Концесия - директно от наемателя
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Концесия - директно от наемателя

Аеропортът се ползва и от Министерството на отбраната, което притежава земята

Концесия - директно от наемателя

1431 прочитания

Аеропортът се ползва и от Министерството на отбраната, което притежава земята

© АСЕН ТОНЕВ


Карго-хъб или нискобюджетно летище
Летище Пловдив обслужва около 300 000 пътници годишно. Според експертите от транспортното ведомство вариантите за развитието му са два: или като карго-хъб (разпределителен център за товари), или като порт за обслужване на нискобюджетните полети. Според Младен Мутафчийски летището има потенциал за карго-хъб заради износа на плодове и зеленчуци от региона. На сравнително малка държава като България обаче един карго-хъб й е достатъчен. Плановете на транспортното ведомство са летището в Русе да бъде дадено на концесия по-рано от това в Пловдив, а проектът там е за център за разпределение на товари. Така забавянето на пловдивския проект може да го провали.

Сделките за летища в България, по всичко личи, започват да съперничат по сложност на тези за приватизация на държавните монополи.

След скандала със строежа на новото летище София и проточилата се две години концесия на черноморските аеропортове концесията на летище Пловдив също се нарежда в листата на затлачените проекти. Държавата има желание да отдаде съоръжението на частници (поне според изказванията на транспортния министър Петър Мутафчиев), но за момента е в позицията на наемател на терминала му. Тъй като кандидатите да сключат концесионен договор с наемател явно няма да са много, първо трябва да бъде решен проблемът със собствеността на терминала и после да се мис­ли за концесия. В резултат плановете за привличане на частен инвеститор най-вероятно ще се отложат чак към средата на 2009 г.

„Швейцарската“ връзка

Проблемът с проекта за концесия на летище Пловдив е чисто юридически: през 1995 г. държавата е създала смесено дружество „Летище Пловдив“ АД с регистрираната в Швейцария фирма ТАДО. Тогава държавното „Летище Пловдив“ ЕАД е апортирало сградата на терминала и перона като съоръжение в капитала на смесеното дружество и в резултат е получило 36% от капитала на „Летище Пловдив“ АД. Останалите акции се държат от ТАДО, която е собственост основно на бизнесмена Младен Мутафчийски. Основание на ТАДО да иска създаването на джойнт венчъра тогава е било, че частниците са имали терен до летището, който също са апортирали, и множество идеи. Идеите така и не са получили развитие, но това не променя факта, че сега държавата не притежава терминала и перона на аеропорта. Няколкото дела, водени от транспортното министерство още по времето на Антони Славински и след това на Пламен Петров, приключиха безуспешно и в резултат държавното летище Пловдив плаща по 17 000 лв. месечен наем на съвместната фирма с ТАДО за това, че ползва съоръженията. Вариантът за изход от ситуацията, избран от ведомството на Петър Мутафчиев, е да преговаря с частното дружество да откупи дела му. „Офертата“ на ТАДО е 10 млн. лв., казаха експерти от Министерството на транспорта.

Мутафчиев срещу Мутафчийски

Предложението на ТАДО е твърде високо, смятат хората от екипа на Петър Мутафчиев. Според самия министър, ако преговорите не приключат с успех (което явно означава по-ниска цена), държавата просто ще заобиколи проблема с частната фирма, като обяви конкурс за концесия на летището, но без терминала и перона. „Няма да имаме никакъв проблем, защото и без това терминалът е встрани от пистата. Можем да стартираме конкурса за концесията без тази сграда, като концесионерът ще може да пос­трои нова, на друго място“, категоричен е министърът. Според него няма вариант, при който ТАДО директно да получи концесията върху цялото летище без търг или конкурс, и за това не се преговаря. Съвсем друго обаче е записано в приетата от правителството преди около два месеца Национална стратегия за интегрирано развитие на инфраструктурата в България. Според документа срокът за решаване на проблема със собствеността на летище Пловдив е краят на 2007 г. В същия срок е предвидено и „провеждане на евентуални преговори с ТАДО относно възможността за назначаването му за концесионер“.

Амбициите на ТАДО

„В момента водим преговори с Министерството на транспорта по проекта за летище Пловдив, каза Младен Мутафчийски. Не мога да кажа много за тези преговори, защото от наша страна те се водят от швейцарски адвокати. Готови сме както да продадем дела си в дружеството, така и да участваме в евентуална концесионна сделка“, добави той.

Карго-хъб или нискобюджетно летище
Летище Пловдив обслужва около 300 000 пътници годишно. Според експертите от транспортното ведомство вариантите за развитието му са два: или като карго-хъб (разпределителен център за товари), или като порт за обслужване на нискобюджетните полети. Според Младен Мутафчийски летището има потенциал за карго-хъб заради износа на плодове и зеленчуци от региона. На сравнително малка държава като България обаче един карго-хъб й е достатъчен. Плановете на транспортното ведомство са летището в Русе да бъде дадено на концесия по-рано от това в Пловдив, а проектът там е за център за разпределение на товари. Така забавянето на пловдивския проект може да го провали.

Сделките за летища в България, по всичко личи, започват да съперничат по сложност на тези за приватизация на държавните монополи.

След скандала със строежа на новото летище София и проточилата се две години концесия на черноморските аеропортове концесията на летище Пловдив също се нарежда в листата на затлачените проекти. Държавата има желание да отдаде съоръжението на частници (поне според изказванията на транспортния министър Петър Мутафчиев), но за момента е в позицията на наемател на терминала му. Тъй като кандидатите да сключат концесионен договор с наемател явно няма да са много, първо трябва да бъде решен проблемът със собствеността на терминала и после да се мис­ли за концесия. В резултат плановете за привличане на частен инвеститор най-вероятно ще се отложат чак към средата на 2009 г.

„Швейцарската“ връзка

Проблемът с проекта за концесия на летище Пловдив е чисто юридически: през 1995 г. държавата е създала смесено дружество „Летище Пловдив“ АД с регистрираната в Швейцария фирма ТАДО. Тогава държавното „Летище Пловдив“ ЕАД е апортирало сградата на терминала и перона като съоръжение в капитала на смесеното дружество и в резултат е получило 36% от капитала на „Летище Пловдив“ АД. Останалите акции се държат от ТАДО, която е собственост основно на бизнесмена Младен Мутафчийски. Основание на ТАДО да иска създаването на джойнт венчъра тогава е било, че частниците са имали терен до летището, който също са апортирали, и множество идеи. Идеите така и не са получили развитие, но това не променя факта, че сега държавата не притежава терминала и перона на аеропорта. Няколкото дела, водени от транспортното министерство още по времето на Антони Славински и след това на Пламен Петров, приключиха безуспешно и в резултат държавното летище Пловдив плаща по 17 000 лв. месечен наем на съвместната фирма с ТАДО за това, че ползва съоръженията. Вариантът за изход от ситуацията, избран от ведомството на Петър Мутафчиев, е да преговаря с частното дружество да откупи дела му. „Офертата“ на ТАДО е 10 млн. лв., казаха експерти от Министерството на транспорта.

Мутафчиев срещу Мутафчийски

Предложението на ТАДО е твърде високо, смятат хората от екипа на Петър Мутафчиев. Според самия министър, ако преговорите не приключат с успех (което явно означава по-ниска цена), държавата просто ще заобиколи проблема с частната фирма, като обяви конкурс за концесия на летището, но без терминала и перона. „Няма да имаме никакъв проблем, защото и без това терминалът е встрани от пистата. Можем да стартираме конкурса за концесията без тази сграда, като концесионерът ще може да пос­трои нова, на друго място“, категоричен е министърът. Според него няма вариант, при който ТАДО директно да получи концесията върху цялото летище без търг или конкурс, и за това не се преговаря. Съвсем друго обаче е записано в приетата от правителството преди около два месеца Национална стратегия за интегрирано развитие на инфраструктурата в България. Според документа срокът за решаване на проблема със собствеността на летище Пловдив е краят на 2007 г. В същия срок е предвидено и „провеждане на евентуални преговори с ТАДО относно възможността за назначаването му за концесионер“.

Амбициите на ТАДО

„В момента водим преговори с Министерството на транспорта по проекта за летище Пловдив, каза Младен Мутафчийски. Не мога да кажа много за тези преговори, защото от наша страна те се водят от швейцарски адвокати. Готови сме както да продадем дела си в дружеството, така и да участваме в евентуална концесионна сделка“, добави той.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK