Две български и две британски фирми подадоха оферти за “Трансимпекс”

Работническо-мениджърските дружества се отказаха от надпреварата

Четири кандидатa - два български консорциума и две регистрирани във Великобритания фирми, подадоха оферти за мажоритарния пакт акции от “Трансимпекс” до изтичането на крайния срок - 7 ноември, съобщиха от Агенцията за приватизация. Седмица преди това информационни меморандуми бяха закупили 18 кандидатa. Това веднага даде повод за радостни изводи от страна на представителите на властта. “Сред инвеститорите има световноизвестен оператор на валутни магазини, а преди кандидатстваха само работническо-мениджърски дружества”, коментира в деня на подаване на офертите министърът на транспорта Пламен Петров.
Консорциум между фирмите “Сийком” и “Софком” е първият кандидат, подал оферта за “Трансимпекс”. Сред потенциалните инвеститори има още един български консорциум - между “Дюти фрий” ЕООД и “Галенит инвест” ООД. Другите два кандидат-купувачa са регистрираните в Лондон фирми Infatrade (UK) Ltd. и European Ventures Limited.
Една от изненадите в надпреварата дойде от

Отказа на двете РМД от наддаването

Първоначално и “Трансимпекс РМК”, оглавявано от бившия шеф на компанията Борис Халачев, и “Трансимпекс приват” на сегашния директор Даниел Лереов бяха заявили намерение да участват в приватизацията. Нито едно от тези дружества обаче не е сред подалите оферти. Обяснението за това е свързано с отнемането на привилегиите на работническо-мениджърските дружества за разсрочено плащане. От друга страна, в хода на приватизационната процедура дружеството беше включено в списъка за целева приватизация, което означава, че за него ще се приема само плащане в брой. Такава теза защити изпълнителният директор на “Трансимпекс” Даниел Лереов, който оглавява едното РМД. “Условията се промениха, начинът на плащане - също, затова се отказахме от участие”, коментира той пред “Капитал”. Първоначалният вариант предвиждаше 10% от цената да се платят кеш, а останалите 90% - в компенсаторни инструменти. Според единодушното мнение на няколко специалисти от бранша нито едно РМД не може да купи компания от този мащаб и да я развива успешно, ако зад него не стои стратегически инвеститор.
Дружествата “Сийком” и “Софком” са наследници на някогашните поделения на “Кореком”. Първата от тях управлява валутни магазини в Североизточна България, а втората - на граничните пунктове Калотина и Видин. Това дава основание за твърдението, че кандидатите имат опит в безмитната валутна търговия, но нямат такъв по отношение на друга дейност на “Трансимпекс” - корабното снабдяване. “Специализирани сме в областта на безмитната валутна търговия”, каза пред “Капитал” изпълнителният директор на “Сийком” Никола Бучков. Той определи като премерен риск факта, че кандидатства за фирма, чийто лиценз в тази област изтича скоро.
За фирмите от другия консорциум липсва подробна информация. Фирма “Дюти фрий” се занимава с търговия на дребно с неспециализирани стоки, сочи справка във фирмените регистри. Другият участник в консорциума - “Галенит инвест”, е с предмет на дейност консултантски услуги.
Любопитен детайл сред кандидат-купувачите е участието на лондонската European Ventures Limited. Интересното в случая е, че фирмата е регистрирана на 26 октомври 2001 г., само четири дни преди крайния срок за закупуване на приватизационна документация. Така или иначе, European Ventures Limited очевидно е създадена специално заради приватизацията на “Трансимпекс” и не е известна с никакъв опит в бранша. Другата британска фирма - Infatrade (UK) Ltd., е създадена още през 1993 г. Справката за нея посочва като предмет на дейност търговия с неспециализирани стоки. Фирмата не е известна на специалистите във валутната търговия, нито в корабното снабдяване.
Пакетът от 78% от “Трансимпекс” се продават чрез публичен конкурс, след като преди месец правителството промени метода на продажба и удължи за пореден път срока за подаване на оферти. Депозитът от участниците е 600 000 лв. Някогашният лидер в безмитната валутна търговия в страната се продава в условията на

Изтичащ лиценз и силна конкуренция

в този бранш. Разрешителното на фирмата за безмитна търговия изтича в края на тази година и най-вероятно няма да бъде подновено. Въпросът за подновяването на лиценза за безмитна валутна търговия до голяма степен е определящ за инвеститорския интерес към “Трансимпекс”. Предишното правителство защитаваше тезата, че лицензите за безмитна валутна търговия не трябва да се продължават, мотивирайки това с тезата, че по подобен начин стоят нещата в ЕС. Европейският съюз обаче премахна безмитната търговия вътре в рамките на общността, а по външните й граници тя остана. В този смисъл дори когато България бъде приета в ЕС, тя ще остане негова външна граница (с изключение на Гърция) и решението за закриване на този бизнес изглежда необосновано. Така интересът към държавното дружество най-вероятно е свързан с амбиции за промяна на статуквото. Сегашният кабинет обаче не е променил тезата за предстоящо закриване на безмитната валутна търговия у нас. Интересен детайл в тази посока е фактът, че сред дейностите, упражнявани от “Трансимпекс”, оповестени от Агенцията за приватизация в хода на процедурата, не фигурира валутна търговия. На първо място там е посочено корабното снабдяване, следвано от техническа помощ, вътрешна и външна търговия, транспортна и спедиционна дейност, лизингова дейност, посредничество, представителство и комисионерство и други. Някогашната дейност на фирмата по износ на морски специалисти вече не съществува, след като лицензът й не бе подновен. Корабното снабдяване е другата основна дейност на “Трансимпекс”. В България обаче днес от корабно снабдяване не се печели, казват хора от бранша. Стагнацията в производството, дала отражение върху темповете на търговия, естествено се отразява и върху посещенията на кораби на нашите пристанища. Освен това снабдяването в Констанца и Истанбул е по-евтино и е естествено конкуренцията да се пренасочи нататък. У нас влизат само плавателни съдове, които и бездруго ще товарят или разтоварват, при това те зареждат само необходимите си запаси до Истанбул или Констанца, където взимат повече храна и гориво, свидетелстват експерти от бранша.

Финансови данни за дейността на "Трансимпекс" (в хил. лв.)
1999 г. 2000 г. 2001 г. - полугодие
разходи за дейността 25 733 33 245 13 937
приходи от дейността 26 603 34 336 14 250
ДМА 4900 4539 4452
Вземания 7943 6870 6643
Задължения 12 422 8853 8456
Печалба 469 696 119

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар