Моделът за приватизация на “Хемус ер” се променя
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Моделът за приватизация на “Хемус ер” се променя

Моделът за приватизация на “Хемус ер” се променя

Вместо досегашните 51% на кандидат-купувачите ще бъдат предложени 34% от капитала, но с опция за контролен пакет

1770 прочитания

“До избор на купувач за “Хемус ер” може и да не се стигне скоро”, заяви три дни след крайния срок за подаване на оферти, 12 февруари, изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Левон Хампарцумян. До изтичането на срока бяха подадени пет оферти, от тях само една е от фирма от бранша - Албанските авиолинии, които трудно биха минали за стратегически инвеститор.
Ако АП доведе това решение докрай, ще бъде обявена продажбата на 34% от капитала на дружество с

Опция за контрол

чрез придобиване на мажоритарен дял в бъдеще след изпълнение на предварително зададени критерии за подобряване на състоянието на дружеството. Подобен вариант досега се спрягаше за БТК и Булгартабак, но засега остава само идея. “Ще се консултираме с министерството на транспорта какъв нов собственик се търси и какви трябва да са неговите задължения”, каза Хампарцумян. Юристи от АП обаче коментираха, че при този вариант ще трябва да се набират нови оферти. Според изпълнителния директор Хампарцумян има и друга основателна причина да не се бърза с продажбата на втората държавна авиокомпания - ситуацията около вече приватизираната “Балкан”. Според източник, близък до АП, отново се спряга старата идея за обявяване на “Хемус ер” за официален национален превозвач, което значително би увеличило интереса към нея. Този вариант обаче се оценява като изключително рискован от юридическа гледна точка, още повече след завеждането на иска на “Зееви” пред международен арбитраж и неизвестното уреждане в договора за приватизация на тази част.
Петте към момента подадени оферти за “Хемус ер” са от предварително известни дружества, единствената изненада е малко известната компания “Ибкол България”. Останалите четири оферти са на “Вега еърлайнс”, “Пирин - турист”, “Лизингово дружество” и Albanian Airlines. Отново липсва стратегически инвеститор, а опасенията на транспортното министерство и АП, че това е доста вероятно да се случи, се оказаха верни. Това стана въпреки

Четирикратно удължавания срок

за подаване на оферти за закупуване на 51% от капитала на авиокомпанията. Продавачът АП допусна и възможността за допълнително закупуване на документация от кандидати, които впоследствие са проявили интерес към дружеството. Мотивите бяха, че заинтересованите кандидат-купувачи са пожелали отсрочка, за да им се даде по-добра възможност за извършване на правен и финансов анализ на дружеството. Три нови документации бяха добавени към известните вече 13, като в крайна сметка се стигна до подаването на пет оферти. От кандидатите се изискват банкови референции и одитирани финансови резултати за последните две години. В случай че кандидат-купувачът е новорегистрирано дружество, гаранции могат да бъдат внесени от други компании на неговия собственик.
До 10 януари в АП бяха представени шест писма за намерение от потенциални купувачи, а от тях оферта не бе подадена от известната в авиосредите като пощенски превозвач фирма “Еър Скорпио” и компанията на немския инвеститор Улрих Бентелер “Еър България 2000”. Последната не криеше своите амбиции към националния превозвач авиокомпания “Балкан”, а засилващите се слухове за обявяването на “Балкан” в несъстоятелност, което ще бъде предшествано от разваляне на договора със “Зееви груп”, най-вероятно са повлияли на Улрих Бентелер при взимането на окончателно решение.

Петте кандидата

Един от фаворитите измежду тях е Albanian Airlines - дългогодишен партньор на “Хемус ер”. Компанията понастоящем е собственост на малко известната фирма с холандска регистрация Aviation World Mak (AWM). През януари 1995 г. AWM закупи обявения във фалит албански превозвач за един млн. долара. Собствеността на Albanian Airlines се поделя от трима кувейтски граждани - Яссим Ал Кхарафи, Нассер Ал Кхарафи и Фавзи Ал Кхарафи. Управляващ дружеството е инж. Факри Абдул Фахми с египетска националност. “Целият самолетен парк на Albanian Airlines, който се състои от четири самолета, е от взети на лизинг от “Хемус ер” летателни средства”, каза преди време за “Капитал” Димитър Павлов, изпълнителен директор на “Хемус ер”.

Другият кандидат с чуждестранно участие

е “Ибкол България”, дъщерна фирма на консорциума IBKOL, Германия - компания, създадена през 1974 г. в Мюнхен, която инвестира в проекти в цял свят в областта на авиацията, охранителните системи и технологии и машиностроенето. В България се представлява от “Ибкол - България” ООД. Дружеството е със съдружници Дирк Шнайдер и Теодор Цветков и юридическото лице “ИВЦ Фервалтунг”, Германия. “Ибкол България” участва с блокираща квота в станалото известно със следприватизационните си проблеми предприятие за мотокари “Сила”, Ямбол, след като придоби негови акции през март миналата година в консорциум с работническо-мениджърското дружество “Сила - 99”.
“Вега еърлайнс” е третият кандидат за “Хемус ер”. Фирмата е създадена през април 1997 г. с предмет на дейност авиационни превози на пътници, товари и др. Фирмата разполага с три собствени самолета, сертификат за опериране в цял свят, международни партньори, но липса на опит в превоза на пътници. Офертата за “Хемус ер” ще бъде подадена от консорциум “Фик компас”, 50% дял в който притежава “Вега еърлайнс”, а другите 50% - Индустриален холдинг “България”. Консорциумът ще бъде учреден под формата на акционерно дружество “Еър Вега България”, който е под председателството на Росен Димоларов, главен изпълнителен директор на “Индустриален холдинг България”.
Оферта е подала и фирма “Лизингово дружество” ООД, която е регистрирана през март миналата година с предмет на дейност консултантска, маркетингова и лизингова дейност и др. Има за съдружници “Солитуде” ООД и “Общинска банка” АД и се представлява от Явор Джиджев, който не бе открит за коментар. Добилата популярност покрай приватизацията на хотел “Рила” в курорта Боровец компания “Пирин - турист” ООД, София, също ще преговаря с АП за “Хемус ер”. Съдружници на фирмата са Димитър Чобанов, “Либеро” АД (с предмет на дейност производство на обувки) и регистрираната в Кипър компания “Антуел овърсийз лимитед”. Дружеството се представлява и управлява от Боян Мариянов, който отказа да даде подробности за интересите на фирмата по отношение на предстоящата продажба.

“До избор на купувач за “Хемус ер” може и да не се стигне скоро”, заяви три дни след крайния срок за подаване на оферти, 12 февруари, изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Левон Хампарцумян. До изтичането на срока бяха подадени пет оферти, от тях само една е от фирма от бранша - Албанските авиолинии, които трудно биха минали за стратегически инвеститор.
Ако АП доведе това решение докрай, ще бъде обявена продажбата на 34% от капитала на дружество с

Опция за контрол

чрез придобиване на мажоритарен дял в бъдеще след изпълнение на предварително зададени критерии за подобряване на състоянието на дружеството. Подобен вариант досега се спрягаше за БТК и Булгартабак, но засега остава само идея. “Ще се консултираме с министерството на транспорта какъв нов собственик се търси и какви трябва да са неговите задължения”, каза Хампарцумян. Юристи от АП обаче коментираха, че при този вариант ще трябва да се набират нови оферти. Според изпълнителния директор Хампарцумян има и друга основателна причина да не се бърза с продажбата на втората държавна авиокомпания - ситуацията около вече приватизираната “Балкан”. Според източник, близък до АП, отново се спряга старата идея за обявяване на “Хемус ер” за официален национален превозвач, което значително би увеличило интереса към нея. Този вариант обаче се оценява като изключително рискован от юридическа гледна точка, още повече след завеждането на иска на “Зееви” пред международен арбитраж и неизвестното уреждане в договора за приватизация на тази част.
Петте към момента подадени оферти за “Хемус ер” са от предварително известни дружества, единствената изненада е малко известната компания “Ибкол България”. Останалите четири оферти са на “Вега еърлайнс”, “Пирин - турист”, “Лизингово дружество” и Albanian Airlines. Отново липсва стратегически инвеститор, а опасенията на транспортното министерство и АП, че това е доста вероятно да се случи, се оказаха верни. Това стана въпреки

Четирикратно удължавания срок

за подаване на оферти за закупуване на 51% от капитала на авиокомпанията. Продавачът АП допусна и възможността за допълнително закупуване на документация от кандидати, които впоследствие са проявили интерес към дружеството. Мотивите бяха, че заинтересованите кандидат-купувачи са пожелали отсрочка, за да им се даде по-добра възможност за извършване на правен и финансов анализ на дружеството. Три нови документации бяха добавени към известните вече 13, като в крайна сметка се стигна до подаването на пет оферти. От кандидатите се изискват банкови референции и одитирани финансови резултати за последните две години. В случай че кандидат-купувачът е новорегистрирано дружество, гаранции могат да бъдат внесени от други компании на неговия собственик.
До 10 януари в АП бяха представени шест писма за намерение от потенциални купувачи, а от тях оферта не бе подадена от известната в авиосредите като пощенски превозвач фирма “Еър Скорпио” и компанията на немския инвеститор Улрих Бентелер “Еър България 2000”. Последната не криеше своите амбиции към националния превозвач авиокомпания “Балкан”, а засилващите се слухове за обявяването на “Балкан” в несъстоятелност, което ще бъде предшествано от разваляне на договора със “Зееви груп”, най-вероятно са повлияли на Улрих Бентелер при взимането на окончателно решение.

Петте кандидата

Един от фаворитите измежду тях е Albanian Airlines - дългогодишен партньор на “Хемус ер”. Компанията понастоящем е собственост на малко известната фирма с холандска регистрация Aviation World Mak (AWM). През януари 1995 г. AWM закупи обявения във фалит албански превозвач за един млн. долара. Собствеността на Albanian Airlines се поделя от трима кувейтски граждани - Яссим Ал Кхарафи, Нассер Ал Кхарафи и Фавзи Ал Кхарафи. Управляващ дружеството е инж. Факри Абдул Фахми с египетска националност. “Целият самолетен парк на Albanian Airlines, който се състои от четири самолета, е от взети на лизинг от “Хемус ер” летателни средства”, каза преди време за “Капитал” Димитър Павлов, изпълнителен директор на “Хемус ер”.

Другият кандидат с чуждестранно участие

е “Ибкол България”, дъщерна фирма на консорциума IBKOL, Германия - компания, създадена през 1974 г. в Мюнхен, която инвестира в проекти в цял свят в областта на авиацията, охранителните системи и технологии и машиностроенето. В България се представлява от “Ибкол - България” ООД. Дружеството е със съдружници Дирк Шнайдер и Теодор Цветков и юридическото лице “ИВЦ Фервалтунг”, Германия. “Ибкол България” участва с блокираща квота в станалото известно със следприватизационните си проблеми предприятие за мотокари “Сила”, Ямбол, след като придоби негови акции през март миналата година в консорциум с работническо-мениджърското дружество “Сила - 99”.
“Вега еърлайнс” е третият кандидат за “Хемус ер”. Фирмата е създадена през април 1997 г. с предмет на дейност авиационни превози на пътници, товари и др. Фирмата разполага с три собствени самолета, сертификат за опериране в цял свят, международни партньори, но липса на опит в превоза на пътници. Офертата за “Хемус ер” ще бъде подадена от консорциум “Фик компас”, 50% дял в който притежава “Вега еърлайнс”, а другите 50% - Индустриален холдинг “България”. Консорциумът ще бъде учреден под формата на акционерно дружество “Еър Вега България”, който е под председателството на Росен Димоларов, главен изпълнителен директор на “Индустриален холдинг България”.
Оферта е подала и фирма “Лизингово дружество” ООД, която е регистрирана през март миналата година с предмет на дейност консултантска, маркетингова и лизингова дейност и др. Има за съдружници “Солитуде” ООД и “Общинска банка” АД и се представлява от Явор Джиджев, който не бе открит за коментар. Добилата популярност покрай приватизацията на хотел “Рила” в курорта Боровец компания “Пирин - турист” ООД, София, също ще преговаря с АП за “Хемус ер”. Съдружници на фирмата са Димитър Чобанов, “Либеро” АД (с предмет на дейност производство на обувки) и регистрираната в Кипър компания “Антуел овърсийз лимитед”. Дружеството се представлява и управлява от Боян Мариянов, който отказа да даде подробности за интересите на фирмата по отношение на предстоящата продажба.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK