Сладък реванш за Microsoft
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сладък реванш за Microsoft

Сладък реванш за Microsoft

Европейските фирми бавно настъпват в борбата за престиж

1056 прочитания

Новата икономика най-накрая триумфира над старата. Така „Файненшъл таймс“ обобщава резултатите от тазгодишната класация на най-уважаваните компании в света. Високотехнологичната компания Microsoft оглави списъка за пръв път от седем години, през които неотклонно заемаше второ място след General Electric (GE). Съз­дателят на Microsoft Бил Гейтс запази лидерската си позиция сред най-уважаваните бизнес лидери в света, следван неотлъчно от бившия ръководител на GE Джак Уелч. Microsoft заема първите позиции в още две категории - иновативност и принос към общините. Единствено в категорията корпоративно управление GE изпреварва вечния си съперник в класацията - Microsoft. Основание на „Файненшъл таймс“ да възвести триумфа на „новата“ икономика над „старата“ дава фактът, че в списъка на петдесетте най-авторитетни компании през тази година не присъстват някои корпоративни икони като химическия гигант DuPont (той въобще не участва в тазгодишната класация), американския автомобилостроител Ford (отстъпил за една година от 36-о на 53-то място), холандската Unilever (която от 33-то отива на 52-ро място), както и General Motors (отстъпила от 18-о на 35-о място).

Проучването

е осъществено от PricewaterhouseCoopers между август и октомври 2005 г. чрез допитване до над 1000 респонденти в 25 държави по света и е публикувано през ноември във в. „Файненшъл таймс“ (www.ft.com/wmrc2005). В допитването са включени 954 директори на компании, 130 представители на международните икономически медии и неправителствени организации и управителите на 150 инвестиционни фонда. Освен че са номинирали любимците си за общата класация на най-уважаваните компании и бизнес лидери в света, анкетираните са посочвали фаворитите си в още няколко категории - кои са най-значимите автори или гуру на мениджмънта през последните 5-10 години, кои компании са добавили най-голяма стойност за своите акционери, кои са имали най-добро корпоративно управление, кои са били най-иновативни, кои са имали най-висок принос към общините, кои са успели да постигнат най-рязък позитивен обрат в техните богатства през последните 2-3 години, както и компаниите, които според анкетираните са осигурили най-добро равнище на услуги за пот­ребителите. Трябва да се има предвид, че събраните резултати в допитването са претеглени спрямо размера на брутния вътрешен продукт (БВП) на държавата на респондента.

Печеливши и губещи

За разлика от миналата година, когато сред топ 10 на най-уважаваните компании имаше само една неамериканска - Toyota, през тази година компания й правят още две - British Petroleum и Siemens. Японският производител на автомобили оглавява класацията по критерий най-добро ниво на потребителски услуги. Друг японски производител на автомобили - Nissan, пък е избран за компанията, постигнала най-голям положителен обрат за последните 2-3 години. Въпреки това американската хегемония сред най-уважаваните компании в света остава безапелационна. Представителите с американска националност в топ 50 са 24, германските фирми са шест, а британските са изместили японските от третото място в генералното класиране с четири свои представителя.

Apple Computer е една от компаниите, изкачили най-много места в класацията в сравнение с миналата година. През 2005 г. тя се нарежда на 9-о място спрямо 42-ро през 2004 г. За една година значително е пораснало уважението към Disney, L’Oreal, британските транспортни фирми Virgin, British Airways, американската технологична компания Cisco Systems, германският производител на автомобили Volks­wagen, швейцарската фармацевтична фирма Novartis. Популярната технологична компания Google е дебютант в топ 50 на най-уважаваните компании. За пръв път, и то сред водещите 50, се появява и Porsche.

При сравнението на участниците в различните класации се забелязват някои

Интересни факти

Например британската авиокомпания Ryanair, която е в основата на успеха на бизнес модела на нискотарифните превозвачи в Европа, е на 33-то място сред най-уважаваните компании, но не фигурира в класацията на компаниите, предоставящи най-добри услуги. За сметка на това високо се цени услугата на DHL, макар фирмата за куриерски и логистични услуги да не е сред топ 50 в общата класация. Въобще извън класацията пък е компанията на Рупърт Мърдок News Corporation, макар че самият Мърдок се изкачва до тринайсета позиция сред най-уважаваните лидери. Излежда, че успехът на мрежата Fox TV е спечелил на седемдесетгодишния Рупърт Мърдок уважение, каквото неговата медийна империя не е могла, коментира „Файненшъл таймс“. Далеч назад в класацията на бизнес лидерите е отстъпила бизнес дамата и бивш директор на Hewlett Packard Карли Фиорина, както и някои от известните директори в автомобилостроенето като Юрген Шремп от DaimlerChrysler и Ричард Вагонер от General Motors.

Страницата подготви Маргарита ВАЧКОВА

Топ 20 на най-уважаваните компании през 2005
Позиция през 2004 г.Позиция през 2005 г.КомпанияСтранаСектор
21MicrosoftСАЩИнформационни технологии
12General ElectricСАЩЕлектротехника и електроника
33ToyotaЯпонияМашиностроене и автомобилостроене
54Coca-ColaСАЩХрани и напитки
45IBMСАЩИнформационни технологии
76Wal-MartСАЩПродажби на дребно
157BPВеликобританияЕнерегетика/нефтохимия
98Procter & GambleСАЩХрани и напитки
429AppleСАЩИнформационни технологии
2310SiemensГерманияЕлектротехника и електроника
611DellСАЩИнформационни технологии
4712DisneyСАЩМедии и развлекателен бизнес
1213Southwest AirlinesСАЩТранспорт
014StarbucksСАЩХрани и напитки
1415Johnson & JohnsonСАЩЗдравеопазване
1616BMWГерманияМашиностроене и автомобилостроене
3617L'OrealФранцияПотребителски стоки
2118Sony EricssonЯпония/ШвецияПотребителски стоки
1719NestleШвейцарияХрани и напитки
1920HondaЯпонияМашиностроене и автомобилостроене

@@table:[email protected]@

@@table:[email protected]@Източник: Financial Times

Новата икономика най-накрая триумфира над старата. Така „Файненшъл таймс“ обобщава резултатите от тазгодишната класация на най-уважаваните компании в света. Високотехнологичната компания Microsoft оглави списъка за пръв път от седем години, през които неотклонно заемаше второ място след General Electric (GE). Съз­дателят на Microsoft Бил Гейтс запази лидерската си позиция сред най-уважаваните бизнес лидери в света, следван неотлъчно от бившия ръководител на GE Джак Уелч. Microsoft заема първите позиции в още две категории - иновативност и принос към общините. Единствено в категорията корпоративно управление GE изпреварва вечния си съперник в класацията - Microsoft. Основание на „Файненшъл таймс“ да възвести триумфа на „новата“ икономика над „старата“ дава фактът, че в списъка на петдесетте най-авторитетни компании през тази година не присъстват някои корпоративни икони като химическия гигант DuPont (той въобще не участва в тазгодишната класация), американския автомобилостроител Ford (отстъпил за една година от 36-о на 53-то място), холандската Unilever (която от 33-то отива на 52-ро място), както и General Motors (отстъпила от 18-о на 35-о място).

Проучването

е осъществено от PricewaterhouseCoopers между август и октомври 2005 г. чрез допитване до над 1000 респонденти в 25 държави по света и е публикувано през ноември във в. „Файненшъл таймс“ (www.ft.com/wmrc2005). В допитването са включени 954 директори на компании, 130 представители на международните икономически медии и неправителствени организации и управителите на 150 инвестиционни фонда. Освен че са номинирали любимците си за общата класация на най-уважаваните компании и бизнес лидери в света, анкетираните са посочвали фаворитите си в още няколко категории - кои са най-значимите автори или гуру на мениджмънта през последните 5-10 години, кои компании са добавили най-голяма стойност за своите акционери, кои са имали най-добро корпоративно управление, кои са били най-иновативни, кои са имали най-висок принос към общините, кои са успели да постигнат най-рязък позитивен обрат в техните богатства през последните 2-3 години, както и компаниите, които според анкетираните са осигурили най-добро равнище на услуги за пот­ребителите. Трябва да се има предвид, че събраните резултати в допитването са претеглени спрямо размера на брутния вътрешен продукт (БВП) на държавата на респондента.

Печеливши и губещи

За разлика от миналата година, когато сред топ 10 на най-уважаваните компании имаше само една неамериканска - Toyota, през тази година компания й правят още две - British Petroleum и Siemens. Японският производител на автомобили оглавява класацията по критерий най-добро ниво на потребителски услуги. Друг японски производител на автомобили - Nissan, пък е избран за компанията, постигнала най-голям положителен обрат за последните 2-3 години. Въпреки това американската хегемония сред най-уважаваните компании в света остава безапелационна. Представителите с американска националност в топ 50 са 24, германските фирми са шест, а британските са изместили японските от третото място в генералното класиране с четири свои представителя.

Apple Computer е една от компаниите, изкачили най-много места в класацията в сравнение с миналата година. През 2005 г. тя се нарежда на 9-о място спрямо 42-ро през 2004 г. За една година значително е пораснало уважението към Disney, L’Oreal, британските транспортни фирми Virgin, British Airways, американската технологична компания Cisco Systems, германският производител на автомобили Volks­wagen, швейцарската фармацевтична фирма Novartis. Популярната технологична компания Google е дебютант в топ 50 на най-уважаваните компании. За пръв път, и то сред водещите 50, се появява и Porsche.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    ...

    Корекция: Kellogg School of Management

  • 2
    Avatar :-|
    о

    здр как си линдзи


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK