Лоу кост полет до Будапеща
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лоу кост полет до Будапеща

Лоу кост полет до Будапеща

Wizz Air прилича на традиционна европейска авиокомпания в промоция с неудобни часове на полетите

2291 прочитания

В понеделник в четири сутринта на летище София вече чекират първите пътници на Wizz Аir („Уиз ер“) до Будапеща. Това е първият официален полет на истинска нискотарифна авиокомпания от България - историческо събитие отвсякъде и основна тема за разговор сред пътниците. Летищните власти в София са засилили мерките за сигурност и пускат до гишетата за чекиране само след предварителна проверка. Неясно защо. Може би се страхуват от саботаж от страна на традиционните авиокомпании (шега). От авиокомпанията обаче с нищо не издават специалността на момента и въобще се държат, все едно че винаги ги е имало. Цикламено-виолетовият им A 320 излита по разписание - в 5.45, и кацат като по часовник - в шест часа без една летищният автобус оставя пътниците пред терминал 1 в Будапеща.

След известно взиране

Сред пътниците могат да се различат няколко групи

Български студенти, пътуващи транзитно за Германия (докато чакат полета, предимно четат). Българи, летящи транзитно за Лондон (имат пет часа престой в Будапеща). Туристи до унгарската столица (пет часа след кацането вече са по забележителностите, а и една част се връщат с полета във вторник). Българи на гости на роднините си - някогашни емигранти, отишли в Унгария като градинари. (Пътуват представители на родата от три поколения.) Група английски тийнейджъри, дошли с полета от Лондон в неделя (най-сънени). Електронният ми билет София - Будапеща - София е купен относително безпроблемно в петък следобед с позвъняване до кол-центъра, обслужващ и авиокомпанията. Понеже е в последния момент, не е и от най-евтините.

Струва 135 евро и осем цента

в двете посоки. (С петте евро такса за кол-центъра, която може да се спести, ако резервацията стане през интернет). В неделя в 18 часа за полета все още имаше свободни места. Но нямаше ласт минит оферти. Аналогичен билет вече струваше 144 евро. Билетът идва по мейла и разпечатан е четири страници с указания. Ключовото е кодът - в случая N7K1CT. Веднага след него следва предупреждение, че ако пътникът не се яви за проверка между два часа и 40 минути преди полета, няма да му приемат багажа, ще анулират резервацията и няма да му върнат парите. Това обяснява защо в четири сутринта изобщо не съм първата в залата за заминаващи.

Поради ранния час, а може би и заради липсата на опит с авиацията част от пътниците не се държат много адекватно. Опитват се да минат по коридора за персонала. И освен това се залепват за витринити на затворените фришопове точно като невидели (къде ти такъв лукс по сухопътните ГКПП-та). Тоест почти сигурно е, че са

Контингент на автобусните фирми

който сега опознава авиацията. „Абе, струва си. За един час си в Будапеща. А да висиш на летището, не е като да спиш в автобуса“, обяснява младеж с къси панталони на познат, срещнат случайно. „Груп“ имат линии в същите четири дни, в които сега ще лети и Wizz Air. Тръгва се в 16.30 и се пристига в 8.00 часа. Цената на еднопосочния е 100 лева, на двупосочния - 180 лева. Пестят се 45 евро, но се губят 15 часа и се спи в автобуса. Всичко това става ясно от сайта posoka.com. От същия сайт може да се научи, че от всеки от полетите на „Уиз ер“ има връзка с Лондон, а без сряда и с Франкфурт. Базовата цена и в двата случая е 30 евро за билет и 53 евро летищни такси. В сряда връзката е до Бове, Франция (5 евро билета и 53 евро такси). В микробуса до летището двама английски тийнейджъри, ухаещи на алкохол, се шегуват ехидно на гърба на превозвача. „Тази спирка не беше кой знае какво (разбирай София), следващата (Будапеща) сигурно ще си я бива“, казва единият. Вероятно са дошли с промоционален пакет, предложен от Wizz Аir за първия им полет в неделя, който беше Лондон - София. „Следващия път с Wizz Аir само ако предложат нещо безплатно“, казва второто. „Закуска и кафе“, добавя приятелят му и с тон от тв реклама иронично припява и „София - Лондон - само 11 паунда“.

Самолетът от София е пълен две трети

„Странно, че няма хора“, казва един мъж с лаптоп на приятеля си. И след замисляне заключава: „Така е, защото на мнозина им мирише на „Бекс ер“. Но като направят няколко полета, да видиш каква навалица ще стане.“ И добавя: „Нали знаеш, че на английски уиз се нарича звукът при уриниране.“ „Бекс ер“, както е известно, беше квазинискотарифна компания. Нямаха разрешения, пътуваха с наети Ту 154 и не спазваха разписанието. Wizz Air се самоопределя като лидер сред нискотарифните компании в Централна и Източна Европа. Доброто впечатление идва основно от самолета A 320 с кожени седалки в патладжанен цвят. Компанията лети само с такива самолети. Wizz Air не дава безплатна храна, но пък имат услугата Wizzcafe, която включва различни закуски, безалхоколни и алкохолни напитки на прилични цени (3.50 за кроасан и кафе, толкова и за малко уиски) и малък безмитен магазин.

В Будапеща се пристига по тъмно

Полетите до София, изглежда, са първите и последните (23.45 връщане) за деня. Терминал 1 е за евтините компании - Wizz Air, easyjet. germanwings, SKY Europe, но вътре е мраморен и много луксозен. Тревогите от типа „как да се добера до града в този ранен час“ имат еднозначен отговор - минибусите, които предлага летището. Срещу 19 евро в двете посоки те откарват и вземат дори до предградията. С такси е 25 евро в едната посока. „Ще опитам да видя нещо от града за час-два. Не съм идвал тук 1989 г., когато обикаляхме семейно с шкодата, и понеже искахме евтина квартира, ни настаниха при циганско семейство“, разказва едно момче в минибуса по пътя за града. То е от групата българи, пътуващи с Wizz Air транзитно за Лондон. Работи във Великобритания от четири години и често се връща в България. „Купил съм си билета София - Лондон от Wizz Air за 100 евро.

Е, няма такава цена до Лондон

казва момчето. Досега най-евтината оферта на British Airways (BA), на която е попадал, била 160 паунда през февруари, а обичайно се движела около 220 паунда. А веднъж „България ер“ му продала билет с 30 паунда по-скъпо от BA. „Не знам защо си равняват цените с тях, като на връщане самолетите им са пълни само една четвърт“, казва момчето. Wizz Air му се вижда особено изгодна за еднопосочни билети, защото при „превозвачите от картела“, както казва, еднопосочният е на цената на двупосочния.

За избралите Будапеща, а и за останалите градове, до които лети, Wizz Аir предлага и пътнически услуги. Графата „хотели“ обещава настаняване от 17.99 евро, но сайтът за резервации не е действащ. За сметка на това работи линкът за пансиони, който препраща към hostelworld.com. Има много евтини хостели в старинни сгради в центъра на Будапеща, но се изисква престой минимум две нощи, няма настаняване в единична стая и най-често помещението трябва да се подели с между три и седем души. От Wizz Аir предлагат и летищен трасфер, но нито един от линковете не работи. За сметка на това в графата „активни почивки“ (т.нар. breaks) могат да се намерят умопомрачителни оферти - Рим за 18 евро, „Хелоу ин“ в Монпелие за 81 евро, лондонски театър от 28 евро (самолетът се плаща отделно). Все неща, които карат човек мислено да се абонира за нови полети с тази или друга лоу кост авиокомпания.

В понеделник в четири сутринта на летище София вече чекират първите пътници на Wizz Аir („Уиз ер“) до Будапеща. Това е първият официален полет на истинска нискотарифна авиокомпания от България - историческо събитие отвсякъде и основна тема за разговор сред пътниците. Летищните власти в София са засилили мерките за сигурност и пускат до гишетата за чекиране само след предварителна проверка. Неясно защо. Може би се страхуват от саботаж от страна на традиционните авиокомпании (шега). От авиокомпанията обаче с нищо не издават специалността на момента и въобще се държат, все едно че винаги ги е имало. Цикламено-виолетовият им A 320 излита по разписание - в 5.45, и кацат като по часовник - в шест часа без една летищният автобус оставя пътниците пред терминал 1 в Будапеща.

След известно взиране

Сред пътниците могат да се различат няколко групи

Български студенти, пътуващи транзитно за Германия (докато чакат полета, предимно четат). Българи, летящи транзитно за Лондон (имат пет часа престой в Будапеща). Туристи до унгарската столица (пет часа след кацането вече са по забележителностите, а и една част се връщат с полета във вторник). Българи на гости на роднините си - някогашни емигранти, отишли в Унгария като градинари. (Пътуват представители на родата от три поколения.) Група английски тийнейджъри, дошли с полета от Лондон в неделя (най-сънени).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.