Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 14 юли 2006, 0:00, 2104 прочитания

Сбогом на илюзиите

При масов туризъм и в хотелите пет звезди рядко идват богати туристи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Черноморието и бездруго страда от факта, че новите хотели са четири и пет звезди, а туристите им продължават да са много под тази класа.

Сега се оказа, че дори за тази клиентела трябва да се воюва с конкуренцията. Затова вече не е актуално да се мрънка, че чужден­ците, летуващи в България, са бедни, необразовани и стиснати. "За мен те са най-добрите - защото са избрали нас в България, за да ни оставят парите си. Аз по-добри не познавам", казва Валентин Йосифов, представителят на ТUI за България. А Богдан Христов, представителят на First Choice и Cosmos, многозначително цитира хотелиер от сродната като продукт Майорка, който твърдял: "От 20 години все говорим, че в Майорка ще дойдат богати туристи, а досега не сме ги видели. Така че аз лично всеки ден паля по свещ с благодарност, че все пак имаме тези."


Голямата грешка е, че е изпуснат моментът, след като са направени инвестициите в скъпата база, да се продължи с масирана реклама, така че за тях да научат по света, твърди изпълнителният директор на "Албена" Красимир Станев. Пропускът е почти фатален, защото хотелите започват да стареят. Обаче кой проспа шанса. Според едната теза това са големите "черноморски магнати", които иначе карат мерцедеси, майбаси и частни самолети, но чакат пари за рек­лама от държавата. Станев обаче смята, че вината е в държавата - не като донор на пари, а като организатор на частния бизнес в процеса на финансиране. Той вярва, че рек­ламата може да е резултатна само ако е за България като дестинация. Всяка реклама на отделен курорт просто потъва в морето от промоции. А от рек­ламата на туризма общо като дестинация печелят всички - от собствениците на хотели до файтонджиите в курортите.

Спасяването на давещите се

е дело на самите давещи се, както казва Йосифов. И напоследък Националният борд по туризъм, една от двете организации в бранша, които се опитват да го обединят, действа в този дух. Във Франкфурт на Майн вече работи български туристически представител, изпратен на публично-частен принцип. Издръжката на Манол Димитров, някогашен държавен представител в туризма в Германия, ще се плаща от бизнесмените в борда, а сградата се осигурява от Министерството на икономиката и енергетиката. От Димит­ров се очаква да изпълнява основно информационни функции и да отговоря на запитванията на германците за България. Плановете са да бъдат наз­начени представители на същия принцип поне в Лондон, Москва и Стокхолм. За публиката в България може да е безспорно, че сегашната деликатна ситуация в туризма се дължи на типа на строителството, неговата безразборност и перманентност, съмнителната хигиена и най-вече на загубата на мярка, която доведе до свръхпредлагане. В туризма обаче харесват или поне оправдават творението си. Това е един много добър и нов продукт за масов туризъм, казват мнозина големи хотелиери. А според един от тях на строежите трябва да се гледа като на един забавен Disney World.



Той може да не отговоря на високите изисквания за естетика, но е по вкуса на масовия турист. Можете да чуете директора на "Албена" Красимир Станев например да убеждава, че въпреки панелния си вид иначе конкурентният Слънчев бряг е идеален за младежи, които търсят бурен нощен живот. Така или иначе този продукт вече е факт. И трудно ще бъде надскочен. Най-малкото, както казва собственикът на "Дюни" Людмил Стайков, защото законът за черноморското крайбрежие, който сега е в парламента, ще забранява строителство близо до плажа. А луксозни комплекси за скъпи туристи не се правят на втора линия. По Черноморието

Строителството на хотели позатихва

А когато се строи, това уж става доста деликатно. "Албиция", бъдещият хотел на Св. Константин и Елена например ще лъкатуши между растителността и при строежа му няма да бъде отсечено нито едно дърво, обясни Марин Митев, един от собствениците на варненската група ТИМ. А хотелиерите от най-северното Черноморие, което засега е зелено, са станали истински пуритани на тема екология. Новата им битка е с вятърните турбини. В туризма смятат, че те загрозяват пейзажа, имат нездравословни вибрации и са опасни за птиците по Виа Понтика. "Ако една-две перки представляват екзотика, идеята да се направи цяла гора от такива вече е катастрофа", твърди Красимир Станев. Над Албена имало проект за 25 подобни турбини. А Николай Банев, собственикът на "АКБ Форес" и на вилно селище "Русалка", съобщи, че Националният туристически борд е поставил въпроса на среща с екоминистъра Джевдет Чакъров. Председателката на борда Поли Карастоянова е поискала в закона за черноморското крайбрежие да се забрани строежът на вятърни електроцентрали на определено разстояние от туристически обекти.

Забележително е, че черноморските хотелиери все по-охотно инвестират в инфраструктура, често на публично-частен принцип. "Балкантурист" изгради нова пречиствателна станция за комплек­са си "Парадайз бийч". ТИМ са стартирали проект за извеждане на фекалните води от Св. Константин и Елена до варненската пречиствателна станция. Той е на стойност около 15 млн. лева и вече са получени първите 3 млн. лева по ИСПА, казва Митев. В Царево TUI - България, е инвестирал 1 млн. лева в локална помпена централа със същата цел с подкрепата на община Царево, която влагала 2 млн. лева в същия проект.

Продължава обаче

Бумът в строежа на ваканционни апартаменти

Често те се правят от самите собственици на хотели, както може да се види на специализирани сайтове на ТИМ, на "Виктория груп" и други Дори Георги Гергов строи на "Слънчев ден" луксозна сграда с цена 2000 евро на кв.м. При тази формула хотелиерите печелят допълнително от продажбата на жилища. Собствениците купуват заради обещанието за допълнителни приходи - когато не ползват апартамента, той да се отдава под наем на туристи. Твърди се, че някои от тях вземат на едро, без дори да са видели какво. Всичко това тревожи туроператорите, защото е в конфликт с интересите им. "Тече процес на уплътняване на вече построената база чрез ваканционните апартаменти с цел продажба", казва Калин Сутев, представител на TUI. "Струпва се огромна база и на мен ми щръкват косите при мисълта кой ще я пълни", твърди Валентин Йосифов, представител на TUI - България. Лошото е, че курортите стават все по-неприветливи. Ако ваканционните жилища се пълнят с туристи, ще има полза поне за магазините, заведенията, таксиджиите, файтонджиите и прочие по морето. Все по-често обаче на българския пазар се появяват оферти за настаняване в апартаменти. При това на цени от около 25 евро на ден - двойно по-ниски, отколкото миналото лято. Което несъмнено е радостно за българската публика, но е симптом, че този тип строителство няма голям успех със заетостта.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Акостирането на круизни кораби в Бургас под въпрос заради коронавируса Акостирането на круизни кораби в Бургас под въпрос заради коронавируса

За трета година външни фактори ограничават достъпа до Черно море и българските пристанища

27 май 2020, 327 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 май) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 май)

Рекламна спортна пауза; Започна подаването на заявки в конкурса "PR приз 2020" и "Сайт на годината"; Подкастът на Джо Роугън вече само в Spotify; Новата кампания на Nike и др.

27 май 2020, 379 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Монако или Мароко? Разликата е все по-малка

Конкуренцията на новите ваканционни дестинации в Средиземноморието става все по-реална

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10