БМФ може да загуби окончателно лиценза за опериране с кораби

Замениха с временен петгодишния сертификат на флота, от компанията подадоха жалба до транспортния министър

Български морски флот (БМФ) - една от големите държавни компании, чакащи приватизация, може да загуби правото си да извършва дейност. Изпълнителна агенция “Морска администрация” към Министерството на транспорта отмени петгодишния сертификат на Български морски флот за управление и експлоатация на корабите и го замени с временен за три месеца. Сертификатът е издаден на компанията през 1998 г. по Кодекса за управление и безопасна експлоатация на корабите (ISM). Документът дава право на морския ни флот да оперира кораби и без него той не може да упражнява основната си дейност.
“Причината за отмяната на сертификата е, че не се спазват елементарните изисквания за безопасност по международните конвенции и арестите на български кораби по чуждите пристанища непрекъснато се увеличават”, обясни шефът на администрацията Марин Петров. Според заповедта му до 15 септември трябва да се направи пълен одит на компанията. До 31 август ще бъдат одитирани и всички танкери, химикаловози и продуктовози на БМФ, за които важат сертификатите по ISM. Ревизиите ще бъдат възложени на международна организация или ще се извършат от ИА “Морска администрация”.
Ако одитът на компанията покаже несъответствия с изискванията на кодекса, сертификатът няма да бъде върнат на компанията и това на практика означава прекратяване на дейността й. Това се случва два месеца преди избора на консултант, който трябва да подготви стратегия за приватизацията на БМФ. Отнемането на сертификата със сигурност ще намали интереса и възможностите за добра сделка за параходството.
“От началото на годината има главоломна тенденция към влошаване на спазването на изискванията на международните конвенции, значителни са и пропуските по отношение на условията за безопасност на труда и противопожарната охрана на корабите”, алармира Марин Петров. Като мотив в издадената от него заповед са посочени няколко инцидента с български кораби на чужди пристанища и основно случаят с танкера “Места”, който се взриви на румънското пристанище Констанца през май. Само за първото полугодие процентът на арести на наши кораби се е увеличил с 6 на сто спрямо предходната година, отчете Петров.
Контролът по безопасността на корабоплаването се критикува в не един доклад на Европейския съюз за България. За неспазване на изискванията за безопасност и лош мениджмънт алармира през миналата година и бившият шеф на морската администрация Пенко Клочков в докладна записка до министъра на транспорта и съобщенията. В документа се посочва, че регистрираните аварии и арести на български кораби на чуждите пристанища са се увеличили в следствие на лошия мениджмънт на параходството.
“Съгласно статистиката средният процент на задържане на кораби от ЕС е 7%, докато за българските за 1998 г. той е 19,7%. Вероятно за 1999 г. ще бъде около 22%”, пише в записката. От “Морска администрация” отчитат 8% арести за 1999 г. и 12% за 1998 г. За миналата година процентът е 7, а за първата половина на 2001 г. - 14%, сочат данни от транспортното министерство.
От БМФ твърдят, че спазват изискванията за безопасност и се оправдават с преклонната възраст на корабите. Според председателя на борда на параходството Валентин Гълъбов корабоплаването и състоянието на плавателните съдове се следи много стриктно, като се извършва постоянен и системен мониторинг. “Мерките по поддръжка на един остарял кораб са свързани с много разходи. Това не означава, че не се полагат усилия за безопасността”, обясни той.
Междувременно стана ясно, че в понеделник от БМФ е подадена жалба до министъра на транспорта и съобщенията срещу заповедта на ИА “Морска администрация” за издаването на временен сертификат на параходството. “Искът на компанията е, че не сме ги уведомили предварително за решението, с което не сме спазили административния ред за издаване на подобна заповед”, обясни Марин Петров. “Тази жалба би трябвало да отмени заповедта ни, с което да се върне сертификатът на БМФ. Решението обаче няма да бъде отменено”, допълни той. Изпълнителният директор на БМФ Румен Георгиев отказа да коментира заповедта на ИА “Морска администрация”, нито пък мотивите за подаването на жалбата срещу нея.

Заповедта за раздържавяване на 80% от “Български корабен регистър” ЕАД беше обнародвана на 6 юли. Дружеството ще се продава чрез конкурс, като 90% от цената ще се плаща с компенсаторни записи. Държавата изисква от потенциалните инвеститори да запазят предмета на дейност на фирмата най-малко през следващите три години и да представят програма за нейното развитие през този период. Купувачите ще могат да се снабдят с конкурсна документация и да направят оглед на фирмата до 6 август. Депозитът за участие в конкурса е 177 600 лв.
Преди около месец създадохме работническо-мениджърско дружество за участие в приватизацията на “Български корабен регистър”, съобщиха източници от фирмата. Очаква се в наддаването да се включат и западни компании със сроден предмет на дейност от типа на Lloyd’s, коментира Валентин Гълъбов, директор на дирекция “Структурна реформа” в Министерството на транспорта.
“Български корабен регистър” класифицира и контролира състоянието на плавателните съдове. Ние сме нещо като техническите прегледи за автомобилите, поясни изпълнителният директор на фирмата Иван Караатанасов. Записването на корабите в даден регистър е въпрос на престиж, а не задължение, така че “Български корабен регистър” работи у нас в конкуренция с други международни фирми като Lloyd’s, Руския регистър и други. Клиенти на “Български корабен регистър” в момента са около 85% от българските кораби, както и някои от Кипър, Гърция, Турция, Украйна. Цената на експертизите, които извършва дружеството, е търговска тайна, каза Караатанасов, но уточни, че тя зависи от вида на кораба, възрастта му и други.
Бъдещият собственик ще придобие главно интелектуалната му собственост плюс няколко офиса и 40 души персонал. Имаме договори за взаимно признаване и заместване с чужди класификационни органи, каза Караатанасов. Сред тях са Японският, Италианският, Полският, Корейският регистри и други. Дружеството е интересно за потенциалните инвеститори с факта, че няма сериозни разходи, а, от друга страна, има възможност за генериране на добри приходи заради факта, че услугите му са платени. За миналата година счетоводната печалба на дружеството е 468 хил. лв.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал