ТИМ и отборът на колебаещите се
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ТИМ и отборът на колебаещите се

Открито небе и пред кандидатите за „България ер“

ТИМ и отборът на колебаещите се

Българският превозвач започна да губи от високи цени на горивата, малко самолети и пътници

4236 прочитания

Открито небе и пред кандидатите за „България ер“

© Надежда Чипева


Седем компании купиха документи за участие в конкурса за "България ер".

Това са собственикът на "Хемус ер" "Балкан Хемус груп", "Австрийски аеролинии", Air One (Италия), "Еър Уан - България" - София, Българска пощенска банка, "Йорк България инвестмънтс I лимитид" и Trans Atlantic Aviation Ltd - Англия, съобщиха от Агенцията за приватизация (АП). Макар че още е рано да се броят сигурните участници, близки до сделката източници смятат, че окончателните оферти ще са значително по-малко от седем. Засега сигурно е участието на варненската група ТИМ. Оферта може и да се чака от американския фонд "Йорк кепитъл". Все още в процес на колебание са чуждите авиационни кандидати "Австрийски авиолинии", гръцката Aegean Airlines (която купи документи чрез Пощенска банка) и италианската Air One.

Единственият сигурен

"Сто процента е сигурно, че ще подадем оферта", каза Иво Каменов, прокурист на "Химимпорт" (собственикът на "Балкан Хемус груп"). В момента от дружеството уточняват с АП как и на кой етап до сделката може да бъдат допуснати консорциуми. "Идеята е да обединим авиопазара, като направим консорциум с други български авиокомпании. Нямаме намерение ТИМ да ги купува, а просто да работим заедно. Те така или иначе са обвързани с нас, защото сме собственик на авиобазата на летище София", допълни Каменов. Филип Мустаков, управител на BAC, и Михаил Донски, управител на "Ер виа", отрекоха да са обсъждали подобен въпрос. Ако спечели наддаването, варненската група смята да слее "Хемус ер" и "България ер" и да листва компанията на Българската фондова борса - София. "Няма да набираме капитал на борсата, а искаме да направим компанията по-прозрачна и с открит мениджмънт", допълни Каменов.

По информация от пазара представители на инвестиционния фонд "Йорк кепитъл" са водили диалог за съвместно участие с ТИМ. "Някои финансови инвеститори търсиха контакт с нас, но ние нямаме интерес от съвместно участие, допълни прокуристът на "Химимпорт".

За "Йорк кепитъл" се знае, че представители на американския инвестиционен фонд вече са заявявали намерението си за участие в процедурата пред изпълнителния директор на АП Тодор Николов. Вероятно участието ще е заедно с гръцко-американския фонд "Олимпик", защото двете компании вече имат партньорство в подобна авиосделка в Канада. Български юрист, близък до американския фонд, заяви, че участието на "Йорк" не е сигурно, но е доста възможно.

Оферти "на кантар"

"Австрийски авиолинии" засега наблюдават процеса на приватизация, но все още не са взели решение дали ще участват в него, каза Камен Кичев, регионален мениджър на авиокомпанията. "От "Австрийски авиолинии" неколкократно са заявявали интерес към "България ер" пред различни представители на изпълнителната власт, но напоследък ентусиазмът им изглежда поохладнял", каза правителствен източник.

Голямата изненада е интересът на италианската авиокомпания Air One. В началото на юни собственикът на Air One Карло Тото обяви пред италианските медии, че втората по големина авиокомпания в Италия започва международна експанзия, но не уточни в кои държави. Източници от бранша твърдят, че регистрираната със сходно име българска компания "Еър Уан - България" не е част от италианската група.

Като сериозен кандидат в авиоиндустрията се приема и Aegean Airlines - "Егейски авиолинии". Преди няколко месеца гръцката авиокомпания започна редовни полети между София и Атина. Авиокомпанията съществува от седем години и се самоопределя като най-динамично развиващата се в сектора в Гърция с годишен ръст от средно 20% за последните пет години. Сега тя лети по 15 вътрешни дестинации в Гърция и 8 международни. От ноември 2005 г. Aegean е регионален сътрудник на Lufthansa. Има споразумение за размяна на пътници с италианската Аir One. От гръцката компания не отговориха на въп­рос на "Капитал" дали ще подадат оферта за "България ер". Според близки до сделката засега активността на гръцките представители по отношение на "България ер" била ниска.

Загадъчният кандидат

Британската Trans Atlantic Aviation е най-голямата загадка сред кандидатите. Някои слухове в авиобизнеса я свързват с унгарски капитали. В сферата на конспирациите са и догадките, че тя може би е свързана с унгарската Wizzair - първия нискотарифен превозвач, започ­нал полети до България. Други информации свързват Trans Atlantic Aviation с български интереси.

Дали и кой ще участва в сделката със сигурност, ще стане ясно при подаването на офертите до 17 август. За интереса обаче показателно ще е и кои фирми ще внесат документи, доказващи, че отговарят на условията в приватизационната стратегия. Срокът за това е 28 юли.

Полет надолу

За самата компания най-добрият вариант е приватизационната сделка да се случи възможно най-бързо. Най-малкото защото най-късно до края на годината за България ще влезе в сила т.нар. споразумение за либерализация на въздушното пространство "Открито небе". С това основното предимство на авиокомпанията сега - гарантираните й права по редовни международни линии, ще се обезцени. Освен това ситуацията, в която мениджмънтът й е зависим в решенията си от транспортното ведомство и от влиянието на множество депутати, е неизгодна във вече конкурентната среда в бранша. Показателно е, че за първото шестмесечие на 2006 г. "България ер" вече има близо 12 млн. лв. загуба, твърдят източници от изпълнителната власт. Малко над 4 млн. лв. от сумата идват от повишените цени на горивата, но над 6 млн. лв. се дължат на ниската запълняемост на полетите. Заради липсата на реклама и недостатъчно високото качество на продук­та (стари и малко на брой самолети, закъснения в разписанията) тя обаче не може да достигне необходимото за печалба ниво на запълняемост.

Допълнителен тласък на "България ер" надолу даде и проблемът с договора и с регистрираната в САЩ "Уърлд стар авиейшън" за лизинг на три самолета втора ръка. След като одобрението за сделката от АП закъсня с няколко седмици, лизингодателят също се забави с доставката. Така, вместо да получи трите самолета до 30 юни, "България ер" към момента разполага само с един от тях, а за другите два няма яснота кога ще пристигнат.

Седем компании купиха документи за участие в конкурса за "България ер".

Това са собственикът на "Хемус ер" "Балкан Хемус груп", "Австрийски аеролинии", Air One (Италия), "Еър Уан - България" - София, Българска пощенска банка, "Йорк България инвестмънтс I лимитид" и Trans Atlantic Aviation Ltd - Англия, съобщиха от Агенцията за приватизация (АП). Макар че още е рано да се броят сигурните участници, близки до сделката източници смятат, че окончателните оферти ще са значително по-малко от седем. Засега сигурно е участието на варненската група ТИМ. Оферта може и да се чака от американския фонд "Йорк кепитъл". Все още в процес на колебание са чуждите авиационни кандидати "Австрийски авиолинии", гръцката Aegean Airlines (която купи документи чрез Пощенска банка) и италианската Air One.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 2
    Avatar :-|
    МЮЛЕР

    Аман от мутри и мутреси в трибуквеното ТИМ. После се питаме що било имало МАФИЯ! Ами ще я има, че кой води борба срещу нея? А, да каже, коя институция и служба конкретно прави това и конкретно срещу ТИМ? Да, ама не нали? Разбира се депутата от НДСВ другаря Борислав Ралчев години наред адвокатстваше на тия МУТРИ. Сега фамилната му КАНТОРА с популацията продължава също да защитава интересите на мутренските "почтени" бизнесмени! И после ЕС щял да ни пита докъде стигнала борбата с мафиотските босове. СПри липсата на реакция от страна на държавата - до под кривата круша. Безобразие!

    Мюлер! - Експерт в борбата с корупцията и организираната престъпност!

    27.07.2006г.
    гр.София!

  • 3
    Avatar :-|
    Rrrr

    Веднага да се прекрати конкурса, докато не се явят СИК и ВИС.

  • 4
    Avatar :-|
    същия

    МЮЛЕР,явно въобще не си наясно с тия 3 букви,както и с понятието МАФИЯ.Дай боже в България да има такива умни и можещи бизнесмени,които дават заплати на хиляди служители и развиват западналите ни сектори!!!

  • 5
    Avatar :-|
    Djiiiiis

    Абе това е най-добре организираната структура...мафия не ами...държава в държавата,ама има някаква идея и между другото най-гголемите мафиоти са в парламента...

  • 6
    Avatar :-P
    Хитлер

    Уважавам трите букви-ТИМ,но нека заплащането на слугите бъде европейско.

  • 7
    Avatar :-|
    korki trg

    Бе като ТИМ няма други най-умните в България са те ако не им завиждат хората за парите добре 6те е . Всеки иска да е като тях!!!!!

  • 9
    Avatar :-|
    ССС

    НАИ ГОЛЕМИТЕ,И НА ТЕЯ ДЕТО МИСЛЯТ ЧЕ СА МУТРИ ЗНАЧИ ХАЛ ХАБЕР НЕ СА ЗАПОЗНАТИ С БИЗНЕСА ИМ


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.