Финансово гориво за SkyEurope
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Финансово гориво за SkyEurope

SkyEurope - голяма активност, малка печалба

Финансово гориво за SkyEurope

Американският фонд York Capital Management налива 39 млн. евро в най-голямата нискотарифна авиокомпания в Централна Европа

1657 прочитания

SkyEurope - голяма активност, малка печалба

© SKYEUROPE


SkyEurope в България
Словашката авиокомпания започна да лети между София и Братислава от декември 2005 г. Досега полетите бяха четири пъти седмично, а от септември ще бъдат всеки ден без събота. По тази дестинация преди сезонно оперираше само "Хемус ер“. След нашата поява трафикът между София и Братислава се увеличи десетократно, коментира мениджърът за България Красимир Танев. Линията в известен смисъл покрива и дестинацията София - Виена. SkyEurope предлага шатълбус между Братислава и австрийс­ката столица, които са на 50 км разстояние.

Нискотарифна авиокомпания SkyEurope, която лети и до България, обяви, че ще получи финансова инжекция от 56.3 млн. евро до края на септември.

Основната част от нея - 38.8 млн. евро, ще дойде от финансовия инвеститор York Global Finance II чрез неколкостепенна сделка. В резултат американският инвеститор ще придобие 29.9% от акциите на словашката авиокомпания - първата и най-голяма нискотарифна авиокомпания в Централна Европа. Останалата част от финансирането ще бъде осигурена от досегашните акционери на SkyEurope, която е публична компания, листвана на борсите във Виена и Варшава. Влизането на York Capital Management ще стане на няколко стъпки - чрез участие в увеличение на капитала и чрез покупка на конвертируеми облигации. York Global Finance II е дъщерно дружество на американския инвестиционен фонд York Capital Management. Той е основан през 1991 г., има офиси в Ню Йорк, Лондон и Сингапур и управлява активи за над 6 млрд. евро. Чрез дъщерното си дружество "Йорк България инвестмънтс I“ фондът купи документи за участие в конкурса за приватизация на "България ер“, но не продължи в сделката.
Появата на York Capital Management в конкурса за "България ер“ изглежда по-скоро като елемент от интереса на фонда към авиационния сектор в Централна и Източна Европа. По-слабо вероятно е зад интереса му към българския държавен превозвач да е стояла SkyEurope, като се има предвид, че компанията преживява период на финансови трудности. За април - юни 2006 г. SkyEurope обяви загуба преди лихвени плащания и облагане с данъци от 14.8 млн. евро - по-висока от същия период на миналата финансова година, когато загубата беше 12.85 млн. евро. Тези резултати са въпреки ръста от 46% в броя на превозените пътници - до 702 538 за периода, ръста на приходите с 62% до 44.6 млн. евро и въп­реки 22-те новооткрити линии за периода. Още през юли австрийската информационна агенция APA съобщи, че SkyEurope планира да се обърне към американски инвеститори и инвестиционни фондове. Коментарите бяха, че авиокомпанията се нуждае от свеж капитал. Сега компанията има 16 самолета, с които обслужва 70 полета до 37 дестинации в 19 страни в Европа. В началото на август SkyEurope обяви, че е поръчала пет самолета Boeing 737-700 на приблизителна стойност 295 млн. долара. Тя държи права за покупка на още 11 с доставка до 2010 г.

Кристиян Мандл, съсобственик и изпълнителен директор на SkyEurope, коментира, че това дали компанията ще излезе на печалба през 2007 г. ще зависи и от развитието на цените на горивата. За да изплува финансово, SkyEurope планира по-бавен ръст. Ще бъдат утвърждавани съществуващите маршрути. Част от парите ще бъдат инвестирани в намаляването на риска от поскъпване на горивото чрез финансови инструменти.

York и "България ер“
York Capital Management чрез дъщерното си дружество "Йорк България инвестмънтс I“ купи документи за участие в конкурса за приватизация на "България ер“ преди около месец. Американският кандидат обаче бързо отпадна от наддаването. Кандидатът не реагира нито публично, нито в съда. Предварителната активност на фонда беше значително по-висока. Представител на дружеството се срещна с директора на АП, совалка в подкрепа на кандидата до агенцията направи и американският посланик в България. Близки до фонда източници заговориха и за среща между представители на фонда и на варненската група ТИМ, която притежава "Хемус ер“ и от години иска да купи "България ер“. Преди седмица ТИМ и италианската Air One подадоха оферти за държавната авиокомпания.

SkyEurope в България
Словашката авиокомпания започна да лети между София и Братислава от декември 2005 г. Досега полетите бяха четири пъти седмично, а от септември ще бъдат всеки ден без събота. По тази дестинация преди сезонно оперираше само "Хемус ер“. След нашата поява трафикът между София и Братислава се увеличи десетократно, коментира мениджърът за България Красимир Танев. Линията в известен смисъл покрива и дестинацията София - Виена. SkyEurope предлага шатълбус между Братислава и австрийс­ката столица, които са на 50 км разстояние.

Нискотарифна авиокомпания SkyEurope, която лети и до България, обяви, че ще получи финансова инжекция от 56.3 млн. евро до края на септември.

Основната част от нея - 38.8 млн. евро, ще дойде от финансовия инвеститор York Global Finance II чрез неколкостепенна сделка. В резултат американският инвеститор ще придобие 29.9% от акциите на словашката авиокомпания - първата и най-голяма нискотарифна авиокомпания в Централна Европа. Останалата част от финансирането ще бъде осигурена от досегашните акционери на SkyEurope, която е публична компания, листвана на борсите във Виена и Варшава. Влизането на York Capital Management ще стане на няколко стъпки - чрез участие в увеличение на капитала и чрез покупка на конвертируеми облигации.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK