Imagine you can fly*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Imagine you can fly*

Imagine you can fly*

Нова квазикомпания ще се опита да налага модела на low-cost полети в България

Петър Гаврилов
860 прочитания

Нова компания ще се опита да наложи модела на нискотарифните полети в България. Казва се Imagine Air, но не е авиокомпания и не притежава самолети. Основно действащо лице в нея е управляващият директор на затворената преди няколко месеца фирма за евтини полети Bexx Air Дирк Виземан, който според собствените му думи в момента е търговски директор на новата компания. Тя е стартирана от германски и полски инвеститори, като част от тях са същите, които са били инвеститори и във Bexx Air. Виземан отрича всякакво правоприемство между Bexx Air и Imagine Air, както и старателно избягва думата авиокомпания по отношение на представляваната от него фирма. „Ние не сме авиокомпания и не оперираме полети, затова не е работа на Министерството на транспорта да ни регулира“, заяви Виземан пред „Капитал“.

Това негово изказване е в отговор на въпроса дали има лиценз за авиационен оператор и като коментар за прессъобщението от Главна въздухоплавателна администрация (ГВА), че фирмата Imagine Investment Ltd. не е регистрирана като авиационен оператор по действащите в България закони и няма право да оперира като такава. Вицепремиерът и министър на транспорта

Николай Василев е наредил проверка

а прессъобщението се появи, след като от Imagine Air огласиха предложение за търг към осем авиокомпании - български и чужди, които да извършват полети със собствени самолети и екипажи и да превозват пътниците и. Според Imagine Air търгът за доставка (наемането на самолети с екипажи е известно още и с термина мокър лизинг) е на стойност 10 млн. лева. Българските авиокомпании обаче отрекоха да са получавали каквито и да било оферти. „Ние не превозваме никого, ние продаваме билети. Авиокомпаниите извършват полетите. Ето защо ние имаме лиценз от Министерството на икономиката за туристическа агенция и ще работим като такава“, коментира Виземан. Той заяви, че именно липсата на такъв лиценз е бил формалният повод за затварянето на Bexx Air и сега фирмата му ще се стреми да бъде изрядна дори и спрямо изискването офисът на туроператорите да се намира на партерен етаж. „Защото знаем, че макар и повечето агенции да не са на партера, ние ще бъдем следени внимателно“, вметна иронично директорът. „Въпросът обаче не е в лицензите, а в свободния пазар и дали правителството го поддържа“, разсъждава Виземан. Засега индикациите са, че правителството в лицето на ГВА и Министерството на транспорта и съобщенията не възнамерява да въвежда свободата на опериране на авиокомпаниите, която те имат в ЕС, преди 2007 г. В този срок чиновниците се надяват, че могат да продадат създадената с държавни пари „България ер“ за по-висока от реалната цена. По подобен сценарий държавата отлагаше докрай падането на монопола върху телефонните услуги на БТК, за да изстиска максимално висока цена при приватизацията и, и стопираше по всевъзможен начин VoIP операторите, предлагащи евтини разговори през интернет. Самото прессъобщение на ГВА беше забележително бърза реакция на PR изявите на Виземан и представляваната от него компания. Фактът, че проверката за лиценз е разпоредена лично от Николай Василев, показва

Къде точно е интересът

подобни начинания да се спират. Вероятно за да избегнат отказ по формални причини, собствениците на Imagine Air са се отказали да искат лиценз от ГВА и са избрали по-лесния път на туроператор. Те предвиждат назначаване на персонал от около 20 души, отваряне на бюра в други градове, работа с други туроператори, както и резервации по телефона, казва Виземан. Засега пазарът не е достатъчно голям, за да се започне бизнес със собствен самолетен парк, отговаря той на въпроса защо все пак Bexx Air и новосъздадената Imagine Air не се опитат да тръгнат по пътя на една нормална авиокомпания. Според изчисленията на мениджмънта на Imagine Air поддръжката на един самолет като техници и персонал не е оправдана икономически, назначаването на подобен персонал би имало смисъл при минимум три машини, които да летят по 300 часа месечно всяка. „За момента авиопазарът в България не дава такъв обем, затова е предложението ни да наемем самолети и екипажи и така да уплътним свободните часове на други авиокомпании“, казва директорът и допълва, че ако български авиокомпании не желаят това, Imagine Air може да сключи договор с германски. Bexx Air летеше с машини на „Хемус ер“, преди да бъде спряна от полети.

Спирането на евтините полети остави около хиляда клиента на агенцията авиокомпания с купени билети, но без възможност да ги ползват. Сега Виземан, който старателно избягва да афишира всякаква връзка между Bexx Air и Imagine Air, казва, че те ще бъдат компенсирани с ваучери от новата компания. Все още не е ясно обаче по кои дестинации ще могат да пътуват клиентите на Imagine - това до голяма степен ще зависи и от възможностите на авиокомпанията, която реално ще лети. Imagine Air реално не е стартирала дейността си, няма сключени договори, наети служители, дори сайтът (сайтовете и интернет имат основна роля за ниските цени на тези авиокомпании) и www.fly-imagine.com още е в тестов период. Засега би могло да се каже, че това е виртуална компания, която започва дейността си с PR кампания, за да спечели общественото мнение в борбата с чиновниците за място под слънцето. „Искаме да е ясно - ние имаме право да предлагаме евтини полети, това е свободен пазар. Имаме лиценз за туроператор и смятаме да продаваме билети“, заявява Виземан. Освен него има поне още две-три фирми в България, които са заявили намерение да основат подобни авиокомпании, когато пазарът бъде либерализиран и на него започнат

Да действат нормални правила

а не държавно дотирани компании. Компанията - лидер в евтините превози, Ryanair е заявила още през 2002 г. намерение да извършва евтини полети до Варна. Ryanair е известна с изключително агресивния си маркетинг на всички пазари, където извършва дейност, на сайта и често се появяват оферти за безплатни места в някои от полетите и. Компанията обаче не присъства на места, където бизнес климатът е неясен, а освен това е показателно, че интересът и е насочен към Варна, а не към София. Това значи, че ирландската авиокомпания реално смята да се бори за туристите от чартърите, които идват лятото по Черноморието, а българските пътници за нея са твърде малък пазар.

Този пазар обаче има дос­та неразработени ниши. Голям потенциал за нискотарифните компании са живеещите и учещите в Европа българи, които засега пътуват рядко или ползват услугите на автобусните компании. Друга опция са чартърите на чужди авиокомпании, с които германски туристи идват в Бургас и Варна и в които понякога остават свободни места на изгодни цени, проблемът е обаче в липсата на възможност за резервация от България. Практически за българите, които по покупателна способност са далеч зад англичани и германци например, възможностите за пътувания (като цени и дестинации) са в пъти по-малко. Това няма да ги накара да пътуват повече с „България ер“, „Хемус ер“ или някой от другите държавно подкрепяни авиоиграчи, както и няма да увеличи цената, която ведомството на Николай Василев се надява да получи за националния превозвач. Справка - БТК. Дотогава обаче на пазара ще има квазикомпании, които действат на принципа „ни риба, ни рак“, и от липсата на правила страдат основно потребителите, като тези на Bexx Air например.

* Представи си, че можеш да летиш

Как работят нискотарифните авиокомпании

Нискотарифните авиокомпании оперират главно по кратки маршрути (до два часа) от второстепенни летища. Билетите им са еднопосочни, без включени летищни такси, не се издават на хартиен носител. Основно в дейността им е снижаване на разходите по всички пера, които генерират раздуване на бюджета. Летят само с един тип самолети, за да спестят пари за обучение и поддръжка, не сервират храна на борда (но продават). Имат едно основно летище - база, където самолетите се подготвят за полет, ползваните услуги на други летища са сведени до минимум. Някои авиокомпании дори възлагат на екипажите грижата за почистване на салоните след полет и така премахват перото за чистачки.
Основно е обаче онлайн системата за резервации, която де факто премахва комисионите за туроператори посредници и продава билети и месеци преди планираните полети. Отказ от резервация и връщане на парите не се предвижда и това е обявено на видно място на сайтовете на компаниите. Често пъти отиването до второстепенното летище и летищните такси надхвърлят като сума цената на самия полет, но това са скрити разходи. Багажът е лимитиран до 10-15 кг и свръхбагаж се таксува по свръхтарифи. Тези неудобства правят традиционните авиокомпании, с които много хора са свикнали, също желан играч на пазара - човек просто избира цена и ниво на услуга.

Нова компания ще се опита да наложи модела на нискотарифните полети в България. Казва се Imagine Air, но не е авиокомпания и не притежава самолети. Основно действащо лице в нея е управляващият директор на затворената преди няколко месеца фирма за евтини полети Bexx Air Дирк Виземан, който според собствените му думи в момента е търговски директор на новата компания. Тя е стартирана от германски и полски инвеститори, като част от тях са същите, които са били инвеститори и във Bexx Air. Виземан отрича всякакво правоприемство между Bexx Air и Imagine Air, както и старателно избягва думата авиокомпания по отношение на представляваната от него фирма. „Ние не сме авиокомпания и не оперираме полети, затова не е работа на Министерството на транспорта да ни регулира“, заяви Виземан пред „Капитал“.

Това негово изказване е в отговор на въпроса дали има лиценз за авиационен оператор и като коментар за прессъобщението от Главна въздухоплавателна администрация (ГВА), че фирмата Imagine Investment Ltd. не е регистрирана като авиационен оператор по действащите в България закони и няма право да оперира като такава. Вицепремиерът и министър на транспорта

Николай Василев е наредил проверка

а прессъобщението се появи, след като от Imagine Air огласиха предложение за търг към осем авиокомпании - български и чужди, които да извършват полети със собствени самолети и екипажи и да превозват пътниците и. Според Imagine Air търгът за доставка (наемането на самолети с екипажи е известно още и с термина мокър лизинг) е на стойност 10 млн. лева. Българските авиокомпании обаче отрекоха да са получавали каквито и да било оферти. „Ние не превозваме никого, ние продаваме билети. Авиокомпаниите извършват полетите. Ето защо ние имаме лиценз от Министерството на икономиката за туристическа агенция и ще работим като такава“, коментира Виземан. Той заяви, че именно липсата на такъв лиценз е бил формалният повод за затварянето на Bexx Air и сега фирмата му ще се стреми да бъде изрядна дори и спрямо изискването офисът на туроператорите да се намира на партерен етаж. „Защото знаем, че макар и повечето агенции да не са на партера, ние ще бъдем следени внимателно“, вметна иронично директорът.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK