Кандидатите за "България ер" опасно оредяха
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кандидатите за "България ер" опасно оредяха

Около „България ер“ вече няма тълпа заинтригувани

Кандидатите за "България ер" опасно оредяха

От седем компании, заявили интерес, предварителни оферти подадоха две

1452 прочитания

Около „България ер“ вече няма тълпа заинтригувани

© Красимир Юскеселиев


Има две новини за приватизацията на „България ер“. Добрата е, че кандидатът да я купи не е един.

Лошата - че ако желаещите продължават да оредяват със същата скорост както досега, броят им скоро може да остане един. Предварителни оферти за покупката на 99.99% от капитала на националния въздушен превозвач подадоха две компании: „Балкан Хемус груп“ и „Еър уан - България“. Това съобщиха от Агенцията за приватизация (АП) в четвъртък, след като изтече срокът за внасяне на предложенията. Първоначално интерес към сделката заявиха седем компании - толкова бяха купените конкурсни книжа. После внесените в АП документи, доказващи, че кандидатите отговарят на условията за участие, се оказаха четири комплекта: от „Балкан Хемус груп“, „Еър Уан - България“, Aegean Airlines и финансовия инвеститор „Йорк България инвестмънтс I“. АП обаче реши да не допусне последния участник, защото не отговаря на изискванията на стратегията за приватизация на превозвача (в случая - оборот, управ­лявани средства и т.н.). Така потенциалните наддаващи останаха три, а сега става ясно, че от надпреварата се е отказала и Aegean Airlines - втората по пазарни позиции в Гърция авиокомпания, която наскоро започна редовни полети до България.

Кой е по-добрият пилот

Единственият участник, за когото никой не се е съмнявал, че ще поддържа стабилен интереса си към „България ер“, е варненската трупа ТИМ чрез дружеството си „Балкан Хемус груп“, което притежава „Хемус ер“. Преди месец от собственика на „Балкан Хемус груп“ - „Химимпорт“, дори обявиха, че разговарят с АП по въпроса може ли до сделката да бъдат допуснати консорциуми. Идеята беше ТИМ да „обедини“ българския авиопазар. Към момента обаче явно желанието за консорциумите не е уважено.

„Еър Уан - България“ е специално регистрирано дружество в София, притежавано от Air One - втората по пазарни позиции в Италия авиокомпания. Тя произхожда от създадената през 1983 г. в гр. Пескара Aliadriatica - компания за пилотски обучения и регионални полети. През 1988 г. тя е изкупена от групата Тоtо - една от най-големите в Италия компании, занимаващи се със строителство и инженерингова дейност. Именно в резултат на тази сделка по-късно Air One излиза от ролята на регионален превозвач. В момента тя има около 1400 полета седмично, персонал от 2100 души, а за 2005 г. е превозила 5.6 млн. пътници по редовни линии и с чартъри.

Излитането - сега или никога

Сега предстои АП да разгледа двете предварителни оферти, да прецени дали съдържанието им отговаря на изискванията, заложени в стратегията за приватизация на „България ер“ (например дадени ли са достатъчно доказателства, че предложенията са финансово обезпечени), и да фиксира сроковете за финалния етап от конкурса. Подадените сега оферти са необвързващи: с тях кандидатите казват каква цена са склонни да платят и при какви условия, но не се ангажират да внесат окончателни предложения. Тоест на АП и самата „България ер“ им остава да се надяват, че групата Тоtо няма в последния момент да промени плановете си по неизвестни причини. При наличието само на един кандидат има много по-голям шанс неговите условия да са по-неизгодни за държавата. Тя пък е притисната от времето, защото финансовото състояние на „България ер“ продължава да се влошава. За първото шестмесечие на 2006 г. загубата й е 12 млн. лв. Наскоро министърът на транспорта Петър Мутафчиев поиска от изпълнителния директор на АП Тодор Николов бърз финал на сделката за превозвача - по възможност до началото на зимния сезон, в който компанията е заплашена да натрупа още по-големи загуби и задължения.

Има две новини за приватизацията на „България ер“. Добрата е, че кандидатът да я купи не е един.

Лошата - че ако желаещите продължават да оредяват със същата скорост както досега, броят им скоро може да остане един. Предварителни оферти за покупката на 99.99% от капитала на националния въздушен превозвач подадоха две компании: „Балкан Хемус груп“ и „Еър уан - България“. Това съобщиха от Агенцията за приватизация (АП) в четвъртък, след като изтече срокът за внасяне на предложенията. Първоначално интерес към сделката заявиха седем компании - толкова бяха купените конкурсни книжа. После внесените в АП документи, доказващи, че кандидатите отговарят на условията за участие, се оказаха четири комплекта: от „Балкан Хемус груп“, „Еър Уан - България“, Aegean Airlines и финансовия инвеститор „Йорк България инвестмънтс I“. АП обаче реши да не допусне последния участник, защото не отговаря на изискванията на стратегията за приватизация на превозвача (в случая - оборот, управ­лявани средства и т.н.). Така потенциалните наддаващи останаха три, а сега става ясно, че от надпреварата се е отказала и Aegean Airlines - втората по пазарни позиции в Гърция авиокомпания, която наскоро започна редовни полети до България.

Кой е по-добрият пилот

Единственият участник, за когото никой не се е съмнявал, че ще поддържа стабилен интереса си към „България ер“, е варненската трупа ТИМ чрез дружеството си „Балкан Хемус груп“, което притежава „Хемус ер“. Преди месец от собственика на „Балкан Хемус груп“ - „Химимпорт“, дори обявиха, че разговарят с АП по въпроса може ли до сделката да бъдат допуснати консорциуми. Идеята беше ТИМ да „обедини“ българския авиопазар. Към момента обаче явно желанието за консорциумите не е уважено.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.