С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 сеп 2006, 0:00, 2659 прочитания

Ford се разделя с легендата Aston Martin

Американската компания продава любимата марка на Агент 007

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Историята
Компанията е създадена в Лондон през 1913 г. от Лайънел Мартин и Робърт Бамфорд. Тя става известна като Aston Martin през 1914 г., когато печели автомобилно състезание. До 1936 г. тя произвежда единствено спортни автомобили. През 1947 г. я купува Дейвид Браун. Именно при неговото управление започва производството на прочутата серия DB, включително и на модела DB5, който често използва Джеймс Бонд във филмите за агент 007 след 1963 г. През 70-те години следват трудни времена с поредица от богати собственици. През 1987 г. Ford Motor купува 75% от компанията, а през 1994 г. получава 100% от нея. Стойностите на сделките не са известни.


Aston Martin си търси нов собственик. В края на август сегашният собственик Ford Motor обяви, че ще продаде цялата компания или части от нея.
За целта американският концерн Ford Motor вече е наел инвестиционна банка и води предварителни разговори със заинтересувани страни, съобщи вестник Financial Times. Aston Martin заедно с Jaguar, Land Rover и Volvo са част от поделението на Ford Motor за луксозни автомобили Premiere Automotive Group (PAG). Макар да липсва официална информация, в медиите се твърди, че през миналата година поделението Aston Martin за пръв път от 40 години насам най-сетне е успяло да излезе на печалба. Общо четирите европейски луксозни марки обаче са реализирали през второто тримесечие на настоящата година загуба в размер на 162 млн. долара.

Трудно съжителство

Американският концерн придоби 75% от акциите на Aston Martin през 1987 г., а след седем години получи пълен контрол над поделението. Факт е, че Ford успя да допринесе за възстановяването на британска автомобилна легенда, твърди британският седмичник The Business. Новият собственик увеличи производството на автомобили от едва 46 броя през 1992 г. до 4500 броя през 2005 г., като над 70% от продукцията вече се реализира в чужбина. Експертите очакват скоро да бъде отбелязан нов рекорд в продажбите на Aston след излизането по-късно тази година на новия филм за агент 007. Предпочитаният автомобил на Джеймс Бонд отново ще бъде Aston Martin, отбелязва руското сп. "Взгляд”.
Решението да се продаде Aston Martin е логично. Освен че е на печалба, британската компания е най-слабо интегрираната в структурата на PAG. Дилърската й мрежа, дизайнът, производствената база силно я отличават от останалите автомобили на Ford.

Необходима раздяла

Необходимостта от раздяла назря заради тежкото положение, в което се озова Ford Motor. Разходите за здравеопазване и пенсионно осигуряване на служителите на концерна в САЩ и сравнително слабият интерес на пот­ребителите към нови модели доведоха до растящи загуби и незадоволителни продажби. За първото полугодие общата загуба на американската компания е 1.3 млрд. долара. Черните облаци се сгъстиха през юли, когато японската Toyota за пръв път в историята изпревари Ford по продажби на американския пазар, където досега Ford традиционно заемаше второ място след General Motors. В началото на годината американският концерн обяви, че до 2012 г. ще затвори 14 завода и ще съкрати
30 000 работни места в Северна Америка в рамките на поредния си план за преструктуриране. Неотдавна стана ясно, че до края на септември Ford Motor ще обяви нов план за реформи, който вероятно ще представлява ускорен и по-мащабен вариант на януарския. Решимостта на ръководството за радикална промяна бе подчертана във вътрешнофирмено електронно писмо, разпратено от председателя Уилям Форд-младши до служителите, в което той твърди, че бизнес моделът, съществуващ от десетилетия, вече не осигурява рентабилност, както и от изненадващото назначение през изминалата седмица на Алън Мълали, един от ръководителите на Boeing, за президент и изпълнителен директор на Ford Motor. Мълали има заслуги в самолетостроителната компания, но няма никакъв опит в автомобилостроенето, твърдят наблюдатели. Той пое постовете от Уилям Форд, който остана председател на Ford Motor.
Трудностите пред американския концерн станаха причина през август той да наеме като консултант бившия директор от инвестиционната банка Goldman Sachs Кенет Лийт, за да проучи широкия кръг от стратегически възможности пред компанията. Очакваше се Лийт да направи списък на активи за продажба и на челно място в него да бъде губещата марка Jaguar, но вече е очевидно, че Лийт е спрял своя избор на печелившата марка Aston Martin.

Кандидатите оредяват

Сред потенциалните купувачи на Aston Martin първоначално се сочеха компаниите за луксозни стоки - френската LVMH и швейцарската Richemont, но и двете впоследствие са отрекли, отбелязва вестник Birmingham Post. Aston Martin би подхождала на производствения портфейл на Porsche, но германският производител на луксозни спортни автомобили, както и DaimlerChrysler не проявяват явен интерес към Aston Martin. Говори се, че Жак Насер, бивш директор на Ford и в момента партньор в One Equity Partners, се интересува от европейските марки на Ford, но предимно от Jaguar, а не от Aston Martin. Смята се също, че руски олигарси или японският автомобилостроител Nissan биха имали интерес. През август в британския печат се появиха спекулации, че руският олигарх Олег Дерипаска, собственик на заводите ГАЗ, е кандидат за Jaguar. Hyundai също няма луксозна марка и би била потенциален кандидат, както и Renault, която разполага с необходимите финансови средства, за да скочи във висшата лига на производителите на луксозни автомобили. Естествено от сметките никога не бива да се изключват китайците. През последните години те са агресивни купувачи на западни марки. Още е пресен споменът как фалиралата британска автомобилна компания MG Rover се озова в ръцете на китайската Nanjing Automobile Group.







  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

КФН влиза на проверка в "Еврохолд България" заради сделката за CEZ КФН влиза на проверка в "Еврохолд България" заради сделката за CEZ

Въпреки че все още няма финализиран договор, регулаторът ще изследва финансовото здраве на кандидат-купувача

24 апр 2019, 757 прочитания

"Солитрон" ще продължи да расте "Солитрон" ще продължи да расте

Основателят на "Солитрон България" Петър Иванов и изпълнителният директор Ралица Килиан пред "Капитал"

24 апр 2019, 808 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Краят на еуфорията

Класация на бившите приватизационни фондове, търгувани на Българската фондова борса

Комиците в политиката: Без майтап

Украйна е на път да си избере комедиен артист за президент. И съвсем не е единствената, която удря смешен шамар на статуквото

Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Иван Шопов

На 18 май той ще представи на живо ремиксирана версия на Kanatitsa, съвместния си албум с фолклорното трио "Авигея"

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа