„Сините чипове“ все още са далеч от публично предлагане
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

„Сините чипове“ все още са далеч от публично предлагане

„Сините чипове“ все още са далеч от публично предлагане

Няма изготвени проспекти за публично предлагане за ДЗИ, БТК и БМФ, признават от ресорните министерства

818 прочитания

Само едно от дружествата, чиито акции ще се продават от международна банка след два месеца, има изготвен и внесен проспект за публично предлагане в комисията по ценни книжа. Това е държавното дружество „Проучване и добив на нефт и газ“ АД в Плевен, чийто принципал е Министерството на икономиката. „Проспектът на дружеството е внесен в комисията. По него се работи и беше разгледан на заседание, но все още има детайли за доуточняване“, коментира за „Капитал“ председателят на комисията Любомир Велков.

Далеч от оперативна готовност обаче е изготвянето на проспектите на останалите много по-големи дружества, които според решение на правителството отпреди месец трябва да се предложат на борсата срещу компенсаторни инструменти - БТК (с 20% от капитала), ДЗИ (с 20%) и БМФ (с 30%). „Имам информация, че се работи по този въпрос“, коментира в средата на седмицата вицепремиерът Николай Василев. Според източници от министерствата обаче ситуацията далеч не е толкова розова. В документите за БТК например, за които се чакат окончателни оферти до 24 септември, никъде не е изрично споменато, че дружеството ще става публично, т.е. инвеститорите не знаят и нямат задължението да се съобразяват с това. Подобна е ситуацията с държавния морски флот, а една от основните неясноти е около придобитата от него Варненска корабостроителница. „Ако след два месеца флотът вече е публично дружество, за планираната продажба на корабостроителницата ще трябва да се иска одобрение на общото събрание на акционерите, което ще е значително по-бавно и трудно от едноличното решение за придобиването ? например“, коментира източник от Министерството на транспорта.

Най-деликатна е ситуацията около вече приватизирания ДЗИ. „Никъде в документите по сделката няма задължение, според което мажоритарният собственик трябва да съдейства за листване на акциите на борсата“, признават източници от АП. От новия собственик - „Контракт София“, собственост на шефа на Росексимбанк Емил Кюлев, засега не коментират бъдещите си намерения, тъй като пакетът от 80% от акциите беше прехвърлен преди по-малко от седмица. Според експерти в областта на ценните книжа има законов начин за регистрация за търговия и само на държавния дял от 20% от акциите, но за всички бъдещи действия по изпълнение на изискванията на закона ще има нужда и от оперативното съдействие на мажоритарния собственик. Най-безпроблемно е публичното предлагане на 13% от капитала на „Булгартабак“, който е публично дружество още от 1997 г. и акциите му са отдавна на фондовата борса в София.

Както съобщи Агенцията за приватизация преди седмица, до 30 септември ще се приемат оферти на международни инвестиционни банки, които желаят да пласират акциите. От участниците ще се изисква освен прогноза за приходите и други детайли като срок на продажба, количество изразходвани компенсаторни инструменти и т.н. За да се подаде подобна оферта, е необходима най-малкото сигурност, че тези дружества някога ще могат свободно да се търгуват на борсата, каквато те засега поне нямат.

Само едно от дружествата, чиито акции ще се продават от международна банка след два месеца, има изготвен и внесен проспект за публично предлагане в комисията по ценни книжа. Това е държавното дружество „Проучване и добив на нефт и газ“ АД в Плевен, чийто принципал е Министерството на икономиката. „Проспектът на дружеството е внесен в комисията. По него се работи и беше разгледан на заседание, но все още има детайли за доуточняване“, коментира за „Капитал“ председателят на комисията Любомир Велков.

Далеч от оперативна готовност обаче е изготвянето на проспектите на останалите много по-големи дружества, които според решение на правителството отпреди месец трябва да се предложат на борсата срещу компенсаторни инструменти - БТК (с 20% от капитала), ДЗИ (с 20%) и БМФ (с 30%). „Имам информация, че се работи по този въпрос“, коментира в средата на седмицата вицепремиерът Николай Василев. Според източници от министерствата обаче ситуацията далеч не е толкова розова. В документите за БТК например, за които се чакат окончателни оферти до 24 септември, никъде не е изрично споменато, че дружеството ще става публично, т.е. инвеститорите не знаят и нямат задължението да се съобразяват с това. Подобна е ситуацията с държавния морски флот, а една от основните неясноти е около придобитата от него Варненска корабостроителница. „Ако след два месеца флотът вече е публично дружество, за планираната продажба на корабостроителницата ще трябва да се иска одобрение на общото събрание на акционерите, което ще е значително по-бавно и трудно от едноличното решение за придобиването ? например“, коментира източник от Министерството на транспорта.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK