Дълговете на “Балкан” нараснаха до 200 млн. лв.

Допълненият списък на кредиторите на “Авиокомпания Балкан” включва допълнителни вземания за около 40 млн. лв., с което общият размер на задълженията става около 200 млн. лв. От авиокомпанията опровергаха разпространената по-рано през седмицата официална информация за задължения от 293 млн. лв. “Става дума за техническа грешка при изчислението”, заявиха от авиокомпанията, но до редакционното приключване на броя по-точна стойност не бе обявена.
Заради невярната информация министърът на транспорта Пламен Петров обяви, че назначава специална комисия, която да направи проверка на почти двойното нарастване на задълженията. Според източници от авиокомпанията нарастването включва както увеличени задължения, така и допълнително признати вземания (предимно на ощетени пътници и малки доставчици на авиокомпанията).
На 20 май ще се проведе общо събрание на кредиторите, на което трябва да бъде гласувана оздравителната програма, която миналата седмица беше одобрена от Софийския градски съд. Все още обаче няма яснота кой и кога ще внесе обещаните и предвидени в оздравителния план промени в Търговския закон, които трябва да променят сегашното изискване оздравителният план да се одобрява от акционерите. “Подобна промяна трябва да бъде гласувана и веднага след това отменена, тъй като тя би била прецедент в съдебната практика, който да наруши правата на собствениците на предприятия в процедура по несъстоятелност”, коментират източници от парламента. Според оздравителния план вземанията на държавата (която е най-голям кредитор с над 67 млн. лв., следвана от РВД, “Булстрад” и “Лукойл - Нефтохим”) трябва да бъдат трансформирани в акции, които заедно със сегашните 25% от капитала да доведат до над 50% държавно участие. Според плана акционерното участие на сегашния собственик “Зееви груп” трябва да падне до 1%.
До пристигането на договорените два самолета “Боинг 737-300” от немската компания “Луфтханза” “Балкан” ще наема самолети, които да отговарят на новите европейски изисквания за минималното ниво на шум на двигателите (най-вече Ту 154М) от няколко български авиокомпании - “Бългериън еър чартър”, “Хемус ер” и “Ер Виа”. Според ръководството на авиокомпанията немските самолети трябва да пристигнат до началото на юни заради ремонтни дейности. В момента авиокомпанията разполага с един собствен Ту 154М с предстоящ ремонт за удължаване на летателния ресурс и един нает от същия вид от словашка авиокомпания. За летния сезон са договорени над 300 чартърни полета, за които също ще трябва да се ползват наети самолети, ако не бъдат осигурени навреме новите самолети “Боинг”.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се