Има две новини за приватизацията на „България ер“. Добрата е, че кандидатът да я купи не е един.
Лошата - че ако желаещите продължават да оредяват със същата скорост както досега, броят им скоро може да остане един. Предварителни оферти за покупката на 99.99% от капитала на националния въздушен превозвач подадоха две компании: „Балкан Хемус груп“ и „Еър уан - България“. Това съобщиха от Агенцията за приватизация (АП) в четвъртък, след като изтече срокът за внасяне на предложенията. Първоначално интерес към сделката заявиха седем компании - толкова бяха купените конкурсни книжа. После внесените в АП документи, доказващи, че кандидатите отговарят на условията за участие, се оказаха четири комплекта: от „Балкан Хемус груп“, „Еър Уан - България“, Aegean Airlines и финансовия инвеститор „Йорк България инвестмънтс I“. АП обаче реши да не допусне последния участник, защото не отговаря на изискванията на стратегията за приватизация на превозвача (в случая - оборот, управлявани средства и т.н.). Така потенциалните наддаващи останаха три, а сега става ясно, че от надпреварата се е отказала и Aegean Airlines - втората по пазарни позиции в Гърция авиокомпания, която наскоро започна редовни полети до България.Кой е по-добрият пилот
Единственият участник, за когото никой не се е съмнявал, че ще поддържа стабилен интереса си към „България ер“, е варненската трупа ТИМ чрез дружеството си „Балкан Хемус груп“, което притежава „Хемус ер“. Преди месец от собственика на „Балкан Хемус груп“ - „Химимпорт“, дори обявиха, че разговарят с АП по въпроса може ли до сделката да бъдат допуснати консорциуми. Идеята беше ТИМ да „обедини“ българския авиопазар. Към момента обаче явно желанието за консорциумите не е уважено.
„Еър Уан - България“ е специално регистрирано дружество в София, притежавано от Air One - втората по пазарни позиции в Италия авиокомпания. Тя произхожда от създадената през 1983 г. в гр. Пескара Aliadriatica - компания за пилотски обучения и регионални полети. През 1988 г. тя е изкупена от групата Тоtо - една от най-големите в Италия компании, занимаващи се със строителство и инженерингова дейност. Именно в резултат на тази сделка по-късно Air One излиза от ролята на регионален превозвач. В момента тя има около 1400 полета седмично, персонал от 2100 души, а за 2005 г. е превозила 5.6 млн. пътници по редовни линии и с чартъри.
Излитането - сега или никога
Сега предстои АП да разгледа двете предварителни оферти, да прецени дали съдържанието им отговаря на изискванията, заложени в стратегията за приватизация на „България ер“ (например дадени ли са достатъчно доказателства, че предложенията са финансово обезпечени), и да фиксира сроковете за финалния етап от конкурса. Подадените сега оферти са необвързващи: с тях кандидатите казват каква цена са склонни да платят и при какви условия, но не се ангажират да внесат окончателни предложения. Тоест на АП и самата „България ер“ им остава да се надяват, че групата Тоtо няма в последния момент да промени плановете си по неизвестни причини. При наличието само на един кандидат има много по-голям шанс неговите условия да са по-неизгодни за държавата. Тя пък е притисната от времето, защото финансовото състояние на „България ер“ продължава да се влошава. За първото шестмесечие на 2006 г. загубата й е 12 млн. лв. Наскоро министърът на транспорта Петър Мутафчиев поиска от изпълнителния директор на АП Тодор Николов бърз финал на сделката за превозвача - по възможност до началото на зимния сезон, в който компанията е заплашена да натрупа още по-големи загуби и задължения.
Има две новини за приватизацията на „България ер“. Добрата е, че кандидатът да я купи не е един.
Лошата - че ако желаещите продължават да оредяват със същата скорост както досега, броят им скоро може да остане един. Предварителни оферти за покупката на 99.99% от капитала на националния въздушен превозвач подадоха две компании: „Балкан Хемус груп“ и „Еър уан - България“. Това съобщиха от Агенцията за приватизация (АП) в четвъртък, след като изтече срокът за внасяне на предложенията. Първоначално интерес към сделката заявиха седем компании - толкова бяха купените конкурсни книжа. После внесените в АП документи, доказващи, че кандидатите отговарят на условията за участие, се оказаха четири комплекта: от „Балкан Хемус груп“, „Еър Уан - България“, Aegean Airlines и финансовия инвеститор „Йорк България инвестмънтс I“. АП обаче реши да не допусне последния участник, защото не отговаря на изискванията на стратегията за приватизация на превозвача (в случая - оборот, управлявани средства и т.н.). Така потенциалните наддаващи останаха три, а сега става ясно, че от надпреварата се е отказала и Aegean Airlines - втората по пазарни позиции в Гърция авиокомпания, която наскоро започна редовни полети до България.Кой е по-добрият пилот
Единственият участник, за когото никой не се е съмнявал, че ще поддържа стабилен интереса си към „България ер“, е варненската трупа ТИМ чрез дружеството си „Балкан Хемус груп“, което притежава „Хемус ер“. Преди месец от собственика на „Балкан Хемус груп“ - „Химимпорт“, дори обявиха, че разговарят с АП по въпроса може ли до сделката да бъдат допуснати консорциуми. Идеята беше ТИМ да „обедини“ българския авиопазар. Към момента обаче явно желанието за консорциумите не е уважено.
0 коментара