Авиокомпании с натежали криле

В надпреварата за сърцата на пътниците от Източна Европа печеливши са нискотарифните превозвачи

Бурни времена приземяват самолетите

Загуби/печалби на авиокомпаниите в САЩ през последните 20 години

Четири години след терористичните актове на 11 септември, които удариха авиационните превози, авиокомпаниите или още не са се възстановили, или направо отпадат от със­тезанието за печелене на нови пътници. Два основни фактора пречат на традиционните превозвачи да се задържат високо в небето и да трупат печалби. Първият са високите цени на петрола през последните две години, а вторият - агресивната настъпателност на младите конкуренти - нискотарифните превозвачи.

Под тежестта на високите цени

Базираната в Женева Международна асоциация за въздушен транспорт (IATA) обяви в началото на септември, че ревизира прогнозата си от май, когато предвиждаше, че авиокомпаниите в целия свят ще претърпят през 2005 г. загуби от 6 млрд. долара при средна цена от 47 долара за барел (158.9 литра). IATA изчислява, че при новите средни цени за годината от 57 долара за барел загубите ще достигнат 7.4 млрд. долара. IATA обединява 265 компании, на които се падат 94% от международния трафик. „При 70 долара за барел суров петрол, всяка капка пропиляно гориво и всеки цент неоправдани разходи дестабилизират сектора“, предупреждава генералният директор на организацията Джовани Бисиняни. Според него намаляването на всички полети с една минута би спестило в световен мащаб на авиокомпаниите 4 млрд. долара.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове