Ухажване за 1 млрд. евро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ухажване за 1 млрд. евро

Ухажване за 1 млрд. евро

Пет от пет запитани компании потвърдиха участие в бъдещия търг за покупка на ескадрила изтребители

1732 прочитания

 

Ескадрила

16 е най-вероятната бройка на изтребителите, които България ще купи. Все още обаче не е ясно какъв тип ще са те.

 

Ескадрила
16 е най-вероятната бройка на изтребителите, които България ще купи. Все още обаче не е ясно какъв тип ще са те.
Преподавателят:

- Летят 100 изтребителя и 200 бомбардировача. Всичко 400 самолета. - Не се получава, др. полковник!
- Аз така, приблизително...

(виц от военния фолклор)

На такъв "приблизителен" етап се намира засега проектът за покупка на ескадрила изтребители за българските Военновъздушни сили (ВВС). Според представители на някои от компаниите, които вече са участвали в такива търгове в други държави, процедурата за избор на доставчик трае поне три години. Ако се съди пък по българската практика при други големи сделки, няма никакви основания да се смята, че тук търгът ще е по-бърз. Според Министерството на отбраната ангажиментът на България към НАТО е да разполага с ескадрилата до 2015 г., т.е. в момента интересът на компаниите - производители на бойни самолети, към България е повече предварително ухажване, отколкото конкретно предложение.

Кой ще е по-по-най-

От пет компании, на които Министерството на отбраната изпрати запитвания биха ли участвали в процедурата за избор на доставчик на изтребители в България, пет са изпратили утвърдителни отговори и са представили най-общо техническото си предложение, казаха от ведомството на Веселин Близнаков. В силния интерес към поръчката всъщност няма нищо странно: той беше сигурен толкова, колкото и старата военна истина, че бомбата винаги пада в епицентъра. За разлика от приватизацията при този тип сделки държавата е купувач, така че (освен ако няма ограничителни параметри) нито една от фирмите няма основание да си направи самоотвод. Засега писмата от гигантите са необвързващи, подлежат на преговори, а в повечето от тях не се споменават и числа (като евентуална цена на сделката).

Вече очерталият се кръг от участници в задаващия се търг включва пет фирми - американските "Локхийд Мартин" и "Боинг", шведската "Грипен", френската "Дасо авиасион" и мултинационалната EADS. Министерството на отбраната не даде подробности за писмата от компаниите. Най-широко известно стана предложението на "Грипен", тъй като компанията сама го обяви. "Грипен" ще участва в търга със самолета си JAS-39 и предлага няколко възможни схеми за плащане за 16 нови изтребителя, които не изискват държавни гаранции от България. Официално обявеният от производителя вариант е за 15-годишен лизинг с първа вноска малко под 50 млн. евро и увеличаващи се всяка година плащания. Процентът на нарастването на вноските не се конкретизира, но според директора "Маркетинг и продажби в "Грипен" Боб Кемп то няма да е над ръста на БВП. Схемата, предложена на България, е оперативен лизинг, т.е., след като изтече 15-годишният срок, изтребителите не стават собственост на държавата, или това може да стане, но с допълнителни преговори и плащания. Това, с което представителите на "Грипен" най-много се гордеят, са възможностите за офсет, ако тяхната оферта бъде предпочетена. Компанията е част от "Инвестор груп", в чийто състав влизат гиганти като "Ериксон", СААБ, "Електролукс" "Скания", "Астра Зенека" и др., което означава, че капацитетът на "Грипен" за офсетни инвестиции (при които продавачът на въоръжението инвестира пряко или чрез свързана с него компания в страната купувач сума, равна на процент от основната сделка) е доста голям. В случая офсетът ще е поне 100% и според източници от компанията може да бъде насочен основно към автомобилостроенето и телекомуникациите.
Като основен конкурент на "Грипен" се сочи американската "Локхийд Мартин". От компанията не обявяват никакви подробности около предложението си. То е за нови самолети F-16 и именно тежестта на марката явно ще е сред козовете на американците. Другият такъв много вероятно ще е политически - от "Локхийд Мартин" неколкократно подчертават, че американското правителство подкрепя офертата им, а сделката за покупката реално се сключва с Пентагона. Що се отнася до офсетната част на сделката, "Локхийд Мартин" досега не са обявили нищо конкретно, освен че ще изпълнят всички изисквания на българското правителство (които според новата наредба за офсета ще са за поне 100% обратни инвестиции). Първа на запитването на Министерството на отбраната отговори американската "Боинг". Вариантите, предлагани от нея, са три - 16 нови изтребителя F-18 "Суперхорнет", 12 употребявани от същия вид плюс още толкова F-5 и само употребявани F-18. В случая с "Боинг" явно политическият момент също ще е доста силен - офертата на компанията беше представена като предложение директно от правителството на САЩ. Евентуална цена не се споменава, но по информация от бранша един нов "Суперхорнет" струва около 53 млн. долара без въоръжението му.

Другите две компании, подали заявка за търга (френската "Дасо авиасион" и мултинационалната EADS), са заявили, че ще участват съответно със самолетите "Рафал" и "Еурофайтър". Според запознати с процедурата обаче техните отговори са включвали само технически характеристики на изтребителите, а финансовата и офсетната част на евентуалните оферти са оставени като обект на бъдещи разговори.

Кой участва на олимпийски принцип

За момента като двата лидера в предстоящото наддаване се сочат "Грипен" и "Локхийд Мартин". Дали това наистина е така, ще се разбере, след като българските военни изяснят какъв тип изтребители им трябва (подходящи за охрана на морски пространства или не, т.е двумоторни или едномоторни). Ако бъде предпочетен вариантът с едномоторни изтребители, споменатите две компании наистина ще се борят помежду си, защото останалите три типа бойни самолети са двумоторни. От значение е, че EADS вече получи една от поръчките за модернизация на българската армия (доставка на хеликоптерите "Кугар" и "Пантер") и от стратегическа гледна точка шансът да получи втора е минимален. Така скоро може да се окаже, че три от пет­те компании, подали заявки сега, участват само на олимпийски принцип. Важна част от оценката на офертите ще е и с каква тежест ще се вземат предвид офсетните оферти на кандидатите. През седмицата министър Веселин Близнаков беше цитиран от "Медиапул" с изявление, че приоритет ще има компанията с най-добро офсетно предложение.

Другото важно решение, което правителството трябва да вземе, е дали проектът за изтребителите да е първият следващ, който ще стартира. "Конкурентен" проект е този за покупка на четири бойни кораба, където на първо място вече са класирани корветите на френската "Армарис". Каква ще е съдбата на двата проекта най-вероятно ще се реши на среща на Съвета на коалицията в началото на септември. А там винаги има и риск въпросът да остане затлачен заради разногласия между трите партии в правителството.

Поне милиард евро ще са и офсетните инвестиции по предстоящата сделка. Въпрос на преговори е дали те ще се насочат към военните заводи или в цивилното производство
Фотограф: АСЕН ТОНЕВ

 

Ескадрила

16 е най-вероятната бройка на изтребителите, които България ще купи. Все още обаче не е ясно какъв тип ще са те.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK