Държавата си поигра на взел-дал със сертификата на БМФ

Неясните мотиви на операцията с лиценза родиха съмнения за лични предприватизационни интереси

Изпълнителна агенция “Морска администрация” към министерството на транспорта възстанови петгодишния сертификат на Български морски флот (БМФ) за управление и експлоатация на кораби само три седмици след като документът беше заменен с временен за три месеца със заповед на същата администрация. Действията по замяната и връщането на сертификата бяха определени от експерти като прибързани заради липсата на одит на параходството и ясни мотиви както по отнемането, така и по връщането му.
Издаденият през 1998 г. сертификат по Кодекса за управление и безопасна експлоатация на корабите (ISM) дава право на компанията да оперира кораби и без него тя не може да извършва основната си дейност. Според първата заповед на администрацията лицензът трябваше да бъде възстановен след извършването на одит на компанията и корабите със сертификати по ISM. “Върнахме сертификата, тъй като от БМФ представиха програма с конкретни мерки за повишаване на безопасността при експлоатацията на корабите”, обясни мотивите изпълнителният директор на морската администрация Марин Петров. От параходството са набелязали конкретни стъпки и са започнали изпълнение на пакет от мерки в две направления - за повишаване на безопасността на труда и пожарната и аварийна безопасност на корабите, разясни Петров. Въпреки възстановяването на сертификата до 15 септември ще се извърши цялостен одит на компанията, а до 31 август - на всички кораби със сертификати по ISM. Одитът ще се извърши от германския "Лойд", който е оторизиран от администрацията да извършва проверките по кодекса ISM.

Съмненията около отнемането на сертификата

Решението за отмяна на сертификата разбуни духовете и предизвика остър конфликт между сегашни и бивши шефове на БМФ и държавни чиновници. Появилите се в публичното пространство обвинения на ръководството на флота, че решението на администрацията обслужва лични интереси на държавни чиновници, поставиха изцяло под въпрос мотивите за издаването на заповедта. Другото съмнение, което не по-малко компрометира предприетите от държавата мерки, е фактът, че бяха предприети седмица преди идването на новото правителство и малко преди избора на консултант по продажбата на компанията. Още по-съмнителен е и фактът, че сертификатът беше върнат три седмици по-късно, след като бяха свикани два спешни борда на директорите на БМФ от транспортния министър Антони Славински. Ако отмяната на сертификата не цели намаляване на цената на параходството преди приватизацията, то резултатът със сигурност ще е именно този, категорични са и настоящи, и бивши шефове на компанията. “Зад решението на ИА “Морска администрация” стоят лични интереси във връзка с предстоящата приватизация на БМФ”, обяви на пресконференция във Варна след отнемането на лиценза генералният директор на параходството Румен Георгиев, цитиран от регионалните медии. Пред “Капитал” той се отрече от думите си и каза, че това е едно недоразумение, което вече е изгладено. Според Марин Петров единствената причина за пристъпването към такива мерки е занижената безопасност в БМФ по отношения на условията на труд и експлоатация на корабите. От ръководството на флота обаче обвиниха, че не е спазена и самата процедура по издаване на заповедта за замяната на сертификата. “Нормално е първо да се направи одит и ако нарушенията се докажат, тогава да се пристъпи към отнемане на сертификата”, коментираха оттам. Още повече че лицензът на компанията е бил потвърден след извършен през март одит от германския "Лойд.". Марин Петров каза,че обратната процедура би означавала окончателно отнемане на сертификата, и обясни, че предприетите мерки имат превантивен характер. “ИА ”Морска администрация” определя кой да извършва одитите на БМФ”, обясни още Петров и отрече решението му да обслужва каквито и да било лични интереси.

Зад кулисите

Бившият транспортен министър Антони Славински категорично отрече зад отнемането на сертификата да стоят лични интереси с цел да се намали цената на БМФ преди приватизацията. Според експерти от транспортното министерство обаче не е изключена връзката с някои банки у нас или някоя чужда компания, с която да са водени предварителни преговори за приватизацията. В полза на това твърдение се изтъква фактът, че в началото на годината за финансов директор на параходството е назначен Валери Кръстев. Според слуховете в морския град Кръстев е съученик на Георги Прохаски - изпълнителен директор на банката на Славчо Христов “СИБанк”. Кръстев потвърди, че са били съученици, но коментира, че това не означава нищо.
Самият Прохаски още преди 3-4 години беше твърд застъпник на идеята БМФ да се раздържавява през борсата. Валери Кръстев е бил назначен в БМФ по предложение на сегашния генерален директор на параходството Румен Георгиев в началото на март, казаха от ръководството на компанията. “Не го познавах до назначаването му в параходството, но той е добър специалист и е работил и преди време във финансовия отдел на БМФ”, каза Румен Георгиев. “Не го познавам. Познавам само изпълнителния директор и членовете на борда на директорите”, коментира пък екстранспортният министър Славински. Проблемът пред една сделка с български купувач е високата цена на дружеството - според различни оценки тя се движи между 50 и 400 млн. долара. Застрахователната стойност на 100-те кораба на параходството е приблизително 500 млн. долара, в активите на дружеството има и няколко сгради, най-ценната от които в Лондон. Най-големият пасив на БМФ е дългът към банки (69.5 млн. долара).
Възможно е да има и някаква договорка например с шведската компания “Фисон инвест”, която предлага смесено дружество между БМФ и Варненската корабостроителница, предполагат още експерти от министерството. Интересът на чуждия купувач до момента е по-скоро на етап проучване. Опознавателни срещи е провела и израелската компания “Ofer brothers”. Гръцки корабособственици също проучват българското дружество. Всеки потенциален нов собственик на БМФ ще се сблъска с остарелия флот (средната възраст на корабите е 22 години) и с неблагоприятното законодателство, уреждащо плаването под български флаг. По тази причина експертите от бранша предричат слаб интерес към българския флот, ако междувременно не бъдат предприети законодателни промени.
Бивши служители на параходството не изключват и решението на администрацията да е свързано с лични амбиции на изпълнителния й директор Марин Петров, който през миналата седмица беше избран за председател на Комитета по насипни товари към Международната морска организация. “Това няма нищо общо с истината. Имиджът на компанията може да се срине от нейния статус, а не от едно решение на ИА “Морска администрация””, коментира Марин Петров. Повечето експерти обаче коментират, че при всички положения отнемането на сертификата ще има негативно отражение върху дейността на компанията, и прогнозират, че вследствие на това ще се увеличат проверките и арестите на наши кораби в чужди пристанища.
Разнобой цари и по темата защо флотът не се обновява. Последната нова придобивка на параходството е от началото на 1999 г. “В момента се проучват възможностите за закупуване на нови кораби, като безспорна е нуждата от нови танкери”, заяви Валентин Гълъбов. От параходството коментират, че са отправяли запитвания до принципала Министерство на транспорта, които обаче са оставали без отговор. “БМФ има добро кредитно досие пред чуждите банки, защото никога не е просрочвала плащанията, затова няма проблеми пред отпускането на бъдещи заеми,” каза финансовият директор. Традиционно компанията ползва чужди банки за финансиране на строеж или покупка на кораби.

Финансови показатели на БМФ (в хил. лв.) 2001* 2000 1999
Приходи от дейността 281 449 573 913 489 787
Разходи за дейността 265 680 551 696 447 044
Счетоводна печалба 17 710 12 799 3 194
Нетна печалба 926 668 611
Дългосрочни задължения 150 815 130 390 152 772

* данните са за полугодието


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар