089 = 088 = 087
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

089 = 088 = 087

089 = 088 = 087

След 1 януари 2007 г. край на кошмара със смяната на мобилния оператор

7660 прочитания

Поредната оферта за по-изгоден тарифен план на мобилния ви телефон е факт. Гледате я, харесвате я и... само се дразните. Защото за да се възползвате от нея, трябва да смените номера си, като преминете към друг оператор. В резултат не правите нищо само за да избегнете онзи кошмар как имате мобилен телефон, но никой не знае номера му и куп важни (за вас) обаждания остават изгубени в мрежата.

Целият този ад ще може да бъде избягван от идния 1 януари. Според един от ангажиментите на България по глава 19 „Телекомуникации“ от преговорите за присъединяване на България към Европейския съюз от началото но 2007 г. мобилните оператори в страната ще са длъжни да осигурят на всеки абонат пълна преносимост на номера му. Уверенията на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) са, че услугата ще бъде валидна и в действителност.

Извън властта на кодовете

На практика въвеждането на преносимост на номерата означава, че ако даден абонат иска да смени мобилния си оператор, той ще може да го направи, като запази целия си номер. Заедно с префикса към него. Тоест, ако сте клиент например на „Глобул“, имате номер 0898-ХХХХХХ, и искате да станете абонат на „Мобилтел“, то „Глобул“ и „Мобилтел“ задължени да ви осигурят това преместване да стане безболезнено. Тоест да станете клиент на „Мобилтел“ и да запазите същия номер - 0898-ХХХХХХ. Задължението ще влезе в сила едновременно и за трите мобилни оператора на пазара. За да се осигури безпроблемното въвеждане на услугата, КРС вече разработи и изпрати до операторите доста обширен разяснителен документ. Очакванията на регулатора са до средата на годината, след като е получил конкретните предложения от трите компании, да подготви и функционални указания към тях как точно да става пренасянето на номерата. Което впрочем вече е факт в доста от европейските държави: Белгия, Дания, Германия, Испания, Франция, Италия, Унгария, Великобритания.

Сълзи и смях за операторите

Основното действие, което трябва да предприемат трите оператора, за да изпълнят новото изискване, е да създадат база данни за преносимостта на номерата, за да може всяко обаждане да преминава през нея. Целта е да не се стига до хаос при билинга (начисляването на сметки на повикващия абонат), както и при разплащанията между самите оператори. Отговорността за създаването на тази база е на самите оператори. Пак те помежду си трябва да уточнят едно общо техническо решение за въвеждането на новата система, за да се избегнат техническите грешки в противен случай. Третото, но не и по важност действие, което предстои операторите да предприемат, е да уточнят цените за преносимостта на номерата. Принципно разходите на мобилните оператори за преносимостта са три вида: за първоначална организация (покупка и инсталиране на софтуер, изграждане на база данни), административни такси между самите оператори (който получава абонат, плаща на този, който го губи) и текущи разходи за поддръжка на цялата система. Съответно операторите ще могат да събират от клиентите си такса за пренасянето на номерата им. Задължение на КРС в случая ще е не само да държи сметка за броя пренесени номера, но и да изисква от операторите да доказват, че таксите, които събират от клиентите си за пренасяне на номера, и от конкурентите си за „предадени“ абонати, са разходоориентирани.

При сегашната ситуация на пазара в България повече от ясно е, че колкото по-голяма клиентска база има един оператор, за толкова по-висока такса за преместване на номерата ще настоява. И обрат­ното. А международният опит (виж графиката) показва, че колкото по-висока е таксата за пренасяне, толкова по-малко са преместените абонати, и обратното.

Новото „мобилно счетоводство“

Проблемът за потребителите, който тепърва чака своето решение от операторите, е ще могат ли те въобще да продължат да водят някакво лично „мобилно счетоводство“ след въвеждането на преносимостта на номерата. В момента, ако набирате телефон с префикс 089, сте наясно, че звъните на абонат на „Глобул“. Но след 1 януари този префикс може да означава и абонат, пренесен при „Мобилтел“ или „Вивател“. В резултат тарифата, по която говорите с този номер, ще ви е неясна. А при голяма част от промоционалните предложения на мобилните оператори тарифите за обаждания зависят от това оставате ли в „собствената“ си мрежа или излизате извън нея. Засега въпросът как ще се уреди тази страна на отношенията с клиентите стои отворен. Със същия проблем впрочем предстои да се преборят и фиксираните оператори. Две години след въвеждането на преносимостта за мобилните оператори България е задължена да въведе същата услуга и за фиксираните. В случая с тях това означава, че ако живеете в София, например в „Люлин“, а телефонът ви „започва“ с 02-927-ХХХХ, и се преместите във Варна, новият номер може да остане абсолютно същият.

Поредната оферта за по-изгоден тарифен план на мобилния ви телефон е факт. Гледате я, харесвате я и... само се дразните. Защото за да се възползвате от нея, трябва да смените номера си, като преминете към друг оператор. В резултат не правите нищо само за да избегнете онзи кошмар как имате мобилен телефон, но никой не знае номера му и куп важни (за вас) обаждания остават изгубени в мрежата.

Целият този ад ще може да бъде избягван от идния 1 януари. Според един от ангажиментите на България по глава 19 „Телекомуникации“ от преговорите за присъединяване на България към Европейския съюз от началото но 2007 г. мобилните оператори в страната ще са длъжни да осигурят на всеки абонат пълна преносимост на номера му. Уверенията на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) са, че услугата ще бъде валидна и в действителност.

Извън властта на кодовете

На практика въвеждането на преносимост на номерата означава, че ако даден абонат иска да смени мобилния си оператор, той ще може да го направи, като запази целия си номер. Заедно с префикса към него. Тоест, ако сте клиент например на „Глобул“, имате номер 0898-ХХХХХХ, и искате да станете абонат на „Мобилтел“, то „Глобул“ и „Мобилтел“ задължени да ви осигурят това преместване да стане безболезнено. Тоест да станете клиент на „Мобилтел“ и да запазите същия номер - 0898-ХХХХХХ. Задължението ще влезе в сила едновременно и за трите мобилни оператора на пазара. За да се осигури безпроблемното въвеждане на услугата, КРС вече разработи и изпрати до операторите доста обширен разяснителен документ. Очакванията на регулатора са до средата на годината, след като е получил конкретните предложения от трите компании, да подготви и функционални указания към тях как точно да става пренасянето на номерата. Което впрочем вече е факт в доста от европейските държави: Белгия, Дания, Германия, Испания, Франция, Италия, Унгария, Великобритания.

Сълзи и смях за операторите

Основното действие, което трябва да предприемат трите оператора, за да изпълнят новото изискване, е да създадат база данни за преносимостта на номерата, за да може всяко обаждане да преминава през нея. Целта е да не се стига до хаос при билинга (начисляването на сметки на повикващия абонат), както и при разплащанията между самите оператори. Отговорността за създаването на тази база е на самите оператори. Пак те помежду си трябва да уточнят едно общо техническо решение за въвеждането на новата система, за да се избегнат техническите грешки в противен случай. Третото, но не и по важност действие, което предстои операторите да предприемат, е да уточнят цените за преносимостта на номерата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Avatar :-|
    коя е компанията?

    Всичко е много готино! Но... Как да разпозная на кой оператор се обаждам? Защото всички мобилни оператори са тарикати и поддържат по-високи цени за разговори помежду си отколкото вътре в своята мрежа. Т.е. като се обаждам може да се набутам много навътре. Вместо да си сменяш оператора, което е пълна глупост защото по-добрата оферта на единия оператор е изгодна не повече от месец, докато и другите пуснат същата или подобна оферта - но като си смеиш оператора вече си подписал договор с новия оператор за година-две и си яко вътре. По-добре поддържай два/три номера на различни оператори и се обаждай вътрешно в линията на съответния оператор, където цените са 2 или 3 пъти по-ниски. Да ама сега с тази голяма "умнотия" запазване на номера не можеш да разбереш на кой оператор звъниш! Поредната глупост, наложена от кухата структура ЕС.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.