Изборът на корабостроител на бойните корвети заседна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изборът на корабостроител на бойните корвети заседна

Изборът на корабостроител на бойните корвети заседна

1473 прочитания

Търгът за избор на компания, която да построи нови бойни корвети за нуждите на Военноморските сили на България, е временно блокиран. Два месеца след като тръжната комисия с председател командващият на Военноморските сили контраадмирал Минко Кавалджиев е провела разговорите с представителите на шестте кандидат-изпълнители, няма решение кой от тях е избран. Официалната версия на Министерството на отбраната (МО) е, че забавянето се дължи на необходимостта от изключително прецизно уточняване на техническите параметри на новите кораби - така че те да съответстват на изискванията на НАТО. Според източници на „Капитал“ неофициално в средите на запознатите се коментира, че фаворит на МО за този проект е немската корабост­роителница „Люрсен“. В същото време обаче една от по-малките фирми участнички в търга е подала финансово по-изгодна оферта, твърди източникът. Затова и изборът на изпълнителя се бави, като очакванията са, че на финала все пак ще бъде избрана германската корабостроителница на базата на технически по-добра оферта. „Наистина има проблем с търга за корветите. Идната седмица вероятно ще поискаме подобряване на офертитие от кандидатите“ , каза министърът на отбраната Николай Свинаров.

Проектът „Проектиране и строителство на кораби клас „многоцелева корвета“ се смята за един от най-скъпоструващите от целия набор от 11 приоритетни проекта за модернизация на българската армия. Стойността му по принцип се пази в тайна, но според близки до разговорите с кандидат-изпълнителите източници тя е между 800 млн. и 1 млрд. евро. Поръчката е за строителство на четири многоцелеви и ракетни корвети. Те ще се използват за участие в операции по осигуряване на морския суверенитет на България и в колективната защита на НАТО, както и в операции по борба с тероризма и незаконния трафик на хора, оръжия и наркотици. Според изискванията на българската страна финансирането трябва да бъде уредено от изпълнителя и да включва схема за отложено плащане в годините. Според информация от МО дефинирането и проектирането на пилотния кораб се очаква да отнеме около 24 месеца, а строителството на всичките четири корвети - около седем години. Така първият боен съд би трябвало да влезе в строй през 2008 г., а останалите - на етапи най-късно до 2015 г.
За изпълнение на поръчката първоначално оферти подадоха немските „Люрсен“ и „Блом и Восс“, испанската „Изар“, френската „Армарис“, холандската „Нерведе“ и норвежката „Кьонсберг“. Италианската „Оризонте навал системс“, която е част от „Финкантиери“, не беше допусната до преговорите с мотив за пропуски в документацията. Редът за предварителните преговори с кандидатите беше определен чрез жребий (каквато обикновено е процедурата при избора на изпълнители в търгове за превъо­ръжаване). След това бяха отворени и финансовите предложения на всички компании.

Очакванията са, след като победителят в търга бъде посочен от комисията и утвърден от министъра на отбраната Николай Свинаров, първата корвета да бъде построена на доковете на съответната компания в чужбина, а останалите - или във „Варненска корабостроителница“, или в „ТЕРЕМ - Флотски арсенал“.

Ако все пак Министерството на отбраната скоро избере изпълнител за строежа на нови корвети, това ще е четвъртият проект за модернизация на армията, по който има реално придвижване. До момента са подписани договорите с „Даймлер-Крайслер“ за превоъоръжаване на армията с автомобилна техника, с „Юрокоптер“ за доставка на транспортни вертолети за военновъздушните сили и с „Аления аеронаутика“ за доставка на транспортни самолети. Следващият търг, който се очаква да стартира скоро, е този за покупката на нов многоцелеви изтребител.

Търгът за избор на компания, която да построи нови бойни корвети за нуждите на Военноморските сили на България, е временно блокиран. Два месеца след като тръжната комисия с председател командващият на Военноморските сили контраадмирал Минко Кавалджиев е провела разговорите с представителите на шестте кандидат-изпълнители, няма решение кой от тях е избран. Официалната версия на Министерството на отбраната (МО) е, че забавянето се дължи на необходимостта от изключително прецизно уточняване на техническите параметри на новите кораби - така че те да съответстват на изискванията на НАТО. Според източници на „Капитал“ неофициално в средите на запознатите се коментира, че фаворит на МО за този проект е немската корабост­роителница „Люрсен“. В същото време обаче една от по-малките фирми участнички в търга е подала финансово по-изгодна оферта, твърди източникът. Затова и изборът на изпълнителя се бави, като очакванията са, че на финала все пак ще бъде избрана германската корабостроителница на базата на технически по-добра оферта. „Наистина има проблем с търга за корветите. Идната седмица вероятно ще поискаме подобряване на офертитие от кандидатите“ , каза министърът на отбраната Николай Свинаров.

Проектът „Проектиране и строителство на кораби клас „многоцелева корвета“ се смята за един от най-скъпоструващите от целия набор от 11 приоритетни проекта за модернизация на българската армия. Стойността му по принцип се пази в тайна, но според близки до разговорите с кандидат-изпълнителите източници тя е между 800 млн. и 1 млрд. евро. Поръчката е за строителство на четири многоцелеви и ракетни корвети. Те ще се използват за участие в операции по осигуряване на морския суверенитет на България и в колективната защита на НАТО, както и в операции по борба с тероризма и незаконния трафик на хора, оръжия и наркотици. Според изискванията на българската страна финансирането трябва да бъде уредено от изпълнителя и да включва схема за отложено плащане в годините.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK