„Публично-частно партньорство“ е формула, която в България вече е равнозначна на какво ли не. Употребата и може нагледно да се оприличи с тази на думата чай. Чаят (Camellia sinensis) е точно определено растение или освежаващата течност от попарените му във вряла вода листа. Нещо повече, разновидностите му (черен, зелен, Улонг и бял чай) представляват различен начин на обработка на едни и същи листа от въпросното храстче. В кафенетата из страната обаче, ако на човек му се пие нещо топло и не дотам кофеиново, той не моли за билкова отвара от мащерка, мента, липа и т.н., а отново поръчва (билков) чай.
Тази повсеместна употреба на чая е практически удобна за всеки, бил той барман, сервитьор, клиент или доставчик. Също толкова повсеместно обаче започва да се използва и фразата публично-частно партньорство (ПЧП), която поне за политиците в БългарияУдобно се отъждествява
с всяка форма на диалог между бизнес и правителство. И докато такъв диалог е необходимата основа за осъществяване на ПЧП, тя не изчерпва същността му. По време на дискусия от седмицата програмният директор на Института за пазарна икономика Красен Станчев определи публично-частното сътрудничество като „частно предлагане на публични услуги на конкурентен принцип.“ Следователно доколко успешен е ПЧП подходът в България може да се измери чрез броя завършени и работещи проекти, които предоставят публични услуги. Както отбелязва пък Николай Минков, председател на комисията по енергетика и ютилитис към Българската международна стопанска асоциация, качеството на публичните услуги „влияе на привлекателността на националната икономика“. Затова те са и непряк показател за нейната конкурентоспособност. В една от презентациите на провелия се през седмицата в НДК форум „Развитие на публично-частното партньорство“ Жаклин Кулидж, програмен координатор за Европа на FIAS (част от групата на Световната банка), отбеляза колко важно е участието на частната страна при съставянето на различни работни групи, в които да канализират интересите и гледните си точки пред политическия елит. Нещо подобно се случи в понеделник с инициативата на правителството да включи неправителствени организации в бъдещите оперативни групи по усвояване на еврофондовете. Кулидж нарича това
Публично-частен диалог
- нещо, което макар и добра инициатива и необходимо условие, не се припокрива напълно с термина публично-частно партньорство.
Подобряване на конкурентността
на българската икономика. Според Шулева правителството е възприело политики за облекчаване дейността на частния бизнес, защото той създава благосъстоянието. Вицепремиерът цитира и тазгодишните резултати от доклада на Световния икономически форум в Давос, според които България напредва със седем места спрямо миналата година в индекса за конкурентоспособност на бизнеса. Може да се добави обаче, че въпреки това страната заема незавидното 70-о място сред 93 държави, за които данните в проучването са по-надеждни (изследвани са общо 104 страни).
Нито един завършен проект
по класически за публично-частното партньорство схеми, като построй-използвай-предай (ВОТ) или проектирай-построй-финансирай-използвай (DBFO), въпреки че се говори много за тях. Няма и пример за предоставяне на права върху пътища на частния сектор. Според председателя на камарата държавата изостава с отдаването на концесия на летища и пристанища, а и средствата по програма ИСПА на Европейския съюз се усвояват само от държавния сектор и не се използват за финансиране на ПЧП проекти. По информация от министъра на регионалното развитие и благоустройство Валентин Церовски един от проектите, където потенциалът на ПЧП-подхода може да се реализира в най-пълна степен - концесията на автомагистрала „Тракия“, предстои да се съгласува до две седмици в парламентарна междуведомствена комисия. Жалкото в случая е, че ролята на SPV ще изпълнява смесено дружество. А това по принцип е подход, който размива отговорностите при изпълнение на ангажиментите на двете страни и така най-съществените ползи от публично-частното партньортво на практика се губят.
Разбира се, в бъдеще време остават много надежди. Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Николай Василев съобщи за до 100 млн. евро, предвидени за съфинансиране след концесионирането на двете черноморски летища и за още толкова за предстоящите концесии на пристанища (на първо време общо четири). Междувременно за попълване на вакуума около публично-частните партньорства в България остава с този етикет да се бележат инициативи като Съвета за икономически растеж и поканата към неправителствените организации за участие в процеса по планиране и разпределяне на част от бъдещите еврофондове. Е, и двете са изключително похвални и необходими. Остава да видим какви конкретни ПЧП проекти ще донесат те.
„Публично-частно партньорство“ е формула, която в България вече е равнозначна на какво ли не. Употребата и може нагледно да се оприличи с тази на думата чай. Чаят (Camellia sinensis) е точно определено растение или освежаващата течност от попарените му във вряла вода листа. Нещо повече, разновидностите му (черен, зелен, Улонг и бял чай) представляват различен начин на обработка на едни и същи листа от въпросното храстче. В кафенетата из страната обаче, ако на човек му се пие нещо топло и не дотам кофеиново, той не моли за билкова отвара от мащерка, мента, липа и т.н., а отново поръчва (билков) чай.
Тази повсеместна употреба на чая е практически удобна за всеки, бил той барман, сервитьор, клиент или доставчик. Също толкова повсеместно обаче започва да се използва и фразата публично-частно партньорство (ПЧП), която поне за политиците в БългарияУдобно се отъждествява
с всяка форма на диалог между бизнес и правителство. И докато такъв диалог е необходимата основа за осъществяване на ПЧП, тя не изчерпва същността му. По време на дискусия от седмицата програмният директор на Института за пазарна икономика Красен Станчев определи публично-частното сътрудничество като „частно предлагане на публични услуги на конкурентен принцип.“ Следователно доколко успешен е ПЧП подходът в България може да се измери чрез броя завършени и работещи проекти, които предоставят публични услуги. Както отбелязва пък Николай Минков, председател на комисията по енергетика и ютилитис към Българската международна стопанска асоциация, качеството на публичните услуги „влияе на привлекателността на националната икономика“. Затова те са и непряк показател за нейната конкурентоспособност.
0 коментара