С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 1 окт 2005, 0:00, 16161 прочитания

Willi Betz отново стъпи на калния път

Собственикът на германския превозвач беше арестуван заради съмнения за подкупи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

„Човек може да загуби пари няколко пъти, но името си - само веднъж.“ Това е девизът на Томас Бец, собственик на Willi Betz - една от най-големите европейски фирми за товарни превози, част от която е и СО МАТ. За пореден път Томас ще трябва да спасява репутацията си, след като миналата сряда бе арестуван на летището в Мюнхен при завръщането си от България заради подозрения, че е раздавал подкупи. Според публикации в немските медии 47-годишният Бец е разследван от прокуратурата в Щутгарт, че в периода 1999 - 2002 г. е корумпирал висши държавни чиновници от бившите съветски републики (най-вече Грузия). Размерът на раздадените под масата средства възлиза на 4 млн. евро, съобщава в. Frankfurter Rundschau. Благосклонността на администрацията е била нужна, за да се получат нелегално т.нар. CEMT разрешителни. Те представляват целогодишно многократно разрешително за товарни превози в страните - членки на Европейската конференция на министрите на транспорта (ЕКМТ). Собствениците на СЕМТ-ове нямат нужда от еднократни разрешителни за всеки превоз и не плащат пътни такси в страните, през които преминават камионите им. Затова документите и схемата за разпределението им са обект на свирепа борба между транспортните компании във всяка страна (включително и в България).

Българска следа

Около 900 български шофьори на СО МАТ са работили по пътищата на стария континент и предимно в Европейския съюз (ЕС) с незаконно издадени разрешителни, пише Frankfurter Rundschau. При това срещу труда си те са получавали скандално ниски надници в сравнение с германските или френските им колеги. За да е възможно издаването на легално CEMT разрешително, е необходимо използваният камион да бъде регистриран от фирма в определена държава (от чиято квота се дават документите) и служителят да бъде нает от същата фирма. Прокуратурата в Щутгарт обвинява Томас Бец, че е регистрирал камиони неправомерно в чужбина, за да получи СЕМТ-ове от съответните власти. В случая шофьорите са били наети от централата на Willi Betz в Ройтлинген, а многократните разрешителни са давани на дъщерната фирма в Грузия Georgian Trucks Expedtion, която по всяка вероятност е тип „пощенска кутия“.
Разследването е установило, че основният паричен поток е бил насочен към грузинските чиновници Михаил А., съветник на транспортния министър, и Давид Д., началник-отдел на комисията по превоз в транспортното министерство. Смята се, че само тези двама служители, членове на комисията по издаване на разрешителните CEMT, са получили около 1.8 млн. евро.
Прокуратурата в Саарбрюкен е установила също нарушения и корупция (отново с грузинска връзка) и при конкурентната фирма Fixemer. Срещу собствениците и Кристиан и Йоахим Фиксемер е заведено дело за нарушения на закона за чужденците в Германия, укриване на данъци, измама със социални осигуровки, фалшифициране на документи и корупция. Смята се, че процедурата срещу Fixemer и Willi Betz е идентична.

Правителствена връзка

Германските медии твърдят, че Томас Бец е подкупвал в продължение на години и вицепрезидента на Федералната служба за товарен транспорт (BAG) Ролф Крайенхоп. Според Frankfurter Rundschau и програмата Wiso на ZDF Крайенхоп е издавал вътрешна служебна информация за предстоящи проверки на камиони на гранично-пропускателни пунктове. Крайенхоп е информирал Бец за работата на групата на федералното правителство „Сив и нелегален Каботаж“. (Каботаж означава превози на чуждестранна фирма на вътрешния пазар на дадена страна). Създадената през 2000 г. група е имала за цел да изготви законопроект за борба с нелегалните работници в спедиторския бранш. В нея е имало представители на различни федерални министерства, агенции и браншови организации. Информацията, която Бец е получавал, е била особено полезна за него, тъй като по-голямата част от неговите шофьори са от Източна Европа. По този начин той е могъл да вземе мерки, ако част от служителите са били с неуредени документи. Крайенхоп се е намесвал и в дейността на полицията, като е разрешавал в полза на Бец случаи, в които негови служители са били задържани заради нередовни документи. В замяна чиновникът е получил автомобил мерцедес на стойност 36 хиляди евро, плащани са му били транспортните разходи за самолет, влак и хотелски престой. От началото на 2004 г. Крайенхоп е отстранен от длъжност по обвинение в непозволенни консултантски дейности.
Арестът на Томас Бец от германските власти на германско летище не е прецедент. През 2003 г. Томас Бец е задържан на летището във Франкфурт и престоява близо две седмици в ареста заради подозрения, че Willi Betz е дала подкупи в размер на 1.2 млн. евро на служители от транспортните министерства на Грузия и Азербайджан. Съмненията на прокуратурата тогава са били отново за осигуряване на неправомерно издадени СЕМТ-ове. По онова време съмнения тегнат и над конкурентната компания Fixemer. Двете фирми са получавали около 90% от всички разрешителни, издавани в Грузия.

История на ръба на закона

В началото на века Willi Betz се превърна в черната овца в очите на превозвачите във Франция и в Германия, които са дълбоко убедени, че успехът на компанията се извършва главно за тяхна сметка. Още преди да избухнат скандалите за подкупи, френският в. La Tribune встъпи в защита на германския предприемач, разяснявайки, че Willi Betz просто използва противоречията на европейското законодателство, за да намали разходите си, като наема основно служители от Централна и Източна Европа (според различни съобщения в печата над половината от шофьорите във фирмата) и им плаща по-малко в сравнение с приетото в Западна Европа. Предприемчивостта на фамилията Бец, собственик на Willi Betz, има дългогодишна история. Компанията е създадена през 1945 г. от седемнайсетгодишния Вили Бец. Той притежава само един камион от американската армия, има много находчивост и въображение, но не и шофьорска книжка. Вили Бец започва да превозва хранителни и строителни продукти и въглища и едва след няколко месеца кандидатства за шофьорска книжка. Авантюрата става много по-сериозна през 60-те с отварянето на пазарите от Близкия изток. Тогава германецът установява контакти с българското държавно дружество СО МАТ - най-големият европейски превозвач за Иран и Ирак по онова време. След падането на желязната завеса за Willi Betz започва нова ера. През 1994 г. компанията купува 55% от СО МАТ за 55 млн. долара плюс дълговете. През 1998 г. придобива останалия държавен дял от 38%. В момента Willi Betz работи в 20 държави от Европа и Азия (Грузия, Азербайджан, Турция и Иран) и разполага с 4300 тежкотоварни камиона.

Всички обвинения срещу Willi Betz са неоснователни, заяви Росен Димитров, директор „Контрол“ в СО МАТ (българският превозвач, притежаван от германската компания). „Ако има нарушения, свързани с документи, защо тези нарушения са засечени само от германските власти, а не и от властите на всички останали държави, през които камионите на Willi Betz преминават, извършвайки международни товарни превози“, запита Димитров. Според него всички шофьори на СО МАТ са наети на работа от фирмата в България, а не в Германия.През януари българското транспортно министерство отне част от СЕМТ разрешителните на СО МАТ за годината, аргументирайки се със сигнали от други превозвачи, че фирмата е извършвала нарушения на правилата за ползване на документите. Сигналите бяха, че има разминаване в информацията къде се е намирал един и същ СЕМТ на една и съща дата. Разминаванията били в данните, записани в бордовите дневници на автомобилите на СО МАТ и подадени в отчетите от фирмата до транспортното министерство за движението на автомобилите. Тогава фирмата дори заплаши да пререгистрира част от камионите си в чужбина.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Тръст агро" е най-динамичната компания в България "Тръст агро" е най-динамичната компания в България

Дружеството за преработка и износ на зърнени и маслени култури оглави класацията на "Капитал" - "Гепард"

17 ное 2019, 261 прочитания

"Софарма" увеличи дела си в лекарствения бизнес в Молдова "Софарма" увеличи дела си в лекарствения бизнес в Молдова

Компанията ще гласува дивидент за първото шестмесечие на 2019 г.

17 ное 2019, 717 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Искаме „Витоша“ да е success story* на Балканите

Джералд Мюлер, управляващ директор на UNIQA International Versicherungs-Holding, пред „Капитал“

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10