Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 юли 2006, 0:00, 1758 прочитания

Идва ли криза в евтините превози

Нов регламент в ЕС увеличава разходите на нискобюджетните авиокомпании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нискобюджетните (low-cost) авиокомпании са изправени пред невиждано досега предизвикателство, след като по предложение на Комисията на ЕС европарламентът на практика въведе екотакси на територията на общността.

Гласуваният в началото на юли регламент предвижда авиокомпаниите, които извършват полети на територията и до страни от Европейския съюз, да плащат такса гориво. Все още не е решено откога влиза в сила новата такса и какъв ще е точният й размер.


Aвиоиндустрията ще бъде включена и в търговията с емисии. На самолетите се падат едва 3% от вредните газове, но техните емисии са най-бързо увеличаващите се в света. Досега мобилните източници на въглеродни емисии бяха изключени от търговската програма, по която компаниите заменят или продават права на емисии на предприятия, които са големи замърсители на атмосферата.

Спорни ефекти

Авиокомпаниите не плащаха такса гориво по силата на международно авиационно споразумение от 1944 г. Според специалистите ползата от тази такса за защитата на околната среда ще е съмнителна. Освен това средствата от нея биха могли да се използват за нуждите на проекти в други видове транспорт - например за пътища в шосейния транспорт, от които произлизат едни от най-големите количества вредни емисии.



Има известна полза обаче от включването на авиокомпаниите в търговията с емисии. От нея определено ще се облагодетелстват авиокомпании с обновен флот, които спазват всички екологични изисквания. Като цяло обаче включването на европейските авиопревозвачи в търговията с емисии ги прави по-слабо конкурентни на американските. В САЩ авиокомпаниите са изключени от търговията с емисии и поради това те ще плащат по-малко за гориво в сравнение с европейските, коментира в. "Сънди бизнес".

Такса гориво и участието в търговията с емисии ще влоши позициите на нискобюджетните авиокомпании спрямо традиционните. Досега заради ниските си разходи евтините авиокомпании просперираха финансово, докато националните превозвачи затъваха и съществуваха благодарение на държавните субсидии. Сега финансовото положение на low-cost компаниите неминуемо ще се влоши също.

Удар по цените на билетите

Въвеждането на такса гориво ще се отрази негативно на нискобюджетните авиокомпании, които полагат огромни усилия да предлагат евтина услуга на фона на традиционните превозвачи. Напос­ледък обаче много от националните авиолинии, които започнаха да губят пазарен дял в полза на евтините авиокомпании, прибягват до промоции, които да доближат цената на билетите до тази на low-cost конкурентите им. Сега билетите и на едните, и на другите авиокомпании ще поскъпнат. Чисто психологически потребителите едва ли ще се впечатлят толкова от поскъпването на услугите на националните превозвачи в Европа, колкото от вдигането на цената на билетите на значително по-достъпните досега нискобюджетни авиокомпании. Според в. "Уолстрийт джърнъл" цените на билетите ще поскъпнат средно с 9 евро.

Ако се приеме, че това поскъпване не е особено осезаемо, то осъществяването на следващата идея на еврокомисията в сферата на въздушните превози ще има пагубен ефект върху цената на билетите. По предложение на Комисията на ЕС европарламентът вече обсъжда въвеждането на ДДС за авиокомпаниите, които досега бяха освободени от него. Въвеждането на ДДС ще се отрази пряко на потребителя, за когото евтините авиокомпании едва ли вече ще са евтини.

Авиокомпаниите се защитават

Европейската асоциация на нискобюджетните авиокомпании (ELFAA) изрази загриженост от идеята за включване на авиоиндустрията в търговията с емисии още когато еврокомисията направи предложението си през есента на 2005 г. От ELFAA предупредиха, че вече няма да си затварят очите пред преките и непреките субсидии за националните авиокомпании, които препятстват консолидацията в сектора и позволяват на националните превозвачи да поддържат икономически нерентабилни маршрути със стари, замърсяващи и полупразни самолети.

Британската нискобюд­жетна EasyJet, която е втора по големина в Европа, разкритикува европарламента, тъй като според нея включването в търговията с емисии ще се отнася само до предвижданите наказателни мерки. Според EasyJet нискобюд­жетните авиокомпании са инвестирали в нови и екологични самолети и поради това не са част от проблема с емисиите, а от неговото разрешаване. Сходна позиция заеха и от базираната в Ирландия Ryanair. Евтините превозвачи се защитават и с аргумента, че те летят от точка до точка и не изпълняват свързващи полети, което означава, че при тях броят на кацанията и излитанията е по-малък, отколкото при традиционните авиолинии. Освен това нискобюджетните използват второстепенни летища, на които няма голяма концентрация на излитащи и кацащи машини.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости" 2 Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости"

Красен Кюркчиев от "Фикосота" предлага стратегия за спрявяне с епидемията с минимални жертви и щети за икономиката, като се раздели обществото на две групи според риска

29 мар 2020, 3138 прочитания

Мините в Челопеч и Крумовград продължават да работят нормално Мините в Челопеч и Крумовград продължават да работят нормално

Повечето от материалите, които "Дънди прешъс металс" използва, се доставят от български фирми

29 мар 2020, 1134 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сбогом на илюзиите

При масов туризъм и в хотелите пет звезди рядко идват богати туристи

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10