С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 ное 2002, 0:00, 1145 прочитания

„Балкан“ умря, да живее „Балкан еър тур“

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

България спечели съдебния спор с Гад Зееви

Държавата няма да плаща 10 млн. долара за разваляне на сделката за авиопревозвача "Балкан"

10 дек 2012

Това, което всички очакваха като разрешение на казуса „Балкан“, се случи на 29 октомври по време на общото събрание на кредиторите на обявената в процедура по несъстоятелност авиокомпания „Балкан“. Петдесет и пет години след създаването му националният превозвач Авиокомпания „Балкан“ ще бъде ликвидиран. Общото събрание на кредиторите не прие оздравителния план на синдиците Олга Миленкова и Христо Моллов, според който дълговете на закъсалата компания трябваше да бъдат преоформени като дялово участие.
„Крайният резултат от гласуването на кредиторите с преки вземания в производството на обща стойност 220 053 482 лева показа, че едва 21% от тях са гласували за оздравителния план. Нито един клас кредитори не е гласувал за плана“, заяви съдията по делото Костадинка Недкова. Срещу предложения план

Гласуваха най-големите кредитори

на „Балкан“- Агенцията за държавни вземания (73.77 млн. лева), РВД (13.4 млн. лева), Международната въздухоплавателна асоциация ИАТА се въздържа, а ЗПАД „Булстрад“, чиито вземания надхвърлят 24 млн. лева, подкрепи плана. „Единствено една работеща компания може да гарантира изплащането на огромните дългове“, аргументира позицията си шефът на застрахователната компания Румен Янчев.
Заради чл.138, т.6 от ДПК, който предвижда вземанията на държавата да бъдат погасени от постъпленията при осребряване на активите, Агенцията за държавни вземания гласува против оздравителния план. Заложената в плана алтернативна възможност за разсрочване на вземанията на несъгласните кредитори също не е приложима по отношение на публичните държавни вземания, тъй като не е поискано и не е дадено предварително съгласие от министъра на финансите за разсрочването им, твърдят от АДВ, който е най-големият кредитор на „Балкан“. Планът не предвижда да се начисляват лихви. За публичните държавни вземания това би означавало опрощаване, което е незаконосъобразно, е официалната позиция на АДВ.
„Приемането на плана на синдиците означаваше преминаване на управлението в ръцете на Гад Зееви. Собственикът на Балкан загуби, тъй като управлението няма да премине в негови ръце“, заяви министърът на транспорта Пламен Петров след решението на кредиторите. Националният превозвач Aвиокомпания „Балкан“ беше продадена на 31 юли 1999 г. на израелския бизнесмен Гад Зееви. За 75% от капитала на компанията Зееви плати сумата от 125 хил. долара. В началото на февруари миналата година полетите на авиокомпанията бяха прекратени по нареждане на собственика, като междувременно Гад Зееви продаде акциите „Балкан“ в СИТА (Международната асоциация за телекомуникационни връзки) на стойност над 40 млн. долара. През април 2001 г. Софийският градски съд обяви компанията в процедура по несъстоятелност, а месец по-късно полетите са възстановени. До момента претенции към „Балкан“ са предявили над 2200 признати от съда кредитори. Продължават делата за признаване на фирмите на Зееви Зет Би Ай и „Болкан еърлайнс холдинг“ за кредитори на „Балкан“ на стойност 49.5 млн. лева.
Решението, което беше взето на общото събрание на кредиторите, трябва да бъде публикувано в едномесечен срок в Държавен вестник. Според Търговския закон „Балкан“ трябва да прекрати дейността си и синдиците да започнат осребряване на имуществото. Има и седемдневен срок за обжалване на решението на съда от страна на кредиторите. Фирмите на Зееви обаче не могат да обжалват решението за обявяване на „Балкан“ в несъстоятелност, защото не са вписани като кредитори. Преди седмица СГС отложи делата за 17 декември.
„Започваме незабавно изпълнение на решението на съда, като полетите и персоналът ще бъдат съкратени поетапно, а впоследствие спрени“, заяви синдикът Олга Миленкова след решението на кредиторите. Според нея подкрепата на малките кредитори и част от чуждите такива за оздравителния план е голям комплимент за работата на синдиците. „За една година успяхме да докараме „Балкан“ до положителен финансов резултат и да запазим персонала, което беше критерий, че авиокомпанията може да работи“, обяви Миленкова. Броят на работещите в момента в авио­компанията е 1270 души, като предстои съкращение на 98% от персонала. Ще останат само около 25 души, които ще съхраняват имуществото. „На съкратените ще бъдат платени по четири брутни работни заплати“, обеща синдикът Христо Моллов.

Загубите на „Балкан“ заради решението на кредиторите

ще са над 1 млн. лева заради договорените чартъри през зимата и още 500 хил. долара от продажби и резервации, твърдят синдиците на обявената в несъстоятелност авиокомпания. „Пътниците, които са купили билети на българския авиопревозвач, ще бъдат пренасочени към други авиокомпании или ще им бъдат върнати парите“, каза Миленкова.
Синдиците отмениха редовните сутрешни полети на „Балкан“ до Париж и Лондон ден след решението на кредиторите. Полетите бяха осъществени от правителствения авиоотряд 28 със заповед на транспортния министър. По-късно Олга Миленкова и Христо Моллов подписаха със синдикатите споразумение, според което дейността на авиокомпанията няма да бъде прекратявана до излизане на решението в Държавен вестник, служителите няма да бъдат съкращавани в срок от един месец след обявяването на решението. Чрез споразумението синдиците се задължават да не разпродават имуществото на „Балкан“ до един месец след обявяването на авиокомпанията в несъстоятелност от съда. Редовните полети на „Балкан“ бяха възстановени
След петнадесетмесечни лутания и търсене на различни варианти правителството реши държавната компания „Балкан еър тур“ да поеме

Функцията на национален превозвач

Историята на тази компания е доста интересна. Дружеството е регистрирано през 1991 г. като дъщерна компания на „Балкан“ за продажба на билети и туроператорска дейност. През 1998 г. по схемата дълг срещу собственост е прехвърлено на летище „София“ заради неплатени дългове. Преди няколко дни „Балкан еър тур“ отново е прехвърлено, този път на държавата като 100% нейна собственост под юрисдикцията на Министерството на транспорта и съобщенията. Дни преди решението на кредиторите са внесени документи за промяна на дейността на туроператорската фирма и увеличаване на капитала на 160 хил. лева съгласно Закона за гражданското въздухоплаване. СГС вписа в Регистъра на търговските дружества новата авиокомпания на 31 октомври, което позволява на „Балкан еър тур“ да извършва специализирани авиационни услуги в страната и чужбина, превоз на пътници, товари, багажи и поща по международни и вътрешни редовни линии и чартъри. За да получи лиценз за авиационен оператор, „Балкан еър тур“ е подписал договор за съвместна дейност с правителствения авиоотряд 28, според който вече разполага със самолет Ту154М и няма пречка за получаване на лиценза. „Вече са предприети всички необходими мерки за започване на нормалната дейност на новата компания“, каза министър Петров. Планът на транспортния министър е новото дружество да подпише договор за съвместна дейност с АК „Балкан“ и постепенно да поеме функциите на национален превозвач до обявяването в несъстоятелност и разпродажбата на активите. В споразумението си със синдикатите Олга Миленкова и Христо Моллов са обещали да подпишат подобен договор, който да се парафира до 1 ноември. Новото дружество ще използва помещенията в старата сграда на РВД и възнамерява скоро да вземе нови самолети на лизинг. „Авиационният пазар има огромен излишък от летателни средства и няма да е проблем да договорим самолети за националния превозвач“, каза транспортният министър. Според него едва ли ще се стигне до пренаемане на двата самолета „Боинг“ от „Луфтханза“, ако не бъдат предложени по-атрактивни условия.
„Балкан еър тур“ ще назначава служители единствено от АК „Балкан“, които са подписали договор преди 14 февруари 2001 г. Транспортното министерство се ангажира да назначи максимален брой служители от АК „Балкан“, необходим за новосъздадената авиокомпания. За това се споразумяха министър Пламен Петров, представители на синдикатите и Съюза на летците. До края на ноември страните, подписали споразумението, трябва да уточнят точния брой служители в зависимост от обема на работа, заложен в бизнес плана на „Балкан еър тур“.
Според Търговския закон синдиците на „Балкан“ трябва да

Пристъпят към оценка на имуществото

от момента на вписване на решението в съдебната книга на СГС, като не е необходимо да се изчаква решението да бъде обнародвано в Държавен вестник. За да бъде направена обаче пазарна оценка на имуществото, са необходими доста експерти и време, тъй като „Балкан“ притежава офиси и апартаменти зад граница. Именно това време ще бъде използвано от експертната група, подготвяща новия национален превозвач, да осигури необходимите документи. Дейността на „Балкан“ може да бъде продължена допълнително след обнародването на решението в Държавен вестник до изпълнението на всички договорни отношения преди общото събрание на кредиторите. След това синдиците трябва да пристъпят към осребряване на имуществото. Първоначално се предвижда активите на „Балкан“ да бъдат обявени за продажба чрез търг като цяло. Ако не се появи купувач, те ще бъдат продавани на обособени части. С парите от продажбата ще бъдат осребрявани кредиторите според размера на вземанията и класа. Според опита от други подобни фалити на авиокомпании по света, ако чужди кредитори като ИАТА и СИТА останат неудовлетворени, това ще доведе до сериозни проблеми пред дейността на нов превозвач. Едва ли ще се намери купувач, който да купи активите на „Балкан“ като цяло, за да възобнови дейността като превозвач, тъй като компанията няма да разполага с персонал, а след прекратяване на дейността ще бъде отнет лицензът. Според една от идеите, обсъждани из транспортното министерство, държавата или инвеститорът (ако дотогава се появи) ще изкупят като обособени части по-голямата част от хангаритe, самолетите, представителствата, резервните части и оборудването за ползите на новия национален превозвач.



Ние ликвидираме последиците от продажбата на „Балкан“

Ликвидацията на авиокомпания „Балкан“ е може би едно от най-тежките решения, които нашето правителство е взело за последните 15 месеца. Особено трудно е това решение за мен, тъй като и двамата ми родители са работили цял живот в „Балкан“. В продължение на 15 месеца ние търсихме и прилагахме различни варианти и решения, с които искахме да поправим това, което преди нас управляващите направиха с компанията. Тя е тотално разграбена и унищожена, почти цялото имущество на „Балкан“ - самолети и недвижима собственост, е разпродадено и реално дружеството е напълно източено от своя собственик. Близо 15 месеца правителството кредитираше с милиони левове превозвача в усилията си да го стабилизира. Държавата обаче не може безкрайно да дава парите на данъкоплатците и да води съдебни дела, без да се реши проблемът. Неприемането на оздравителния план означава, че държавата няма да допусне по-нататъшното проточване на проблема. Ако беше приет оздравителният план, старият собственик щеше да поеме управлението на компанията. Това решение на кредиторите прекъсва връзката с предишния собственик и поставя началото на нова фаза в развитието на гражданската авиация в България. Не ние ликвидираме националния превозвач, сегашното правителство ликвидира последиците от приватизационната политика на предишните управляващи, които са отговорни за продажбата на „Балкан“ по начина, по който се е състояла.



Държавата ще финансира новото дружество с пари от фискалния резерв, който е на много високо равнище от 4 млрд. лева, но сумата все още не е уточнена. Според финансовия министър размерът на държавните средства за новото дружество ще зависи от решенията на експертната група, която се занимава със създаването на новия превозвач. Това обаче противоречи на изказването му преди месец, когато финансовият министър заяви, че държавата по никакъв начин няма да бъде обвързана с новия национален превозвач. Министър Пламен Петров заяви, че ще са необходими между 10 млн. и 30 млн. лева от държавния резерв. Разрешение за отпускането на необходимите средства дал лично министър-председателят Симеон Сакскобургготски в началото на миналата седмица, но все още нямало правителствено решение. Според запознати с гражданската авиация обаче парите ще са крайно недостатъчни дори за основа на нов национален превозвач.
Новата национална авиокомпания ще бъде приватизирана възможно най-бързо, за да бъдат намалени до минимум държавните разходи. Предвижда се да бъде пуснат пакет от не повече от 49% за приватизация. Според изискванията на международните въздухоплавателни администрации националният превозвач трябва да има повече от 50% българско участие, което не е задължително да е държавно. „Ще направя всичко възможно да убедя Агенцията за приватизация и правителството сделката да не бъде забавена“, каза финансовият министър. Според него след няколко месеца печалбата от новата компания ще се изразява в десетки милиони левове. Министър Пламен Петров обяви, че вече имало огромен интерес от чуждестранни инвеститори, които проявявали интерес към дял от новосъздаденото дружество. „Държавата ще предложи гарантиран бизнес на инвеститора на база квалитетни двустранни споразумения и нямам притеснение, че при приватизацията на новата компания ще попаднем на стратегически инвеститор като Гад Зееви, защото си направихме съответните изводи от сделката за „Балкан“ и ще се стараем да не повторим грешките“, каза министър Петров. Предвижда се държавата да притежава над 50% от капитала на новия национален превозвач.
Обсъждат се няколко варианта за прехвърлянето на всичките права на АК „Балкан“ като национален превозвач върху „Балкан еър тур“. Синдиците на „Балкан“ могат да предоставят на новото дружество имуществените права, фактическите отношения и всичко необходимо, което засяга пряко дейността на авиопревозвача чрез договор за съхранение, докато тече процедурата по оценяване и осребряване на активите на фалиралата компания. Така новата компания ще може да използва полетните номера, правата за изпълнение на полетите, системата за продажба на билети, представителствата и слотовете на „Балкан“, докато получи свои такива. Другият възможен вариант е да бъде задържано решението на съда, докато новата компания не получи необходимите документи и разрешения. Според запознати с плана на министър Петров той се е спрял на този вариант. След като беше увеличен капиталът на дружеството, предстои транспортното министерство да издаде лиценз за авиационен оператор. Вече е започнала кореспонденция за промяна на въздухоплавателните спогодби с 89 държави, където да бъде вписано името на новия превозвач. От Министерството на транспорта твърдят, че тези двустранни спогодби ще бъдат променени без особени пречки. След това следва да се подадат документи до
ИАТА за получаване на трибуквения регистрационен код и номер. Това според авиатори изисква доста време, но дотогава може да се използва кодът на „Балкан“ LAZ чрез договора за съвместна дейност. Той ще позволи на новото дружество да използва и слотовете на чуждите летища, докато бъдат предоговорени и „Балкан еър тур“ бъде вписан като ползвател.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

20 ноември 2018г.
София хотел Балкан

capital.bg/banks

Шеста годишна конференция "Банките и бизнесът"



Теми в програмата:


  • Банковият сектор през 2019 – приоритети и предизвикателства
  • Подготовка за банковия съюз и ERM 2 – какво е важно и какви ще са ефектите върху бизнеса
  • Тенденции при кредитирането - ще има ли промяна в цената на и какво ще е движението на лихвите
  • Нови възможности и програми за финансиране
  • Пазарът на необслужвани кредити
  • Иновации и технологични решения за по-висока ефективност на сектора​

Повече информация и програма: capital.bg/banks

Прочетете и това

Късата скамейка на брокерите на ток Късата скамейка на брокерите на ток

Продължава вълната на оттеглящи се търговци от пазара на електричество. Вече почти 40% от играчите ги няма

16 ное 2018, 2396 прочитания

От облаците към земята От облаците към земята

Съоснованата от българин LucidLink решава проблема със скоростта и сигурността на бизнесите, които ползват големи данни от облака

16 ное 2018, 1074 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Иск за несъстоятелност на "Химко" ще се чака от НЕК и Булгаргаз

От евтин бензин до смяна на системата

Кой какво се надява да постигне с участието в протестната кампания срещу управлението

Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв.

Който управлява през 2019 г., ще участва в избора на заместник на Цацаров и разпределянето на скъпи поръчки

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

Ния от 9 до 5

Петата самостоятелна изложба на създателката на Water Tower Art Fest Ния Пушкарова е арт експеримент с отворено студио

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.11.2018 Прочетете