С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 авг 2006, 0:00, 1879 прочитания

Летище Пловдив: Концесия - директно от наемателя

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Карго-хъб или нискобюджетно летище
Летище Пловдив обслужва около 300 000 пътници годишно. Според експертите от транспортното ведомство вариантите за развитието му са два: или като карго-хъб (разпределителен център за товари), или като порт за обслужване на нискобюджетните полети. Според Младен Мутафчийски летището има потенциал за карго-хъб заради износа на плодове и зеленчуци от региона. На сравнително малка държава като България обаче един карго-хъб й е достатъчен. Плановете на транспортното ведомство са летището в Русе да бъде дадено на концесия по-рано от това в Пловдив, а проектът там е за център за разпределение на товари. Така забавянето на пловдивския проект може да го провали.


Сделките за летища в България, по всичко личи, започват да съперничат по сложност на тези за приватизация на държавните монополи.
След скандала със строежа на новото летище София и проточилата се две години концесия на черноморските аеропортове концесията на летище Пловдив също се нарежда в листата на затлачените проекти. Държавата има желание да отдаде съоръжението на частници (поне според изказванията на транспортния министър Петър Мутафчиев), но за момента е в позицията на наемател на терминала му. Тъй като кандидатите да сключат концесионен договор с наемател явно няма да са много, първо трябва да бъде решен проблемът със собствеността на терминала и после да се мис­ли за концесия. В резултат плановете за привличане на частен инвеститор най-вероятно ще се отложат чак към средата на 2009 г.

„Швейцарската“ връзка

Проблемът с проекта за концесия на летище Пловдив е чисто юридически: през 1995 г. държавата е създала смесено дружество „Летище Пловдив“ АД с регистрираната в Швейцария фирма ТАДО. Тогава държавното „Летище Пловдив“ ЕАД е апортирало сградата на терминала и перона като съоръжение в капитала на смесеното дружество и в резултат е получило 36% от капитала на „Летище Пловдив“ АД. Останалите акции се държат от ТАДО, която е собственост основно на бизнесмена Младен Мутафчийски. Основание на ТАДО да иска създаването на джойнт венчъра тогава е било, че частниците са имали терен до летището, който също са апортирали, и множество идеи. Идеите така и не са получили развитие, но това не променя факта, че сега държавата не притежава терминала и перона на аеропорта. Няколкото дела, водени от транспортното министерство още по времето на Антони Славински и след това на Пламен Петров, приключиха безуспешно и в резултат държавното летище Пловдив плаща по 17 000 лв. месечен наем на съвместната фирма с ТАДО за това, че ползва съоръженията. Вариантът за изход от ситуацията, избран от ведомството на Петър Мутафчиев, е да преговаря с частното дружество да откупи дела му. „Офертата“ на ТАДО е 10 млн. лв., казаха експерти от Министерството на транспорта.

Мутафчиев срещу Мутафчийски

Предложението на ТАДО е твърде високо, смятат хората от екипа на Петър Мутафчиев. Според самия министър, ако преговорите не приключат с успех (което явно означава по-ниска цена), държавата просто ще заобиколи проблема с частната фирма, като обяви конкурс за концесия на летището, но без терминала и перона. „Няма да имаме никакъв проблем, защото и без това терминалът е встрани от пистата. Можем да стартираме конкурса за концесията без тази сграда, като концесионерът ще може да пос­трои нова, на друго място“, категоричен е министърът. Според него няма вариант, при който ТАДО директно да получи концесията върху цялото летище без търг или конкурс, и за това не се преговаря. Съвсем друго обаче е записано в приетата от правителството преди около два месеца Национална стратегия за интегрирано развитие на инфраструктурата в България. Според документа срокът за решаване на проблема със собствеността на летище Пловдив е краят на 2007 г. В същия срок е предвидено и „провеждане на евентуални преговори с ТАДО относно възможността за назначаването му за концесионер“.

Амбициите на ТАДО

„В момента водим преговори с Министерството на транспорта по проекта за летище Пловдив, каза Младен Мутафчийски. Не мога да кажа много за тези преговори, защото от наша страна те се водят от швейцарски адвокати. Готови сме както да продадем дела си в дружеството, така и да участваме в евентуална концесионна сделка“, добави той.
Кога и как ще приключат разговорите между Мутафчиев и Мутафчийски едва ли може да се каже. Ако се съди по правителствената стратегия за развитие на инфраструктурата обаче, държавата не бърза с този проект. При провал на преговорите с ТАДО за назначаването му като концесионер като срок за подготовка на конкурс за избор на инвеститор е поставена средата на 2009 г. Самият конкурс, както и подписването на договор с избраната компания е предвиден за края на 2009 г. Така всякакви планове за летище Пловдив всъщност излизат извън мандата на това правителство.








  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Контракс" очаква 25% ръст на приходите през тази година "Контракс" очаква 25% ръст на приходите през тази година

За 2019 г. оборотът на IT компанията се свива, но печалбата расте повече от двойно

19 фев 2020, 836 прочитания

Бизнес в парализа: празниците в Китай приключиха, но не и проблемите на фирмите Бизнес в парализа: празниците в Китай приключиха, но не и проблемите на фирмите

Предприятията е трудно да продължат работа, когато работниците са заклещени в провинцията

19 фев 2020, 803 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Икуест" се отказа от софийския боклук

Румен Гайтански-Вълка продължава преговорите за продажба на фирмите си с друга британска компания

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10