Новият брой: Пътят към Европа
Close

Турски фирми демонстрират растящ апетит към българския пазар

Сериозна офанзива на турски фирми и стоки на българския пазар може да се очаква през следващите месеци, след като от началото на годината бяха премахнати митата за внос на промишлени стоки от Турция, а Европейската комисия даде право на турски фирми да участват в проекти, финансирани от предприсъединителните фондове на Европейския съюз.
Споразумението за свободна търговия между София и Анкара действа от началото на 1999 г., но едва от началото на 2002 г. бяха премахнати митата за промишлените стоки (с няколко изключения), което допълнително улеснява достъпа на турски стоки до българския пазар. В същата посока влияят и високата инфлация в Турция и помощта, оказвана от държавата на турските фирми под различни форми, което при равни други условия прави по-конкурентни произвежданите там стоки, т.е. те могат да бъдат продавани на по-ниски цени на външните пазари.
В края на миналата година Европейската комисия пък взе решение, с което даде право на турски фирми от началото на 2002 г. да участват в проекти в страните кандидат-членки, финансирани от предприсъединителните фондове на ЕС, както и в проекти в страните членки, финансирани от структурните фондове на ЕС. Това означава, че турският бизнес може да участва в проекти в България, финансирани от европрограмите ФАР, ИСПА и САПАРД. По тази линия най-сериозни потенциални апетити от страна на турския бизнес може да се очакват в инфраструктурите проекти, където мощните турски строителни фирми със сериозен опит (макар и в редица случаи противоречив) ще бъдат сред най-активните кандидати.
Симптомите за нарастващия интерес на турския бизнес вече са налице - зачестили изложения на турски производители в България, дипломатическият натиск за решаване на визовия проблем и намаляване на пътните такси за турски превозвачи, среща на Българо-турския бизнессъвет в Истанбул преди седмица, очаквана голяма делова делегация от Турция в края на следващия месец.
В Българската търговско-промишлена палата вече има регистрирани над 2000 фирми с турски капитали, като основните инвестиции са в химическата промишленост, металургия, машиностроене, текстил, хотелиерство. Статистиката отчита растящ интерес както от досегашните, така и от потенциални турски участници на българския пазар. Например производителят на четки за зъби и санитарни аксесоари Banat вече 12 години продава продукцията си в България, но предвижда допълнително активизиране въпреки жестоката конкуренция в този сектор. Други фирми като Itameks (калъфки, постелки и други аксесоари с марката PUFI за колите, произвеждани в турските заводи на “Рено”, “Ситроен”, “Фиат”, “Хюндай” и др.) едва сега започват активен маркетинг в България. Трети като PAKPEN, производител на PVC-системи за врати и прозорци и на външна винилна облицовка, включват в плановете си не само внос на своята продукция на българския пазар, но и откриване на производствени филиали в България.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Патриот

    Турските фирми ще превземат финансово България. Не трябва да се допускат. Това е заплаха!!!

    Нередност?
Нов коментар