С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 юни 2003, 0:00, 1646 прочитания

Как България да управлява по-добре гражданските си летища

Като най-успешна практика в цял свят се прилагат два основни метода - приватизация и концесия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

През последните години в световен мащаб се наблюдава тенденция за възлагане на функциите по управлението, експлоатацията и инвестициите в летищата на частни оператори. Това е характерно, особено за страните от ЕС като Великобритания, Австрия, Белгия, Германия, Италия, Дания, Швейцария, Словения, Гърция и Турция. Голяма част от държавите, които още не са предоставили летищата на частни оператори, в момента активно подготвят или изпълняват проекти в тази насока.

Какви са причините за привличането на частния сектор в експлоатацията, инвестициите и управлението на летищата?

Частният сектор е доказал в над 50 държави по цял свят, че е в състояние по-успешно от държавата да управлява летищата и да инвестира в тях. Докато държавното регулиране и контролът в сектора са задължителни, държавното управление и експлоатацията на летищата се превръщат все повече в практика от миналото. Регулаторната роля на държавата се запазва и същевременно се дава възможност на частния сектор да вложи своя опит, ноу-хау и финансови средства в модернизацията на летищата, от което имат полза както клиентите на летищата, така и икономиката на държавата като цяло.
Необходимите инвестиции в летищата се осигуряват от събираните летищни такси, които би трябвало да ги покриват с течение на времето. Размерът на необходимите инвестиции в летищата, дългият амортизационен период и необходимостта от концентрация на много средства за кратко време не позволява такива инвестиции да бъдат финансирани само от генерираните текущи парични потоци от летищни такси. След като се покрият текущите разходи, не биха могли да бъдат осъществени капиталови разходи за реализация на крупни проекти без значително допълнително финансиране. Ако летището се стопанисва и управлява от държавата, тогава необходимото допълнително финансиране и съответно допълнителният риск трябва да бъдат поети от държавата под формата на бюджетни средства или чрез държавни гаранции на заеми от кредитни институции. Ако едно летище се стопанисва и управлява от частен оператор, той може да поеме риска и задължението за осигуряване на инвестициите, а това е значително предимство за държавата.
Редица проучвания доказват, че, извършвайки подобрения в летищата, частните летищни оператори осигуряват и по-високо качество на услугите. Проучванията на Световната банка сочат, че в сравнение с държавните частните оператори са способни да постигнат повече от двукратно увеличение на приходите от търговска дейност на един пътник. Тези дейности са свързани с допълнителни услуги, повече работни места и данъци за държавата. Има много примери за частни оператори, които подобряват ръста на летищния трафик благодарение на международните си контакти и управленски опит. В резултат се постига значителен мултипликационен ефект върху местната икономика, конкретно в областта на туризма, производството и търговията. Клиентите на летищата с частни оператори получават по-качествени услуги, без да се налага да заплащат по-високи цени в резултат на по-ефективното управление.

Как могат да бъдат привлечени частни оператори в експлоатацията и инвестициите на летищата

Като най-успешна практика в цял свят се прилагат два основни метода - приватизация и концесия. При първия метод летищната инфраструктура и летищният оператор са частично или изцяло частна собственост. При концесията собствеността върху летищната инфраструктура остава публична, но задължението да се извършват необходимите инвестиции и да се експлоатира и управлява летището се поема от опитен и финансово стабилен летищен оператор за фиксиран период от време. Докато приватизацията на летищата е по-популярна в Европа, концесиите и сделките от този вид са характерни и в Европа, и в останалите страни. Държавите избират подходящия модел в съответствие с правната рамка, приоритетите си, пазарната и политическата обстановка. Важното е, че във всеки от моделите резултатът е прехвърляне на дейността на летищата към частния сектор заедно с всички преимущества на частните инвестиции, управление и експлоатация.
Страните, където летищната инфраструктура не може да бъде частна собственост и има необходимост от значителни инвестиции в летищната инфраструктура, избират концесията. На практика в този случай това е единственият метод за пълно реализиране на предимствата на частния летищен оператор.
Концесионните сделки имат най-различни наименования с малки вариации в съдържанието:

  • „Изгради - експлоатирай - прехвърли“ (BOT) Концесионерът изгражда ново летище или прави значителна реконструкция на съществуващото, управлява и стопанисва за периода на концесията и после връща управлението и стопанисването отново на държавата.
  • „Изгради - притежавай - експлоатирай - прехвърли“ (BOOT). Концесионерът изгражда или реконструира летището, счита се за собственик и оператор на летището за периода на концесията, след което прехвърля обратно собствеността и управлението и стопанисването на държавата.
  • „вземи на лизинг - разработи - експлоатирай“ (LDO). Концесионерът взема на лизинг летището за периода на концесията, разработва го, разширява го и го модернизира чрез значителни капиталови инвестиции и в края на концесията връща стопанисването и управлението обратно на държавата.

Разликата между тези подвидове на концесията е доста изкуствена и касае предимно обхвата на необходимите инвестиции и формалната страна на собствеността върху летището за периода на концесията. Във всеки един от тези случаи летището се управлява и експлоатира от частен оператор, който извършва капиталовите инвестиции, но в дългосрочен план собствеността се запазва държавна.
Най-приемливият начин за отдаване на концесия е състезателната и прозрачна процедура, с която се гарантира, че най-добрите летищни оператори ще подадат конкуриращи се оферти. Правителството може да наеме консултанти, които да помогнат в процеса на структурирането и извършването на сделката, така че тя да отговаря на зададените стратегически цели. Концесионният договор трябва да гарантира прецизно разпределение на правата, задълженията и рисковете между частния оператор и държавата. Концесионните договори регламентират минималните необходими инвестиции, минималните стандарти за качество на услугите, размера на концесионното възнаграждение за държавата, механизмите за регулиране на цените, социални гаранции, както и клаузи, предвиждащи важните решения, свързани с развитието на летището, да бъдат одобрявани от държавата.

Състояние на международните летища за обществено ползване във Варна и Бургас

За последните три години се наблюдава двуцифрен ръст на трафика през летище Варна и летище Бургас в резултат на развитието на туризма. Анализът на състоянието на двете черноморски летища показва, че те не могат да отговорят на нуждите на бързо развиващия се туристически сектор, което налага спешна необходимост от сериозни инвестиции и повишаване качеството на предлаганите услуги. Министерството на транспорта и съобщенията заедно с консултанта „Беаринг поинт“, финансиран от Американската агенция за международно развитие (USAID), разработи минимална инвестиционна програма, съгласувана с Гражданска въздухоплавателна администрация, управленския екип на „Летище Варна“ ЕАД и „Летище Бургас“ ЕАД. Тя предвижда инвестиции от приблизително 120 милиона евро през следващите пет до седем години за подобряване на безопасността и разширяване на летателното поле, разширяване и модернизиране на пътническите терминали, закупуване на ново оборудване за летищната сигурност, както и за цялостна модернизация на оборудването и технологиите. Тази сума не включва инвестиции в търговски дейности, които се очаква също да бъдат извършени на летищата. Ако държавата реши да направи сама тези инвестиции, това би означавало разтегляне на инвестиционния период до 10-20 години, поемане на рискове и бюджетни разходи и държавно гарантирани заеми, като в същото време не се очаква същото повишаване на качеството на обслужване на клиентите като при частен оператор. При запазване на държавния оператор летището няма да разполага с опита и финансовите източници, както при летищата с частни оператори например Лондон, Виена, Франкфурт, Копенхаген, Брюксел, Атина, Истанбул.

Модернизация на летище Варна и летище Бургас чрез концесия

Законът за концесиите и Законът за гражданското въздухоплаване регламентират предоставянето на концесия за обекти граждански летища за обществено ползване. Министерството на транспорта и съобщенията заедно с консултантите си, работят от една година по проекта за модернизация на летище Варна и летище Бургас чрез концесиониране. Целта на проекта е подобряване на летищната инфраструктура, качеството и ефективността на предоставяните услуги съгласно международните стандарти, развитие на търговските дейности и не на последно място привличане на значителни инвестиции, което да подпомогне развитието на туризма, както и репутацията на България като дестинация за туризъм и отдих.
Концесията се оказа най-подходящият вариант за модернизация на летищата, тъй като тя е призната международна практика, съответства на българското законодателство и чрез нея ще се постигне в най-пълна степен основната цел - подобряване на летищната инфраструктура и качеството на услугите.
В съответствие с изискванията на нормативната уредба за целите на концесията бяха изготвени детайлни анализи на финансовите, правните, екологичните и социалните параметри и те са в основата на изготвените препоръки и документация, необходими за концесионната сделка.
Предвижда се открита, прозрачна и състезателна процедура за избор на концесионер чрез конкурс от назначена от министър-председателя комисия. На базата на предишни успешни сделки и международен опит вече е изготвен проектен вариант на концесионния договор. Договорът включва подробно описание на правата и задълженията на страните, по-важните от които са свързани с гарантиране интересите на държавата, включително обвързващи за концесионера изисквания за инвестиции, плащания на концесионно възнаграждение, съгласуване и одобрение на Генералния план от страна на държавата, държавно регулиране на таксите, задължителни застраховки, гаранции за изпълнение на задълженията и санкции в случаите на неизпълнение. Договорът ще съдържа клаузи, които дават право на държавата в определени случаи на неизпълнение на задълженията от страна на концесионера или в случаите, когато това е предвидено в нормативен акт при военни или други извънредни ситуации, да поеме контрола върху летищата.

Интересът за инвестиции в летищата е голям

Интересът към концесионирането на тези летища е много голям, което е свидетелство за качеството на българската туристическа индустрия и добрия инвестиционен климат в България. Много от най-добрите и най-квалифицирани международни летищни оператори заявиха сериозен интерес и готовност да инвестират в България. Всеки от тях е уверен, че подобренията на инфраструктурата и повишаването на качеството на предлаганите услуги ще се осъществи както с реализацията на инвестиционна програма, така и с приложението на опита им, придобит при успешното трансформиране на други летища по света.

В края на 2001 г. Министерството на транспорта и съобщенията инициира проект за отдаване на концесии на летищата. От 2002 г. „Беъринг пойнт“ предоставя консултантски услуги на Министерството на транспорта по линия на договор, финансиран от американската агенция за международно развитие (USAID). Компанията активно участва в летищни проекти в три държави и досега има над 15 проекта за летища по света. „Беъринг пойнт“ имат опит в България основно в банковата приватизация. Авторът Дейвид Спира е мениджър в консултантската компания „Беъринг пойнт“.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Какви са вашите отношения с парите
Покажете как харчите и ще ви кажем какъв герой сте

Разберете ТУК

Разбирате ли се добре с парите?



Прост въпрос, чийто отговор обаче често затруднява. За някои хора парите са просто символ за личен или професионален успех. Други ги възприемат като средство за по-висок социален статус и неговата демонстрация без значение дали са щастливи или не.

Направете този бърз и забавен тест, за да разберете какъв герой сте, как харчите, какви са рисковете и как да подобрите отношенията с парите си.


capital.bg/partners/unicredit

Прочетете и това

"Кауфланд България" отчита повече и по-скъпи покупки преди коледните празници "Кауфланд България" отчита повече и по-скъпи покупки преди коледните празници

Само през декември м.г. веригата е регистрирала 6.3 млн. касови бележки от покупки

12 дек 2018, 427 прочитания

Google не планира модифицирана търсачка за китайския пазар Google не планира модифицирана търсачка за китайския пазар

Изпълнителният директор на компанията Сундар Пичай говори пред американския Конгрес

12 дек 2018, 456 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
„Роял фуудс“ продава водата „Девин“

Космическите пощальони

Частните полети в околоземна орбита навлизат в ерата на миниатюризацията

По заповед на главния

Сотир Цацаров превърна командироването в основно средство за контрол над прокурорите

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Диалози на гениалността

Една изложба в два музея изследва културната приемственост и метафизичната връзка между Бунюел и Гоя

Цепи мрака

Нови технологии, ресторант на тъмно, тактилни разходки и други инициативи, които разкриват света на незрящите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Над 1.3 млрд. лв. излишък отиват за "Хемус"; Решителна вечер за Тереза Мей като премиер

Емисия

DAILY @7PM // 12.12.2018 Прочетете