Четирима на борда на "България ер"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Четирима на борда на "България ер"

Подобно на полетите на „България ер“ приватизацията на компанията също е доста закъсняла

Четирима на борда на "България ер"

Влошеното финансово състояние на авиокомпанията може да изгони част от кандидатите

Теодора ВАСИЛЕВА
1923 прочитания

Подобно на полетите на „България ер“ приватизацията на компанията също е доста закъсняла

© Анелия Николаева


Конкурсът за приватизацията на "България ер" има шанс да се превърне в истинско състезание с няколко играча.

Доскоро песимистите смятаха, че в сделката ще участва единствено варненската група ТИМ чрез дружеството си "Балкан Хемус груп". Оказва се обаче, че интерес към превозвача проявяват още три дружества - вторите по пазарни позиции авиокомпании в Италия и Гърция Air One и Aegean Airlines и финансовият инвеститор "Йорк България инвестмънтс I".

След като седем фирми купиха конкурсни книжа, четири от тях внесоха в Агенцията за приватизация (АП) документи, с които да докажат, че отговарят на условията й. От сделката се отказаха "Австрийски аеролинии" и неизвестната в бранша Trans Atlantic Aviation - Великобритания. Седмата компания, купила документация, беше Air One (Италия), а в сделката фирмата продължава чрез специално регистрираната си компания "Еър Уан България" - София.

Предстои АП да провери дали кандидатите отговарят на условията на стратегията (за оборот, превозени пътници и др.), да ги допусне да купят информационни меморандуми и да подадат предварителни оферти до 17 август. От четирите фирми само представителите на ТИМ категорично заявяват, че ще участват. Окончателно решение на останалите три дружества вероятно ще бъде взето, след като те направят собствени проучвания на "България ер". Именно влошеното финансово състояние на превозвача може да прогони част от инвеститорите. Дружеството има загуба от 12 млн. лв. за шестмесечието.

Особено тежко е състоянието на авиокомпанията през юни, твърдят представители на изпълнителната власт. Загубата е натрупана заради високите цени на горивата, недостатъчната запълняемост на самолетите и честите закъснения и пренасочвания на полетите. Надеждата на продавача е, че юли и август са традиционно силни и част от загубата ще бъде компенсирана. На сделката тежи и присъединяването на България към споразумението за либерализация на въздушното пространство, което при забавяне на приватизацията може да й се отрази най-малкото в цената. Заради финансовото състояние на "България ер", липсата на активи в дружеството и идващата конкуренция очакванията за цена не са големи и гравитират около 10 млн. евро.

От двете чужди авиокомпании засега се въздържат от всякакъв коментар по сделката. Според български авиоексперти и двете фирми имат силен мотив за участие - тъй като в държавите си са номер две и трудно ще преборят местния лидер, то стратегията им е за експанзия.

За участието на американския фонд "Йорк кепитъл" (чрез дъщерното дружество "Йорк България инвестмънтс I") също няма гаранции. От компанията направиха совалка до АП и отправиха питане до ТИМ за съвместно участие, обясни близък до фонда адвокат. Заради лошия опит от приватизацията на авиокомпания "Балкан" обаче приватизаторите са скептично настроени към рисковия финансов играч.

Традиционно най-категорични за участието си са собствениците на "Хемус ер". "Конкуренцията не ни притеснява. И с голяма, и с малка конкуренция офертата ни ще е почти една и съща", заяви Иво Каменов, прокурист на "Химимпорт" (част от групата ТИМ).

Другата директива от седмицата е за бърза сделка. На специална среща министърът на транспорта Петър Мутафчиев е поискал това от изпълнителния директор на АП Тодор Николов. "Зимата е сезонът на загубите за авиокомпаниите, така че, ако продажбата не приключи до ноември, ситуацията за "България ер" може силно да се влоши", заяви Мутафчиев.

Конкурсът за приватизацията на "България ер" има шанс да се превърне в истинско състезание с няколко играча.

Доскоро песимистите смятаха, че в сделката ще участва единствено варненската група ТИМ чрез дружеството си "Балкан Хемус груп". Оказва се обаче, че интерес към превозвача проявяват още три дружества - вторите по пазарни позиции авиокомпании в Италия и Гърция Air One и Aegean Airlines и финансовият инвеститор "Йорк България инвестмънтс I".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Torbalan

    Za zazhalenie, naposladak kogato ima sdelak v Balgaria, uchastnitsite vinagi sa ili TIM ili, Cherepa ili Kovachki!!!

  • 2
    Avatar :-|
    МЮЛЕР - до Иво Каменов

    Традиционно най-категорични за участието си са собствениците на "Хемус ер". "Конкуренцията не ни притеснява. И с голяма, и с малка конкуренция офертата ни ще е почти една и съща", заяви Иво Каменов, прокурист на "Химимпорт" (част от групата ТИМ). и т.н.
    НЕ ЗАБЛУЖДАВАЙТЕ АУДИТОРИЯТА! Групировка ТИМ е подразделение на ХИМИМПОРТ! Нещата имат ДВИЖЕНИЕ и нагоре по етажа на стълбицата но като ПРОФЕСИОНАЛ .... дотук!
    Що се касае за "България ер" нещата са ЯСНИ!..... !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK