Нов играч при авточастите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов играч при авточастите

Нов играч при авточастите

Немската компания „Кун технолоджи“ стартира производство в страната

1733 прочитания

Спомняте ли си кратката неколкогодишна история на производството на „Рено“ в България? Събитието, наричано „старт на автомобилостроенето в България“, завърши безславно. И следващите десетилетия не дадоха много поводи за гордост в този отрасъл. След като и през последните години опитите на страната да участва в „голямата“ автомобилна индустрия удариха на камък (разговорите на икономическия екип на правителството с „Даймлер - Крайс­лер“, „Хюндай“, „Пежо - Ситроен“), стана ясно, че в този отрасъл страната засега може да участва единствено като доставчик на детайли.

Най-скорошното потвърждение е проектът на немската компания „Кун технолоджи“ за производство на автомобилни части, металопресови инструменти и пресови детайли в Радомир. Нейни клиенти са повечето световни автомобилни компании като „Даймлер-Крайслер“, „Форд“, „Опел“, „Мерцедес“, „Фолксваген“, „СААБ“ и други. Компанията вече е закупила сграда от фалиралата „Радомир метал инженеринг“. В момента тече процедурата по преобразуване на бившия склад в производствено помещение, а реалният старт на производството се очаква през октомври, обяви Райнер Кун, един от собствениците на „Кун технолоджи“, която е 100% собственик на едноименното дружество в България. Проектът на „Кун“ в България е на стойност 7 млн. евро. С реализацията му в страната се очаква да стартира производството на купета за световните марки автомобили. Първоначално се очаква да бъдат наети около 100 работници, а при достигане на максималния производствен капацитет през 2007 г. броят им трябва да достигне 200, обявиха инвеститорите.
Инвестицията в България е част от стратегията на фирмената група „Кун“ за излизане извън Германия и за разширяване на производството на изток. Почти едновременно с българското предприятие на компанията стартира подобно и в Румъния, където „Кун технолоджи“ е инвестира на зелено. „Ние сме доставчици за автомобилната индустрия, а много от тези компании вече имат производство на изток. Разширяването ни към Източна Европа е в отговор на натиска на нашите клиенти за по-ниски цени“, коментира избора Райнер Кун. Според неговите изчисления преместването на част от производството в Източна Европа ще намали производствените разходи на компанията с около 30% спрямо сегашното им равнище. С проекта на „Кун технолоджи“ в България скромният засега сектор на автомобилните поддоставчици получава сериозен тласък. Основните представители на този пазар са само няколко и всички са чужда собственост. Ботевградското „ЕПИК електроник асембли“, което е белгийска инвестиция, произвежда електроника за почти всички марки европейски автомобили. Двата завода с турски капитали „Аркомат“ - Казанлък, и „Нурсан“ - Люляково, произвеждат и изнасят кабели за западноевропейската автомобилна индустрия. Спорадични опити за доставка на детайли за автомобилната индустрия в различни години са правили и други компании, но за нито една от тях това не е основна дейност. Така например българско-руското предприятие „Автоелектроника“ - Пловдив, както и „Хибридни интегрални системи“ - София, са доставяли електроника предимно за руски автомобили. Производството на добричкия завод „Маяк“ (автомобилни радиатори), плевенските „Метаком“ и „Алуком“ и ловешкото „Осъм“ (отливки) също е с приложение в автомобилната индустрия. Асеновградското дружество „Асела“ произвежда релета за автомобили, но работи главно за вът­решния пазар.

По данни на Центъра за изследване на демокрацията пазарът на нови авточасти в страната през миналата година е на стойност 100.4 млн. лв. Фактическият обем обаче е по-голям, защото тази стойност не отчита продажбите на авточасти - втора употреба, и „разфасоването“ на коли за продажба на части. Въпреки че търговията с авточасти втора ръка е в сивия спектър на икономиката, по експертни оценки нейният обем е по-голям от този на продажбите на нови авточасти, защото хората, които купуват автомобили втора ръка, купуват и употребявани части за тях. Според някои изследвания на десет новорегистрирани стари коли в страната се купува по една нова. По данни на Съюза на вносителите на автомобили в България между 1992 и 2003 г. в страната са регистрирани общо около 1 млн. броя автомобили, като близо 750 хил. от тях са втора употреба. Пак през този период с прекратена регистрация са около 110 хил. автомобила. Част от тях се използват за авточасти.

Спомняте ли си кратката неколкогодишна история на производството на „Рено“ в България? Събитието, наричано „старт на автомобилостроенето в България“, завърши безславно. И следващите десетилетия не дадоха много поводи за гордост в този отрасъл. След като и през последните години опитите на страната да участва в „голямата“ автомобилна индустрия удариха на камък (разговорите на икономическия екип на правителството с „Даймлер - Крайс­лер“, „Хюндай“, „Пежо - Ситроен“), стана ясно, че в този отрасъл страната засега може да участва единствено като доставчик на детайли.

Най-скорошното потвърждение е проектът на немската компания „Кун технолоджи“ за производство на автомобилни части, металопресови инструменти и пресови детайли в Радомир. Нейни клиенти са повечето световни автомобилни компании като „Даймлер-Крайслер“, „Форд“, „Опел“, „Мерцедес“, „Фолксваген“, „СААБ“ и други. Компанията вече е закупила сграда от фалиралата „Радомир метал инженеринг“.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK