Отново ще се търсят инвеститори
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Отново ще се търсят инвеститори

Отново ще се търсят инвеститори

763 прочитания

След като преди седмица Министерството на транспорта и съобщенията официално прекрати процедурата за избор на инвеститор за Варненската корабостроителница, сега във ведомството обмислят възможности активите и отново да бъдат предложени за продажба при облекчени условия. Това съобщи през седмицата новият председател на борда на директорите на „Параходство БМФ“ Камен Киров. Вариантите за бъдещото раздържавяване на варненското предприятие, чийто собственик сега е БМФ, се ограничават най-общо до две основни направления. В първия случай производствените активи на завода ще бъдат предложени на потенциалните инвеститори по сходна на вече спряната процедура, като стремежът ще бъде да се избегнат нейните недостатъци.

Схемата, която предишният транспортен министър Пламен Петров беше одобрил, включваше създаването на съвместно дружество между БМФ и избран инвеститор, в което флотът щеше да апортира активите на корабостроителницата. Условията предвиждаха купувачът да придобие 75% от новоучреденото дружество, но с доста утежняващи клаузи - залог на 26% от акциите в полза на флота и изискване за постигане на 120 млн. лв. приходи от основна дейност в рамките на три години. „При тези условия имаше реална възможност инвеститорът да остане с миноритарен пакет, ако не изпълни условията, и това беше в основата на неуспеха на предишната процедура“, коментира новият председател на директорския борд на БМФ. Тези обстоятелства са били посочени и от „Бейкър инвестмънтс“, избрания да финализира преговорите кандидат, като мотив за оттеглянето на офертата му, което от своя страна доведе до неуспешния финал на предишната процедура. Тези утежнения са били причината друг кандидат - българско-гръцката „Цакос България“, да предложи по-ниска цена, заради което беше и декласиран, поясни Киров. Все пак и при новата процедура ще останат изискванията да бъде запазен предметът на дейност на корабостроителницата, както и ще се търси баланс на интересите на държавата, продавача (в лицето на БМФ), купувача, региона и местното население. Като контрааргументи срещу обвиненията и заплахите със съдебен иск на втория в класирането кандидат - „АКБ корпорация“, че комисията не е продължила преговорите с тях след оттеглянето на „Бейкър“, Киров посочи заложената още със старта на процедурата възможност за едностранни решения, както и факта, че „АКБ корпорация“ няма опит в областта на корабостроенето.

Вторият вариант предвижда продажба на Варненската корабостроителница като обособена част или самостоятелно дружество, в което флотът има 100% участие. За подобен вариант се заговори още след смяната на членовете на изборната комисия от новия транспортен министър Николай Василев. Според Камен Киров обаче способът на продажба чрез АП е по-неприемлив, свързан е с по-сложни административни процедури, разходи и ще забави цялостния процес. Според Киров не е добре и приватизацията на флота да става преди тази на корабостроителния завод, тъй като ще доведе до повече негативи за параходството. Освен това БМФ е включен в специалния списък за приватизация на дружества, свързани с националната сигурност, а там думата ще има правителството, което е допълнително утежнение. До момента интерес към Варненската корабостроителница са проявили вече участвалата в предишната процедура „Цакос България“ и германско-холандският консорциум Wessels, който тогава не подаде оферта, макар че показа сигнали за евентуално участие.

След като преди седмица Министерството на транспорта и съобщенията официално прекрати процедурата за избор на инвеститор за Варненската корабостроителница, сега във ведомството обмислят възможности активите и отново да бъдат предложени за продажба при облекчени условия. Това съобщи през седмицата новият председател на борда на директорите на „Параходство БМФ“ Камен Киров. Вариантите за бъдещото раздържавяване на варненското предприятие, чийто собственик сега е БМФ, се ограничават най-общо до две основни направления. В първия случай производствените активи на завода ще бъдат предложени на потенциалните инвеститори по сходна на вече спряната процедура, като стремежът ще бъде да се избегнат нейните недостатъци.

Схемата, която предишният транспортен министър Пламен Петров беше одобрил, включваше създаването на съвместно дружество между БМФ и избран инвеститор, в което флотът щеше да апортира активите на корабостроителницата. Условията предвиждаха купувачът да придобие 75% от новоучреденото дружество, но с доста утежняващи клаузи - залог на 26% от акциите в полза на флота и изискване за постигане на 120 млн. лв. приходи от основна дейност в рамките на три години. „При тези условия имаше реална възможност инвеститорът да остане с миноритарен пакет, ако не изпълни условията, и това беше в основата на неуспеха на предишната процедура“, коментира новият председател на директорския борд на БМФ. Тези обстоятелства са били посочени и от „Бейкър инвестмънтс“, избрания да финализира преговорите кандидат, като мотив за оттеглянето на офертата му, което от своя страна доведе до неуспешния финал на предишната процедура. Тези утежнения са били причината друг кандидат - българско-гръцката „Цакос България“, да предложи по-ниска цена, заради което беше и декласиран, поясни Киров.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK