С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 юли 2006, 0:00, 1682 прочитания

Идва ли криза в евтините превози

Нов регламент в ЕС увеличава разходите на нискобюджетните авиокомпании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нискобюджетните (low-cost) авиокомпании са изправени пред невиждано досега предизвикателство, след като по предложение на Комисията на ЕС европарламентът на практика въведе екотакси на територията на общността.

Гласуваният в началото на юли регламент предвижда авиокомпаниите, които извършват полети на територията и до страни от Европейския съюз, да плащат такса гориво. Все още не е решено откога влиза в сила новата такса и какъв ще е точният й размер.


Aвиоиндустрията ще бъде включена и в търговията с емисии. На самолетите се падат едва 3% от вредните газове, но техните емисии са най-бързо увеличаващите се в света. Досега мобилните източници на въглеродни емисии бяха изключени от търговската програма, по която компаниите заменят или продават права на емисии на предприятия, които са големи замърсители на атмосферата.

Спорни ефекти

Авиокомпаниите не плащаха такса гориво по силата на международно авиационно споразумение от 1944 г. Според специалистите ползата от тази такса за защитата на околната среда ще е съмнителна. Освен това средствата от нея биха могли да се използват за нуждите на проекти в други видове транспорт - например за пътища в шосейния транспорт, от които произлизат едни от най-големите количества вредни емисии.



Има известна полза обаче от включването на авиокомпаниите в търговията с емисии. От нея определено ще се облагодетелстват авиокомпании с обновен флот, които спазват всички екологични изисквания. Като цяло обаче включването на европейските авиопревозвачи в търговията с емисии ги прави по-слабо конкурентни на американските. В САЩ авиокомпаниите са изключени от търговията с емисии и поради това те ще плащат по-малко за гориво в сравнение с европейските, коментира в. "Сънди бизнес".

Такса гориво и участието в търговията с емисии ще влоши позициите на нискобюджетните авиокомпании спрямо традиционните. Досега заради ниските си разходи евтините авиокомпании просперираха финансово, докато националните превозвачи затъваха и съществуваха благодарение на държавните субсидии. Сега финансовото положение на low-cost компаниите неминуемо ще се влоши също.

Удар по цените на билетите

Въвеждането на такса гориво ще се отрази негативно на нискобюджетните авиокомпании, които полагат огромни усилия да предлагат евтина услуга на фона на традиционните превозвачи. Напос­ледък обаче много от националните авиолинии, които започнаха да губят пазарен дял в полза на евтините авиокомпании, прибягват до промоции, които да доближат цената на билетите до тази на low-cost конкурентите им. Сега билетите и на едните, и на другите авиокомпании ще поскъпнат. Чисто психологически потребителите едва ли ще се впечатлят толкова от поскъпването на услугите на националните превозвачи в Европа, колкото от вдигането на цената на билетите на значително по-достъпните досега нискобюджетни авиокомпании. Според в. "Уолстрийт джърнъл" цените на билетите ще поскъпнат средно с 9 евро.

Ако се приеме, че това поскъпване не е особено осезаемо, то осъществяването на следващата идея на еврокомисията в сферата на въздушните превози ще има пагубен ефект върху цената на билетите. По предложение на Комисията на ЕС европарламентът вече обсъжда въвеждането на ДДС за авиокомпаниите, които досега бяха освободени от него. Въвеждането на ДДС ще се отрази пряко на потребителя, за когото евтините авиокомпании едва ли вече ще са евтини.

Авиокомпаниите се защитават

Европейската асоциация на нискобюджетните авиокомпании (ELFAA) изрази загриженост от идеята за включване на авиоиндустрията в търговията с емисии още когато еврокомисията направи предложението си през есента на 2005 г. От ELFAA предупредиха, че вече няма да си затварят очите пред преките и непреките субсидии за националните авиокомпании, които препятстват консолидацията в сектора и позволяват на националните превозвачи да поддържат икономически нерентабилни маршрути със стари, замърсяващи и полупразни самолети.

Британската нискобюд­жетна EasyJet, която е втора по големина в Европа, разкритикува европарламента, тъй като според нея включването в търговията с емисии ще се отнася само до предвижданите наказателни мерки. Според EasyJet нискобюд­жетните авиокомпании са инвестирали в нови и екологични самолети и поради това не са част от проблема с емисиите, а от неговото разрешаване. Сходна позиция заеха и от базираната в Ирландия Ryanair. Евтините превозвачи се защитават и с аргумента, че те летят от точка до точка и не изпълняват свързващи полети, което означава, че при тях броят на кацанията и излитанията е по-малък, отколкото при традиционните авиолинии. Освен това нискобюджетните използват второстепенни летища, на които няма голяма концентрация на излитащи и кацащи машини.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи

Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" за новите инициативи в полза на туристите и града

20 сеп 2019, 558 прочитания

"Филкаб" предлага на клиента всичко в сферата на енергетиката и индустрията "Филкаб" предлага на клиента всичко в сферата на енергетиката и индустрията

В следващите пет години продажбите на фирмена продукция все повече ще се дигитализират

20 сеп 2019, 925 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 10965 прочитания

20 сеп 2019, 5320 прочитания

20 сеп 2019, 2879 прочитания

20 сеп 2019, 2032 прочитания

20 сеп 2019, 1936 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сбогом на илюзиите

При масов туризъм и в хотелите пет звезди рядко идват богати туристи

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща