Shell даде зелената светлина за сливането на Chevron и Texaco
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Shell даде зелената светлина за сливането на Chevron и Texaco

Shell даде зелената светлина за сливането на Chevron и Texaco

780 прочитания

Shell и държавната саудитска компания Aramco обявиха през изминалата седмица, че изкупуват дела на Texaco в двете щатски компании за търговия на дребно с бензин Motiva и Equilon за 3.8 млрд. долара - 2.1 млрд. долара ще бъдат платени в брой, а на 1.7 млрд. долара възлизат дълговете и пенсионните задължения, които Shell поема. От Shell, което е хюстънското поделение на Anglo-Dutch Royal Dutch/Shell Group, очакват сделката да бъде финализирана до края на годината.
Придобиването на Motiva и Equilon от Shell по същество направи реално поглъщането на Texaco от друг американски гигант в нефтено-газовия сектор - Chevron. За да одобрят сделката Chevron-Texaco, обявена миналата година, американските антитръстови органи поставиха условието Texaco да се раздели със собствеността си в Motiva и Equilon. Малко след като във вторник Shell придоби Motiva и Equilon, акционерите на базираната в Сан Франциско Chevron одобриха официално поглъщането на Texaco за 40 млрд. долара.
Ползата за Shell е, че вече ще заема първо място в търговията на дребно с бензин в САЩ с 22 000 бензиностанции и 15% от пазара. След “Шел” се нареждат ExxonMobil с 14 000 бензиностанции и British Petroleum с 12 000 обекта. По преработка на петрол Shell ще продължава да заема трето място в САЩ с 1.3 млн. барела дневно и осем рафинерии. ExxonMobil задържа първото място с производство от два млн. барела дневно от общо седемте си рафинерии, а BP е втора с 1.7 млн. барела дневно от осем рафинерии. Освен споменатите 3.8 млрд. долара компанията вероятно ще плати още 600 млн. долара реорганизационни разходи. Сделката е печеливша и за Equilon Enterprises и Motiva Enterprises LLC, които отчаяно се борят да съкратят разходите си и да увеличат незначителните си печалби.
След разпространяването на новината в сряда акциите на Royal Dutch/Shell скочиха с 2 пенса до 516 пенса (8.27 евро) на Лондонската фондова борса. В резултат на сделката американското поделение Shell ще е 100% собственик на Equilon и ще владее поравно с Aramco Motiva. Equilon държи пазара в американския Среден Запад, а Motiva обслужва източните райони на САЩ. Годишно спестените разходи от транзакцията ще възлязат на 400 млн. долара до 2004 г., като те ще бъдат резултат от съкращаването на 1200 работни места и закриване на загубоносни предприятия. Анализаторите коментират, че относително слабите финансови резултати на Equilon и Motiva са ключовият проблем, с който Shell ще трябва да се заеме.
Според наблюдатели сделката на Shell ще възстанови доверието в надеждността на ръководството на компанията в сключването на сделки и особено на новия председател Филип Уотс. През април офертата на Shell за пълно придобиване на Woodside Petroleum бе блокирана от австралийското правителство с аргумента, че се нарушава националният интерес. Месец по-късно искането на Shell за придобиване на американския производител на природен газ Barrett Resources Corp. бе отхвърлено заради по-изгодна оферта.
Royal Dutch/Shell е на българския пазар от 1997 г. и в момента е на второ място в търговията на дребно след “Петрол” със 71 бензиностанции и пазарен дял от 17-18%.
Поглъщането на Texaco от Chevron, което стана възможно след сделката на Shell, бе обявено през октомври 2000 г. Тогава изпълнителният директор на Chevron О’Райли заяви, че интересът на неговата компания е предизвикан от стабилните позиции на Texaco в дълбоководните сондажи в континенталния шелф в районите край Бразилия, Западна Африка и Мексиканския залив.
Chevron е втората по пазарна капитализация петролна компания в САЩ, а Texaco е номер три. Сега Chevron пак запазва второто си място (със 100 млрд. долара) и оставя непокътната позицията на ExxonMobil по този показател.
В световен мащаб сред петролните компании новото обединение ще е на пето място. Реалното сливане на Chevron и Texaco обаче се извършва в неблагоприятна икономическа среда.
От октомври 2000 г., когато сделката бе обявена, цената на петрола падна с 32%, а на природния газ - с 56%. Що се отнася до висшия мениджмънт, Дейвид О’Райли, председател и изпълнителен директор на Chevron, ще запази същите постове и в новата компания, която ще има 57 000 служители.
Предвижда се с оглед сливането да бъдат съкратени седем на сто от персонала. Централата на ChevronTexaco ще е в Сан Франциско. Реализираното сега сливане на Chevron и Texaco е третата голяма стъпка към консолидация в световната петролна индустрия, след като през 1999 г. Exxon купи Mobil, а Brirtish Petroleum придоби Amoco.

Shell и държавната саудитска компания Aramco обявиха през изминалата седмица, че изкупуват дела на Texaco в двете щатски компании за търговия на дребно с бензин Motiva и Equilon за 3.8 млрд. долара - 2.1 млрд. долара ще бъдат платени в брой, а на 1.7 млрд. долара възлизат дълговете и пенсионните задължения, които Shell поема. От Shell, което е хюстънското поделение на Anglo-Dutch Royal Dutch/Shell Group, очакват сделката да бъде финализирана до края на годината.
Придобиването на Motiva и Equilon от Shell по същество направи реално поглъщането на Texaco от друг американски гигант в нефтено-газовия сектор - Chevron. За да одобрят сделката Chevron-Texaco, обявена миналата година, американските антитръстови органи поставиха условието Texaco да се раздели със собствеността си в Motiva и Equilon. Малко след като във вторник Shell придоби Motiva и Equilon, акционерите на базираната в Сан Франциско Chevron одобриха официално поглъщането на Texaco за 40 млрд. долара.
Ползата за Shell е, че вече ще заема първо място в търговията на дребно с бензин в САЩ с 22 000 бензиностанции и 15% от пазара. След “Шел” се нареждат ExxonMobil с 14 000 бензиностанции и British Petroleum с 12 000 обекта. По преработка на петрол Shell ще продължава да заема трето място в САЩ с 1.3 млн. барела дневно и осем рафинерии. ExxonMobil задържа първото място с производство от два млн. барела дневно от общо седемте си рафинерии, а BP е втора с 1.7 млн. барела дневно от осем рафинерии. Освен споменатите 3.8 млрд. долара компанията вероятно ще плати още 600 млн. долара реорганизационни разходи. Сделката е печеливша и за Equilon Enterprises и Motiva Enterprises LLC, които отчаяно се борят да съкратят разходите си и да увеличат незначителните си печалби.
След разпространяването на новината в сряда акциите на Royal Dutch/Shell скочиха с 2 пенса до 516 пенса (8.27 евро) на Лондонската фондова борса. В резултат на сделката американското поделение Shell ще е 100% собственик на Equilon и ще владее поравно с Aramco Motiva. Equilon държи пазара в американския Среден Запад, а Motiva обслужва източните райони на САЩ. Годишно спестените разходи от транзакцията ще възлязат на 400 млн. долара до 2004 г., като те ще бъдат резултат от съкращаването на 1200 работни места и закриване на загубоносни предприятия. Анализаторите коментират, че относително слабите финансови резултати на Equilon и Motiva са ключовият проблем, с който Shell ще трябва да се заеме.
Според наблюдатели сделката на Shell ще възстанови доверието в надеждността на ръководството на компанията в сключването на сделки и особено на новия председател Филип Уотс. През април офертата на Shell за пълно придобиване на Woodside Petroleum бе блокирана от австралийското правителство с аргумента, че се нарушава националният интерес. Месец по-късно искането на Shell за придобиване на американския производител на природен газ Barrett Resources Corp. бе отхвърлено заради по-изгодна оферта.
Royal Dutch/Shell е на българския пазар от 1997 г. и в момента е на второ място в търговията на дребно след “Петрол” със 71 бензиностанции и пазарен дял от 17-18%.
Поглъщането на Texaco от Chevron, което стана възможно след сделката на Shell, бе обявено през октомври 2000 г. Тогава изпълнителният директор на Chevron О’Райли заяви, че интересът на неговата компания е предизвикан от стабилните позиции на Texaco в дълбоководните сондажи в континенталния шелф в районите край Бразилия, Западна Африка и Мексиканския залив.
Chevron е втората по пазарна капитализация петролна компания в САЩ, а Texaco е номер три. Сега Chevron пак запазва второто си място (със 100 млрд. долара) и оставя непокътната позицията на ExxonMobil по този показател.
В световен мащаб сред петролните компании новото обединение ще е на пето място. Реалното сливане на Chevron и Texaco обаче се извършва в неблагоприятна икономическа среда.
От октомври 2000 г., когато сделката бе обявена, цената на петрола падна с 32%, а на природния газ - с 56%. Що се отнася до висшия мениджмънт, Дейвид О’Райли, председател и изпълнителен директор на Chevron, ще запази същите постове и в новата компания, която ще има 57 000 служители.
Предвижда се с оглед сливането да бъдат съкратени седем на сто от персонала. Централата на ChevronTexaco ще е в Сан Франциско. Реализираното сега сливане на Chevron и Texaco е третата голяма стъпка към консолидация в световната петролна индустрия, след като през 1999 г. Exxon купи Mobil, а Brirtish Petroleum придоби Amoco.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK