Опасни свръзки в мобилната мрежа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Опасни свръзки в мобилната мрежа

Опасни свръзки в мобилната мрежа

"Мобилтел" притисна "Вивател" - поиска по-високи цени за взаимно свързване

2187 прочитания

Гледайки и слушайки рекламите на телефонните оператори, човек остава с впечатлението, че на техния пазар вече всички правила са установени и оттук нататък предстои само компаниите да се борят за абонати с нови и все по-атрактивни оферти.

Изразът увеличение на тарифите пък звучи като богохулство.

Така обаче изглеждат нещата само отвън. Оказва се, че на практика нито телекомуникационният пазар е напълно либерализиран и с установени правила, нито увеличението на цените е невъзможно движение.

Вечната война: „Мобилтел“ срещу БТК

На телеком пазара в момента се разгаря ожесточена битка за цените на едро за взаимно свързване между мрежите на мобилните и фиксираните оператори. Това са тарифите, по които компаниите се разплащат помежду си за обаждане на абонат на едната мрежа към такъв на другата. Най-остър е спорът между веч­ните врагове на българския телеком пазар „Мобилтел“ и БТК (заедно с „Вивател“). „Глобул“ запазва по-спокоен тон и залага на компромиса.

Първия ход направи БТК преди два месеца. Тогава телекомът поиска от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) да наложи на „Мобилтел“ и „Глобул“ да свалят тарифите, по които той им плаща за всяка минута разговор между негов и техен абонат. В момента тази цена на едро от БТК към „Мобилтел“ и „Глобул“ е 0.38 лв. без ДДС за натоварените часове и 0.36 лв. без ДДС за ненатоварените. Цената на обажданията от БТК към дъщерната й „Вивател“ е съответно 0.25 лв. и 0.19 лв. без ДДС. Обратната цена (тази, която мобилните оператори плащат за минута разговор между техен абонат с такъв на БТК) е 0.065 лв. без ДДС. В резултат БТК таксува разговорите на крайните си клиенти с мобилни телефони по 0.55 лв. без ДДС. Мобилните оператори пък вземат от клиентите си (в зависимост от абонаментния им план) до над 0.50 лв. за минута разговор с фиксиран телефон. Така и двете тарифи на практика са полузабранителни. КРС обяви, че няма законово право да принуди мобилните оператори да свалят цените на едро, а може само да ги прикани. Регулаторът проведе няколко срещи с БТК, „Мобилтел“ и „Глобул“ по въпроса и вероятно ще излезе с решение идната седмица. Предложените от мобилните компании варианти са два. „Глобул“ е съгласен да свали тарифите поетапно в рамките на следващите две години. Ходът е доста премерен, като се има предвид, че от 2007 г. с влизането в сила на новия Закон за електронните съобщения КРС не само ще има право, но ще се окаже и длъжна да наложи по-ниски цени за взаимно свързване на операторите със значително влияние на пазара на мобилни услуги. По-интересна е позицията на „Мобилтел“. Според източници, участвали в срещите, най-големият оператор се е съгласил да намали цените на едро за връзките фиксиран - мобилен абонат, но е поискал да бъдат увеличени тарифите на едро за обаждания от мобилен на мобилен телефон между различните мрежи. В момента, когато абонат на един мобилен оператор звъни на абонат на друг, цената на едро е 0.25 лв. без ДДС в натоварените часове и 0.19 лв. без ДДС - в ненатоварените. Предложението на представителите на „Мобилтел“ на срещата с КРС е било с колкото паднат тарифите за връзки фиксиран - мобилен абонат, с толкова да се увеличат тези за обаждания мобилен - мобилен между мрежите. Така, ако първата цена бъде намалена с 30%, както искаше БТК, втората ще се увеличи с толкова и ще стане 0.325 лв. на минута без ДДС за натоварените часове и 0.247 лв. без ДДС - за ненатоварените.

Стрелба от упор по „Вивател“

За момента не е ясно с какво решение ще излезе идната седмица КРС, казаха от комисията. Неофициалната информация е, че някои от членовете на регулатора ще се противопоставят остро на искането на „Мобилтел“. Аргументите им са два - първо, че увеличаването на каквито и да било цени на този напреднал етап от либерализацията на пазара е силно неуместно, и второ - това ще доведе до силен натиск върху най-малкия оператор „Вивател“ от страна на по-големите. Други членове обаче били склонни да гласуват „за“. Официално от „Мобилтел“ не отговориха на въпроса вярно ли е, че са настояли за скок в цените за взаимно свързване. По информация от присъствали на срещите обаче представителите на компанията са се аргументирали с това, че ако свалят тарифите за обаждания от фиксирани мрежи, това ще намали приходите им, а собственикът на „Мобилтел“ - „Телеком Аустрия“, е публична компания и намалелите приходи няма да зарадват акционерите й. „Вземането на подобно решение граничи с невъзможното. КРС е орган, който базира решенията си на българското законодателство и европейската практика. И доколкото в последната не са известни случаи на вдигане на цени на едро, смятаме, че и в България то няма да бъде допуснато“, беше коментарът на директора „Регулации и конкуренция“ в БТК Павел Велчев.

Ако КРС склони да увеличи тарифите на едро за обажданията между мобилните мрежи, това ще се отрази благотворно на „Мобилтел“, ще свали донякъде печалбата на „Глобул“ и практически ще смаже „Вивател“, е мнението на експертите от бранша. Според източници от сектора, пожелали анонимност, в споразумението за взаимно свързване между „Вивател“ и „Мобилтел“ фигурира клауза, която допълнително ще спомогне за колапса на притежавания от БТК оператор в този случай. Според клаузата „Вивател“ няма право да сваля цените си за крайни клиенти за обаждания към абонати на „Мобилтел“ под цената на едро, тоест, дори и да иска, компанията не може да работи на загуба от повикванията на своите абонати към тези на „Мобилтел“. Като се има предвид, че „Вивател“ по последни данни има едва 7% от абонатите на мобилни мрежи в страната, а „Мобилтел“ - над 60%, е повече от ясно, че огромният процент от разговорите от мрежата на по-малкия оператор са към тази на гиганта. В момента тарифите за обаждания към конкурентни мобилни мрежи за абонатите на „Вивател“ варират между 0.32 и 0.43 лв. на минута с ДДС. Ако цената на едро се вдигне на 0.325 лв. без ДДС, малкият оператор не само няма да може повече да сваля цени, но и ще трябва да увеличи някои от тях. Което при този нисък пазарен дял ще е самоубийствено. От БТК и „Вивател“ отказаха какъвто и да било коментар за клаузата, която забранява на мобилния оператор работа с „Мобилтел“ на загуба. Що се отнася до „Глобул“, абонатите му плащат между 0.36 лв. и 0.43 лв. с ДДС за минута разговор с тези на „Мобилтел“. Притежаваният от гръцката ОТЕ оператор обаче има вече 40% от абонатите на мобилни мрежи, тоест трафикът към конкурентни мрежи е значително по-нисък от този при „Вивател“. Освен това финансово той е доста по-стабилен от новата „Вивател“, а и няма клауза, забраняваща му да субсидира обажданията към „Мобилтел“, за да предложи по-ниски крайни цени.

Така от решението, което КРС вероятно ще вземе идната седмица, до голяма степен ще зависи дали пазарът на мобилните комуникации в България няма да се окаже тесен за три играча. Ако искането на „Мобилтел“ получи одобрението на регулатора, ясно е, че БТК и „Вивател“ ще обжалват и оспорват пред всички възможни инстанции. Тоест при всички положения войната няма да приключи за един ден.

Конфликтът за префиксите продължава

Заради спорове между операторите преносимостта на номерата може да се отложи

От 1 януари всеки абонат на мобилна мрежа би трябвало да може да стане клиент на друг оператор, като запази целия си телефонен номер.
Например абонат на „Глобул“ с номер 089 ХХХ ХХ ХХ ще може да премине в мрежата на „Мобилтел“ или „Вивател“, без да сменя префикса си с 088 или 087. Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) прие през седмица та функционални указания към операторите как да организират въвеждането на новата услуга. Изискването т.нар. преносимост на номерата да стане достъпна за българските потребители от 2007 г. е на Европейската комисия и е записано в глава „Телекомуникации“ от преговорите за членство на България в ЕС. С приетия сега документ КРС дава само обща рамка за преносимостта. На самите оператори е оставено да решат помежду си основни въпроси - как технологично да става насочването на всяко обаждане към пренесен номер и колко да струва пренасянето на клиентите.
Както се очакваше, оставянето на каквото и да било решение на самите участници на пазара доведе до разногласия. Предложението на по-малките „Глобул“ и „Вивател“ е да се направи обща база данни с пренесените номера и повикването към пренесен номер да преминава през тази база, след което тя да го разпознава и пренасочва към мрежата на оператора, чийто абонат в момента е търсеният номер. Например, ако абонат на „Мобилтел“ се обажда на абонат с префикс 088, който обаче е пренесен в мрежата на „Глобул“, базата ще трансферира повикването направо към базовите станции на „Глобул“. „Мобилтел“ обаче не е съгласен с този вариант - компанията настоява тя да поддържа своя база с пренесени номера и повикванията към клиенти, които са се прехвърлили като абонати на конкурентна мрежа, да преминават през нея. Неясното в схемата, предлагана от „Мобилтел“ е как ще се поделят между операторите плащанията за трафика.
Друг въпрос, на който все още няма отговор, е как повикващият клиент на една мрежа ще разбира дали се обажда на абонат на същата мрежа или на конкурентна, след като вече няма да може да се ориентира по префикса. От отговора на този въпрос зависи по каква тарифа ще се таксува разговорът.
Трети спорен момент е колко ще струва самото пренасяне. В някои страни от Европейския съюз услугата е безплатна. Според статистика, използвана от КРС, в държавите, където няма такса, броят на пренесените номера е значително по-висок спрямо страните, в които операторите са въвели плащане.
„Твърде вероятно е преносимостта да не бъде предложена от началото на следващата година. Очаква се „Мобилтел“ да обжалва функционалните условия, приети през седмицата от КРС“, каза източник, близък до разговорите по темата. Според него въвеждането на новата услуга ще се отложи поне за втората половина на 2007 г. Нежеланието на най-големия оператор да даде възможност конкурентите му да ползват неговите префикси е съвсем обяснимо - услугата крие риск от миграция на клиенти. Натискът в обратната посока от другите оператори също е обясним. Как ще приключи спорът обаче, едва ли ще стане ясно скоро.

Гледайки и слушайки рекламите на телефонните оператори, човек остава с впечатлението, че на техния пазар вече всички правила са установени и оттук нататък предстои само компаниите да се борят за абонати с нови и все по-атрактивни оферти.

Изразът увеличение на тарифите пък звучи като богохулство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    ГРАЖДАНИН

    Мобилтел" притискала "Вивател" - поискала по-високи цени за взаимно свързване и т.н!
    Голям майтап? Че нали съоръженията на МТел се намират на територията на БТК за което си плащат наем? Как ще диктуват бе! Та Вивател на кого е собственост ...? Хайде стига чешене на езиците!

  • 2
    Avatar :-|
    Дедо ЙОЦО

    Просто се чудя дали все още има хора с мобилни телефони, които да са благосклонни към М-тел или каквото и ще име да има в момента. Малко история:
    бях абонат на М-тел и когато излезе на пазара глобул веднага се преместих, естествено след известни изчисления - и какво се оказа. При М-тел плащах 18 лв. такса и накрая на месеца ми се събираше да плащам около 70лв. При преминаването ми към Глобул засякох разговорите си с тел. и впоследствие си направих равносметка. Таксата в Глобул за тогава бе 14лв. такса и без измислици от рода на натоварена зона празници и ред др. глупости - 55лв. заплатих в крайна сметка. М-тел лъже бълъците с тези нощна дневна празници и все от този род или др. обяснение е че ни ОГРАБВА. ЗАЩО ???
    Нощна тарифа има всеки ден, един месец има 4 съботи и недели - 8 дни в месеца и ако има празник 9. Тогава как мам...му ми излиза толкова скъпо при положение, че тези изчисления съм ги сметнал с помоща на таймера на тел. а не по усмотрение на тякой умник със 3 висшета и няколко специализации при положение, че нама СРЕДНО.
    Тогава как се получава тази фрапираща разлика ???
    Неискам някои да си помисли, че защитавам или пък ЛОБИРАМ за Глобул. Това въобще не ме интересува. Интересът ми е СЕМЕЙНИЯТ БЮДЖЕТ. Телефонът ми също не го интересува каго и колко , той просто изчислява имаш 6 часа изходящи разговора този месец и 5 входящи и ТОЧКА.
    Сега ще се прехвърля на ВИВАТЕЛ ЗАЩО ли???
    Защото новата им оферта е много добра. АМА нямало достатъчно абонати. Е и.Важното е че само за 15 лв ще разговарям със семейството си в продължение на 500 мин - 8 часа.
    НЯМАЛИ абонати. ПОМИСЛЕТЕ ТРЕЗВО.
    Ако един студент вземе такава карта ще може да разговаря със състудентите си за лекции, за срещи, за купони и пак ще има време да говори с родителите си.
    Е тогава Господа вие кой ще изберете да БЪДЕТЕ ИНВЕСТИТОР на М-тел или да намалите напрежението на семейния бюджет. Аз вече съм си го решил, поблема няма да се риши от КРС. ТЕ са били на ПОИЛКА толкова години и сега да им я дръпнат ей така ДА бе ДА.

    Е те ТОВА ке ви рече ДЕДО ЙОЦО, он гледа, гледа.

  • 3
    Avatar :-|
    Сталин

    Има и други неща за които един потребител трябва да се замисли на предлаганите му от операторите услуги , разбира се ако е грамотен и се интересува. Нещото върху което искам да акцентирам е до колко качествени са услугите които ни се предоставят, параметри като покритие, натовареност в пикови часове,отказо устойчивост и цялостна поддръжка на системата, роуминг и прочие. Операторите се борят за лъвския пай, там където са държавните организации големите и средни фирми. Не че физическите лица не са интересни, но една средно голяма фирма генерира разход за мобилни комуникации от порядъка на няколко до десетки хиляди лева. Различните таргет групи се "зарибяват" по различен начин. От големи отстъпки на нови и модерни телефони и слънчеви очила с договори и предплатени минути, до затворени групи за по 1ст. на минута. Борбата между оператори е жестока, но ние сме потребители и като такива трябва да се интересуваме и ограмотяваме за това каквони се предлага и какво всъщност получаваме.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.