Willi Betz отново стъпи на калния път

Собственикът на германския превозвач беше арестуван заради съмнения за подкупи

„Човек може да загуби пари няколко пъти, но името си - само веднъж.“ Това е девизът на Томас Бец, собственик на Willi Betz - една от най-големите европейски фирми за товарни превози, част от която е и СО МАТ. За пореден път Томас ще трябва да спасява репутацията си, след като миналата сряда бе арестуван на летището в Мюнхен при завръщането си от България заради подозрения, че е раздавал подкупи. Според публикации в немските медии 47-годишният Бец е разследван от прокуратурата в Щутгарт, че в периода 1999 - 2002 г. е корумпирал висши държавни чиновници от бившите съветски републики (най-вече Грузия). Размерът на раздадените под масата средства възлиза на 4 млн. евро, съобщава в. Frankfurter Rundschau. Благосклонността на администрацията е била нужна, за да се получат нелегално т.нар. CEMT разрешителни. Те представляват целогодишно многократно разрешително за товарни превози в страните - членки на Европейската конференция на министрите на транспорта (ЕКМТ). Собствениците на СЕМТ-ове нямат нужда от еднократни разрешителни за всеки превоз и не плащат пътни такси в страните, през които преминават камионите им. Затова документите и схемата за разпределението им са обект на свирепа борба между транспортните компании във всяка страна (включително и в България).

Българска следа

Около 900 български шофьори на СО МАТ са работили по пътищата на стария континент и предимно в Европейския съюз (ЕС) с незаконно издадени разрешителни, пише Frankfurter Rundschau. При това срещу труда си те са получавали скандално ниски надници в сравнение с германските или френските им колеги. За да е възможно издаването на легално CEMT разрешително, е необходимо използваният камион да бъде регистриран от фирма в определена държава (от чиято квота се дават документите) и служителят да бъде нает от същата фирма. Прокуратурата в Щутгарт обвинява Томас Бец, че е регистрирал камиони неправомерно в чужбина, за да получи СЕМТ-ове от съответните власти. В случая шофьорите са били наети от централата на Willi Betz в Ройтлинген, а многократните разрешителни са давани на дъщерната фирма в Грузия Georgian Trucks Expedtion, която по всяка вероятност е тип „пощенска кутия“.

Разследването е установило, че основният паричен поток е бил насочен към грузинските чиновници Михаил А., съветник на транспортния министър, и Давид Д., началник-отдел на комисията по превоз в транспортното министерство. Смята се, че само тези двама служители, членове на комисията по издаване на разрешителните CEMT, са получили около 1.8 млн. евро.

Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се