблеми и държавно управление на аерогарата ще останат факт още напред във времето.

Средно аритметично

Победителят беше избран с оферта да заплаща на държавата 24.5 млн. евро годишно възнаграждение и да инвестира в следващите 35 години от концесията 608 млн. евро (плюс исканата от всички сума от 550 млн. лв. първоначално плащане). Основният играч в обединението победител е базираният в Париж фонд Meridiam, който е фокусиран върху инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. За летище София си партнира със строителя Strabag, като по информация на "Капитал" той държи 20% в обединението. Strabag има един не много успешен опит на летище София в миналото, като основен собственик в компанията е олигархът Олег Дерипаска. В България напоследък "Щрабаг България" печели поръчки, като това според представители на строителния сектор става с посредничеството на Иван Мирински, който е "строителният" човек на Пеевски.

Победителят излезе напред, след като двата участника, подали най-високо предложение за концесионно плащане, получиха много ниски оценки на техническите си предложения - Airport de Paris (56.25 точки) и SSB с оператор Копенхаген (50 точки). Останалите два - Fraport и Манчестър, както и победителят получиха максималната оценка на техническата си оферта от 100 точки, като поради ниските оферти за концесионно възнаграждание Fraport и Манчестър останаха назад и така излезе начело победителят. Единственото обяснение на министър Желязков е, че комисията е взела решението си на база "изпълнимост, достоверност и устойчивост на модела за развитие".

Общите основания

Въпросите и критиките около тези оценки на комисията от страна на близки до загубили не закъсняха и те вероятно са намерили място и в жалбите, които не са публични.

Първо, защо, след като е поискала да се състезават по цена и инвестиции, държавата нагласява класирането така, че да се лиши от стотици милиони евро приход за бюджета и от активи, които ще получи обратно след края на концесията.

Второ, как кандидат, предвиждащ да инвестира над два пъти повече от определения за победител, получава равен брой точки с фаворита, т.е. летище Манчестър, което предложи над 1.4 млрд. евро (без в това число да влиза стадионът).

Трето, как изобщо три кандидата с различни оферти имат еднакви точки, и то максимални, което предполага отсъствието на каквито и да било несъвършенства.

На база на какви изчисления държавните чиновници решават, че за пътникопоток от малко над 20 млн. на година е нужна втора писта (летище Гетуик в Лондон работи с една писта при 50 млн. клиенти) и на тази база отнема точки.

Как са формирани оценките в частта финансиране, като кандидатите са обявили, че се финансират от топ банки (по информация на "Капитал" Meridiam е посочил Unicredit, Манчестър - Raiffeisen, ADP - Citi, а SSB - Credit Suisse), но получават различни оценки.

Представители на кандидатите говорят и за куп технически неточности в протокола на комисията, като обяснението им е, че разминаването в точките на места е резултат от редакция в последния момент. Изтъкват се и разминавания от прочетеното публично при отварянето на офертите и цитирани информации в протокола на комисията.

На теория пред КЗК всеки може да обжалва собствения си резултат, но периферно може да атакува и точките на останалите и като резултат комисията и съдът могат да разпоредят нова оценка за всички. Това обяснява и защо кандидати с максимум точки протестират. А по-общото послание, което изпращат към държавата и други потенциални инвеститори, е, че класирането не е било изрядно.

В очакване на промяна

"Анализът ни показва, че комисията неправилно е приложила методологията за оценяване, посочена в конкурсната документация или в закона за концесиите. Бихме искали да дадем възможност на компетентните органи да прегледат решението, за да потвърдят дали финалното решение е в съответствие със съгласуваните условия на процеса. Затова и подадохме жалба", коментираха от Manchester Airports Group пред "Капитал". Летище Копенхаген се фокусира върху оспорване на ниските му оценки на техническата оферта, като се иска ново преразглеждане на техническите оферти. А от Airport de Paris смятат, че "докато финансовата оферта беше оценена на базата на формула (а това значи обективно и неоспоримо оценяване), в оценяването на техническото предложение има голяма доза субективност. Такова високо ниво на субективност би изисквало за всеки от участниците в търга детайлна обосновка, която да покаже задълбочено разглеждане на доводите зад всеки от мотивите, изтъкнати от комисията". От ADP изчисляват, че държавата се лишава от 1.3 млрд. евро концесионно плащане и 300 млн. евро инвестиции, колкото е разликата между тяхната оферта и посочената за печеливша.

Представители на кандидатите изтъкват и притеснението, че в работната група няма достатъчна експертност за оценката на офертите и основното искане на всички ще е ново преразглеждане на техническите предложения. Консултантът IFC (част от Световната банка) беше само наблюдател при разглеждането на офертите. Комисията оценител в министерството на транспорта беше с председател зам.-министър Велик Занчев. Той дойде в министерството от БДЖ, където последно заемаше поста председател на борда на директорите, откъдето беше освободен от настоящия министър Росен Желязков след скандали в между ръководството на държавния превозвач, станали публично достояние, но запази поста си зам.-министър. Друг член на комисията е Албена Лазарова, директор на дирекция "Концесии и контрол върху дейността на търговските дружества и държавните предприятия", която бе и зам.-министър по времето на служебното управление на министър Кристиан Кръстев, Красимира Стоянова, директор на дирекция "Правна" и Владимир Жеков, старши инспектор в отдел "Летище и лицензиране на летищните оператори" в Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация". Затова ключово е дали и КЗК ще ползва специализирана експертиза и дали в бъдеще може да задължи министерството да подходи към професионалисти за становище.

Показателно за развитието на сделката и волята на държавата ще бъде дали Министерство на транспорта ще поиска от КЗК предварително изпълнение на решението, т.е. да продължи и да подпише договор с фаворита си. По-вероятно обаче е да се изчака обжалването, което ще продължи поне до края на годината.

Темата накратко
  • И четиримата загубили кандидати обжалват избора на концесионер на летище София
  • Причината - победителят Maridiam и Strabag предложи най-малко инвестиции и трета по размер цена
  • Основните критики на обжалващите са насочени към субективността в техническите оценки

Всеобщо обжалване предизвика избора на концесионер на летище София. Победителят беше съобщен на 17 юли след решение на изборната комисия в министерството на транспорта, одобрено от министъра Росен Желязков. Предстоящите 35 години на летището бяха поверени на oбединението между фонда Maridiam и строителя Strabag, а техен партньор е операторът на летище Мюнхен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Калинките на Борисов и Пеевски правят конкурс за концесия на един от най-големите държавни активи в България. Какво очакваме да се случи - конкурсът да бъде проведен професионално, справедливо и прозрачно?!? А от другите калинки в КЗК да очакваме безпристрастност?!? След това да се готвим и за обжалвания в съда...Само едно нещо е сигурно - Летище София ще си остане държавно още дълго време.

  • 2
    aly02306991 avatar :-|
    aly02306991

    След "Перфектно" проведеният конкурс за избор на концесионер мисля, че и на малките деца вече им е ясно защо чуждестранните инвеститори заобикалят България. Много тъжно....

  • 4
    juliano95 avatar :-(
    Julian Mall

    Турците няма да се откажат от това да вземат летището и да го затворят с високи летищни такси! Така летището в Истанбул остава единствената алтернатива за България!

  • 5
    oqn33578221 avatar :-|
    oqn33578221

    До коментар [#4] от "Julian Mall":

    е как бе... и ще взвривят терминал 2

  • 6
    rcs20503603 avatar :-|
    Kamen Iliev

    Летището определено има нужда от стабилен и опитен европейски концесионер, но спечелилият консорциум пък определено не е дал добри условия и дано има нов конкурс.

  • 7
    juliano95 avatar :-?
    Julian Mall

    До коментар [#5] от "oqn33578221":

    Що мислиш че е невъзможно ли ако не успеят да вземат концесията? Да не би Хизбула да взриви автобуса с израелците в Сарафово и подпали двата влака да Червен бряг и Нова Загора?!!

  • 8
    ganchevu avatar :-|
    Ganchev U

    Защо ми се струва, че Щрабаг няма да дава (концесионни такси), а само ще взема! След двукратната промяна на закона за концесии в рамките на половин година, има "почва" взимането на неустойки от държавата. И като знаем кой е собственик на споменатия концесионер - офшорка с "наши хора"(пък и фонда не е цвете за мирисане), май данъкоплатеца ще плаща, както и досега.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK